يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۵۵۷۳
زمان انتشار: ۱۸:۳۶     ۱۷ دی ۱۳۹۲
وبلاگ قلم سرکش
به گزارش وبلاگستان 598، وبلاگ قلم سرکش نوشت:

وقتی صحبت از فتنه ی 88 به میان می آید غالب ذهن ها متوجه خسارت آشکار جریان می شوند یعنی ایجاد تفرقه و دوگانگی داخلی در نظام و یا مخدوش کردن چهره ی بین المللی نظام نزد دیگر ملت ها که به راستی گناهان بزرگی است و همانطور که رهبر عزیز انقلاب فرمودند نابخشودنی است.

در این میان اما بخش دیگری از ماجرا غالبا مغفول واقع می شود و آن ظلم بزرگی است که سران و عاملان اصلی  فتنه در حق بسیاری از مردم و همین طور انقلاب و حکومت اسلامی روا داشتند .
ظلم در بین عامه ی مردم  معمولا در مصادیقی خاص استعمال می شود و بارزترین آنها ضرر رساندن مالی ، جانی ویا  آبرویی است و هرگاه سخن از ظالم به میان می آید ذهن شخصی را متصور می شود که به شکنجه و یا ضرب و شتم دیگری مشغول است و یا اجحافی در پرداخت حق و حقوق مالی افراد روا داشته است .

در نگاه دینی و با بهره جستن از آیات و روایات اما ظلم معنای وسیع تری پیدا می کند در تفاسیر دو معنا برای ظلم برشمرده شده : ظلم  بمعنى عام که عبارت است از خارج شدن از حدّ وسط و انحراف از صراط مستقيم ،مقابل عدل كه مشى در صراط مستقيم و حدّ وسط و بيرون نرفتن از آن به طرف افراط و تفريط است.

و بنا بر اين تعريف غير از معصومين (پيغمبران و ائمه طاهرين) بقيه ظالم هستند و عدل مطلق از خصيصه معصومين است و مؤيّد اين مطلب است آيه شريفه لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ»

 (عهد من كه عبارت است از امامت بستمكاران نميرسد)

و ظلم بمعنى خاص عبارت از ندادن حق صاحبان حقوق است مقابل عدل كه بمعنى اعطاء حق هر صاحب حقى است و ذوى الحقوق بسيارند، از آن جمله: خداى متعال ،كه اگر بنده در مقام بندگى او كوتاهى كند ظلم نموده و اشاره به همين معنى دارد آيه شريفه :إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (آیه 12 سوره مبارکه لقمان )(1)

با این مقدمه می توان به سراغ بحث اصلی رفت . ظلم بزرگ سران فتنه به نظام اسلامی ، مخدوش کردن مشروعیت و به لبه ی پرتگاه کشاندن آن است . نظامی که برخاسته از متن شریعت است و چه بسیار جان های پاکی که فدا شده اند تا این نهال به ثمر بنشیند اما این جاه طلبان به خاطر دست یابی به منافع دنیوی خود ، ضربه هایی دردناک بر پیکر این درخت جوان وارد ساختند . مرور کردن تاریخ تشیع آشکارا این ادعا را ثابت می کند که شیعه قرن ها در پی ایجاد چنین فرصتی بوده و تشکیل جکومتی که در ذیل آن آماده سازی و پیش روی مردم به سمت حکومت معصوم مهیا شود ، از بزرگترین اهداف و آرمان های شیعیان در این جند قرن بوده است و حال که به یاری خداوند و امداد حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) این فرصت مهیا گشته ، چه ظلمی بالاتر از اینکه کسی بر پایه های این جکومت تبر بزند و دل شیاطین جن و انس را از این ضربه مسرور گرداند ؟

ظلم دیگر سران ، از نگاه نگارنده ، سوق دادن مردم به سمت بدبینی و بی اعتمادی نسبت به نظام و به تبع آن رنگ باختن و کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی و دینی ایشان است . اتفاقی که حتی تا به امروز هم توابعش گریبان عده ای را رها نکرده و متاسفانه آنها را به طور کامل از حلقه ی انسان های مومن و معتقد خارج ساخته است . اتفاقی که منجر به این امر شد از این قرار است که این افراد به نظام بدبین شدند و باورشان شد که حق بخش (به زعم ایشان بزرگ) ی از مردم پایمال شده و عاملان نظام رای ایشان را به نفع خویش مصادره کرده اند و در پی این اعتقاد دور از واقع به قشر خاصی از آدم های اطرافشان بغض و کینه پیدا کردند و از آنجا که این قشر پیوند محکمی با دین و شعائر دینی داشت به مرور نسبت به این امور هم موضع منفی پیدا کردند و ارتباطشان را با مسجد و محافل مذهبی قطع کردند و در این میان شبکه های ماهواره ای نیز با استفاده از فرصت به وجود آمده کوشیدند تا از این آب گل آلود ماهی بگیرند و متاسفانه در مورد بعضی افراد که از پایه های اعتقادی استواری برخوردار نبودند موفق نیز شدند .

دور ساختن انسان ها از مسیر سعادت ، ظلم بزرگی است که طبق وعده ی خداوند ، عذاب سختی انتظار عاملان آن را می کشد .

" ان الله لا یهدی القوم الظالمین "

پ ن : (1)منبع :أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 415
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
bhcrpnfh
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
۰
۰
جدیدترین اخبار پربازدید ها