أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۰۱۲۹۱
زمان انتشار: ۱۳:۵۵     ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
مخالفت رسایی با کلیات لایحه بودجه ۹۳/
رسایی در ادامه به انتقاد از توافق‌نامه ژنو پرداخت که این صحبت‌ها مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس و تذکر ابوترابی شد. ابوترابی از رسائی خواست تا در دایره موضوع بحث کند که رسایی نیز در واکنش به وی گفت من در مورد ارتباط یک توافقنامه بین‌المللی بزرگ با بودجه و اقتصاد کشور صحبت می‌کنم. ابوترابی به وی گفت اگر خارج از بودجه حرف بزنید، من حرف شما را قطع می‌کنم که نمایندگان مجلس با گفتن احسنت، این حرف ابوترابی را تأیید کردند که رسائی در واکنش به وی گفت عیبی ندارد، این هم پلمپ کنید.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93 در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: از رئیس‌جمهور محترم و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری که تلاش کردند بودجه در موعد مقرر تسلیم مجلس شود تشکر می‌کنیم. هرچند که این اتفاق به طور کامل نیفتاد و بخش مهمی از لایحه که مربوط به هدفمندی بود، چند روز قبل تسلیم مجلس شد که همین امر سبب شد تا کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق نتوانند کارشان را به درستی انجام دهند و نتیجه تعجیل غیرمتعارف در تحویل بودجه به نمایندگان بود که نمایندگان امروز اعتراضاتشان را نسبت به این موضوع مطرح کردند، اما به هر حال باید از این تلاش دولت برای تقدیم زمان بودجه تشکر کرد.

وی افزود: نقدهای فنی و خوبی در چند هفته اخیر به بودجه شده است که رسانه‌ها و فضای مجازی و نیز کارشناسان که می‌توانست در مسیر رسیدگی به بودجه مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه بسیاری از این سوالات بی‌پاسخ مانده است و بنده با توجه به اینکه طرح این موضوعات را لازم می‌دانم در مورد بندهای آن مطالبی عنوان می‌کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه تصریح کرد: در بودجه سال 93 بودجه شرکت نفت از کل بودجه عمومی دولت بیشتر است. آیا نمی‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌شود منابع و مصارف کل دولت در بودجه عمومی از منابع و مصارف یک شرکت دولتی کمتر است؟ آن هم با یک فاصله نجومی. شرکت ملی نفت یک بنگاه اقتصادی است که به برکت نهضت ملی صنعت نفت، ملی اعلام شده است.

رسایی با اشاره به اینکه طبق بند (الف) تبصره 2 قانون بودجه سال 93، دولت این شرکت را سهامی اعلام کرده است بدون اینکه توضیح دهد که این کار را براساس کدام اصل قانون اساسی و یا براساس کدام مفاد قانون برنامه پنجم توسعه و یا دیگر اسناد بالادستی بودجه به این کار اقدام کرده است، گفت: برخی از این اشکالات در دولتهای قبل هم بوده است. اما امید بود از این دولت که به رفع این اشکالات اقدام کند. در بودجه سال 93 بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی همین شرکت سهامی نفت ایران و نه شرکت ملی نفت از دادن سود سهام به دولت معاف شده است. طبق چه منطق حقوقی، اقتصادی، مالی و محاسباتی سود یک شرکت دولتی متعلق به خودش است و نباید از باب درآمد عمومی به خزانه واریز شود؟

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور یعنی همین شرکت سهامی نفت از دادن مالیات معاف است. مالیات یکی از مصادیق درآمد عمومی است. اگر ما بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور را از مالیات معاف کنیم، چگونه می‌توانیم از بنگاه‌های اقتصادی، اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات بگیریم و خزانه به اصطلاح خالی را چگونه می‌خواهیم پر کنیم.

نماینده مخالف کلیات لایحه بودجه 93، تأکید کرد: چگونه می‌خواهیم به اقتصاد مقاومتی بدون تکیه به نفت تحقق بخشیم وقتی که شرکت ملی نفت را سهامی کردیم و از آن مالیات و سود سهام دریافت نکردیم؟ طبیعی است که نیمی از درآمد دولت به این شرکت تعلق خواهد داشت.  آیا عادلانه است که نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیم دیگر به کل ملت ایران؟ آیا این است مفهوم عادلانه و بهینه‌سازی تخصیص منابع؟ با این مطالب باید گفت که بند الف تبصره 2 قانون بودجه سال 93 با اصول 52،53 و 45 قانون اساسی مغایرت دارد در حالی که ما قسم خورده‌ایم که پاسدار قانون اساسی باشیم.

رسایی اضافه کرد: نفت، گاز و دیگر منابع کشور طبق اصل 45 قانون اساسی جزو انفال محسوب می‌شوند. ما به جز نفت و گاز 60 نوع ماده معدنی دیگر داریم. ردیف درآمد به نام انفال منطبق با اصل 45 قانون اساسی در بودجه تقدیمی دولت کجاست؟ چرا دولت در پاسخ به این سوالات سکوت کرده است؟ اگر این اشکالات به بودجه وارد است آیا مجلس وظیفه ندارد که این اشکالات را برطرف کند؟ آیا بهتر نیست به جای چانه‌زنی با دولت در مورد 37 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی، در مورد 315 هزار میلیارد تومان درآمد و 292 هزار میلیارد تومان هزینه شرکت ملی نفت بحث کنیم؟

وی در ادامه اظهارداشت: موضوع مهم دیگر ارتباط بودجه با توافق‌نامه ژنو است. اشکالات سیاسی و حقوقی توافقنامه ژنو که بنده با علم و یقین بابت پذیرش اجمالی آن از سوی دولتمردان و آقای ظریف و روحانی به ملت ایران تسلیت گفته‌ام، بسیار است. اما در اینجا قصد ندارم به آن ابعاد بپردازم.

مراکز تحقیقاتی شاید پلمپ شوند، اما دهان منتقدان توافقنامه را نمی‌شود پلمپ کرد

نماینده مردم تهران تصریح کرد: سخنم درباره مسائل مالی است. شاید بتوان در مفاد مراکز تحقیقاتی و صنعتی مهر پلمپ زد، اما نمی‌توان بر دهان منتقدان این توافقنامه مهر پلمپ زد. شاید بتوان بر متن سخنان پشت درهای بسته مهر پلمپ زد و ملتی را نامحرم دانست، اما نمی توان بر قلمهایی که به نقد این توافقنامه در رسانه‌ها می‌پردازند، مهر پلمپ زد.

رسایی افزود: مگر می‌شود ترازوی دو ستونی عملکرد مالی یک رویداد مالی مترتب بر اقلام میلیاردی فراوری یک کشور را محرمانه قلمداد کرد؟ درست است که مشاور عالی رئیس جمهور همه آنهایی را که به آنها رای نداده‌اند را افراطی و تندرو می‌نامند، اما نمی‌توان واقعیتهای روشن در توافقنامه ژنو و نسبت آن با بودجه سال بعد را نادیده گرفت. بلاتکلیف ماندن حدود 96 میلیارد دلار  از قطره چکانده شده 4 میلیارد دلار از مجموع 100 میلیارد دلار اموال خودمان که نه مسئولین نفتی و نه مسئولان بانک مرکزی و نه مسئول خزانه داری کل کشور در چگونگی تقدیم آن هیچ اطلاع‌رسانی نکرده و نمی‌کنند، برعهده کیست؟

اگر خارج از بحث صحبت کنید، بنده قطع می‌کنم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این هنگام حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز را بر عهده داشت در تذکری به رسایی گفت که جناب آقای رسایی ببینید یکی از بحث‌هایی که در موافق و مخالف بر آن تاکید دارند این است که سخنان در دایره موضوع بحث شود. ببینید قضاوت عمومی همکاران ما، ملاک است. قضاوت عمومی این است که بحث‌های شما مقداری و یا کمی بیشتر از یک مقدار با نقد بودجه فاصله دارد. بنده تقاضا می‌کنم که در مورد بودجه صحبت کنید.

در این لحظه رسایی گفت که بنده در مورد توافقنامه بین‌المللی بزرگ با بودجه صحبت می‌کنم و این نیز حق بنده است. اگر 4 یا 5 نفر مخالف هستند، لطف کنند سکوت کرده و به سخنان گوش کنند.

براساس این گزارش ابوترابی‌فرد گفت که بنده به عنوان مدیر جلسه می‌گویم که اگر شما خارج از بحث صحبت کنید، بنده قطع می‌کنم.

همچنین رسایی نیز در پاسخ به ابوترابی‌فرد گفت که ایرادی ندارد پلمپ بزنید. 35 سال پیش یک عنصر اصلاح‌طلب آمریکایی که امروز به دلیل مشارکت در کودتای سال 88 در زندان است، با الحاق ده‌ها سند توافقی که مجلس وقت از مفاد هیچ‌‌کدامش خبر نداشت......

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوترابی‌فرد با قطع دوباره صحبت‌های رسایی ضمن قرائت ماده 113 آئین‌نامه داخلی مجلس گفت که طبق این ماده ناطق نباید از موضوع بحث مورد بحث خارج شود، هرگاه رئیس تشخیص دهد که ناطق از موضع خارج شده و در ضمن یک نطق، دو نوبت به وی تذکر خروج از موضوع را بدهد و باز ادامه دهد، بار سوم می‌تواند وی را از ادامه نطق در آن موضوع در تمام جلسه منع کند.

آقای رسایی انظباط مجلس برای ما باید از اهم مسائل باشد. صحبت درباره مسائل هسته‌ای حق قطعی شما و همه نمایندگان است، اما در 5 دقیقه و یا 10 دقیقه وقت مناسب به این مسائل بپردازید. الان راجع‌به بودجه ارائه شده از سوی کمیسیون تلفیق فرمایشات‌تان را ارائه دهید. دوستان همه رعایت کنند که ما در فضای مطلوب فرمایشات آقای رسایی را در موضوع بحث، گوش کنیم.

رسایی گفت: نمایندگان گوش کنید، بیان سخنان رهبری که جرم نیست. فقط من یک جمله از رهبر معظم انقلاب می‌خوانم و بحثم را ادامه می‌دهم و بخشی از آن را به رسانه‌ها واگذار می‌کنم. رهبر معظم انقلاب دوازدهم آبان فرمودند که " به مذاکرات جاری خوش‌بین نیستم، اما معتقدم که این تجربه ایرادی ندارد، به شرط اینکه ملت بیدار باشد و بداند که چه اتفاقی دارد، می‌افتد".

به گزارش خبرگزاری تسنیم وی در ادامه تصریح کرد: آیا در بودجه سال بعد برای سبد کالا شامل 2 کیلو روغن، 10 کیلو برنج غیر ایرانی، 4 کیلو گوشت مرغ، 800 گرم پنیر و حدود 2 کیلو تخم‌مرغ فکری شده است. پیش از این وقتیکه پول یارانه به حساب شخصی مردم واریز می‌شد و مردم با مدیریت خودشان، یارانه‌شان را خرج می‌کردند، آقایان امروز نام آن را گداپروری می‌گذاشتند، آیا الان که قرار است کوپن فروشی شایع شود و در کنار تفکر کوپونیسم دلال‌ها نیز سبز شوند و دلالیسم هم رونق یابد، آیا این روش گداپروری نام ندارد؟

نماینده مردم تهران در ادامه افزود: امسال در حالیکه گفته می‌شد خزانه خالی است، 1500 میلیارد برای تهیه سبد کالا در نظر گرفته شد. راستی اگر خزانه خالی بود، پس این 15 هزار میلیارد ریال از کجا آمده و اگر خالی نیست که نیست، چرا دو بار در حالی که تیمی که نمی‌خواهم اسمش را بیاورم، پشت میز مذاکره بود و چشم‌‌های نگران مردم در انتظار تصمیم دولت دباره چرخیدن چرخه هسته‌ای و چرخ کارخانه‌ها بود، از خزانه خالی سخن گفتید تا مردم را قانع کنید که مردم اگر می‌خواهید چرخ زندگی‌تان بچرخد، باید چرخ هسته‌ای نچرخد؟ یکی از درآمدهای سال آینده، یک مشت دلاری است که آمریکایی‌ها در قبال تحریم کشور و نابود کردن زحمات 10 ساله دانشمندان هسته‌ای به صورت قطره چکان در اختیار ما قرار می‌دهند.ما می‌دانیم چقدر دریافت می‌کنیم، اما نمی‌دانیم چقدر قرار است هزینه کنیم.

رسایی با طرح این سؤال که آیا مجلس از مفاد "non papar" که دیگر نمی‌توانم اسم بیاورم و نمی‌توانم بگویم، اما مردم در سایت‌ها بخوانید،که این بخش‌ها مربوط به اقتصاد و بودجه است، گفت: بند 15 و 16 نطق خودر را که در رابطه با موضوع هسته‌ای و ارتبط آن با بودجه است را نمی‌توانم بخوانم. دولت حتی حاضر به ارائه اطلاعات هدفمندی به نمایندگان مجلس نیست. بند 17 را نمی‌توانم بخوانم.

وی تصریح کرد: دولتی که شعار قانون‌گرایی سر می‌دهد چرا با توجه به تأکیدات قانون برنامه پنج ساله پنجم، بودجه عملیاتی ارائه نکرده است. بودجه آن طور که ادعا می‌شود، شفاف نیست. چرا نماینده دولت اطلاعات لازم در خصوص هدفمندی یارانه‌ها در سال بعد ارائه نداد و نمایندگان کمیسیون تلفیق تا حدودی از جزئیات آن بی اطلاع بودند و مجبور شدند در این فضا تصمیم بگیرند. بند 19 نطق خود را به دلیل اینکه دو و سه کلمه در مورد هسته‌ای است را نمی‌توانم بخوانم.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته، سال‌ها را با عناوین اقتصادی نامگذاری کرده‌اند و تأکید فراوان بر اقتصاد مقاومتی و اتکا به توان درونی و جوانان این مرز و بوم داشته‌اند، بودجه ارائه شده هیچ برنامه‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون ندارد. هیچ سیاست‌گذاری برای آن از سوی دولت ارائه نشده است.

رسایی ادامه داد: بودجه‌ای که متکی بر درآمدهای نفتی باشد و بر مصرف‌گرایی تأکید کند و از 194 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، 148 هزار میلیارد تومان آن هزینه‌های جاری و مصرفی باشد، چگونه قرار است در برابر تهیدات آمریکا در خصوص موضوعی که نمی‌توانم اسمش را بیاورم، قرار است مقاومت کرده و به بالندگی و اقتصاد مقاومتی برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حدود 3 میلیون خانوار الان، یعنی میانگین 12 میلیون نفر جمعیت این کشور منتظر حل مشکل مسکن مهر هستند، این بودجه چه راه حلی برای مسکن مهری که رئیس‌جمهور در نطق‌های انتخاباتی خود آن‌ها را وعده داد و 57 دهم درصد رأی لب مرزی را به دست آورد، پیشنهاد کرده است؟


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها