يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۳۱۸۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۰۸ دی ۱۳۹۲
در آستانه نهم دی، جلسه صبح یک‌شنبه مجلس شورای اسلامی داغ و پرحاشیه بود. در این جلسه علی‌مطهری به سخنان رئیس قوه قضائیه اعتراض کرد. مجلس همچنین شاهد شعار و تذکرات فراوان نمایندگان و پخش ویدئو، اعتراض به وزیر کشور به خاطر ساپورت‌پوش‌ها و نیز دومین کارت زرد دولت روحانی نیز بود.

هر چند جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به خاطر ارائه گزارش ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با تاخیر 45 دقیقه‌ای آغاز شد ولی ادامه ان داغ و پرتنش بود.

به گزارش 598 به نقل از «تابناک»، علی مطهری نماینده تهران در مجلس در نطق میان دستور خود، تنها راه پایان دادن به فتنه سال 88 را محاکمه علنی و همزمان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد دانست؛ بدون آن که اتهامات آن‌ها را در یک حد بداند.

وی با اشاره به سالگرد راهپیمایی 9 دی 88 گفت: در این راهپیمایی هم هواداران کاندیدای برگزیده و هم معترضان به نتیجه انتخابات حاضر شدند و نشان دادند که مردم از اصل نظام دفاع خواهند کرد قطع نظر از تخلفاتی که اتفاق افتاده است.

مطهری از این که موضوع فتنه 88 هنوز بعد از چهار سال حل نشده باقی مانده، ابراز تاسف کرد و ادامه داد که: رئیس قوه قضائیه باید به جای شعار دادن به حل مساله اقدام کند. حل این موضوع نیازمند قوه قضائیه مستقل است، نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و دستگاه‌های امنیتی دستور بگیرد و تاثیر بپذیرد قوه قضائیه مستقل، قوه‌ای است که بتواند همه را در هر سمتی که هستند به دادگاه بکشد و حکم عادلانه بدهد. این در حالی است که قوه قضائیه به عنوان مثال بعد از گذشت بیش از چهار سال هنوز نتوانسته است تکلیف معاون اول رئیس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.

مطهری با بیان این که «این راه‌حل که آقایان موسوی و کروبی توبه کنند و عذرخواهی کنند تا مساله تمام شود» به نتیجه نمی‌رسد، چون آن‌ها اگر چه ممکن است به برخی خطاهای خود اعتراف کنند اما مجرم اصلی را طرف مقابل می‌دانند. توبه و عذرخواهی با اختیار و میل قلبی معنی پیدا می‌کند. به آن‌ها گفته‌ام که اگر قرار بر گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست تنها راه پایان دادن به فتنه سال 88 محاکمه علنی و همزمان آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است؛ بدون آن که اتهامات آن‌ها را در یک حد بدانم.

مطهری افزود: تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع از خود نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام بزند و تحلیل کند این بحران حل نخواهد شد. این سه نفر را که یکی هیزم فتنه را آورد و دو تای دیگر آن را شعله‌ور کردند محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود. آنگاه هر حکمی که صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت.

وی حصر خانگی طولانی مدت بدون محاکمه را فاقد توجیه قانونی و شرعی دانست و گفت: قرآن کریم می‌فرماید دشمنی با قومی شما را از جاده عدالت خارج نکند. عدالت بورزید که به تقوا نزدیک‌تر است. وی در بخش دیگری از نطق میان دستور خود با انتقاد از احکامی که آن‌ها را سخت‌گیرانه دانست، اظهار کرد: احکام سخت‌گیرانه زندانیان سیاسی سال 88 مطلب دیگری است که قوه قضائیه باید در مورد آن پاسخگو باشد. آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده است یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بوده‌اند؟ بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضائیه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است. لذا نیاز به بازبینی دارد. رئیس قوه قضائیه پاسخ دهد که مثلا جرم آقای مصطفی تاج‌زاده یا بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است؟ این در حالی است که امام علی (ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند آزاد گذاشت و حتی حقوق آنان را از بیت‌المال پرداخت کرد.

مطهری پس از اشاراتی به موضوعات سیاست خارجی، وزیر کشور را نیز از انتقادات خود بی‌نصیب نگذاشت و اظهار کرد: وزیر کشور باید پاسخ بدهد که چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورت پوش در سطح تهران و برخی شهرها بی‌تفاوت است. این چه نوع پوششی است که تا 30 سانت بالای زانو آشکار است؟ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حجاب استاندارد گذشته از چادر عبارت بوده است از مانتو تا زانو، شلوار و روسری یا مقنعه. دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر را که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست، انجام دهد. بدیهی است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مجلس به وظیفه خود عمل خواهد کرد.


واکنش‌ها به سخنان مطهری؛ باهنر: در رسیدگی به پرونده فتنه88 حداکثر رافت اسلامی اعمال شد

سخنان مطهری با واکنش تند بعضی نمایندگان مواجه شد. علیرضا سلیمی نماینده دلیجان در تذکری خطاب به وی گفت: تطهیر فتنه 88 در آستانه 9دی نشان می‌دهد جریانی به دنبال حمایت از فتنه گران و تنش در کشور است. چگونه می‌توان از فتنه‌گران در تعرض به حرمت عاشورا و کسانی که خیمه امام حسین را به آتش کشیده شود گذشت. انتظار می‌رود از مجلس درباره فتنه 88 موضع واحدی شنیده شود.

مهرداد بذرپاش نیز طی تذکر قانون اساسی خود گفت: تذکر من مرتبط با اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی است چرا زمانی که سران فتنه حصر شدند کشته شدن مردم چه از موافقین و چه از مخالفین کاسته شد البته این عادت فتنه‌گران است که موافقان خود را برای مظلوم‌نمایی و ایجاد فضای رعب و وحشت می‌کشند و با کشتن مخالفین نیز نشان می‌دهند که آماده اقدام مسلحانه هستند.

بعد از تذکرات پیاپی نمایندگان و درخواست آنان برای وقت جهت تذکر به علی مطهری، محمدرضا باهنر که ریاست جلسه را به عهده داشت، گفت: از طرف اکثریت نمایندگان می‌گویم در رسیدگی به پرونده فتنه 88 حداکثر رافت اسلامی اعمال شد و کمرنگ کردن 9 دی و تطهیر فتنه گران خوابی است که تعبیر نخواهد شد.


اعتراضات بودجه‌ای سلیمی و بذرپاش: بودجه ناقص است

سلیمی و بذرپاش در بخش دیگری از تذکرات خود به قانون بودجه سال آینده نیز پرداختند. سلیمی در این باره گفت: تذکر من در خصوص اصل 53 قانون اساسی بر اساس این اصل کلیه درآمدها و دریافت‌های دولت باید در حساب متمرکز خزانه دریافت و یا از آنجا پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال جاری به بحث هدفمندی یارانه‌ها اشاره‌ای نشده است، گفت: باید تکلیف هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه مشخص شود چرا که در غیر این صورت لایحه بودجه ناقص است.

بذرپاش نیز با اشاره به اینکه دولت مرتب می‌گوید که بودجه را به موقع تحویل داده است، مدعی شد که این گونه نیست چرا که بودجه بدون لایحه هدفمندی ناقص است و ما باید تکلیف 40 تا 50 هزار میلیارد تومان از درآمد و هزینه‌ها را مشخص کنیم.

باهنر نایب‌رئیس جلسه در پاسخ به تذکرات نمایندگان محلات و تهران در خصوص اصل 53 قانون اساسی و ناقص بودن بودجه به دلیل درج لایحه هدفمندی گفت: بالاخره بودجه سال 93 در اختیار مجلس است حالا در نهایت برنامه هدفمندی یارانه‌ها به شکل مرحله اول آن ادامه پیدا خواهد کرد اما به نظر من دولت باید برای مرحله دوم لایحه جامع‌تری را ارائه خواهد داد.

وی افزود: بهتر است که قبل از بحث نهایی در خصوص لایحه بودجه لایحه هدفمندی نیز ارائه شود و یا ما در نهایت مجبور خواهیم بود که اصلاحیه‌ای را در اینباره بدهیم.


پخش ویدئو و دومین کارت زرد برای کابینه روحانی

سوال مشترک 23 نفر از نمایندگان مجلس شورای از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دستور کار دیگر جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی بود. سیدمحمود نبویان نماینده تهران به نمایندگی از سؤال کنندگان از فرجی‌دانا پرسید: علت عدم پایبندی وزیر علوم به تعهدات در انتصاب مدیران چیست؟

پس از ارائه توضیحاتی از سوی فرجی‌دانا و نبویان، فیلمی از مانیتورهای مجلس که درخواست نمایندگان سؤال کننده پخش شد که در این فیلم نشان می‌داد در مراسم روز دانشجوی امسال که در دانشگاه خواجه نصیر برگزار شده ابتکار معاون رئیس‌جمهور و همچنین معاون وزیر علوم حضور داشتند. در این فیلم نشان داده شد که بعد از پایان سخنرانی ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، کلیپی از خاتمی و موسوی پخش شده و دانشجویان پس از مشاهده این کلیپ، ابراز احساسات کردند و کف و سوت زدند.

در این کلیپ نوشته شده بود: تبلیغ سران فتنه به جای استکبارستیزی.

نبویان پس از پایان پخش این فیلم در صحن علنی مجلس، از وزیر علوم پرسید آیا این اقدامات، اقدامات ساختارشکنانه نیست که در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است؟

پس از استماع پاسخ‌های وزیر و توضیجات نبویان، مجلس با 73 رای موافق، 149 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 240 نماینده حاضر در جلسه، از پاسخ‌های وزیر علوم قانع نشد و به این ترتیب دومین کارت زرد مجلس نهم به فرجی‌دانا به عنوان دومین وزیر دریافت کننده اخطار، داده شد. پیش از این علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد گرفته بود. طبق آئین‌نامه داخلی در صورتی که در هر دوره مجلس تعداد کارت زرد به یک وزیر به عدد 3 برسد، زمینه استیضاح آن وزیر فراهم می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها