أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۰۱۳۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۹     ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
افشای تصمیم آمریکا مبنی بر ارسال سلاح برای گروه های مسلح در سوریه برای افکارعمومی این جهان بار دیگر این حقیقت را نشان داد که آمریکایی ها و متحدانشان در ادعای خود مبنی بر کمک به مردم سوریه و حل بحران این کشور از راه سیاسی صادق نیستند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از  گروه بین الملل تسنیم، اعلام تصمیم خطرناک آمریکا برای ارسال محموله های تسلیحاتی برای گروه های مسلح در سوریه همزمان با  ادامه مذاکرات ژنو دو میان هیات دولت سوریه و هیات به اصطلاح مخالفان ملی سوریه با نظارت اخضرالابراهیمی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، پرسش هایی را مطرح می کند از جمله اینکه اهداف آمریکا از اعلام چنین تصمیمی آن هم همزمان با مذاکرات ژنو 2 چیست؟ آیا واشنگتن بار دیگر بر تغییر موازنه قوا به نفع مزدوران خود حساب باز کرده است؟ هدف آمریکا از درز کردن داستان تسلیح گروه های تروریستی همزمان با نشست ژنو 2 چیست؟

تصمیم سئوال برانگیز و البته خطرناک آمریکا با واکنش های صریح و قاطعانه هیات دولت سوریه در ژنو 2 روبرو شده است به طوری که فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفته است آمریکا علاقه ای به موفقیت کنفرانس ندارد.
عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه هم تصریح کرده است : تصمیم واشنگتن برای مسلح کردن تروریست ها عقب نشینی از گزینه راه حل سیاسی است.

بثینه شعبان مشاور اطلاع رسانی و سیاسی رئیس جمهوری سوریه هم خاطر نشان کرده است: هدف واشنگتن از تصمیم خود برای تسلیح گروه های تروریستی، به شکست کشاندن کنفرانس است.

عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه ، تصمیم جدید آمریکا در خصوص مسلح کردن گروه های تروریستی را عقب نشینی آمریکا از گزینه حل سیاسی بحران دانسته و این پرسش را مطرح کرده است که آمریکا چگونه مدعی حمایت از ژنو 2 و حل سیاسی بحران است در حالی که همزمان از تروریسم و خشونت و گزینه نظامی حمایت می کند.

نکته قابل توجهی که الزعبی به آن اشاره کرده است این بود که دولت سوریه پیش از اعزام هیات خود به ژنو 2 می دانست که آمریکا از مسلح کردن گروه های تروریستی خودداری نخواهد کرد و  دنباله روهای این کشور در منطقه شامل ترکیه، عربستان، قطر و اردن از وارد کردن سلاح و تروریست و برگزاری اردوگاه های آموزشی برای آنها دست برنخواهند داشت، با این حال دولت سوریه با وجود تمام این اقدامات و سیاست های متناقض طرف مقابل، همچنان در خصوص بررسی مسائل انعطاف پذیری نشان می دهد و در بررسی هر مساله سیاسی هیچ تنگنایی ندارد.

هیات رسمی سوریه از طریق اخضرالابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، پیش نویس بیانیه ای را برای محکومیت تصمیم آمریکا در مسلح کردن گروه های تروریستی مخالف ارائه کرد، اما هیات موسوم به اپوزیسیون آن را نپذیرفت.

مخالفت اعضای گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوری دور از انتظار و غیر عادی نبود، زیرا آنها با محکومیت مسلح کردن تروریست ها و نقش آمریکا در این زمینه موافق نیستند همانطور که آنها مفاد بیانیه سیاسی ارائه شده از سوی هیات دولت سوریه نپذیرفتند بدون آنکه آن را مطالعه کنند، زیرا اگر مطالعه می کردند متوجه می شدند که مفاد آن در بیانیه ژنو یک مورد تاکید قرار گرفته بود.

بثینه شعبان مشاور اطلاع رسانی و سیاسی رئیس جمهوری سوریه هم تاکید کرده است تصمیم آمریکا برای ازسرگیری تسلیح مخالفان با تلاش های بین المللی در خصوص کنفرانس ژنو 2 تعارض دارد و باهدف شکست این کنفرانس و فشار بر هیات رسمی سوریه اتخاذ شده است.

به گفته وی، این تصمیم با تلاش های روسیه و آمریکا و جامعه بین الملل در خصوص برگزاری کنفرانس ژنو دو تعارض دارد.

تصمیم آمریکا برای مسلح کردن تروریست ها در سوریه با هدف مانع تراشی در برابر روند سیاسی و به شکست کشاندن کنفرانس ژنو 2 اتخاذ شده و آمریکا از طریق این تصمیم غیر قابل توجیه خود برای فشار بر هیات رسمی سوریه تلاش می کند.

رفتار متناقض آمریکا در قبال روسیه

شعبان ادعاهای آمریکا درباره آنچه سلاح های غیرمرگبار خوانده، محکوم کرده و می گوید تمام آنچه به دست تروریست ها می رسد، سلاح های مرگبار و ویرانگری است که به گروه های تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش) و جبهه النصره می رسد و هنگامی که این سلاح ها از مرزها عبور کند هیچ کس نمی داند به کجا خواهد رسید.

آمریکایی ها چگونه می خواهند این گروه ها را مسلح کنند و در عین حال ادعا کنند که خواهان روند سیاسی در سوریه هستند؟

اما نکته دیگر به تناقض گویی مقامات آمریکایی در خصوص سوریه برمی گردد . به عنوان مثال جان کری وزیر خارجه آمریکا در حالی از راه حل سیاسی در خصوص سوریه دم زده است که در پاریس و دوحه با زبان دیگری سخن گفته است که مقامات سوری آن را غیر قابل قبول و دخالت در امور داخلی کشورشان قلمداد کرده اند.

به گفته بثینه شعبان، کسانی که ادعای می کنند سوری و علاقه مند به مردم سوریه هستند، از وارد کردن سلاح به سوریه برای کشتار مردم این کشور و ازتصمیم آمریکا که دخالت آشکار در امور ملت سوریه به شمار می رود، و سبب ریخته شدن خون آنها می شود، حمایت می کنند.

کسانی که از تصمیمات دخالت بیگانگان و تصمیمات جنگ افروزانه آنها حمایت می کنند، فقط نمایندگان آمریکایی ها و تصمیم گیری آمریکا و تمام طرف هایی هستند که به خون ریزی در سوریه دست می زنند و زندگی و سرنوشت مردم سوریه را به بازی گرفته اند.

مقامات کشورهای محور ضد سوری از سه سال پیش بارها از ضرورت تغییر نظام در سوریه سخن گفته اند، در این زمینه بثینه شعبان گفته است هدف کسانی که از تغییر نظام در سوریه طی سه سال گذشته سخن گفته اند، نابودی سوریه و ملت این کشور است نه نظام، آنها فقط در راستای  ویرانی نهادها و بیمارستان ها و روستاها و شهرهای سوریه و هر آنچه برای مردم سوریه ارزشمند است، حرکت کرده اند.

شعبان اظهار داشت پیش نویس بیانیه ای را که هیات رسمی سوریه به اخضرالابراهیمی تقدیم کرد، برخاسته از روح و متن بیانیه ژنو 1 بود که ما بر اساس آن یعنی قبول آن به ژنو آمده ایم.

هیات رسمی سوریه بر  اجرای بند نخست بیانیه ژنو مربوط به توقف خشونت و تروریسم  اصرار داشت که به گفته بثینه شعبان این اصرار ناشی از تمایل این هیات برای توقف تروریسمی است که ملت سوریه را هدف قرار داده است و به ریختن خون و نابودی زندگیشان می پردازد.

البته هیات به اصطلاح ائتلاف ملی مخالفان سوری بدون اجرای این بند، بر بندهای بعدی بیانیه ژنو 1 اصرار دارند و می خواهند پیش از توقف تروریسم، این بندها اجرای شود در حالی که به گفته مقامات رسمی سوری، بیانیه ژنو 1 بر ایجاد فضای سیاسی مناسب برای آغاز روند سیاسی تکیه می کند.

هیات رسمی سوریه تاکید می کند اولین نکته ای که باید مورد توافق قرار گیرد، توقف خونریزی و تروریسم در سوریه است .

با وجود کارشکنی هیات به اصطلاح ائتلاف ملی مخالفان سوری، هیات دولت سوریه تاکید کرده است همچنان در ژنو به تلاش های خود برای اینکه اینکه این مسیر برای ملت مفید باشد و برای توقف تروریسم و بازگشت امنیت و آرامش به سوریه ادامه می دهد.

هدیه شوم آمریکا به کنفرانس ژنو 2

مقامات سوری تصمیم آمریکا برای حمایت تسلیحاتی از گروه های تروریستی را هدیه ای به کنفرانس ژنو 2 با هدف به شکست کشاندن ان قلمداد کرده اند.

در این زمینه فیصل المداد معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرده است تصمیم آمریکا برای حمایت تسلیحاتی از گروه های تروریستی در سوریه، هدیه ای است که این کشور به کنفرانس ژنو 2 با هدف شکست آن تقدیم کرده است.

طرفی که سلاح در اختیار گروه های تروریستی قرار می دهد، هرگز خواهان موفقیت این کنفرانس نیست.

درخواست مقامات سوری از جامعه جهانی این است که باید اکنون تصمیم بگیرد مبنی بر اینکه چه کسانی از تروریسم حمایت می کنند و چه کسانی خواهان شکست این کنفرانس یا موفقیت آن هستند؟

هیات رسمی سوریه تاکید کرده است شب و روز برای موفقیت کنفرانس ژنو 2 و رفع موانع پیش رو تلاش می کند و البته حداکثر انعطاف را با هدف برقراری امنیت و صلح برای سوری ها از خود نشان می دهد، اما طرف مقابل که خود را ائتلاف مخالفان می نامد، در مسیر شکست این کنفرانس حرکت می کند و در حقیقت از سیاست های حامیان خود از جمله آمریکا دنباله روی می کند.

مخالفت ائتلاف موسوم به مخالفان سوری با پیش نویس بیانیه هیات رسمی سوریه در محکومیت حمایت تسلیحاتی آمریکا از گروه های تروریستی در حقیقت حمایت مخالفان از اقدامات آمریکا برای تسلیح و ارسال انواع سلاح ها برای گروه های تروریستی در سوریه است تا همچنان به ارتکاب جنایت و کشتار ادامه دهند و دروغ بودن ادعاهایشان مبنی بر اینکه به خاطر مردم سوریه به ژنو آمده اند تا برای نجات آنها اقدام کنند، مورد تاکید قرار می دهد.

هیات به اصطلاح مخالفان سوری نشان داده اند که مسئولیت پذیر نیستند و دروغ می گویند .

نکته جالب حضور رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در ژنو است که به گفته المقداد، وی با هیات مخالفان سوری دیدار کرده و دستورات لازم را به آنها دیکته کرده و اگر فورد ، ژنو را ترک کند هیات مخالفان سوری ژنو هم بلافاصله این شهر را ترک خواهند کرد.

از نگاه المقداد، مخالفت هیات موسوم به مخالفان سوری با بیانیه سیاسی هیات دولت سوریه نشان دهنده مخالفت آنها با وحدت ملت و تمامیت ارضی و حمایت از دخالت بیگانگان در امور داخلی سوریه و تروریسم و همچنین رژیم اسرائیل است.

نسخه نابودی سوریه

معاون وزیر خارجه سوریه در واکنش به درخواست محور ضد سوری و همچنین کسانی که نام اپوزیسیون والبته  ائتلاف ملی مخالفان سوری را برخود گذاشته اند، برای کناره گیری بشار اسد از قدرت و تشکیل شورای انتقالی به این منظور گفته است هر کس خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت شود، در حقیقت نسخه نابودی و ویرانی سوریه را ارائه می کند و حضور بشار اسد در راس قدرت تنها عاملی است که تضمین کننده رسیدن به راه حل سیاسی برای بحران سوریه و نیز ضامن بازگشت امنیت و ثبات به این کشور خواهد بود.

در این زمینه اخضرالابراهیمی نماینده بان کی مون در رسیدگی به پرونده سوریه تاکید کرده است هیچ پیشرفتی در مذاکرات میان هیات دولت سوریه و هیات مخالفان ایجاد نشده است.

نکته قابل توجه در اولین جلسات گفت و گوی سیاسی روز دوشنبه این بود که اخضرالابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد بلافاصله پایان این جلسه را اعلام کرد و آن زمانی بود که احساس کرد دستان هیات مخالفان در مقابل هیات رسمی سوریه خالی است  که پنج نکته اساسی و بنیادین را ارائه کرد که هیچ شهروند سوری نمی تواند با آن مخالفت کند.

یک رسانه سوری به نقل از منابع نزدیک به سازمان ملل متحد در ژنو فاش کرده است اخضر الابراهیمی ترجیح داده است پایان جلسه را اعلام کند، زیرا هیات مخالفان به سبب مخالفت با تمام آنچه هیات رسمی سوریه مطرح کرد، در تنگنا قرار گرفته بود. هیات مخالفان در تمام طول جلسه بر عبارت "شورای انتقالی" پافشاری می کرد که رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در دمشق از آنها خواسته بود.

روزنامه الوطن نوشته است شاید دامی که مخالفان سوری و سفیر سابق آمریکا در آن افتادند، آن باشد که آنچه در بیانیه هیات دولت سوریه مطرح شد، فقط عبارت های سیاسی بود که باید پیش از هرگونه سخن گفتن درباره هر دولت یا شورایی که مخالفان می خواهند، درباره آن توافق به دست آید که مهمترین آن بازگشت امنیت و ثبات به سوریه به عنوان عنصر اساسی برای هرگونه سخن گفتن از انتخابات در آینده است.

ناظران سیاسی می گویند سوری ها نمی توانند درباره این نقاط اختلاف نظر داشته باشند، زیرا بیانگر رنج ها و مشکلات روزانه به سبب اقدامات تروریست ها در تخریب تاسیسات زیربنایی و فرودگاه ها و بیمارستان ها و مدارس و همچنین حاکمیت و استقلال سوریه است.

مخالفت هیات مخالفان خارج نشین با بیانیه هیات دولت سوریه نشان داد برای آنها رنج مردم سوریه از تروریسم تکفیری وهابی ارسال شده از خارج مرزها اهمیت ندارد.

البته در این میان شبکه های الجزیره و العربیه و دیگر رسانه های حامی گروه های تروریستی به پخش خبرهای دروغ و ساختگی و انجام مصاحبه های مستقیم با اعضای هیات مخالفان خارج نشین در راستای شکست کنفرانس ژنو 2 همزمان با پخش خبرها و گزارش های غیر واقعی و بعضا ساختگی درباره اوضاع سوریه و القای کشتار مردم سوریه توسط ارتش ادامه می دهند، با این حال هیات دولت سوریه، رسانه های موجود در ژنو را از صدها سندی که به همراه دارند، مطلع کرده که این سندها شامل اصول اساسی حل سیاسی بحران سوریه مبنی بر " احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی، مجاز نبودن دست برنداشتن از یک وجب خاک سوریه و تلاش برای بازپس گیری سرزمین های اشغال شده توسط تروریست ها و مخالفت با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه" است.

بیانیه دولت سوریه بر "مخالفت با تروریسم و همچنین مبارزه با آن و نفی تمام اشکال تعصب و افراط گرایی و افکار تکفیری وهابی و درخواست از کشورها برای حمایت نکردن از آن" تاکید کرده است.

عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه تاکید کرده است بیانیه ارائه شده از سوی هیات رسمی سوری طوری ارائه شده که سوری ها هر چند اختلاف داشته باشند با هم بجنگند، نباید درباره این بیانیه اختلاف داشته باشند.

در این میان، نقش سفیر سابق آمریکا در سوریه در تحریک مخالفان سوری به مخالفت صریح با بیانیه ارائه شده از سوی هیات رسمی سوری قابل توجه است.

عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه هم به تلاش های مخرب آمریکا در کنفرانس ژنو 2 که از سوی رابرت فورد سفیر سابق این کشور ادامه دارد، اشاره کرده است.
الزعبی تاکید کرده است رابرت فورد به خاطر اینکه عنصر نامطلوب از نظر دمشق بود، اخراج شد.

مخالفت صریح هیات مخالفان خارج نشین سوری با بیانیه ارائه شده از سوی هیات دولت سوریه از نگاه الزعبی نشان می دهد که رابرت فورد سفیر سابق آمریکا، یا احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه یا سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی به هیات مخالفان دستور دادند با این بیانیه به صراحت مخالفت کنند، چرا که افرادی همچون سعود الفیصل به نمایندگی از آل سعود بارها خواستار حمایت تسلیحاتی کشورهای همپیمان از تروریست ها در سوریه شده و البته خود نیز از ارسال سلاح و کمک های گسترده از برهم زنندگان امنیت مردم سوریه هیچ ابایی ندارند.

به هر حال تصمیم صریح آمریکا برای تقدیم محموله های تسلیحاتی به گروه های مسلح در سوریه علاوه بر اینکه بار دیگر نقاب از چهره دروغین مدعیان مبارزه با تروریسم برداشت، نشان داد که آمریکایی ها به همراه دیگر حامیان گروه های تروریستی مسلح از جمله عربستان، ترکیه، قطر و فرانسه بر خلاف ادعای حمایت از مردم سوریه، هیچ علاقه ای به حل مشکلات آنها و بازگشت امنیت و ثبات به کشورشان ندارند و بر عکس خواهان ادامه ناامنی وبی ثباتی در سوریه در راستای خدمت به رژیم اشغالگر قدس و طرح های توسعه طلبانه و خطرناک غربی ها در منطقه هستند و متاسفانه برخی کشورهای منطقه آگاهانه در مسیر اجرای این طرح های خطرناک و خیانت به ملت های خود گام بر می دارند.

رویه ای که هیات مخالفان سوری طی چند روزی که از کنفرانس ژنو 2 می گذرد، نشان می دهد آنها خود تصمیم گیرنده نیستند، بلکه فقط نسخه ای را که حامیان خود برای آنها می پیچند، اجرا می کنند و البته هیات دولت سوریه هم تاکید کرده بود پیش از کنفرانس ژنو 2 می دانستند که محور ضد سوری و مزدوران آنها که عنوان دروغین مخالفان ملی سوریه بر خود گذاشته اند، هرگز به دنبال حل مسالمت آمیز بحران سوریه بر اساس اصول ملی سوریه نیستند و تصمیم اخیر آمریکا برای مسلح کردن گروه های تروریستی و ارسال سلاح های بیشتر برای آنها صحت سخنان مقامات سوری را نشان داد که آمریکایی ها و متحدانشان خواستار حل بحران سوریه از راه سیاسی و پایان یافتن مشکلات و مصایب ملت سوریه که تروریست های مزدور برای آنها به وجود آورده اند، نیستند و البته برای افکارعمومی جهان هم این حقیقت بیش از پیش روشن شد که ادعای غربی ها در خصوص مبارزه با تروریسم، دروغی بیش نیست و مبارزه با تروریسم صرفا شعاری بیش نیست که آمریکا و دیگر مدعیان از آن برای رسیدن به اهداف و تامین منافع خود بهره برداری می کنند و در این میان برای این کشورها هیچ خط قرمزی وجود ندارد و گروه های تروریستی هم ابزار رسیدن مدعیان به اهدافشان هستند، هر چند در ظاهر و با تکیه بر بنگاه های تبلیغاتی و پرتعداد خود، برای فریب افکارعمومی، خود را مبارزان با تروریسم و افراط گرایان و برهم زنندگان نظم و امنیت جهانی معرفی می کنند. بنابراین جامعه جهانی و کسانی که واقعا نگران برهم خوردن نظم جهانی و امنیت مردم کره زمین هستند، باید هر چه زودتر تکلیف خود را با حامیان گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه و به ویژه مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم روشن کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها