يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۰۲۱۶
زمان انتشار: ۰۰:۴۰     ۲۷ آذر ۱۳۹۲
روزنامه آرمان در یادداشتی پر از شور و هیجان و با چاشنی تملق‌گویی، خبر تولد فرزند یکی از نوادگان امام(ره) را به عنوان یک رویداد بزرگ منعکس کرد. خط به خط این یادداشت بازگشت نوعی اشرافی‌گری و الیگارشی جدید را القا می‌کند.
 به گزارش 598 به نقل از فارس، سایت فردا نیوز نوشت: بروز ناهنجاری‌ها و کج‌رفتاری‌ها بیشتر در اعمال تملق گونه در کشورهای مختلف دیده شده ‏است که کشورمان نیز از این موارد مستثنا نیست. به طور کل این نقیصه فرهنگی هر جا که عود می‌کند، از پس آن فساد ‏و ناهنجاری پدید می آ‌ید و این تملق‌گویی ها هر چه به کانون قدرت و همچنین به اشخاص و افراد شاخص جامعه بیشتر ‏نزدیکتر باشد، بیشتر جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد‎.

از این جمله می‌توان به مدیحه‌سرایی روزنامه آرمان اشاره کرد که به عنوان حامی دو آتشه هاشمی رفسنجانی فعالیت ‏می‌کند. این روزنامه در یادداشتی پر از شور و هیجانی کاذب و تملق‌گویی تمام خبر تولد فرزند سید یاسر خمینی به نام ‏‎«فاطمه»‌ را به عنوان یک شکوفایی بزرگ در نسل آینده ذکر می‌کند‎.

در بخشی از این یادداشت که عینا ذکر می شود، آمده است:‌«سیده فاطمه خمینی»؛ او دختری است که روز گذشته متولد ‏و به جمع نوادگان خانواده امام(ره‎) پیوست. فاطمه دختر مردی است که با وجود هجمه‌های بی‌امان تندروها، هیچگاه ‏موضوعی برای هجمه حتی به دروغ برای وی نیافتند. شخصیت یاسر خمینی به گونه‌ای تعریف شده که حتی مخالفان و ‏منتقدانش هم در برابر او سر احترام فرود می‌آورند. مادر فاطمه هم از خانواده‌ای اصیل است که اگر چه در طول ‏سال‌های اخیر حرف‌های زیادی در دل نهان کرده اما به دلیل بزرگ‌منشی خود و خاندانش سکوت را بر هر مولفه‌ای ‏ترجیح داده است.سیده فاطمه خمینی دختر سیده‌حورا صدر است و یقینا چند سال دیگر به خود خواهد بالید که نام امام ‏موسی صدر را در کتیبه خانوادگی خود دارد‎.»

در بخش دیگری از این مطلب با عنوان «‌آنچه میراث فاطمه است»، نگارنده می نویسد:«‌ فاطمه خمینی میراث بزرگی را ‏در بدو تولد هدیه می‌گیرد که در صدر آنها محبوبیت جدش یعنی امام‌خمینی(ره) است. شاید آن زمان که فاطمه به سن ‏درک واقعیت تاریخ ایران برسد برای همسن و سالانش تعریف کند که تاثیرات روح بزرگ و شگرف امام‌خمینی(ره) چه ‏تاثیراتی در تربیت او داشته است؛ تاثیراتی که از سوی پدر و مادر به او منتقل شده است. اما پدر فاطمه چه ویژگی‌هایی ‏دارد که او را از سایرین متمایز می‌کند؟ سید یاسر خمینی از جمله نوادگان حضرت امام(ره) است که آنچنان تمایل به ‏رسانه‌ای شدن ندارد و همانند برادرانش تحقیق و پژوهش را به هر مولفه دیگری ترجیح می‌دهد. سیدیاسر همچنین چندان ‏تمایلی به حضور در پشت تریبون ندارد و جز در مواقع لزوم به پشت تریبون نمی‌رود و آن گاه هم لزوم رعایت اخلاق و ‏خودداری از فردیت را محور اظهارات خود قرار می‌دهد‎. ‎آخرین بار سید یاسر خمینی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) ‏در حسینیه امام خمینی(ره) به همراه برادرانش سیدحسن و سیدعلی در کنار مقام معظم رهبری دیده شد. وی در کنار ‏درس خواندن در محضر بزرگان به تدریس دروس حوزوی هم مشغول است و به گواه آگاهان استعداد او در آموختن ‏دروس منحصر به فرد است و شاگردانی که تحت تعلیم او هستند، از میزان دانش و علم و به ویژه پیگیری‌هایش سخن ‏می‌گویند. مادر سیده‌فاطمه یعنی سیده‌حورا صدر هم از تبار امام موسی صدر است که نامش فخر عرب و عجم است. ‏حورا بسیار صبور است و تاکنون در مقام همسر فردی از تبار خمینی خود را در مراسم‌های مختلف مطرح نکرده است. ‏فاطمه کوچک چند سال دیگر خواهد دانست پیوند دو تبار بزرگ چه افتخار و میراث عظیمی است که به او رسیده است. ‏فاطمه دارای برادری به نام روح‌ا... هم هست که از او چند سال بزرگ‌تر است و دوران کودکی را سپری می‌کند. نام او ‏با نام حضرت امام(ره) همخوانی دارد و این را باید نعمتی بزرگ بداند که پس از سال‌ها از رحلت حضرت امام(ره) با ‏ذکر نام او همگان به یاد مردی خواهند افتاد که آرامش، امنیت و توسعه و... را مدیون مجاهدت‌های او هستند‎.»

نکته جالب دیگری در این مطلب بدان اشاره شده است، ‏« شباهت یادگاران امام (ره)» است. نویسنده در این باب نیز ‏آورده است: «نکته جالب در پیوند دو خانواده صدر و خمینی به شباهت‌های چهره‌ای آنها مربوط می‌شود. شاید برخی ‏ویژگی‌های رفتار و اخلاقی آنها سبب شده که چهره‌هایی شبیه یکدیگر داشته باشند مثلا سیدحسن خمینی شباهت‌هایی با ‏چهره امام موسی صدر دارد یا سیدیاسر خمینی را می‌گویند که بسیار شبیه حاج احمدآقا خمینی است. سیدعلی خمینی هم ‏دارای شباهت‌هایی با پدربزرگ یعنی امام خمینی(ره‎) ‎است. روزنامه آرمان قدم این نورسیده را به خاندان حضرت امام و ‏صدر تبریک می‌گوید و امیدوار است نورسیدگان ادامه دهنده راه این بزرگواران باشند‎.»

به هر حال شکی نیست که بیت امام راحل نیازی به اینگونه تملق‌گویی‌ها ندارد و قطعا از چنین رفتارهای انحرافی نیز ‏بیزار است. اما مهمترین نکته در چنین مطلبی که متاسفانه در بسیاری از رفتارهای چنین جریاناتی نیز مشهود است، ‏خط‌کشی‌ها و ایجاد فاصله در مورد اشخاص و افراد مختلف با آحاد جامعه است‎. ‎این خط‌کشی‌ها قطعا با آرمان‌های امام ‏‏(ره) و انقلاب اسلامی که به عنوان انقلاب مستضعفین جهان شناخته می‌شود و همواره در طول این سی و چند سال که ‏از عمر این انقلاب می‌گذرد، حامی مظلومان و مستضعفین بوده، در تضاد کامل است‎.

خط به خط و سطر به سطر این جملات نوعی اشرافی گری الیگارشی را به خواننده دیکته محترم می کند و با حماقتی ‏تمام به مخاطبین اینگونه القاء می کند که خانواده امام (ره) از ملت ایران جدا هستند. مساله‌ای که اگر آنرا غیر عامدانه و ‏به پای حب خانواده امام (ره) بنویسیم باید بگوییم که نگارنده آنچنان با حماقت تمام به مدیحه‌سرایی اهل بیت رهبر کبیر ‏انقلاب اسلامی همت گماشته است که نمی‌دانسته این جملات رویکردی خطرناکی در قبال خانواده امام است‎.

در واقع، اولین معنایی که هر خواننده‌ای از اینگونه مطالب برداشت می کند، این است که بایستی خود را جدای از این ‏خانواده بداند. متاسفانه مرکز ثقل چنین طرز فکری چیزی جز اشرافی گری نیست و این موضوع با روح و نفس آرمان ‏امام راحل در تناقض جدی است‎.

از سوی دیگر این تملق‌گویی‌ها نوعی تلاش برای جناحی سازی و تیم سازی در خصوص بیت امام راحل است و جریانی ‏در این زمینه سعی دارد که با ایجاد نگرش جناحی در خصوص بیت امام راحل، اعتبار خانواده ایشان را مصادره به ‏مطلوب کند. این موضوع هم رویکردی خطرناک در قبال خانواده امام است چراکه همواره خانواده امام سعی داشتند که ‏فراجناحی عمل کنند و تا حد ممکن در مسائل سیاسی دخالت نکنند و اینچنین مطالبی در تناقض با رویکرد کلی بیت امام ‏است‎.

در کدامین مطلب و کدامین سخنان امام راحل خانواده خود را برتر از ملت ایران خطاب کردند. در واقع امام(ره) همواره ‏در این زمینه مراقبت می کردند و خانواده خود را برتر از مردم نمی دیدند و همین رفتار بود که سبب می شد ملت ایران ‏ایشان را به عنوان پدر معنوی خود بدانند که در این زمینه بسیار خوانده‌ایم و شنیده ایم‎.

حال باید این سئوال جدی را مطرح کرد که روزنامه‌ای که حامی ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی است، چرا اینچنین در ‏بوق و کرنا برای تولد یک نوزاد می دمد؟ قصد ما در این زمینه نیت خوانی نیست و قضاوت درباره این موضوع را به ‏عهده خوانندگان محترم می گذاریم اما می‌توان به خوبی نتایج چنین رفتارهایی را حدس زد‎.

ایجاد انشقاق میان بیت امام و آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب، جدای انداختن میان آحاد جامعه و بیت امام راحل و دیکته ‏کردن یک نظام سیاسی فسادانگیز جدید به ملت ایران از جمله نتایج اشکار چنین رفتار رسانه‌ای است. اینگونه تبعیض ‏قائل شدن برای یک خانواده اثرات اجتماعی بدی در جامعه خواهد گذاشت و موجب سرخوردگی افراد می شود و ناقض ‏وجهه مردمسالاری جمهوری اسلامی ایران است. خوشبختانه چنین رفتارهای ارتجاعی که مخصوص سالهای طاغوت ‏است و ما را چندین دهه به عقب پرتاب می‌کند، در میان مردم منسوخ شده است اما به هر شکل به نظر می‌رسد باید تذکر ‏جدی در باب چنین تملق‌گویی‌هایی به این افراد و جریان‌ها داده شود، تا در آینده شاهد و ناظر چنین رفتارهای خطرناکی ‏نباشیم‎.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۵
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها