أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۱۹۶۹۰۹
زمان انتشار: ۰۹:۲۶     ۲۳ دی ۱۳۹۲
گزارش تشریحی و تصویری از فعالیت گروه های مدلینگ در ایران:
این گروهها با ارائه پیشنهادهای مالی و یا تضمین نمودن مطرح نمودن فرد قربانی در عرصه های بین المللی مدلینگ ، دختران و پسران را اغفال نموده و با تهیه عکسهای مختلف و انتشار آن در شبکه های اجتماعی زمینه را برای سوءاستفاده های آتی خود مهیا می کنند. با توجه به عدم برخوردهای قانونی با فعالین غیرمجاز این حوزه شاهد هستیم که تهیه کنندگان این نوع محتوا با فرح خاطر اقدام به درج اطلاعات تماس خود در تصاویر می کنند و با رسانه های معاند و بعضا داخلی به مصاحبه می پردازند!
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598 امروزه در کنار گسترش و فراگیری استفاده از بسترهای مفید مبتنی بر اینترنت از جمله وب و شبکه های اجتماعی در سراسر جهان علاوه بر کارکردهای مثبت و موثری که داشته و دارد به تهدیدی برای نسل جوان  و خصوصا کودکان و نوجوانان تبدیل شده است.

گسترش بیش از پیش و روزافزون اطلاعات و فضای مجازی در سال‌های اخیر تأثیرهای بسیاری را در ابعاد مختلف بر خانواده نمایان ساخته است. تأثیراتی که در کنار مزیت‌های خود، آسیب‌هایی را هم به‌دنبال داشته ودغدغه‌هاو نگرانی‌هایی را بر خانواده‌ها تحمیل نموده است، موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه و یا اقلیتی خاص نمی‌شود.

در مباحث مرتبط با علوم ارتباطات و  آسیب شناسی کانون خانواده، یکی از محورهای مهم، بررسی آسیب‌های ناشی از تحولات خانواده است ، بخصوص تحولاتی که ریشه در تحولات تکنولوژیک دارند که این تحولات خود منشا بروز دگرگونی‌هایی عمیق و اساسی در نوع روابط و ارزش های خانوادگی شده است.

این تهدید به خصوص در کشورهایی با پیشینه فرهنگی و اجتماعی دینی و اسلامی مانند ایران اسلامی بیشتر جلوه‌گر می شود لذا ورود اینترنت به عرصه زندگی افراد خصوصا کودکان و نوجوانان و همه‌گیر شدن این فضا در میان این نسل هم فرصت‌ها و هم تهدیدهایی را پیش روی جامعه ما قرار داده است.



(جدول ضریب نفوذ اینترنت در ایران)

لذا پرداختن به تأثیرات مقول‍ه فضای مجازی به عنوان یک رسانه نوین بر محفل خانواده از ابعاد متفاوتی می‌تواند دارای ضرورت و اهمیت باشد زیرا خانواده جزء سازنده یک ملت و کشور است.

از آنجا که فناوري اطلاعات موجبات تحول روابط خانوادگی و تربیتی را موجب گشته است ، مشکلات نوظهور اخلاقي و فرهنگی منحصر به فرداين حوزه نیز نيازمند رسيدگي است. فناوري اطلاعات نه تنها در شيوه افعال و اقدامات روزمره ما تاثير مي گذارد، بلکه علاوه بر آن تلقي ما از آنها را نيز تغيير داده است.

بطور مثال ترویج الگوهای پوشش غیر اسلامی اخلاقی در بستر فضای مجازی یک از مهمترین آسیبهایی است که امروزه در حال شکل دهی موج جدیدی از تهاجم فرهنگی و مقابله با گفتمان سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

در واقع در ماههای اخیر باندها و گروههای سازمان یافته مدلینگ و طراحی لباس با اغفال دختران و پسران جوان اقدام به شکل دهی موجی از تقابل فرهنگی با اندیشه های اسلامی ایرانی را سازمان دهی نموده اند.



متاسفانه بدلیل علاقه ذاتی و وجودی انسان به زیبایی ، حوزه مدلینگ و سبک پوشش به یکی از علاقمندیهای جوانان و نوجوانان در سطح جهان تبدیل شده است. این گروهها با ارائه پیشنهادهای مالی و یا تضمین نمودن مطرح نمودن فرد قربانی در عرصه های بین المللی مدلینگ ، دختران و پسران را اغفال نموده و با تهیه عکسهای مختلف و انتشار آن در شبکه های اجتماعی زمینه را برای سوءاستفاده های آتی خود مهیا می کنند.

در این بین باندهای بین المللی فساد با جذب جوانان به بهره گیری از پوشش های غالبا ضد اسلامی – ایرانی و مغایر با آموزه های دینی و اخلاقی علاوه بر ایجاد شکاف فرهنگی در جامعه ،منافع اقتصادی زیادی نیز بدست می آورند.

بعضا دیده می شود که دختران و پسران برای اینکه عکسهای نیمه برهنه یشان به عنوان مدل منتشر شود مبالغ هنگفتی را به گرداندگان شبکه های مجازی مدلینگ پرداخت می کنند که پیگیری های خبرنگار ما از پرداخت مبالغی از 200 هزار تومان تا 1،500،000 تومان به گروه های مدلینگ برای انتشار هر تصویر در مجلات الکترونیکی بین المللی را دارد.



متاسفانه بدلیل کم توجهی نهادهای نظارتی، حامیان بین المللی این جریانات ضد اخلاقی در بازه های زمانی مختلف با ارسال خبرنگاران و تیم های خبری به ایران با مشارکت عناصر داخلی دست به تهیه گزارشات تخصصی زده و به تبلیغاین گروهکها می پردازند و در حاشیه با انتقال دیدگاهها و مفاهیمی از جمله "رنگ باختن مفاهیم اسلامی از جمله حجاب  در جامعه ایران " در صدد نمایش شکاف بین فرهنگ ملی و بومی با واقعیتهای اجتماعی هستند.

چندی پیش نیز یک تیم 10 نفره شامل عکاس، مدل، طراح، آرایش‌گرها، دستیاران، و محافظ  با حمایتهای مالی بین المللی با ورود به کشور و تهیه تصاویری از پوشش های نوین مغایر با فرهنگ عمومی تحت عنوان Face off Tehran"" یا "تغییر چهره تهران"   و نشر آن در شبکه های خبری و رسانه ای بین المللی دست به ایجاد موجی ضد ایرانی ، علیه فرهنگ ملی و اسلامی ایران زدند.
 
برای درک عمق تهدید باید اعلام کرد که بدلیل فعالیت هدفمند و گسترده شبکه های ضد فرهنگی در سطح جامعه در بررسی های بعمل آمده از شبکه اجتماعی فیسبوک متاسفانه مشخص شد حدود 51 هزار نفر کاربر ساکن مشهد دنبال کننده الگوهای  پوششی غربی در این فضای مجازی هستند.



البته این آمار برای شهر تهران به بیش از 500 هزار نفر یا نیم میلیون کاربر می رسد!

متاسفانه با توجه به عدم برخوردهای قانونی با فعالین غیرمجاز این حوزه شاهد هستیم که تهیه کنندگان این نوع محتوا که به نوعی داده غیر اخلاقی و مستهجن محسوب می شود با فرح خاطر اقدام به درج مشخصات و اطلاعات تماس خود در تصاویر می کنند و با رسانه های معاند و بعضا داخلی مصاحبه می کنند!



(مصاحبه روزنامه شرق با یکی از مروجین مدلینگ در ایران)

لازم  به یادآوری نیست که این نوع محتوا برخلاف محتواهای جنسی بدلیل نام جذاب و فرینده آن یعنی مدلینگ و الگوی لباس و پوشش قادر به جذب کاربرانی حتی با باورهای مذهبی است لذا تهدید و مخاطرات آن در جامعه بسیارعمیقتر از سایر محتواهای ضد اخلاقی است.

باید توجه داشت فضای مجازی و بطور کلی اینترنت با ضریب نفوذ بیش از 60 درصدی خود در سطح خانواده های ایرانی در صورت عدم مدیریت و نظارت صحیح می تواند تاثیرات مخربی بر فرهنگ و امنیت ملی داشته باشد .

اگر نگاهی به فعالیتهای فرهنگی سالهای اخیر داشته باشیم خواهیم پذیرفت که در راستای معرفی پشت پرده این گونه تحرکات که به نام روشنفکری و جهانی شدن در جامعه ما و سایر کشورهای اسلامی رخ می دهد تا به حال حرکات موفقی صورت نگرفته است زیرا متصدیان امور نسبت به توانمندیهای فضای مجازی به عنوان یک فضا و رسانه تعاملی قدرتمند آگاهی کاملی ندارند .

از این روست که رهبر حکیم انقلاب با تکیه بر دانش و آگاهی عمیق خود نسبت به شرایط زمانه بارها و بارها از اوایل دهه 70 تا به حال با معرفی مفاهیمی هوشمندانه همچون ناتوی فرهنگی، جنگ نرم و سبک زندگی ، پیشگام روشنگری در مقابل اقدامات خصمانه دشمنان اسلام بوده اند.

باید پذیرفت امروزه بنا بر آمار بیش از 45 میلیون کاربر ایرانی به فضای مجازی و ابزارهای مبتنی بر آن دسترسی دارند لذا اگر به سرعت در راستای  آموزش و مقابله با تهاجمات فرهنگی در این حوزه گام برداشته نشود شاهد آثار مخرب آن در جامعه خواهیم بود .



برخلاف آنچه رسانه های معاند و انحرافی در صدد القای آن به جامعه هستند باید به جامعه نشان داد که فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی خصوصا در حوزه نوع پوشش و حجاب مخالف زیبایی و نشاط نیست و این فرهنگ و تمدن ایرانی بود که بسترساز گسترش پوششهای اصیل در سطح جهان شد.

یکی از راه کارهای مفید مقابله با جریان های فساد حوزه پوشش و حجاب می تواند معرفی مفاهیم و الگوهای بکار رفته در پوششهای هنجارشکن باشد زیرا متاسفانه مخاطبین این حوزه غالبا شناختی از نمادگرایی در نوع پوشش ندارند و متاسفانه بسیاری از مدلهای غربی رایج در کشور بطور هوشمندانه ای نمادهای همجنس گرایی را در محصولات خود بکار می برند.

خطر تروریسم فرهنگی به  مراتب عمیق تر و هولناکتر از تروریسم فیزیکی است لذا باید مسئولان حوزه مدیریت فرهنگی کشور واقعیت وجود تروریسم فرهنگی را در کشور بپذیرند و راهکارهای مقابله با آن از جمله آموزش خانواده ها را در سطح جامعه گسترش دهند.

از این رو از شورای عالی فضای مجازی به عنوان یک نهاد فرا دولتی و منشاء گرفته از دیدگاههای مترقی امام خامنه ای انتظار می رود با کنار گذاشتن فرایند های پیچیده اداری هر چه سریعتر برای مقابله با این نوع تهدیدات راهکارهای خود را ارائه دهد.

البته شکل دهی حرکات خودجوش مردمی در قالب نظارت در فضای مجازی می تواند علاوه بر تسهیل فرایند شناسایی سرشاخه ها و فعالین این گروهکهای تروریستی فرهنگی، زمینه را برای ارتقاء سطح آشنایی و هوشیاری کاربران در مقابله با این نوع تهدیدات مهیا سازد.
 
گزارش از : نوید کمالی پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۱۱
۰
سلام خدا لعنت کندکساني را که ميخواهند جوانان ما را به ابتذال بکشاننداي کاش کساني که کورکورانه ازاينها پيروي ميکنند ومسولان ازخواب بيدار ميشدند.
اللهم عجل لوليک الفرج
پاسخ
بنده خدا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
۷
۰
واقعا جای تاسف داره
دستگاه های نظارتی مشفول چه کاری هستند که از این حمله های فرهنگی غافل اند...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۲
۱
۳
شما خودتون در این زمینه چی کار کردید؟
پاسخ
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۷ - ۲۴ دی ۱۳۹۲
۶
۰
وقتي دولتمردان ادعاي تغيير در مملكت را ميگويند،اين ميشود وضع فرهنگي كشور،خدا رحم كند،آسايش كنوني صدقه سري حضرت زهرا (س) است.
پاسخ
حسني
UNITED STATES
۲۰:۱۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۲
۱
۵
خدا شفاتون بده...
همين جوونها، اگر بيكار باشن، اگر بي‌پول باشن، اگر معتاد بشن، اگر امكان ازدواج نداشته باشن، اگر جامعه مثل شما فقط براشون خط قرمز بكشه، اگه مجبور باشن دقيقا مثله والدين 30-40 سال پيش زندگي كنن و از خودشون هيچ اختياري نداشته باشن، اگه سمت هرچي ميرن، يا غيرقانوني باشه، يا گرون، يا مغاير شئونات هر روز درحال تغيير شما، اگه بخوان بدونن اون ور مرزهاي ممنوع‌الخروجي و فيلترينگ و ديوارهاي سد راه سفر و تجربه چي ميگذره، اگه بخوان بدونن جنس مخالف يعني چي، اگه هر غلطي بخوان بكنن،... شما چه واكنشي دارين؟
دو حالت داره، تو مواردي كه براتون هزينه داره، مثله بيكاري و گروني و ازدواج، كاملا كور و كر و منگل و گنگ بي‌حواس ميشين.
تو مواردي هم كه هزينه نداره، ولي ممكنه چيزي غير از چيزي كه شما ديكته ميكنيني، بدونن، كاملا دگم و خبيث و منجي بشريت و نگران آينده و متوهم توطئه و.. ميشين.
لعنت به هرچي آدم خشك مغزه، كه سالهاي جوونيم رو بخاطر حماقتهاي امثال شما، سوخت و رفت، تف به شما
پاسخ
حسن
-
۱۲:۰۹ - ۲۵ دی ۱۳۹۲
۲
۰
اینجا که خارجه میباشد!
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۲
۱
۶
الان مشکل مردم...گرونی ها...اعتیاد وبیکاری وافسردگی وبی اخلاقی ها وریاکاری ها وپارتی بازی ها وفساد ودزدی ها حل شد وفقط همین مونده بود دیگه....؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۲
۲
۶
به این میگن انقلاب نرم ملت ایران .. کمکم شماهم بدرکواصل میشین
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها