يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۰۱۵۸۵
زمان انتشار: ۱۶:۰۵     ۱۱ بهمن ۱۳۹۲
نماینده مردم تهران در مجلس از موافقت سیدعباس عراقچی با برگزاری جلسه‌ای خصوصی در زمینه متن توافق‌نامه ژنو با جمعی از نمایندگان مجلس خبر داد.

به گزارش پایگاه 598 ، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به سوالات خود از سیدعباس عراقچی در جلسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در هفته گذشته، گفت: در جلسه سوالاتی را از آقای عراقچی مطرح کردم و از روی متن توافق‌نامه جملاتی را برای وی خواندم و گفتم ما نسبت به توافق ژنو یک‌سری انتقاداتی داریم و معتقدیم در این توافق‌نامه بین داده‌ها و گرفته‌های ایران اصلاً توازنی برقرار نیست.

وی افزود: اگرچه تبلیغات می‌کنند و می‌گویند هیئتی 100 نفره برای خودرو به ایران سفر می‌کنند، اما طبیعی است چرا که اگر شرکت پژو محصولات خود را نفروشد، ورشکست می‌شود که در حال حاضر نیز در حال ورشکستگی است و لذا ناچارند به ایران بیایند. این هیئت نیز فقط در رابطه با صنعت خودروست و بیش از آن نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ما حدودا 90 درصد از توانمندی هسته‌ای خود را داده‌ایم و از طرف دیگر نیز 90 درصد تحریم‌ها باقیمانده و حداکثر 10 درصد را برداشتند، گفت: پس کجا در توافق‌نامه توازن برقرار است؟ آقای عراقچی می‌گفت که "این‌طور نیست"، اما بنده از روی متن برای وی خواندم و گفتم اینکه در مذاکرات چه گفتید و چه نگفتید، فایده‌ای ندارد و مهم آن چیزی است که به عنوان سند امضاء کردید و باید اجرا کنید.

نبویان تصریح کرد: غربی‌ها به ما وعده دادند که 90 درصد تحریم‌های نفتی و بانکی باقیمانده و قطعنامه‌های شورای امنیت بعد از 20 سال بر می‌داریم. آقای عراقچی می‌گفت که "من اعتراض کردم 20 سال خیلی زیاد است و این مدت 5 ساله باشد"، اما آنها قبول نکردند و گفتند باید 2 رقمی باشد؛ جالب است حتی همین 20 سال نیز در متن توافق‌نامه ذکر نشده و عبارت ‌"long-term" در توافق‌نامه نوشته شده که به معنای "مدت طولانی" است.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر، مسئولان آمریکایی امروز long-term را 20 سال می‌گویند و معلوم نیست که فردا مسئول دیگری سر کار بیاید و بگوید 40 سال. حتی بر فرض اگر همان 20 سال باشد، در آن صورت تازه وعده داد‌ه‌اند تا 20 سال بعد، یک چهارم تحریم‌ها برداشته خواهد شد، در حالی که ما در همین ابتدا 90 درصد از تحریم هسته‌ای خود را داده‌ایم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در همان جلسه به آقای عراقچی گفتم که ما تعهد داده‌ایم نصف مجتمع غنی‌سازی نطنز، سه‌چهارم مجتمع غنی‌سازی فردو، کل آب‌سنگین اراک و بیش از 99/5 درصد تولید سانتریفیوژ را در این توافق‌نامه داده‌ایم، در حالی که حق غنی‌سازی ما مطلقاً در این توافق‌نامه نیست. آقای عراقچی گفت که "قبول دارم که غنی‌سازی 20 درصد را دادیم، اما غنی‌سازی 5 درصد را داریم". به وی گفتم یک جای توافق‌نامه را به من نشان بدهید که نوشته شده باشد ما حتی حق غنی‌سازی یک درصدی داریم.

نبویان با بیان اینکه ما تعهد دادیم که میزان و مکان غنی‌سازی و نیاز عملی ما در هسته‌ای را آمریکا باید اجازه بدهد، تاکید کرد: در این توافق‌نامه عزت مردم ایران زیرپا گذاشته شده و در قبال آن هیچ چیز نگرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: آقای عراقچی در جلسه کمیسیون می‌گفت که "غربی‌ها در ابتدا تعهد کرده بودند که از 100 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران 8 میلیارد دلار آن را به ما بدهند، اما بعد برخلاف آن عمل کردند و گفتند فقط 4/2 میلیارد دلار را آزاد می‌کنند".

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: بنده در جلسه گفتم و در اینجا نیز می‌گویم که آقای ظریف و آقای عراقچی یک‌بار هم که شده عین متن توافق را از شبکه‌های صداوسیما برای مردم بخوانند؛ بنده 2 بار تقاضا کردم تا متن آن را در صداوسیما برای مردم بخوانم اما موافقت نکردند و اجازه ندادند، اما اینها که دسترسی دارند، عین متن را برای مردم بخوانند.

نبویان با اشاره به اظهارات عراقچی مبنی بر اینکه غنی‌سازی 20 درصد را دادیم، اما در قبال آن 8 مورد را گرفته‌ایم، گفت: این سخنان درست نیست؛ ما 28 تعهد داده‌ایم و در مقابل آنها تنها 5 تا 10 درصد تحریم‌ها را برداشتند، یعنی چیزی دست ما را نگرفته است.

وی تصریح کرد: در جلسه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس به آقای عراقچی گفتم یک جلسه بگذارید. حاضرم در آن با شما مناظره کنم و اگر نشد، ترتیبی بدهید تا جلسه محرمانه‌ای داشته باشیم. عراقچی گفت حتماً این کار را انجام می‌دهم و حالا منتظر هستیم به ما زمان و مکان آن را اعلام کنند تا حداقل 4 تا 5 نفر پیش آقای عراقچی برویم و با وی صحبت کنیم و بنده این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: به آقای عراقچی گفتم ما ادعا نمی‌کنیم که عقل کل هستیم، اما شما نیز احتمال بدهید که در برداشت خود از توافق‌نامه اشتباه کنید. ما که با شما دعوا نداریم، پس در جلسه‌ای بیایید ما را قانع کنید.

نبویان در پایان خاطرنشان کرد: اگر به ما ثابت کنند در این توافقنامه واقعاً عزت ملت ایران حفظ شده، ما دست و پای اینها را می‌بوسیم، اما اگر حفظ نشده بود، بیایند از مردم عذرخواهی کنند که این توافق‌نامه را امضاء کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها