يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۵۶۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۱۸ دی ۱۳۹۲
رجبی دوانی که در حاشیه جشنواره عمار از سوژه‌های سینمایی در تاریخ اسلام سخن می‌گفت، تاکید کرد: چهره رحمانی پیامبر اکرم(ص) به درستی ارائه نشده و در این مسیر ضروری است فیلم‌های حساب‌شده و دقیق ساخته شود.
به گزارش 598 به نقل از فارس، عصر سه شنبه در ادامه سلسله نشست‌های «هنر- واقعیت» در حاشیه جشنواره عمار محمدحسین رجبی دوانی در سالن شماره ۳ فلسطین به ارائه سوژه‌های مناسب تاریخ جهان اسلام برای تولیدات سینمایی پرداخت.

وی در سخنان خود با بیان اینکه زبان سینما بسیار مؤثر و با نفوذ است، گفت: هیچ یک از رسانه‌ها و ابزارهای گوناگون هنری نمی‌تواند اثر سینما را داشته باشد و این سینمایی که من از آن سخن می‌گوییم اعم از مدیوم سینما و مدیوم تلویزیون است.

دوانی با اشاره به سخنان اوباما که بزرگترین ابزار سیاست‌های آمریکا را هالیوود دانسته، افزود: از نظر غرب بهترین ابزار و فراتر از جنگ‌افزارها سینماست.

* مختارنامه کاری در حد کتب اربعه حدیثی شیعه انجام داد

وی با تجلیل از اثر مختارنامه تصریح کرد: من در جایی گفتم که میرباقری شاید ندانند که چه خدمت با ارزشی از طریق مختارنامه انجام داده است و اگر مختارنامه بیشتر از کاری که صاحبان کتب اربعه حدیثی شیعه کرده‌اند نباشد کمتر نیست چرا که آن کتاب‌ها مخاطب خاص خود را دارد و تنها علمای حوزه از آن بهره می‌برند اما میلیون‌ها نفر از پنجره تلویزیون مختارنامه را دیدند و از ارزش‌های اهل بیت آگاه شدند.

رجبی‌دوانی در ادامه با بیان اینکه در تاریخ اسلام سوژه‌های ناب بسیاری داریم مهم‌ترین این دوران‌ها را دوران حیات پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت:‌ کار ارزشمند محمد رسول‌الله دارای نقایصی بود چرا که اهل سنت به همراه هالیوود آن را ساخته بودند از جمله اینکه در این فیلم حقایق زیادی نادیده گرفته شده بود که نمونه آن نبودن جایگاه ولایت علی(ع) و همچنین به تصویر کشیده نشدن غزوات پیامبر اسلام(ص) با یهودیان بود چراکه هالیوود هرگز اجازه به تصویر کشیدن آنها را نمی‌داد.

وی افزود: مثلاً در فیلم محمد رسول‌الله شاهدیم که در غزوه بدر شمشیر ذوالفقار به دست حضرت علی(ع) داده می‌شود در حالی که اساساً در احد این اتفاق افتاده و جلوه‌گاه حضرت علی (ع) در خندق و خیبر بوده که در این فیلم این دو غزوه دیده نمی‌شود.

رجبی دوانی با بیان اینکه دوران پیامبر همچنان جای کار دارد، تصریح کرد: با توجه به اسلام‌ستیزی‌ها و اهانت‌ها ما نتوانسته‌ایم آن چهره پاک و روحانی پیامبر اعظم (ص) را باز کنیم و به جهانیان نشان دهیم.

وی با بیان اینکه تمام غزوات پیامبر تدافعی بوده با اشاره به غزوه بنی مستطلق اشاره کرد و گفت: در این غزوه پیامبر از توطئه این قبیله و متحدانش آگاه می‌شود و پیش‌دستی می‌کند و به آنها حمله می‌کند و متحدان این قبیله فرار می‌کنند.

دوانی ادامه داد: این قبیله که با خانواده خود به جنگ آمده بود شکست خورد و همه ۲۰۰ خانوار آنجا به اسارت درآمدند؛ پیامبر براساس رسم آن زمان باید این افراد را به بردگی مسلمانان درمی‌آورد و از طرفی دیگر دوست نداشت این خانواده‌ها برده شوند و با اقدامی که صورت داد این ۲۰۰ خانوار را توانست آزاد کند و این قبیله با رحمتی که از ایشان دیدند همه مسلمان شدند.

* اگر فیلم حساب شده و دقیقی درباره ازدواج‌های پیامبر بسازیم تمام شبهه‌ها را خنثی می‌کند

رجبی دوانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اسلام آوردن تهیه‌کننده فیلم هلندی و موهن «فتنه» در سال گذشته، تصریح کرد: اگر هنرمند دغدغه‌مند جلوه رحمانی پیامبر اسلام(ص) را معرفی کند بازتاب وسیعی خواهد داشت.

وی افزود: آقای مجیدی اکنون درباره کودکی پیامبر اسلام(ص) در حال فیلم‌سازی است که امیدوارم موفق باشد اما کودکی ایشان مسئله اصلی ما نیست بلکه اسلام‌هراسی هدف خود را بر دوران رسالت آن حضرت(ص) قرار داده است که سوژه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه یکی از مهم‌ترین سوژه‌هایی که می‌تواند در عرصه فیلم‌سازی در تاریخ اسلام مورد توجه قرار بگیرد را ازدواج‌های پیامبر اسلام(ص) دانست و تأکید کرد: اگر فیلم حساب شده و دقیقی در این مورد بسازیم تمام شبهه‌ها در این زمینه خنثی خواهد شد.

وی با اشاره به ازدواج حضرت رسول اکرم(ص) با حضرت خدیجه و سوده در مکه مکرمه که هر دو ازدواج به تقاضای زنان پیامبر بوده است، افزود: اکثر ازدواج‌های پیامبر در مدینه عمدتاً دلایل اقتصادی و اجتماعی داشته که نمونه آنها بیوه شدن دختر عمربن خطاب و مشکلاتی که در خانه وی بود یا ازدواج با ماریه قبطیه که هدیه پادشاه مصر بود را می‌توان مثال زد.

رجبی دوانی در ادامه سخنان خود به سوژه‌‌هایی در دوران ولایت و امامت حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت:‌ سریال امام علی(ع) با تمام زحماتی که کشیده شده بود نتوانست چهره آن حضرت را به درستی نشان دهد و خیلی از کارهایی که توسط آن حضرت صورت گرفته بود را به نام دیگران زد.

* نقش امام علی(ع) در فتوحات روم و ایران چه بود

وی افزود: سوژه‌های متعدد سینمایی در ۲۵ سال خانه‌نشینی و غصب خلافت پس از سقیفه وجود دارد که تاریخ همه اینها را اهل سنت نوشتند.

دوانی یکی از سوژه‌ها را فتوحات خلیفه دوم و نقش امیرالمومنین(ع) عنوان کرد و افزود:‌ جریان‌های ضد انقلاب و پان ایرانیست، سخنانی را دنبال می‌کند که حمله مسلمانان به ایران ضربه به تمدن ایرانی بود و چون خلیفه دوم این اقدام را کرده جو ضد سنی هم ایجاد می‌کنند و جوانان نا‌آگاه را تحریک می‌کند.

وی افزود:‌ اما اگر نگاه کنیم به این نکته می‌رسیم که امیرالمومنین(ع) طراح جنگ‌ها بود البته این نکته را باید گفت که خلیفه دوم بدون مشورت دیگران تصمیم به جنگ با روم و ایران گرفت اما چون عدم پیروزی در این جنگ‌ها اسلام را مورد تهدید قرار می‌داد حضرت علی (ع) علی‌رغم مخالفت خود با این حملات به خلیفه دوم مشورت‌های نظامی می‌داد.

* فتنه جمل به دلیل شباهت به فتنه ۸۸ قابلیت بسیاری برای تصویری شدن دارد

این استاد دانشگاه به دیگر سوژه‌ها درباره دوران ولایت و امامت حضرت علی (ع) اشاره کرد و یکی از آنها را فتنه جمل خواند و گفت:‌ این فتنه با فتنه ۸۸ شباهات بسیاری دارد و می‌تواند ریشه‌یابی شود و ارائه تصویری از آن داشت که چگونه کسانی که در قتل عثمان شریک بودند اینک خونخواه او شده بودند و چگونه حضرت علی(ع) در جنگ سخت در برابر این گروه به پیروزی رسید اما در جنگ نرم با مشکل روبه‌رو شد.

وی فتنه معاویه و انحراف خوارج را از دیگر موضوعات دراماتیک سینمایی در این دوران دانست و افزود: یکی دیگر از سوژه‌ها که کمتر به آن پرداخته شده است غارات یا همان جنایات معاویه در دوران پس از جنگ نهروان است؛ این جنگ‌های غافل‌گیرانه حتی به حمله به کاروان‌ حجاج، حمله به مدینه، مکه و حتی یمن منجر شد که این دوران سخت‌ترین دوران زندگی حضرت علی(ع) است.

وی با اشاره به خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه ادامه داد: این خطبه که در انتقاد به عدم همراهی مردم با حضرت علی(ع) در مقابله با غارات معاویه مکتوب است و حضرت آنچنان متأثر و گریان بود که خود بر سکویی نشست و متن را به غلام داد تا آن را بخواند و اگر این قارات فیلم شود همه انسان‌‌ها بر معاویه لعن خواهند فرستاد.

* در اعتراض به رفتار شورای راهبردی سیمافیلم، در آن شرکت نمی‌کنم

محمدحسین رجبی دوانی در ادامه با انتقاد از شورای راهبردی سیمافیلم گفت: من تا چند وقت پیش عضو این شورا بودم و هرچه سوژه می‌دادیم مورد توجه قرار نمی‌گرفت و سوژه دوستان سیاسی را مورد توجه قرار می‌دادند که در اعتراض به این روند دیگر در آن شرکت نمی‌کنم.

وی افزود: یکی از سوژه‌هایی که در آنجا عنوان کردم داستان ترماه بن عدی سفیر امام علی (ع) به شام و نزد معاویه است که در یک مناظره قوی معاویه را به شکست می‌کشاند و وی کسی است که تلاش می‌کند خود را در کربلا به امام حسین (ع) برساند.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به دوران امام حسن (ع) اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری صلح امام حسن را پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ دانستند و با توجه به وضعیت امروز سیاسی کشور و سخن رهبری درباره فضای دیپلماسی خوب است که به صلح امام حسن در عرصه سینما پرداخته شود.

وی افزود: این سخن درست نیست که امروز چون در برابر غرب ایستادگی کنیم باید تسلیم شویم در صلح امام حسن (ع) چنین چیزی در مقابل معاویه نبوده بلکه اگر دقت کنیم امام حسن (ع) پیروز میدان است چرا که امام حسن (ع) با صلح هدف معاویه مبنی بر نابود کردن اسلام را ناکام گذاشت.

دوانی ادامه داد: البته در این باره کار تنهاترین سردار ساخته شده که ضعیف، سطحی و بی‌اعتبار از لحاظ داستان بود.

* نوع اداره جامعه و سازمان رهبری امامان در حصر از جذابترین سوژه‌های دراماتیک است

رجبی دوانی در ادامه ارائه سوژه‌های سینمایی از تاریخ اسلام به قیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: اگر این قیام و داستان‌های آن هوشمندانه ساخته بشود خیلی‌ها را متوجه اسلام حقیقی خواهد کرد.

وی در ادامه به دوران متشنج سیاسی امام سجاد (ع) و نوع برخورد ایشان با قیام‌های پس از عاشورا اشاره کرد و گفت: نوع حرکت علمی امام باقر و امام صادق (ع) و نوع اداره جامعه و سازمان رهبری امامان دیگر از امام کاظم تا امام حسن عسگری (ع) که همه به نوعی در حبس بودند بسیار جذاب خواهد بود.

این مورخ به یکی از این جذابیت‌ها اشاره کرد و گفت: چگونگی به دنیا آمدند امام زمان (عج) و دور ماندن خبر آن از چشم جاسوسانی که به اسم کنیز و غلام در خانه امام حسن عسگری(ع) بودند یکی از سوژه‌های دقیق و جالبی است که به بصیرت‌افزایی نیز کمک می‌کند.

* به دولت‌های شیعی قرن‌های مختلف بها دهیم و درباره آنها فیلم بسازیم

رجبی دوانی در ادامه بر ضرورت پرداختن به دولت‌های مسلمان و شیعه در طول قرون مختلف تأکید کرد و گفت: دوران درخشش آل بویه و خدمات آنان به اسلام و شیعه را باید گفت چرا که در این دوره بود ابن‌سیناها، فارابی‌ها و شیخ صدوق‌ها ظهور کردند و در این دوران بود که عزاداری‌ها برای امام حسین (ع) شکل گرفت و غدیر برای اولین‌بار جشن داشت.

وی دولت صفویه را نیز با تمام اشکالات آن شایان توجه دانست و افزود: شاه اسماعیل کسی است که در ۱۳ سالگی ایران تکه پاره را وحدت می‌دهد و شیعه را مذهب رسمی می‌کند و در دوران صفویه جنگ بزرگی به نام چالدوران داریم که ۲۷ هزار ایرانی در برابر ۳۰۰ هزار عثمانی جنگیدند.

وی ادامه داد: شاه طهماسب در همین دوران به ولایت فقیه اعتقاد دارد و در نامه‌ای که به محقق کرکی نوشته تاکید می‌کند که به نیابت از محقق کرکی حکومت خود را ادامه می‌دهد.

رجبی دوانی با بیان اینکه کره‌ای‌ها تاریخی ندارند و با جومونگ و سرزمین‌ بادها مردم را مشغول کرده‌اند، گفت: این در حالی است که ما تاریخ طولانی داریم اما همه را با یک چوب می‌رانیم.

وی در پایان یکی از سوژه‌های مهم را ابناءالاحرار و ایرانیان مسلمان شده در یمن عنوان کرد و با اشاره به تعدادی از سوژه‌های لازم برای ساخت مستند در تاریخ جهان اسلام گفت: مسیر حرکت امام حسین(ع) و اسرای اهل بیت(ع) و همچنین شهرهای مؤثر در تمدن اسلامی از جمله جزیره آبسکون در دریای مازندران که امروزه زیر آب رفته است از جذاب‌ترین سوژه‌های مستند است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها