کد خبر: ۱۹۴۳۳۲
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۱۴ دی ۱۳۹۲
متن و حاشیه افتتاحیه چهارمین جشنواره فیلم عمار:
طالب زاده ادامه داد: یک لابی پرقدرت صهیونیستی در آمریکا موضوع عمار را مطرح کرد که در این جشنواره فیلم‌های انقلابی نمایش داده می‌شود و این نشان از آن دارد که عمار در دنیا مطرح شده است. انقلاب اسلامی یک واقعه بین‌المللی است و هرچه زمان گذشته است بیشتر متوجه این امر شده‌اند. ما نباید در عرصه هنر عقب بمانیم.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره فیلم عمار شب گذشته با حضور نادر طالب زاده دبیر جشنواره، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره، حبیب‌ ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان، محمد تقی فهیم منتقد سینما و جمع دیگری از فعالان هنری و فرهنگی کشور به همراه مخاطبان مردمی این جشنواره و همچنین اکران کننده ها و فیلمسازان و خانواده های شهدا در سینما فلسطین برگزار شد.

این مراسم از همان ابتدا با حضور گسترده خانواده های شهدا و مخاطبان و اکران کننده ها و فیلمسازان جشنواره عمار همراه بود.



پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، کلیپی از رهبر معظم انقلاب در صحن حرم حضرت امام رضا(ع)  نمایش داده شد. همچنین در ادامه کلیپ دیگری داوران و برگزیدگان جشنواره عمار را نشان داد که در آن از دیدار سال گذشته خود با رهبر انقلاب سخن گفتند.

بعد از نمایش این کلیپ ها نادر طالب زاده دبیر چهارمین جشنواره مردمی عمار با تشکر از حضور مدیران ارشد سینمایی کشور به ایراد سخنان خود درباره جایگاه و اهمیت جشنواره عمار پرداخت و آن را بازگشت به گفتمان انقلاب اسلامی ایران دانست.

نادر طالب‌زاده دبیر چهارمین جشنواره فیلم‌ مردمی عمار در این مراسم گفت: از حضور مدیران ارشد سینمایی در این مراسم تشکر می‌کنم. باید خدا را شکر کنیم که جشنواره عمار تاسیس شد و از این رو که به وجود این جشنواره به صورت بلفطره نیاز بود این جشنواره به وجود آمد. همه جشنواره‌ها جایگاه خود را دارند و جشنواره عمار به انقلاب اسلامی باز می‌گردد و بحث اصلی و موجودیت این جشنواره موضوع انقلاب اسلامی است.


 
وی در ادامه به هنرجویان و فیلمسازانی که در این جشنواره حضور دارند اشاره کرد و گفت: هنرجویانی که افق آنها جشنواره عمار است کسانی هستند که دغدغه آنها بالفطره انقلاب اسلامی است.
 
طالب زاده در ادامه به آموزش سینما به این گروه از هنرجویان اشاره کرد و گفت: آنچه در دانشگاه‌ها تاسیس می‌شود خوب است و جایگاه خود را دارد اما جشنواره عمار در سال‌های پیش کلاس‌های مستندسازی تشکیل داد که این کار آثار خوبی را دربر داشت و کسانی که از آن کلاس‌ها فارغ شدند امروز به فیلم‌های پنجم و ششم رسیده‌اند و الگویی است برای افراد دیگر. در این حوزه افراد با استعدادی هستند ما فیلمساز پرفروشی داریم که فرصت نکرد حتی در یک کلاس دانشگاهی شرکت کند. ما باید گروه فیلمسازان حزب‌اللهی که محورشان حفظ انقلاب است را رشد بدهیم و بهترین کارگردان‌ها و اساتید برای آنها کلاس‌های آموزش بگذارند.
 
دبیر چهارمین جشنواره فیلم مردمی عمار ادامه داد: یکی از نکات مهم این جشنواره این است که در همه نقاط ایران در شهرها و روستاها برگزار می‌شود و این ارتقای فرهنگ فیلم دیدن را در همه‌جای ایران به وجود می‌آورد. حتی در خیلی از روستاها که امکان فیلم دیدن نداشتند این امکان به وجود آمد.

 

وی در ادامه به نقش جشنواره عمار در حوزه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: ما امسال فیلم‌هایی داشتیم که از خارج به جشنواره ارسال شد. افرادی که در خارج از ایران هستند و از حقیقت حمایت می‌کنند و فیلم‌هایشان به نوعی در کشورهایشان امکان نمایش را ندارد می‌توانند در این جشنواره با فیلم‌هایشان حاضر شوند و جشنواره عمار از این فیلم‌ها حمایت می‌کند.
 
طالب زاده ادامه داد: یک لابی پرقدرت صهیونیستی در آمریکا موضوع عمار را مطرح کرد که در این جشنواره فیلم‌های انقلابی نمایش داده می‌شود و این نشان از آن دارد که عمار در دنیا مطرح شده است. انقلاب اسلامی یک واقعه بین‌المللی است و هرچه زمان گذشته است بیشتر متوجه این امر شده‌اند. ما نباید در عرصه هنر عقب بمانیم.
 
دبیر چهارمین جشنواره فیلم عمار تأکید کرد: سال گذشته 2000 اکران مردمی داشتیم که امسال به 3500 اکران رسیده است. در بخش بین الملل نیز شاهد رشد اثار بودیم که بین 20 تا 30 فیلم برای نمایش انتخاب شده‌اند. افرادی که آثارشان را از خارج از کشور ارسال کرده‌اند افرادی هستند که در دفاع از حقیقت، فیلم ساخته اند و پیامد کارشان نیز برکنار شدن از پستهایشان بوده است.

 
طالب‌زاده در ادامه تصریح کرد: میهمانان خارجی امسال به شکل اینترنتی با جشنواره همراه هستند. در عین اینکه برخی همچنان مخالف ما هستند و در این میان هم بطور نمونه می‌بینیم که برخی روزنامه‌های غربی خصوصا یک روزنامه اسرائیلی و یک گروه امریکایی نسبت به این جشنواره حساسیت بسیار داشته‌اند.

پس از سخنان طالب‌زاده فیلم "سینمای 99 درصدی" ساخته تورج کلانتری نمایش داده شد که با توجه و واکنش های مثبت مخاطبان همراه شد. این فیلم وضعیت سینمای ایران را بررسی می کرد و در آن به کمبود مخاطبان سینما و صف های طویل سینما در دهه های گذشته اشاره کرده بود. در بخش هایی از این فیلم گفتگوهایی از همایون اسعدیان و حسین فرحبخش در برنامه "هفت" و همچنین حاشیه های خانه سینما و قسمت هایی از سخنان علیرضا داوودنژاد در مقابل درب خانه سینما  آورده شده بود.



 حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور در افتتاحیه این مراسم با تأکید بر اینکه من قصد سخنرانی نداشتم و سخنرانی خاصی هم تنظیم نکرده‌ام، گفت: برگزاری 4 دوره جشنواره بی‌ریا، مردمی و بی‌تکلف عمار را به مسئولان برگزار کننده این جشنواره تبریک می‌گویم.



رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: سینمایی موفق است که زبان مردم باشد. همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که سینما زبانی برای تکلم است عرض می‌کنم، خوشا به حال ایران که با این بلاغت و فصاحت با زبان سینما حرف می‌زند. ملتی در سینما موفق است که حرف دل خود را بگوید. سینمای انقلابی، دینی و دفاع مقدس، حرف اصلی و راه مردمی شدن سینمای ایران است. سینمای انقلاب سینمایی است که همواره مردم ایران به جهان خسته از مدرنیته و خسته از مادیت وحشی معرفی می‌کند. امیدوارم این جشنواره تقویت‌کننده سینمای دینی و انقلابی باشد.

ایوبی خاطرنشان کرد: به مسئولان عرض کردم یکی از خدمات این جشنواره‌ها بردن سینما به دل جامعه و ترویج فرهنگ فیلم‌ دیدن و نقد و بررسی این فرهنگ است. من وظیفه خود می‌دانم نه تنها از این جشنواره بلکه از هر حرکتی که سینمای برخاسته از دل مردم و سینمای دینی را تقویت می‌کند، حمایت کنم و می‌کنم. امیدوارم این جشنواره زمینه‌ای باشد برای گفتگویی که جامعه به آن نیاز دارد. محافل هنری و فرهنگی باید محافلی برای باهم سخن گفتن باشد. سینمای ایران فرزند انقلاب اسلامی است و خدمات زیادی انجام داده است. کلیت سینمای انقلاب در راستای هدفی است که این جشنواره به صورت تخصصی دنبال می کند. امیدوارم این جشنواره وسیله‌ای باشد تا حرف‌های دینی و انقلابی جهانی مردم ایران به گوش مردم جهان برسد.

در ادامه این مراسم حموده رئیس دفتر شبکه المنار در تهران در گزارشی از فعالیت‌های این شبکه تلویزیونی و حملاتی که به آنان شده سخن گفت. او به ماجرایی اشاره کرده که در جریان جنگ 33 روزه به دفتر آنان حمله می‌شود. او گفت: بعد از اینکه دفتر ما مورد اصابت حملات دشمن صهیونیستی قرار گرفت تنها بعد از مدت یک دقیقه و 54 ثانیه پخش شبکه از استودیویی مخفی و اضطراری از سر گرفته شد.

مدیر شبکه المنار در تهران همچنین توضیحاتی درباره تولیدات این شبکه و دشواری های برنامه سازان این شبکه در زیر حملات رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه ارائه کرد.

پس از صحبت های وی، نادر در طالب‌زاده، خانواده‌های شهیدان حسین غلام‌کبیری، جوادیان و صبوری از این مدیر رسانه ای تجلیل کردند

در پایان این مراسم و پس از معرفی برگزیدگان، حامد زمانی برای اجرای ترانه "گزینه‌های روی میز" روی سن حاضر شد. حاضران قسمت هایی از این ترانه را به همراه حامد زمانی خواندند. پس از اجرای حامد زمانی خانواده شهدا دسته گل‌هایی را به نشانه تقدیر به او اهدا کردند


هادی آیت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها