يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۱۹۶۷۲۳
زمان انتشار: ۰۸:۳۷     ۲۲ دی ۱۳۹۲
یکی از موارد اعتراض و سوال نمایندگان مجلس به وزیر ارشاد نحوه تخصیص یارانه استانی بود که مستندات آن توسط نماینده سوال کننده در مجلس ارائه شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جهان، یکی از موارد اعتراض و سوال نمایندگان مجلس به وزیر ارشاد نحوه تخصیص یارانه استانی بود که مستندات آن توسط نماینده سوال کننده در مجلس ارائه شد.

رسایی در سوال خود پرسیده بود که آيا این نشانه اعتدال است كه روزنامه های استانی آذري زبان، نشریات مازندران و گیلان،‌ نشریات خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی و شمالی و جنوبی و نشریات دیگر استان ها برای هر شش ماه، هر کدام ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان یارانه دریافت کنند و روزنامه استانی "خبر جنوب" با حداكثر تيراژ ۳۰۰۰۰ نسخه، یارانه ۶۳۴ميليون تومانی دریافت کند؟!

این در حالی است که مبالغ اختصاص داده شده به اکثر نشریات در فهرست اعلام شده وزارت ارشاد بسیار ناچیز است. جدا از نحوه محاسبه کمک های اعلام شده که حتما فرمول خاصی برای خود دارد، آنچه که شائبه ها را بیشتر می کند ارتباط صاحب امتیاز این روزنامه، غلامحسین واحدی پور تبریزی و آقای حسین انتظامی، معاون محترم مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت "توسعه مکتب خبر ایرانیان" است که در ذیل آگهی رسمی تاسیس این شرکت نام این دو نفر آورده می شود.

جالب تر آنکه در شناسنامه روزنامه خبر جنوب مشخصات صاحب امتیاز به صورت کامل آورده نشده است و تنها به ذکر نام حسین واحدی پور اکتفا شده در حالی که تا مدتی قبل در اسناد اداری معاونت مطبوعاتی صاحب امتیاز شرکت توسعه مکتب خبر ایرانیان ثبت شده است.

یارانه ۸۰۰ نشریه ۲.۵ میلیارد؛ یارانه ۲ نشریه خاص یک میلیارد!

آيا مضحك نيست كه روزنامه سراسری و كثير الانتشار اطلاعات ۳۰۰ ميليون تومان، روزنامه سراسری و كثيرالانتشار كيهان ۳۴۰ ميليون تومان و در مقابل روزنامه خبر جنوب كه فقط در سه استان هاي جنوب كشور با تیراژ ۳۰ هزار نسخه توزيع مي شود، به دليل شراكت مدير آن با معاون مطبوعاتي در شرکت مطبوعاتی "مكتب خبر ايرانيان" به اندازه مجموع دو روزنامه اطلاعات و كيهان يارانه بگيرد؟

این در حالی است که یارانه دیگر نشریات سه استان جنوبی کشور نیز بسیار ناچیز است. عجيب است كه آقاي معاون مطبوعاتي به روزنامه زرد "خبر ورزشي" كه خودش شريك و مدير عامل شركت صاحب امتياز آن (مؤسسه مكتب خبر ايرانيان) است، هم در جايي ديگر ۴۶۵ ميليون يعني بيش از همه روزنامه هاي معتبر و كثير الانتشار كشور يارانه داده است.

اين در واقع به اين معناست كه آقاي معاون وزیر محترم در ۱۰۰ روز اول فعاليتش، از مجموع ۵ میلیارد تومان یارانه مطبوعاتی کشور که حدود ۵/۲ میلیارد تومان آن متعلق به بیش از ۸۰۰ نشریه استانی است، مبلغ ۱ميليارد تومان را براي دو روزنامه استانی شركت "مكتب خبر ايرانيان" که خودش مدیر عامل آن است، كنار گذاشته است!

البته از يارانه ساير نشريات مسئولان اين شركت يعني روزنامه سياسي "خبر" و خبرگزاري "خبر آنلاين" هنوز اطلاعاتی به دست نیامده است.

چرا معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در برابر اعتراض رسانه ها سکوت کرده و هیچ پاسخی در این خصوص نمی دهد و موضوع را به گذر زمان و فراموشی واگذار کرده است؟

چرا وزیر محترم ارشاد هیچ برخورد اصلاحی با این رفتار تبعیض آمیز از خود نشان نمی دهد؟



به گزارش پایگاه 598، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به متنی واحد که در چند روز گذشته در برخی رسانه‌های مجازی با ابهاماتی در زمینه توزیع یارانه مطبوعات انتشار یافته است، توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد:

«شفافیت» یکی از سیاست‌های محوری دولت یازدهم به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر است. بر همین مبنا و برای نخستین بار جداول یارانه تخصیصی به مطبوعات به صورت دقیق اطلاع‌رسانی شد. سهمیه‌های تخصیصی بر اساس فرمولی است که توسط «کارگروه اقتصاد مطبوعات» تهیه و پیشتر اعلام شده است. بر این مبنا فرمول عمومی محاسبه سهمیه 6 ماهه تمام نشریات واجد شرایط، بر حسب ریال به شرح زیر است:

طول× عرض ÷ 10000× 0.0488 × تعداد صفحات ÷ 2 × تعدا شماره × تیراژ × 24000

دستورالعمل یاد شده بلافاصله پس از تصویب و در تاریخ هشتم آبان ماه جاری، به طور گسترده اطلاع رسانی شد که واکنش مثبت اهالی مطبوعات را در پی داشت. صحّت این ادعا با یک جستجوی ساده در فضای مجازی قابل اثبات یا ردّ است. یارانه نشریات استانی و نشریات سراسری نیز در تاریخ‌های دوم آذرماه و یازدهم دی ماه بر اساس اصول این دستوالعمل محاسبه و به حساب آنان واریز شد و در دو نوبت نیز روشنگری لازم در رفع ابهامات صورت پذیرفت و نقاط قوت این روش که از اظهارات مدیران مطبوعاتی استخراج شده بود بیان شد. (23 آذر و یازدهم دی ماه)            

جدول ذیل برای تنویر افکار عمومی و رفع به تفکیک موضوعات ادعایی پرداخته است.

همچنین یادآور می‌شود:

1- روزنامه خبر جنوب پس از روزنامه خراسان پرتیراژترین روزنامه منطقه‌ای است که طی شش ماه اول سال جاری مطابق اعلام وصول‌های انجام شده 153 شماره در 42 صفحه منتشر کرده است (حتی در روزهای تعطیلی سال نو). این تعداد شماره و صفحه بیشترین مقدار در روزنامه‌های کشور است. ضمناً مطابق فرمول یادشده در بالا بدیهی است یارانه یک روزنامه 42 صفحه‌ای، حتی با وجود تیراژ مساوی، 7 برابر روزنامه 8 صفحه‌ای باشد، چه رسد به اینکه تیراژها نیز تفاوت داشته باشد.  

2- یارانه‌های تخصیصی در سالیان گذشته نیز حاکی از آن است که یارانه روزنامه خبر جنوب همواره اولین یا دومین رقم در مطبوعات استانی بوده است.

3- روزنامه خبر ورزشی در زمره پنج روزنامه اول کشور و در عین حال پرتیراژترین روزنامه بخش خصوصی کشور است. لذا با توجه به آنکه چهار روزنامه دیگر متعلق به بخش دولتی و عمومی هستند، این روزنامه تنها روزنامه‌ای در آن جمع است که با ضریب 50 درصدی کاهشی مواجه نشده است. همچنین قطع این روزنامه تقریبا 1.5 برابر روزنامه‌های معمول است که این موضوع در فرمول محاسباتی تأثیر می‌گذارد.

4- همچنین یادآور می‌شود در فهرست اعلام شده، مبالغ واریز شده در تیر ماه سال جاری به عنوان علی‌الحساب برای نشریات منظور شده بود که برخی نشریات این مبلغ  علی‌الحساب را دریافت نکرده بودند. لذا به سهمیه شش ماهه آنها (مطابق فرمول اعلامی) افزوده شده است.

روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی اعلام کرد، آماده پذیرش نقد و مشارکت دست اندرکاران، اساتید، پژهشگران و صاحب نظران بخش مطبوعات و رسانه است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها