يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۵۹۲۳
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۱۸ دی ۱۳۹۲
چرا ترجیح می‌دهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز می‌کنند از فرزندداری؟
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، خبرگزاری برنا وابسته به وزارت ورزش و جوانان در اقدامی تامل برانگیز در مطلبی عنوان کرده: ساختمان جمعیتی کشور تهدید به پیری نمی‌شود!
 
این مطلب که با عنوان مصاحبه با یک جامعه‌شناس درج شده در حالی بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته که رهبر انقلاب اسلامی مرداد ماه سال 91 اولین هشدار خود را نسبت به سیاسیت‌های کنترل جمعیت در دیدار با کارگزاران نظام مطرح کرده بودند.
 
آنچه در ادامه می‌آید، بخشی از مصاحبه منتشره در خبرگزاری وزارت ورزش و جوانان است، وزارتخانه‌ای که باید به عنوان یکی از اصلیترین مراکز نسبت به هشدار جدی رهبر انقلاب اسلامی در پیر شدن نسل و توصیه ایشان به فرزند آوری عمل کند اما متاسفانه دقیقا در مقابل با آن عمل کرده است.
 
 «... اصغر مهاجری با اشاره به اینکه تصمیمات نادرست در این مورد باعث فریب عده‌ای از اقشار کم درآمد و فقیر جامعه می‌شود، تاکید کرد: در فرآیند جمعیت ما یک نظام و سیستم آگاهی بخش حاکم نیست و به عبارتی نسبت به آن یک پایش هوشمندانه وجود ندارد. بنابراین به هنگام ارائه راهکار شعارهای احساسی، روان‌شناختی و فریبکارانه می‌دهیم.
 
وی با تاکید بر اینکه توصیه به فرزند آوری بیشتر راهکار متناسب سازی ساختمان جمعیت و پرهیز و نجات از نگرانی‌های جمعیتی نیست، افزود: یکی از مسایلی که باعث ایجاد ناهماهنگی در جمعیت می‌شود افزایش تجرد قطعی در بین افراد است.
 
این محقق جامعه‌شناس در ادامه تصریح کرد: اینکه یک خانواده به خاطر شعارهایی که داده می‌شود چندین فرزند داشته باشد و بعد‌ها در تامین نیازهای بهداشتی، تحصیل، اشتغال و... دچار نگرانی شود، باعث ایجاد مشکلات بیشتری در جامعه خواهد شد.
 
مهاجری همچنین تاکید کرد: قطعا کارهای روان‌شناختی فریبکارانه و یا اقدامات تحکمی و قانونی که گاهی اوقات از روی کم سوادی مطرح می‌شود، باعث تناسب در جمعیت نخواهد شد...»
به منظور آگاهی وزیر محترم ورزش و جوانان و توجه بیشتر ایشان به مجموعه تحت مدیریت خود، بخشی از فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی درباره خطرات کاهش نسل و توصیه صریح ایشان به فرزند آوری در ادامه می‌آید: 
 
 
باید از حالت یک بچه- دو بچه خارج شد
رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ 3/5/91 در دیدار با کارگزاران نظام در بخشی از بیاناتشان با تاکید بر این نکته که اگر چنانچه با همین وضع پیش برویم، تا چند سال دیگر نسل جوان ما کم خواهد شد می‌فرمایند: بعد از گذشت چند سال، جمعیت کشور هم کاهش پیدا خواهد کرد؛ چون پیرى جمعیت با کاهش زاد و ولد همراه است. واقعاً همه‌ى مسئولین کشور - نه فقط مسئولین ادارى - روحانیون، کسانى که منبرهاى تبلیغى دارند، باید در جامعه درباره‌ى آن فرهنگ‌سازى کنند؛ از این حالتى که امروز وجود دارد - یک بچه، دو بچه - باید کشور را خارج کنند. رقم صد و پنجاه میلیون و دویست میلیون را اول امام گفتند - و درست هم هست - ما باید به آن رقم‌ها برسیم.
 
تذکر مجدد رهبر انقلاب اسلامی تنها به فاصله 2 هفته
تن‌ها بعد از گذشت 13 روز رهبر انقلاب در دیداری که با مسئولان نظام جمهورى اسلامى ایران داشتند، بار دیگر تحدید نسل را برای کشور خطرآفرین قلمداد کردند و بار دیگر بی‌پرده و شفاف دغدغه خودشان را در جمع مسولان عالی رتبه کشور مطرح کردند. ایشان سخنان خود را این گونه بیان کردند که تجربه‌ى متراکم در قانونگذارى و در اجرا جزو نقاط درخشان کشور است. جمعیت کشور، هفتاد و پنج میلیون. البته بنده همین جا عرض بکنم؛ من معتقدم که کشور ما با امکاناتى که داریم، می‌تواند صد و پنجاه میلیون نفر جمعیت داشته باشد. من معتقد به کثرت جمعیتم. هر اقدام و تدبیرى که می‌خواهد براى متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد، بعد از صد و پنجاه میلیون انجام بگیرد.
 
تذکر دو ماه بعد ایشان نسبت به خطای دهه 70
قریب به 2 ماه بعد رهبر انقلاب این بار در جمع مردم بجنورد با بیان این مطلب که یکى از مهم‌ترین موجودى‌هاى باارزش ما، نسل جوانِ تحصیلکرده است عنوان کردند: من همین جا در داخل پرانتز عرض بکنم؛ یکى از خطاهائى که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسئله‌ى تحدید نسل از اواسط دهه‌ى 70 به این طرف باید متوقف می‌شد. البته اوّلى که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ى 70 باید متوقف می‌شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. خانواده‌ها، جوان‌ها باید تولید مثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند. این نسل جوانى که امروز ما داریم، اگر در ده سال آینده، بیست سال آینده و در دوره‌ها و مرحله‌هاى آینده‌ى این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه‌ى مشکلات کشور را این‌ها حل می‌کنند.
 
هشدار به پیر شدن جامعه ایران
مهرماه 91 و در حالی که رهبر معظم انقلاب با جوانان استان خراسان شمالی دیداری داشتند، گزارشی از پیر شدن جمعیت از سال‌های نه چندان دور را به عنوان دغدغه جامعه ایرانی عنوان می‌کنند. ایشان با طرح این سوال که حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟ می‌گویند: من اشاره کردم؛ یک تصمیمِ زمان‌دار و نیاز به زمان و مقطعى را انتخاب کردیم، گرفتیم، بعد زمانش یادمان رفت! حالا به ما گزارش می‌دهند که آقا جامعه‌ى ما در آینده‌ى نه چندان دورى، جامعه‌ى پیر خواهد شد؛ این چهره‌ى جوانى که امروز جامعه‌ى ایرانى دارد، از او گرفته خواهد شد. حد زاد و ولد چقدر است؟
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» که ششم آبان ماه امسال در قم برگزار شد، به این موضوع تاکید کردند که کشور ما 75 میلیونی نیست، کشور ما کشور 150 میلیونی [است، بار دیگر به صراحت تاکید کردند.
 
با «صلوات بفرست، تمام نمی‌شود» 
حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه مخالفت خود را با نگاه شعارگونه به موضوع افزایش رشد جمعیت صراحتا اعلام می‌کند و می‌فرمایند: ما نمی‌خواهیم این قضیه را با شعار و با اینکه «صلوات بفرست تمام بشود» و مانند این‌ها پیش ببریم؛ می‌خواهیم مساله به شکل عمیق و علمی حل بشود؛ یعنی متفکرین ما و صاحبان دانش مرتبط با مساله جمعیت ـ در هر بخشی از بخش‌ها ـ می‌توانند در این زمینه منطق صحیح و قابل قبولی را ارائه کنند.
 
چرا زن و مرد از فرزندآوری پرهیز می‌کنند؟ 
ایشان دغدغه‌های خود را در ادامه این پیام با طرح چند سوال اینگونه مطرح می‌کنند و می‌گویند: چرا ترجیح می‌دهند فقط دو فرزند داشته باشند؟ چرا زن به شکلی، مرد به شکلی پرهیز می‌کنند از فرزندداری؟ بر روی علاج این عوامل بیماری زا ـ که به اعتقاد بنده این‌ها عوامل بیماری زاست ـ متخصصین و صاحبان اندیشه را بخواهید فکر کنند.
 
حال و هوای این روزهای وزارت ورزش و جوانان چندان مساعد نیست. در حالی که تمام کار‌شناسان، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان امر، بنا بر توصیه حکیمانه رهبر انقلاب بر افزایش نسل وفرزند آوری بسیج شده‌اند، این وزارتخانه توصیه‌های افزایش نسل را شعارهایی فریبکارانه برای قشر فقیر و متوسط جامعه عنوان کرده است.
 
بنا بر آنچه گذشت لازم به نظر می‌رسد اتخاذ چنین موضعی از سوی وزارت ورزش و جوانان مبنی بر نامناسب دانستن افزایش جمعیت برای رفع نگرانی‌های جمعیتی که بر خلاف بیانات صریح رهبر انقلاب است، مورد پیگیری دلسوزان نظام خصوصا مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد تا دچار چند صدایی در سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی نشویم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۲
۰
۰
این خبر مال شیعه آنلاین است. خبرگزاری دانشجو شیطنت کرده و در انتهای خبر منبع را زده
پاسخ
امیر
-
۱۱:۵۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
۰
۰
دو بچه دارم واز روزی که شنیدم سومی تو راه هر شب از ترس خرج و مخارج تو خواب کابوس می بینم به روزی خدا هم اعتقاد دارم ولی شرکت گاز و تلفن وبرق واب و مالیات وگرانی که خدا را نمی شناسند به طرقی از آأدم پول ی گیرند با خانه 56 متر ی چطور اینها را بزرگ کنم برای سقطش به دکتر مراجعه کردیم گفتن غیر قانونی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها