أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۹۲۷۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۴     ۰۷ دی ۱۳۹۲
واکنش رسانه‌های غربی به سخنان دکتر ولایتی در شناسنامه:
اگرچه همه به خوبی از نظر رهبر معظم انقلاب در رابطه با عدم اعتماد و عدم خوشبینی به امریکا و مذاکره با این کشور اطلاع دارند اما با این وجود تلاش این رسانه ها برای القاء یک تناقض فاحش در سطح عالی به وضوح نمایان است. تناقضی که ناخودآگاه این تصور را به ذهن متبادر میسازد که چگونه ممکن است رهبر ایران به مذاکره با امریکا بدبین و بی اعتماد باشد اما مشاور وی از لزوم آن دم بزند؟!
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598؛ این خبر، تیتر بسیاری از روزنامه های دیروز سرتاسر دنیا از جمله آمریکا بود که هر کدام به نحوی سعی کرده بودند با شاخ و برگ دادن به آن، به مطلوب خود برسند. فاکس نیوز در مطلبی عنوان کرد: ”مقامات ارشد ایران حتی در سطح مشاور رهبر نیز خواهان مذاکره مستقیم با آمریکا هستند.

این در حالی است که افراطی های مخالف دولت روحانی بارها وی را به خاطر گفتگوی تلفنی با اوباما و همچنین گفتگوی ظریف و همتای امریکای اش مواخذه کرده اند." فاکس با روباه صفتی تمام سعی کرده بود با سوء استفاده از سخنان ولایتی، در مطلب خود منتقدین به برخی جوانب سیاست خارجی دولت اعتدال را
که همواره در جراید غربی با نام افراطی و تندرو از آنان یاد می شود- حتی مخالف اوامر رهبری نشان دهد و همچنین مخاطب را به این نتیجه برساند که سیاست خارجی ایران در رابطه با امریکا دچار سردرگمی شده است.و چه دستاویزی بهتر از سخنان فردی در کسوت مشاور رهبری؟

در همین راستا، خبرگزاری سی بی اس نیوز هم با تیتر مشابهی سعی در مصادره به مطلوب سخنان ولایتی داشت. در مطلب این خبرگزاری آمده است: ”سخنان جمعه ی علی اکبر ولایتی مشاور رهبر عالی ایران در امور بین الملل- کاملا گویای حمایت فراوان وی از سیاست خارجی دولت روحانی بود. او گفت اگر با تک تک کشورهای 5+1 [از جمله امریکا] مذاکره مستقیم و جداگانه نداشته باشیم، مسیر نادرست را پیموده ایم."


اما آقای ولایتی چه گفته بود که اینگونه موجبات هیاهوی رسانه های غربی را فراهم آورده است؟ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و همچنین رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در برنامه تلویزیونی ”شناسنامه" پس از اینکه به طور مفصل درباره نحوه انتخاب خود و حواشی آن- به عنوان وزیر امور خارجه در چهار دولت متوالی و همچنین نظر امام و رهبری درباره خود و مسائلی نظیر قطعنامه 598 و فتنه 88 و ... سخن گفته بود در بخش پایانی سخنان خود به صورت اجمالی و کوتاه در رابطه با مذاکرات هسته ای عنوان کرد:

”مبنا این است که ما دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهیم. اگر طرف مقابل با تدبیر و پیچیدگی عمل میکند، ما هم باید به همین شکل عمل کنیم... ما اگر با تک تک این شش کشور به اقتضاء تعامل نداشته باشیم و با آنها مذاکره دو به دو نداشته باشیم، از روش درستی استفاده نکرده ایم. ما باید با کشورهای مختلف به صورت جداگانه صحبت کنیم. هرکدام از این کشورها خصوصیت و منافع خاص خودشان را دارند. ما اگر کاری کنیم که این شش کشور بر سر مخالفت ما با به اشتراک نظر برسند، اشتباه کرده ایم. چون این شش کشور در بسیاری از مسائل بین المللی باهم اختلاف دارند. ما چه کارکردیم که شش کشور مختلف الجهت که در معدود مسائلی باهم توافق دارند، در مخالفت با ایران به اشتراک رسیده اند؟"

همانطور که می بینید رسانه های غربی با برجسته کردن بخش کوچکی از یک برنامه تلویزیونی نسبتا طولانی سعی کرده اند مقصود و مطلوب خود را از آن استخراج کنند که تمایل مقامات ارشد ایران برای گفتگو با امریکاست. اگرچه همه به خوبی از نظر رهبر معظم انقلاب در رابطه با عدم اعتماد و عدم خوشبینی به امریکا و مذاکره با این کشور اطلاع دارند اما با این وجود تلاش این رسانه ها برای القاء یک تناقض فاحش در سطح عالی به وضوح نمایان است. تناقضی که ناخودآگاه این تصور را به ذهن متبادر میسازد که چگونه ممکن است رهبر ایران به مذاکره با امریکا بدبین و بی اعتماد باشد اما مشاور وی از لزوم آن دم بزند؟!

اگرچه این مسئله از اساس قابل تکذیب است زیرا دکتر ولایتی به طور خاص بر مذاکره با امریکا تاکیدی نداشته اند- اما باز هم همان پرسشی به ذهن میرسد که پس از صحبت های جنجالی دکتر ظریف درباره توان دفاعی و نظامی ایران به ذهن می رسید: چرا برخی سیاسیون داخلی باید طوری سخن بگویند که اینهمه حاشیه و هزینه برای کشور به دنبال داشته باشد؟

قطعا رسانه های غربی به خوبی واقف اند که ”مشاور" بسیار متفاوت از ”هم رای و هم نظر" است. اما بی دقتی برخی سیاسیون ما در ارائه نظرات خود، آب را به حدی گلالود می کند که دشمن به راحتی به اهداف خود نزدیک می شود. و مسلما در هیاهوی کر کننده ی رسانه های فریبنده ی غربی دیگر کسی به این موضوع نمی اندیشد که حتی اگر منظور دکتر ولایتی، مذاکره مستقیم با امریکا بوده است، این مسئله هیچ تناقضی را در سیاست خارجی ایران نشان نمی دهد زیرا دلیلی ندارد که مشاورین یک شخصیت حقیقی و حقوقی دقیقا هم نظر و هم رای با وی باشند.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱۹
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها