يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۴۹۸۴
زمان انتشار: ۱۸:۵۶     ۱۵ دی ۱۳۹۲
نگاهی به مهمترین‌های روز دوم جشنواره عمار نشان می‌دهد مستندسازان بزرگی چون «سعید صادقی» و «محمدعلی شعبانی» در کنار جوانانی چون «مهدی نقویان» در جدول اکران امروز حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، امروز در دومین روز چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین در حالی آغاز به کار می‌کند که در سالن یک این مجموعه فیلم‌های مهمی چون انیمیشن «مروارید سرخ»، روایتی از حمله ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس در ساعت 10:30 به نمایش در می‌آید.

«روزگار نو» که از ساعت 13 به کارگردانی «سعید صادقی» اکران می‌شود، روایت مستندی از تلاش‌های سه دهه گذشته و تقابل نابرابر جریان اسلامگرا و لائیک میراث‌دار آتاتورک درجامعه معاصر ترکیه است.

«طلوعی از مغرب» اثر «محمد حسام‌پور» که ساعت 14 بر پرده این سالن به نمایش درمی‌آید مستندی از زندگی زنی یهودی است که به‌واسطه دوستی با چند دختر فلسطینی مسلمان شده و شرایط زندگی در اورشلیم به قدری بر او سخت می‌شود که مجبور به مهاجرت به فرانسه می‌شود و با مشکلات جدیدی مواجه می‌شود.

«صبحانه با طعم مرگ» ساخته «محمدعلی شعبانی» مهمترین مستند سانس 14:45 - 16:15 است که در رابطه با زندگی و رشادت‌های شهیده عشرت اسکندری است که توسط منافقین شهید می‌شود.

«گاو خشمگین» که به ارتباط جنگ‌های آمریکا با وال استریت می‌پردازد مستند 48 دقیقه‌ای جدید و خوش‌ساخت «مهدی نقویان» است که پیش از این و در دوره‌های گذشته جشنواره حائز جایزه شده است.

اما سانس 18 تا 19:30 امروز در سالن شماره اول سینما فلسطین دو مستند خوب به نام‌های «مسافر ایران» و «پرواز صبح یکشنبه» را دارد.

«مسافر ایران» ساخته «محسن یزدی» روایت مادر لبنانی است که تنها فرزندش را در جنگ ایران و عراق تقدیم اسلام نموده است و «پرواز صبح یکشنبه» کاری از «محمود شهبازی» به پرواز شماره IR655 و شهادت 290 نفر مسافر آن و حضور ناوگان آمریکا در خلیج فارس می پردازد.

سانس 19:45 تا 21:15 در این سالن نیز هم شاهد حضور مستندهای نقد درون‌گفتمانی و هم شاهد حضور فیلم‌های داستانی کوتاه است.

«صبح نیمه شعبان» کاری از «محمدحجت احمدی‌زر» که به مرحوم کافی و تشییع جنازه وی در مشهد می‌پردازد؛ «اینجا چراغی روشن است» کاری از « کاظم حسینی» است که زندگی کارگران معدن زغال سنگ که با سختی دنبال روزی حلال می‌گردند را به نمایش درآورده است.

«آسفالت به سبک ایرانی» اثر «مجید آسودگان» از مهمترین فیلم‌های نقددرون گفتمانی امروز است که به نقد روش‌های ساخت آسفالت و همچنین دلایل خسارت دو برابری اختلاس 3 هزار میلیاردی در اثر بی توجهی و عدم کار علمی می‌پردازد.

مستند بلند و مشهور «آخرین روزهای زمستان» که مروری بر زندگی شهید غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری است مهمترین مستند سانس پایانی این سالن است.

* برنامه سالن شماره دو سینما فلسطین

اما در سالن شماره دو سینما فلسطین مستند «ملخی که غول شد» درباره روزنامه کیهان از سال تاسیس تا سال 1357 ساخته «محمدتقی فهیم» بین ساعت 10:30 تا 12 اکران می‌شود و فیلم داستانی بلند «مسیر روشن» ساخته «حسن آخوندپور» درباره فتنه 88 در سانس دوم این سالن از ساعت 13 به نمایش در می‌آید.

در خلاصه این فیلم آمده است: وحید هنگام مرگ مادرش در پانزده سال گذشته، قول داده است که همواره مواظب برادر کوچکش باشد، حال در سال هشتاد و هشت و روزهای شلوغ بعد از انتخابات هر دو دچار اختلاف عقیده هستند.

«نامه‌ای به مادرم» اثر «علی عباس میرزایی» درباره «شهیده ناهید فاتحی کرجو» مهمترین مستند سانس سوم این سالن است و در سانس چهارم «فریاد روهینگیا» جوادمزدآبادی به نمایش در می‌آید.

«رد خون» ساخته «سید سعید صدرزاده» که در قالب نقد درون‌گفتمانی ساخته شده و در سانس پنجم به نمایش در می‌آید، مستندی درباره مادر بزرگی است که بی‌احترامی نوه‌اش به چادر او را آزار داده برای نوه‌اش تعریف می‌کند که مادرش و خانواده او چگونه برای حفظ چادر در روز شهادت حضرت زهرا(س) به دست قزاق‌ها به شهادت رسیدند.

نقد مردمی نسبت به جریان اصولگرا در انتخابات 92 و جریان اصلاح‌طلب در انتخابات 88 مستند ساخته «مقداد رحیمی حاجی‌آبادی» است که در سانس ششم و بین ساعت‌های 19:45 تا 21:15 به نمایش در می‌آید.

«افغانستان من» نیز که سفری به دور افغانستان دارد و زوایایی از فرهنگ و تمدن این کشور را برای ما بازنمایی می کند مهمترین مستند «محمد مهدی خالقی» در سانس آخر این سالن بین ساعت‌های 21:30 تا 23 است.

*برنامه سالن شماره سه سینما فلسطین

اما در سالن سه سینما فلسطین و تا دقایقی دیگر فیلم 82 دقیقه‌ای «همسنگار» ساخته احسان عبدی‌پور کارگردان فیلم مطرح «تنهای تنهای تنها» به نمایش در می‌آید و «محمداسلام» مستندی از جهاد در راه وحدت در مناطق محروم جنوب شرق کشور ساخته «محمدامین بهشتیان» مهمترین مستند سانس دوم این سالن است.

انیمیشن بلند و 90 دقیقه‌ای سقوط به کارگردانی «مهدی آتش‌جام» که به تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای ضربه به ایران می‌پردازد تنها فیلم سانس سوم(14:45 تا 16:50) است.

مهمترین‌های سانس پنجم این سالن(18 تا 19:30) «راننده» فیلم کوتاه داستانی ساخته «سیدسجاد قافله‌باشی» و مستند «به نام آزادی» ساخته «سیدمحسن موسوی» درباره انتخابات 2012 ونزوئلاست.

«رانده شده» مهدی کرم‌پور درباره مردم میانمار مهمترین مستند سانس ششم(19:45 تا 21:15) است و مستند «این روایت خیلی محرمانه نیست» به کارگردانی روح‌الله رحیمی درباره اشغال و قحطی ایران پس از جنگ جهانی اول مهمترین مستند سانس آخر این سالن سینما فلسطین است.

بنابر این گزارش سه فیلم از بخش بین‌الملل جشنواره عمار نیز امروز در سه سالن سینما فلسطین به نمایش در می‌آید که «تاراج: جرم عصر ما»، «باقیمانده‌های چهره‌ها» و «بچه‌های عامل نارنجی» به ترتیب در سالن‌های سه‌گانه به نمایش درمی‌آید.

اطلاعات بیشتر درباره فیلم‌های امروز جشنواره عمار را می‌توانید از اینجا دریافت کنید

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها