أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۸۹۹۹۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۳     ۲۶ آذر ۱۳۹۲
سفیر ایران در پاریس:
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در مصاحبه‌ای ابراز داشت با توجه به منافع مشترکمان با پاریس، نسبت به تحکیم عمیق روابطمان در آینده خوشبین هستم.

به گزارش فارس، علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در گفتگویی با نشریه فرانسه «اوپینیون اینترناسیونال» در باره توافق هسته ای، وضعیت اعدام در ایران و همچنین روابط با اسرائیل توضیح داد.

سوالات و جواب‌های مطرح شده در این مصاحبه به شرح زیر است:

سوال : شما قبلا از طرف آقای محمود احمدی نژاد به عنوان سفیر انتخاب شدید و توسط جانشین ایشان که در ژوئن گذشته انتخاب شد تایید شدید. به قدرت رسیدن آقای روحانی معرف چیست ؟

ج : من یک دیپلمات هستم، آن زمان که رهبر معظم، رئیس جمهور اسلامی ایران بودند توسط ایشان به عنوان سفیر در فرانسه انتخاب شدم و با بقیه روسای جمهور هم کار کردم که هر کدام هم لحن، شخصیت و مشخصه های خود را داشتند. آقای روحانی همانند روسای جمهوری قبلی با رای مستقیم شهروندان ایرانی انتخاب شد. ما در ایران مدلی از دمکراسی داریم که از زمان انقلاب اسلامی ایران به اجرا گذاشته شده و متکی بر مبانی دینی است که البته در کشوری مانند فرانسه که لائیک می باشد فهم آن دشوار است.

رئیس جمهور روحانی رویکرد دیگری ارائه داد و بیشتر از سلف خود گشایش نشان داد و انتخاب شد. مردم ایران که او را انتخاب کردند منتظر تحولاتی در زمینه های مختلف هستند. آقای روحانی به یمن تجربیات زیادش شناخت خوبی که از مسایل بین المللی دارد و می‌تواند برای تعاملی عمیق با کشورهای همسایه و دیگرکشورهایی که آماده باشند با ما بر مبنای احترام متقابل کار کنند، نوید بخش باشد.

سوال : یکی از بارزترین تغییرات به پرونده هسته ای ایران باز می گردد. توافق 24 نوامبر در ژنو بین ایران و گروه 5+1 ( فرانسه، آمریکا، انگلیس، روسیه و چین و آلمان) پیش بینی می کند که ایران بیشتر از 5 درصد غنی سازی نخواهد کرد و تحریم های اقتصادی هم برداشته می شود. شما اعلام کردید که این توافق برد- برد است. این به چه معنا است ؟

ج: این پرونده بخصوص در ده سال گذشته بسیار پیچیده شده است. نقطه اساسی اختلاف در آن نبود اعتماد در میان طرفین بوده است. گروه 5+1 در باره برنامه هسته ای ما تردید داشت با اینکه بخوبی می دانستند که ایران مطلقا دارای سلاح هسته ای نبوده است.

ما از زمان اجرایی شدن پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی در سال 1968، امضاء کننده پیمان ان پی تی هستیم و پارلمان ما هم آنرا در سال 1970 تایید کرده است و ما همواره مطابق الزامات خود عمل کرده ایم. ولی این بدبینی و بی اعتمادی به ما اجازه نمی داد به تفاهم برسیم. ماامروز می توانیم زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی به این اعتماددست یابیم.

توافق ژنوپیش بینی می کند که ایران به برنامه غنی سازی هسته ای غیر نظامی خود ادامه دهد و غنی سازی اورانیوم در ایران برای اهداف غیر نظامی زیر نظر آژانس انرژی اتمی انجام شود. به موازات آن گروه 5+1 نیز ضمن احترام به حقوق ما که در ان پی تی تعیین شده نسبت به کاهش و سپس بهبرداشته شدن مجازات ها اقدام خواهد کرد.

سوال: برداشته شدن تحریم های اقتصادی برای چه موقع پیش بینی شده اند ؟

ج : این کار مرحله به مرحله پیش بینی شده است. کمیسیونی مشترک باید اجرای توافق نامه را دنبال کند و در شش ماه بیلان کاری ارائه می دهد. ولی می توان خوش بین بود.

هدف نهایی برداشته شدن تحریم ها و تضمین ادامه برنامه هسته ای غیرنظامی ما و همچنین غنی سازی با اهداف غیر نظامی در ایران است. شما می دانید که دوربین های آژانس به دقت تاسیسات هسته ای ایران را زیر نظر دارند. ایران به توجه به وزن سیاسی خود و تاریخ خود می تواند به حل بحران های مختلفی که در منطقه ما وجود دارد کمک کند. ولی متاسفانه از سالها قبل و از دید کشورهای غربی، موضوع هسته ای ایران بر امکان بهره برداری کامل از توان بالقوه استراتژیک و ثبات بخشایران در منطقه سایه انداخته است.

سوال: پس توافق ژنو را می توان به حساب اعتبار رئیس جمهور روحانی گذاشت ؟

هر رئیس جمهوری روش کاری خود را دارد و نگاهی متفاوت در زمان آغاز به کار خود ارائه می دهد. از زمانی که رئیس جمهور روحانی در این جایگاه قرارگرفته، به مردم ایران وعده داده است که تلاش کند راه حل مناسبی برای موضوع هسته ای پیدا شود.

این توافق در کمتر از صد روز اول به قدرت رسیدن وی به دست آمد و از سوی جامعه بین المللی، گروه 5+1 و ایران مورد استقبال قرار گرفت. طبیعتا رئیس جمهور روحانی به دلیل نبود اعتماد به غرب، در داخلتحت فشار و انتقاد قرار دارد و باید مراقب بود که زمان از دست نرود.

سوال: آیا رئیس جمهور روحانی از سوی قوای محافظه کار درون رژیم که بخصوص از سوی آیت ا... علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب بر می خیزند با توجه به تنش هایی که بین رهبری معظم و رئیس جمهور روحانی وجود دارد تحت فشار قرار دارد؟ حوزه عمل رئیس جمهور جدید چقدر است ؟

مایلم توجه دهم از واژه "رژیم" استفاده نکنید زیرا این واژه بخصوص موقعی که شما آنرا مثلا برای دیگرکشورهای دیگر مثل اروپا استفاده نمی‌کنید، دارای بار معنایی منفی است.

خبرنگار: مقصود ما معنایی است که در علوم سیاسی به این واژه داده می شود.

ج: بین رهبری معظم و رئیس جمهور روحانی به هیچ وجه تنش وجود ندارد. آقای روحانی اعتماد رهبری را دارد .

براساسا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رهبری نسبت به خطوط اصلی سیاست های کشوربرای حفظ و صیانت از منافع ملی اشراف کامل دارد و به همین خاطر هم هست که وی مسلما حرف آخر را می زند. در باره پرونده های مهم همچون هسته ای، شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن به عهده رئیس جمهور روحانی است تشکیل جلسه داده و بحث می کند.

رهبری معظم دو نماینده در این شورا دارد. در نهایت تصمیمات شورای عالی دفاع ملی به تایید رهبری می رسد. اصول روشن هستند ولی نحوه مذاکره بستگی به مذاکره کننده دارد که در حال حاضر آقایمحمد جواد ظریف وزیر کنونی امور خارجه می باشد. پایه هاو اساس مذاکره برای همه روشن هستند.

سوال : در بحث حقوق بشر، از مجازات اعدام حرف بزنیم. ایران و آمریکا، چین و عربستان سعودی از جمله کشورهایی هستند که بیشترین میزان اعدام را دارند که گاهی هم در ملاء عام صورت می گیرند. آیا رئیس جمهور روحانی پیش بینی دارد که اعمال مجازات اعدام را محدود نماید؟ از نظر شخصی،آیاخودتان موافق اعدام هستید؟

ج: هیچ کس نمی تواند از اعدام انسانها خرسندباشد. قانون ایران بر اساس قوانین اسلامی و مفاهیم قرانی شکل گرفته است مانند قانون قصاص.

ما همواره بخاطر تعداد اعدام ها مورد انتقاد بوده ایم. این را بدانید که ما در برابر تزانزیت بالای مواد مخدر وارده از افغانستان قرار داریم. نود درصد مواد مخدر تولید شده در افغانستان به مقصد اروپا است و از ایران عبور داده می شود. ما در برابر مافیاهای بسیار خطرناکی قرار داریم.

ما سرمایه گذاری فراوانی را برای مبارزه با مواد مخدر انجام داده ایم و تا کنون نزدیک به 4 هزار نفر نیروی پلیس خود را در این مبارزه از دست داده ایم.طبق قانون مافیاها باید مجازات شوند و اعدام در باره آنها به اجرا گذاشته می شود. گزینه دیگری نداریم مگر اینکه بخواهیم چشم خود را در برابر آنببندیم.

قاچاق مواد مخدر امروزه در ایران 80 درصد اعدام ها را شامل می شود. قانون قصاص اجازه می دهد مجازات اعدام در باره 20 درصد باقی مانده درک شود. به این معنا که خانواده یک قربانی حق دارد برای مجرم درخواست مجازات اعدام نماید . برای محدود کردن تعداد اعدام های مرتبط با قانون قصاص ما همواره پرونده هر محکوم را به دقت مورد بررسی قرار می دهیم تا از فیلتر های متعدد عبور کند و اشتباه قضایی صورت نگیرد و همچنین تلاش می کنم با خانواده قربانی وارد مذاکره شویم و برخی موارد با پرداخت مبلغی آنها را متقاعد کنیم تا خواستار اعمال مجازات اعدام نشوند.

سوال:آیا می توان انتظار داشت با انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور، در زمینه حقوق بشر تغییراتی بوجود آید ؟

ج : رئیس جمهور روحانی اعلام کرده است که دولت وی برای تهیه منشور حقوق شهروندی کار می کند. وی متنی را آماده کرده است که در رسانه ها منتشر شده تا صاحب نظران بتوانند دیدگاه های آنان را بشناسند و آن را تکمیل کنند. این مهم است و یک پیشرفت می باشد.

آقای روحانی در دولت خود سه زن را به عنوان معاون رئیس جمهور انتخاب کرده است وی همچنین معاونی را برای امور اقلیت ها انتخاب کرده است. این ها علامت های مهمی هستند. همچنین تدابیراتخاذ شده است : برای مثال زنان که دارای حقوق و دستمزد مساوی با مردان هستند، ساعات کاریکمتری دارند تا بتواند به خانواده خود نیز برسند.

در خصوص سنگسار نیز از سالها پیش و در پی تصمیم رئیس قوه قضائیه ایران، دستور العملی در مورد سنگسار در ایران به اجرا گذاشته شده است که بر اساس آن اگرچه طبق قانون قاضی می تواند احتمالا حکم سنگسار بدهد ولی این حکم نمی تواند به اجرا گذاشته شود و به صورت خودکار با مجازات های دیگری جایگزین شود.

سوال: می دانیم که اسرائیل توافق ژنو را یک"اشتباه تاریخی" خوانده است و به تغییرات مورد نظر رئیس جمهور روحانی اعتقادی ندارد. حتی اگر این موضع در درون اسرائیل مورد اجماع نباشد. آیا شما فکر می کنید که در میان مدت ایرانی ها و اسرائیلی ها می توانند به هم نزدیک شوند ؟

ج: موضع ما در قبال"رژیم صهیونیستی" از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران روشن است و من به شما یادآوری می کنم که مقامات بالای این رژیم هیچ وقت دست از تهدید در باره حمله نظامی به ایران دست برنداشته اند و این با بی تفاوتی کامل غربیها مواجه بوده است.

خبرنگار: شما خواهان کاربرد واژه رژیم برای ایران نیستید ولی خودتان از رژیم برای اسرائیل استفاده می کنید ؟

ج : بله شما می دانید که این رژیم بر چه اساسی تشکیل شده بود. سیاست سرکوب اسرائیل در قبال فلسطینی ها غیر قابل تصور است. این سیاست از طریق سیاست شهرک سازی ، عدم احترام به حقوق مردم فلسطین و یک خصومت آشکار علیه طرح های صلح خود را نشان میدهد. به علاوه موضع اسرائیلی ها در باره هسته ای ایران به منظور دور کردن توجه جامعه بین المللی از عدم حل مناقشه اسرائیل و فلسطین بوده است.

سوال: شما فکر می کنید که انجام یک دیالوگ، وقتی که توافق صلح صورت گیرد ممکن باشد ؟

ج : من اصلا خوشبین نیستم که اسرائیلی ها توافق صلحی را بپذیرند که آنها را مجبور کند حقوق فلسطینی ها را به رسمیت بشناسد. در ایران ما احترام بزرگی برای دین یهود قائل هستیم . ما هزاران شهروند یهودی داریم که بسیار مورد احترامهستند و از یک آزادی عقیدتی کامل برخوردارند واز همان حقوقی برخوردارند که بقیه شهروندان ایرانی و به علاوه تمام اقلیت های مذهبی و منجمله یهودیان نماینده های خاص خود را در پارلمان ایران دارند. ماملتی هستیم که احترام فراوانی برای دیگر ادیان و فرهنگ ها قائل است. طی قرون متمادی ما با اقلیت های مذهبی و از جمله یهودیان همزیستی داریم. نباید این را با موضع ما در باره سیاست"رژیم صهیونیستی" مخلوط کرد.

سوال آخر اینکه به اعتقاد ایران، فرانسه در بازی سیاسی بین المللی چه جایگاهی دارد ؟

روابط ما با فرانسه ریشه در تاریخ دارد و هرکدام منافع مشترک و ظرفیت های همکاری فراوانی داریم. در بعد سیاسی فرانسه و ایران می توانند با همدیگر همکاری و به حل بحران ها بخصوص در خاورمیانهکمک کنند.

در زمینه تجاری و اقتصادی ما دارای ظرفیت ها و توان بالقوه فراوان برای همکاری هستیم ولی مبالات ما از 5/4 میلیارد یورو در سال 2006 به شدت به سطح 380 میلیون یورو در سال 2013 سقوط کرده است و این هم به دلیل توقف روابط تجاری میان دو طرف به دلیل تحریم ها بوده است، در حالیکه خود آمریکایی ها که عامل اصلی تحریم‌ها علیه ایران بوده اند به سرعت صادراتشان به بازار ایران را افزایش داده اند.

با توجه به منافع مشترکمان با فرانسه، من در عین حال نسبت به تحکیم عمیق روابطمان در آینده خوشبین هستم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها