يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۶۱۳۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۸     ۱۹ دی ۱۳۹۲
مرادی در عمار از سوژه‌های تسخیر لانه جاسوسی گفت:
سیدیوسف مرادی که در حاشیه جشنواره عمار از سوژه‌های تسخیر لانه جاسوسی سخن می‌گفت، تاکید کرد: نقش هدایت و مدیریت امام خمینی(ره) در 444 از سوژه‌های مهم تسخیر لانه جاسوسی است.

به گزارش 598 به نقل از فارس، شب گذشته در ادامه سلسله نشست‌های «هنر- واقعیت» در حاشیه جشنواره عمار سیدیوسف مرادی در سالن شماره 3 فلسطین به ارائه سوژه‌های مناسب درباره تسخیر لانه جاسوسی برای تولیدات سینمایی پرداخت.

وی با بیان اینکه واقعه تسخیر لانه جاسوسی همیشه مظلوم است، گفت: این حادثه ظرفیت عظیم انقلاب اسلامی است که بسیاری حتی نمی‌توانند ده دقیقه درباره آن سخن بگویند.

* آمریکایی‌ها تنها داستان نیم‌بند به نفع خود را فیلم کردند و ما برای ده‌ها داستان کاری نکرده‌ایم

مرادی با اشاره به جوایز فیلم سینمایی آرگو و اهدای جایزه اسکار از کاخ سفید به این فیلم، افزود: آرگو با همه بدی‌هایش یک حسن داشت که بهترین شاخص برای نشان دادن عمق زخم امپریالیسم از تسخیر لانه جاسوسی پس از سه دهه بود.

وی ادامه داد: داستانی که در آرگو روایت می‌شود تنها اتفاقی در آن 444 روز است که آمریکایی‌ها در آن موفق بودند و دیگر سوژه‌ای این چنین نیم‌بند به نفع خود ندارند اما با همه این احوالات این فیلم را می‌سازند و آن را معرفی می‌کنند در حالی که ما ده‌ها داستان در این باره داریم.

سیدیوسف مرادی در ادامه سخنان خود به چند نمونه از این داستان‌ها اشاره کرد و با یاد شهید سیدصدرالدین حاج‌ملک‌محمدی کارگر 36 ساله اشاره کرد و گفت: وی که دوست داشته کینه خود را در مقابله با استکبار نشان دهد دو روز پس از اشغال سفارت وصیتنامه‌ای نوشته و آن را به همسر خود می‌دهد و فردای آن روز در حالی که شعار الله اکبر می‌داده خود را جلوی سفارت آمریکا می‌سوزاند.

وی با اشاره به روایت‌های این داستان در کتاب «روز خدا» نوشته هاشم پوریزدان‌پرست از دانشجویان پیرو خط امام، افزود: یکی دیگر از سوژه‌های تسخیر لانه جاسوسی غذای گروگان‌ها و دانشجویان است که از هم متفاوت بوده است.

مرادی در این باره گفت: پس از تسخیر سوپرمارکتی در سفارت پیدا می‌شود که هیچ وقت دانشجویان به دلیل حرام و حلالی به آن دست نمی‌زنند و غذای گروگان‌ها از آن تامین می‌شده است و عذای آنان را آشپز سفارت به نام «محمد یوسف» کارمند پاکستانی سفارت تهیه می‌کرده است

وی با بیان اینکه غذای گروگان‌ها به مراتب بهتر از غذای دانشجویان بود، افزود: داستان سرانجام این آشپز پاکستانی و نقش آن در حادثه طبس از دیگر سوژه‌های جالب تسخیر لانه جاسوسی است.

* داستان بازکردن صندوق‌های سیا در لانه جاسوسی از سوژه‌های جذاب است

سیدیوسف مرادی در ادامه به داستان نحوه بازکردن صندوق‌های سازمان سیا در لانه جاسوسی اشاره و آن را یکی دیگر از سوژه‌های جذاب دانست و گفت: دانشجویان نمی‌توانند این صندوق‌ها را باز کنند و بالاخره فردی را پیدا می‌کنند که 3 صندوق از 7 صندوق را باز می‌کند و بعد بقیه را با دستگاه جوش و اره‌های سنگین باز می‌کنند و نهایتا 5 روز بعد برگه‌ای پیدا می‌شود که بر روی آنها رمزها نوشته شده بود و داستان آن در کتاب خانم ابتکار آمده است.

وی با اشاره به 85 جلد اسناد لانه جاسوسی که در عرض 4 سال توسط دانشجویان پیرو خط امام منتشر شد، اهمیت این اسناد را به مراتب کمتر از اسناد انقلاب دوم دانست و تصریح کرد: این در حالی است که از 400 دانشجو تنها 2 دانشجو در این باره کتاب منتشر کرده‌اند یکی «تسخیر» خانم ابتکار که قرار بوده در آمریکا منتشر شود و هیچ کس حاضر به این کار نشده و نهایتا یک ناشر مستقل کانادایی آن را منتشر می‌کند.

مرادی افزود: دیگر کتاب «روز خدا» آقای پوریزدان‌پرست است که شاهکار است اما خلاصه هر دو کتاب نهایتا 80 صفحه اطلاعات از انقلاب دوم به ما می‌دهد و در کنار آن کتاب «دانشجویان و گروگان‌ها» حسین جودوی را داریم و این در حالی است که آمریکایی‌ها 42 کتاب در این باره نوشته‌اند و از خاطرات کارتر تا سایرونسnt> ونس تا خاطرات گروگان‌ها دراین بین دیده می‌شود که همین‌ها در ایران یک بار ابتدای دهه 60 و یک بار در پایان دهه 80 منتشر شده است.

سیدیوسف مرادی یکی دیگر از سوژه‌ها برای کار مستند و سینمایی را «محمود احمدی‌نژاد» و مخالفت او با اقدام تسخیر لانه عنوان کرد و با اشاره به انواع تحلیل‌ها از زبان اشخاصی چون عباس میلانی و دیگران به بخش‌هایی از کتاب «دانشجویان و گروگان‌ها» و مصاحبه با خانم فروز رجایی‌فر اشاره کرد که وی در این باره می‌گوید «علت مخالفت آنان که خالصانه از انقلاب دفاع می‌کردند این بود که ممکن است با اقدام نگرانی به نهال نوپای انقلاب ضربه‌ای وارد شود».

* نقش هدایت و مدیریت امام خمینی(ره) در 444 از سوژه‌های مهم تسخیر لانه جاسوسی است

وی دیگر سوژه را شایعه پشیمانی دانشجویان از این اقدام عنوان کرد و افزود: این شایعه از عباس عبدی سرچشمه گرفته است که در دیدار با «باری روزن» از گروگان‌ها در دهه 70 بیان شده در حالی که وی اساسا یک شب هم در لانه جاسوسی نبوده است.

مرادی با اشاره به فکت‌هایی از این مبحث در کتاب‌های «تسخیر»، «روز خدا» و «دانشجویان و گروگان‌ها»، با نقل قولی از خانم رجایی‌فر در این باره این مسئله را بیان کرد.

سیدیوسف مرادی در ادامه سخنان خود دیگر سوژه را نحوه تصمیم‌گیری برای تسخیر لانه و اطلاع‌دادن این اتفاق به حضرت امام خمینی(ره) دانست و گفت: اگر حمایت و مدیریت امام نبود این اتفاق 24 ساعت هم دوام نمی‌آورد.

وی ضرورت بررسی نقش هدایت و مدیریت امام خمینی(ره) در 444 روز و حتی تاثیر کلام امام در آمریکا را مهم دانست و افزود: اینکه ما شاهد دستور شکل‌گیری بسیج در آذر 58 هستیم محصول اشغال لانه جاسوسی و مدیریت امام خمینی(ره) است

مرادی جریان تبلیغاتی و هنری در دوران 444 روز را از دیگر سوژه‌های تسخیر لانه دانست و با اشاره به اینکه خیابان طالقانی 24 ساعت از حضور مردم و گروه‌ها خالی نبوده است، گفت: یکی از این اتفاقات این است که امام پس از تهدید اقتصادی کارتر می‌گویند ملت روزه می‌گیرد و دانشجویان پیرو خط امام نیز روزه می‌گیرند و مردم به آنها می‌پیوندند و حتی صداوسیما برنامه‌های خود را به مدت 5 روز به حالت ماه رمضان در می‌آورد.

* آقای ضرغامی که خود از دانشجویان لانه جاسوسی بوده فیلم‌ها را  در اختیار مستندسازان و فیلمسازان قرار دهد.

وی یکی از سوژه‌های مهم و مغفول مانده در تسخیر لانه جاسوسی را شهدای لانه دانست و افزود: شهید عباس ورامینی را که همه طیف‌های دانشجو در لانه می‌ستایند دریابید او از اولین کسانی بود که بسیج مستضعفین را در لانه جاسوسی تشکیل داد.

مرادی همچنین با اشاره به شهید محسن وزوایی، ادامه داد: وفیق سامرایی در کتاب خود از کابوس هشت ساله صدام از افتادن به دام عده‌ای جوان در بهار سال 1982 می‌گوید که فرمانده این افراد شهید محسن وزوایی بوده است.

سیدیوسف مرادی در ادامه به واکنش‌های مردمی، مطبوعاتی و تلویزیونی به حادثه تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: آقای ضرغامی که خود از دانشجویان لانه جاسوسی بوده است باید این فیلم‌های تلویزیونی را نشان دهد و در اختیار مستندسازان و فیلمسازان قرار دهد.

وی وضعیت خانواده‌های مختلفی که از دانشجویان پیرو خط امام دفاع کردند و یا خانواده خود دانشجویان را از دیگر سوژه‌ها دانست و بر ضرورت بررسی این مطالب تاکید کرد.

سیدیوسف مرادی در پایان سخنان خود با انتقاد از بسته بودن لانه جاسوسی بر روی بازدیدکنندگان، تصریح کرد: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران ناخالصی‌های ملت را گرفت آنها را بر مدار ولایت قرار داد و تمرینی برای آمادگی برای مقابله با حمله عراق به ایران بود.

وی با بیان اینکه شهدای لانه جاسوسی از همه شهدا مظلوم‌تر هستند، با قرائت فرازی از وصیت‌نامه شهید محسن وزوایی افزود: این شهدا را دریابید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها