امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۰۳۲۷۸
زمان انتشار: ۰۸:۳۶     ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
به دنبال قرائت نامه کمیسیون خارجی مجلس توسط سید محمدخاتمی و حمله به دولت فرانسه به خاطر کمک به صدام، گروهی از نمایندگان به محتوای نامه اعتراض و تاکید کردند مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه توهین به انقلاب ملت ایران است .

رخدادهای 19 بهمن 1359

چکیده

  • محمد خاتمی رئیس کمیسیون خارجی مجلس ضمن حمله به دولت فرانسه گفت: تحویل میراژ های فرانسه به عراق بخشی ازتوطئه جهانی علیه انقلاب اسلامی ایران است
  • آیت الله هاشمی رئیس مجلس در پیامی به همتای فرانسوی خود : به مردم فرانسه بگویند که مردم دنیا دیگر گول نمی خورند و این موضعی که شما گرفته اید دیگر قابل توجیه نیست .
  • در پی اعلام خبر مانور نظامی آمریکا در خلیج فارس ناخدا دکتر بهرام افضلی اعلام کرد نیروی دریایی ایران آماده مقابله با عملیات نظامی آمریکا در خلیج فارس شد .
  • مسئول واحد خبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کردستان اطلاع داد ساختمان دادگاه انقلاب سنندج از دو سوی شرق و غرب مورد حمله مسلحانه گروه های ضد انقلاب قرار گرفت.
  • در پی اغتشاشات خیابانی که امروز توسط ضد انقلاب و گروهک های منافق در نقاط مختلف شهر کرمان روی داد امام جمعه این شهر و جامعه روحانیت کرمان از مردم خواستند با تعطیلی مغازه ها در مسجد جامع این شهر اجتماع کنند.
حمله محمد خاتمی به دولت فرانسه

سید محمد خاتمی رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز متن نامه این کمیسیون به نمایندگان مجلس فرانسه را قرائت کرد.  خاتمی پیش از قرائت نامه کمیسیون اظهار داشت: تحویل میراژ های فرانسه به عراق بخشی ازتوطئه جهانی علیه انقلاب اسلامی ایران است و نشان دهنده اینکه آرمان ‌های انقلاب اسلامی ایران ازچهارچوب مرزهای ایران فرا‌تر رفته ومنافع همه قدرت‌های توسعه طلب دردنیا را به خطر انداخته است درعین حال نشان دهنده حجم توطئه‌هایی است که علیه این انقلاب وجود دارد.

محاسبات اقتصادی و ملاحظات تجاری نجات دهنده بشر از بحران ها نیست

در بخشی از این نامه آمده است: در دنیای کنونی سوداگران اسلحه کوشش کرده ومی کنند چنان خلق وخویی را بر روابط بین المللی حاکم کنند که در آن اخلاق، معنویت، جان ومال مردم ستم دیده وستم کش وآسایش و امنیت ملت‌ها و صلح و آرامش کشور‌ها به صورت بهاء ناچیزی برای رونق بازار مرگ درآید وچه بسا که دراین جا وآن جا نیز اکثریت مهمی این امر را به عنوان قاعده اساسی درروا بط بین المللی پذیرفته اند. اما ملت ایران که به عنوان نمایندگان آن با شما سخن می‌گوئیم قویاً اعلام می‌کند که محاسبات اقتصادی وملاحظات تجاری نمی‌تواند بشر امروز را ازبحران های عظیمی که با آن روبروست وهستی او را تهدید می کند نجات دهد.

در ادامه این نامه تاکید شده است : خبر فروش وتحویل میراژهای  دولت شما به دولت تجاوزگر عراق ضربه سنگینی بر اعتبار و حیثیت فرانسه در افکار عمومی ما وملت های دیگر مستضعف و هوادار انقلاب اسلامی ایران وارد آورده است.

سال ها بعد خاتمی در آبان ماه سال 1378 و با دعوت ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه به این کشور سفر کرد تا روابط تیره و تار دولتین تهران و پاریس را بهبود ببخشد. از توهین همتای فرانسوی خاتمی به او که بگذریم ، دولت فرانسه گویا یک متهم را احضار و او را محاکمه می کند . در آن برهه 13 نفر به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده بودند که از قضا عده ای از آنان یهودی بودند و بخش اعظمی از سفر خاتمی مصروف توجیه این بازداشت شد.
آیا این دولت وارث انقلاب بزرگ فرانسه است ؟!/ تشابه انقلاب اسلامی با انقلاب فرانسه!

خاتمی ادامه داد : مردم ایران به حق ازشما می پرسند تفاوت بین تجاوزصدام به ایران وتجاوز هیتلر به فرانسه چیست که اکنون کسانی که مدعی فرزندی مقاومت خونین ملت فرانسه علیه اشغال کشور خود توسط نازیسم هستند پیشرفته ترین سلاحها ومهمات را در اختیار متجاوز قرار میدهند و آبرو و حیثیت فرا نسه را به سودا می گذارند.

دوران زورگویی و سلطه طلبی به سرآمده است

خاتمی افزود : مردم ما ازشما نمایندگان ملت فرانسه سؤال می کند آیا تجربه خونین الجزایر وسقوط سیاست امپریالیستی فرانسه کافی نبود که به دولتمردان شما بیاموزد که دوران زورگویی وسلطه طلبی به سرآمده است؟ در ادامه جلسه علنی گروهی از نمایندگاه به محتوای نامه اعتراض و تاکید کردند مقایسه انقلاب اسلامی ایران با انقلاب فرانسه توهین به انقلاب ملت ایران است .

اعتراض نمایندگان به نطق خاتمی

یکی از نمایندگان در تذکری گفت : ما از دولت فرانسه این توقع را داریم ، ما در ویتنام دیدیم در کامبوج دیدیم در الجزایر دیدیم امروز در چاد می بینیم این توقع را از دولت فرانسه داریم چون دولت فرانسه هم پیمان آمریکا است و هیچ توقع نداشتیم که غیر از این عمل بکند. سیاستش هم امپریالیستی است با احترام به مواضع برادران کمیسیون امورخارجه خواهش می کنیم این نوع مسائل به نام مجلس نباشد .

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این اعتراضات گفت : نامه به امضای نمایندگان است و مجلس در این زمینه مسئولیتی ندارد .

هاشمی : مبارزه ما با آمریکا دلیل اقدام اخیر فرانسه

هاشمی در ادامه خطاب به رئیس مجلس فرانسه گفت : این اقدام دولت فرانسه به هیچ وجه قابل توجیه برای مردم آزاده دنیا نیست . ما چه کردیم وعراق چه کرده است؟ که این موضع فرانسه را بتواند توجیه بکند. یکی ازکارهای اساسی ما این بوده است که با صراحت با امریکا پنجه انداخته ایم و با امپریالیزم به نبرد برخواسته ایم بی شک یکی ازعوامل تصمیم فرانسه این است که به خاطر اینکه نمی تواند ببیند که دردنیا یک دولت و ملت کوچک ابهت وهیمنه پدربزرگ آقایان را بشکند.

فرانسه می داند که دیگر در ایران جایی برای مطامع استعماری نیست

وی ادامه داد: چیز دیگری که می تواند عامل باشد این است که دولت فرا نسه احساس کرده است که درایران دیگر جایی برای مطامع استعماری نیست آن ها به حق فهمیده اند که ایران دیگر باج به دولت هایی که قصد غارت اموال ملتی را دارند نمی دهد وایران دیگر جای چنین غارتی نیست  ازآن قرارداد های پرسود وازآن فروش های پرسود ازآن نفت های ارزان وازآن سفره رنگینی که رژیم پهلوی برای امثال دولتهای فرانسه بازکرده بود دیگر در ایران پیش نمی آید .

فرانسه به عراق به چشم طعمه نگاه می کند

هاشمی در ادامه دلیل سوم اقدام اخیر فرانسه را اینگونه تشریح کرد :‌ عامل دیگری که تصمیم گیری دولت فرانسه می تواند داشته باشد این است که فرانسه درعراق طرق زیادی برای استعمار مردم عراق بازکرده است وما می دانیم که چه قرارداد های ننگین بین فرانسه وعراق برقرار شده است که درآن جا دولت فرانسه اسلحه را به چه قیمت می دهد ونفت را به چه قیمت می گیرد وقرارداد های به اصطلاح عمرانی وخدماتی درآن جا وجود دارد او به مردم عراق به چشم یک طعمه نگاه می کند ولی دیگر به مردم ایران نمی تواند این چنین نگاه بکند.

هاشمی خطاب به رئیس مجلس فرانسه : به مردم فرانسه بگویند که مردم دنیا دیگر گول نمی خورند و این موضعی که شما گرفته اید دیگر قابل توجیه نیست و دیگر فرانسه به عنوان یک مرکز آزادی و آزادی خواهان دردنیا قبول نمی شود فرانسه پناه صدام ها اویسی ها وازهاری ها وبختیاری ها و فراری های ساواک است.

فرانسه دیگر مرکز آزادی و آزادی خواهان نیست

رئیس مجلس افزود : به مردم فرانسه بگویند که مردم دنیا دیگر گول نمی خورند و این موضعی که شما گرفته اید دیگر قابل توجیه نیست و دیگر فرانسه به عنوان یک مرکز آزادی و آزادی خواهان دردنیا قبول نمی شود فرانسه پناه صدام ها اویسی ها وازهاری ها وبختیاری ها و فراری های ساواک است.(1)

نیروی دریایی ایران آماده مقابله با آمریکا در خلیج فارس شد

در پی اعلام خبر مانور نظامی آمریکا در خلیج فارس ناخدا دکتر بهرام افضلی اعلام کرد نیروی دریایی ایران آماده مقابله با عملیات نظامی آمریکا در خلیج فارس شد .  وی گفت : نیروی دریایی ایران با هوشیاری کامل از کلیه نقل و انتقال های منطقه مراقبت لازم را به عمل می آورد. افضلی در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای رزمنده نیروی دریایی آمادگی نظامی لازم را برای هر نوع جوابگویی به حملات خارجی دارند گفت : نیروی دریایی ایران از ابتدای جنگ در حال آماده باش است و از آب های ایران و بخصوص آب های خلیج فارس حراست می کند. ناوگان نیروی دریایی همچنین بر حسب وظیفه خود تردد و عملیات کلیه نیروهای خارجی را در نزدیکی آب های خلیج فارس زیر نظر دارد.(2)

حمله مهاجمین مسلح به دادگاه انقلاب سنندج

مسئول واحد خبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کردستان اطلاع داد ساختمان دادگاه انقلاب سنندج از دو سوی شرق و غرب مورد حمله مسلحانه گروه های ضد انقلاب قرار گرفت. در این حمله ضد انقلاب از سلاح های سنگین استفاده کرده ولی این حملات خسارات جزئی به بار آورد.

ستاد مشترک عملیات ارتش و سپاه پاسداران مستقر در مهاباد نیز اطلاع داد که ساعت یک بامداد روز 17 بهمن اشرار مسلح غیرقانونی با سلاح های سنگین و سبک به تپه تلویزیون مهاباد حمله کردند که این حمله نیز خساراتی به نیروهای انقلاب وارد نکرد ولی در درگیری متقابل 20 نفر از مهاجمان کشته شدند.(3)

عاملان آشوب های امروز کرمان دستگیر شدند

در پی اغتشاشات خیابانی که امروز توسط ضد انقلاب و گروهک های منافق در نقاط مختلف شهر کرمان روی داد امام جمعه این شهر و جامعه روحانیت کرمان از مردم خواستند با تعطیلی مغازه ها در مسجد جامع این شهر اجتماع کنند. دادستان انقلاب اسلامی کرمان نیز اعلام کرد یکی از مسببین اصلی اغتشاشات به نام محمد رضا مشارزاده هنگام فرار در فرودگاه کرمان دستگیر و تحویل مقامات مسئول شد . گفتنی است درگیری های کرمان به دنبال ترور یکی از دبیران آموزش و پرورش به نام علی فدایی آغاز شد . ضد انقلاب از مردم خواسته بودند مدارس را تعطیل کرده و به خیابان ها بریزند ! (4)

پی نوشت :

1-  مشروح مذاکرات مجلس ، 19 بهمن 1359 ، سال ها بعد خاتمی در آبان ماه سال 1378 و با دعوت ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه به این کشور سفر کرد تا روابط تیره و تار دولتین تهران و پاریس را بهبود ببخشد از توهین همتای فرانسوی خاتمی به او که بگذریم مذاکرات طرفین در این سفر حائز اهمیت است . دولت فرانسه گویا یک متهم را احضار و او را محاکمه می کند . در آن برهه 13 نفر به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده بودند که از قضا عده ای از آنان یهودی بودند و بخش اعظمی از سفر خاتمی مصروف توجیه این بازداشت شد ! از این مورد نیز که بگذریم خاتمی همواره شیفته دیگران بوده است چه زمانی که در اوج انقلاب به آلمان سفر کرد تا به مسلمین خدمت کند و شهید مطهری با این سفر مخالفت کرد و چه زمانی که پس از انقلاب از منظر شیفتگی تمدن غرب به نقد غرب نشینان پرداخت . علی مطهری فرزند شهید آیت الله مطهری می گوید : «چه بسا استاد  مطهری با توجه به روحیات خاتمی، از تأثیرپذیری وی از فرهنگ و اندیشه غربی نگران بوده‌اند.» و به راستی که این چنین بود . در حالی که انقلاب فرانسه انقلابی خونین بوده و خاتمی خود بر این نکته اذعان دارد او طی سخنانی در مجلس شورای اسلامی استدلال می کند که وارثان انقلابی به این بزرگی نباید این گونه رفتار کنند و این گونه استدلال با واکنش دیگر نمایندگان مواجه می شود که فرانسه همان فرانسه ای است که سوابق خونینی در کشورهای جهان سومی چون الجزایر و چاد و ...دارد ...به هر حال هر چند که سخنان دیروز و امروز خاتمی تفاوت های زیادی با هم دارند ولی ریشه هایی از اشتراک جهت نیز در آن ها می توان دید و مشاهده کرد یکی از این اشتراکات شیفتگی خاتمی نسبت به تمدن غرب است که نمونه ای از آن را در این نوشتار دیدیم ...

2- کیهان ، 19 بهمن 1359 ، صفحه 2

3- کیهان ، 19 بهمن 1359 ، صفحه 2

4- جمهوری اسلامی ، 20 بهمن 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها