يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۳۱۱۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۰۸ دی ۱۳۹۲
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رهبر انقلاب تأکید کردند:"مسئله عقیم‌سازی و جلوگیری باید جداً جلویش گرفته شود. دستگاه‌های دولتی مطلقاً به خود اجازه ندهند که پول بیت‌المال صرف شود برای اینکه نسل متوقف شود".

به گزارش 598، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره تحدید نسل و تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای شورای انقلاب فرهنگی در این خصوص داشتند، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مباحث مختلفی مطرح کردند. از جمله یکی از موضوعات مهمی را که تأکید داشتند توجه به مسئله افزایش جمعیت بود.

وی با اشاره به اینکه مراحل تدوین لایحه افزایش جمعیت در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی از چند سال پیش در موضوع جمعیت فعالیت‌های مطالعاتی عمیقی را انجام داده که حاصل آن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص در معرض بودن و افول شدید جمعیت کشور است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نرخ باروری در کشور در سال شصت و پنج 6.4 درصد بوده و قرار بود در سال 90 به 4 درصد تبدیل شود که متأسفانه در سال 71 در نرخ باروری به 4 درصد رسیدیم و در سال 90 نرخ باروری به 1.7 درصد رسید که زیر حد جانشینی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حد جانشینی جمعیت یعنی اینکه هر پدر و مادر حداقل 2 فرزند داشته باشند و اگر چنین شود یک جامعه ثبات جمعیتی پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: با توجه به سیاست‌های کنترل جمعیتی که در 20 سال گذشته در کشور انجام گرفته، قرار بود اگر هم بحث کنترل جمعیت در مقطعی پس از انقلاب اسلامی و در سال‌های 64 و 65 تأیید داشت، اما قرار بود پایشی در این خصوص انجام شود و مواظبت شود تا نرخ باروری از زیر حد جانشینی عبور نکند.

وی با بیان اینکه چون این غفلت صورت گرفت جمعیت کشور به‌شدت در معرض کاهش قرار گرفت، افزود: این حادثه‌ای که اکنون اتفاق افتاده حاصل همان سیاست‌های گوناگون کنترل جمعیت است که از جمله آنها سیاست پیشگیری از باروری به‌صورت سازماندهی و مدیریت شده و با استفاده از وسایل پیشگیری و با استفاده از عقیم کردن مردان و زنان است.

وی همچنین اظهار داشت: این اقدامات مربوط به سیاست‌های کنترلی بوده که سال‌های سال یکی از آسیب‌های جدی ما در ارتباط با مسئله جمعیتی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امروز بحث جمعیتی موضوع اساسی ماست و خطر کاهش نسل برای آینده، کشور جمهوری اسلامی و ایران عزیز را در معرض خطر قرار داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب چندین سال است که به مسئله افزایش جمعیت و راهکارهای برون‌رفت از کاهش جمعیت و نرخ باروری جمعیت برای رسیدن به حد قابل قبول تأکید کرده‌اند.

وی افزود: در دیدار اخیری که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری داشتند، باز هم مسئله جمعیت جزو محورهایی بود که معظم‌له بر آن تأکید کردند.

مخبردزفولی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار تأکید کردند که "مسئله عقیم‌سازی و جلوگیری باید جداً جلویش گرفته شود. دستگاه‌های دولتی مطلقاً به خود اجازه ندهند که پول بیت‌المال صرف شود برای اینکه نسل متوقف شود".

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این فرمایشات رهبری نشان می‌دهد که ایشان توجه ویژه‌ای به بحث جمعیت دارند و بر جایز نبودن صرف بیت‌المال برای تهدید نسل و کنترل جمعیت تاأکید دارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد تأکید رهبر انقلاب به موضوع جمعیت فتوای ایشان است و معظم‌له به‌عنوان ولی‌فقیه و ولی امر مسلمین بر این بحث تأکید حکومتی دارند، گفت: لایحه و طرح موضوع جمعیت در مجلس در حال طی مراحل قانونی است و امیدواریم زودتر این لایحه به نتیجه برسد و مجلس هم کمک کند تا این موضوع به ثمر برسد تا سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری مورد توجه قرار گرفته استفاده از وسایل گوناگون پیشگیری و جلوگیری از باروری با استفاده از امکانات بیت‌المال و دولتی جلویش گرفته شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها