أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۰۳۳۲۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
احزاب در هفته‌ای که گذشت؛
پلمپ مجدد ساختمان حزب منحله مشارکت، رایزنی اصلاح‌طلبان با لاریجانی، هم‌اندیشی برخی فعالان حزبی به رحمانی‌فضلی، کمیته 6 نفره اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس و تخصیص سبد کالا به احمدی‌نژاد از مهمترین اخبار حزبی هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش 598 به نقل از فارس، احزاب و تشکل‌های سیاسی در 7 روزی که گذشت روزهای پرخبری را پشت سر گذاشتند. دعوت از 14 فعال و چهره‌های حزبی برای دیدار با وزیر کشور دوباره موضوعات حزبی به خصوص «احیای خانه احزاب» را به صدر اخبار کشور کشاند.

پلمپ مجدد ساختمان حزب منحله مشارکت، واکنش سید حسن خمینی به محوریتش در انتخابات مجلس، واکنش‌ها به اظهارات مرعشی، تاکید بر عدم پایگاه اجتماعی روحانی از سوی اصلاح‌طلبان، کمیته 6نفره اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم و رایزنی انان با لاریجانی، واکنش آیت‌الله خزعلی به اظهارات پسرش، بیانیه سراسر متناقض‌نمای مجمع روحانیون مبار و تخصیص «سبد کالا» به محمود احمدی‌نژاد از داغ‌ترین و مهترین اخبار در حوزه احزاب هفته‌ای که گذشت بود.

آنچه در ادامه می‌آید مشروح اخبار حزبی حوزه احزاب خبرگزاری فارس و دیگر رسانه‌ها و مطبوعات کشور است:

*ورود زودهنگام اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس دهم

ورود به انتخابات مجلس دهم با اینکه هنوز 2 سال دیگر زمان باقی مانده است اما اصلاح‌طلبان بلافاصله بعد از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری آن را کلید زده‌اند و هر ازگاهی فضای سیاسی کشور را انتخاباتی می‌کنند.

علی یونسی که در دولت تدبیر دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها محسوب می‌شود در همایش هم‌اندیشی اصلاح طلبان اصفهان گفته است که زنده بودن اصلاح‌طلبان سبب رقم خوردن حماسه سیاسی 92 شده است!

*اظهارات یونسی در جهت وکیل‌الدوله کردن نمایندگان خانه ملت

وی همچنین تاکید کرده است: همواره اختلاف‌افکنی در هر جریانی می‌تواند شکست را در پی داشته باشد و اصلاح‌طلبان به دلیل اختلافی که در سال 84 با یکدیگر داشته‌اند و اصولگرایان نیز به دلیل همین اختلافات در انتخابات 24 خرداد دچار شکست شده‌اند.

یونسی در این همایش گفته است که پیروزی بعدی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم خواهد بود تا یک مجلس شایسته با دولت تدبیر و امید شکل بگیرد وگفتمان دولت را پایدار کند!

چنین اظهاراتی از سوی منسبین دولت در حالی بیان می‌شود که هفته‌های گذشته نیز دیگر منتسبین دولت مشابه همین اظهارات را بیان می کردند. اظهاراتی که واکنش های بسیاری در جهت «وکیل‌الدوله» کردن نمایندگان خانه ملت به دنبال داشته است.

*کمیته 6 نفره اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم

برخی اصلاح‌طلبان از تشکیل کمیته‌ای 6 ‌نفره مرکب از نمایندگان هاشمی، خاتمی و روحانی به دبیری مجید انصاری خبر می‌دهند که وظیفه آنان تصمیم‌گیری درباره مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان است. نزدیکان روحانی با اشاره به اینکه آنان با لیست مستقل اعتدالیون در انتخابات شرکت خواهند کرد، تشکیل کمیته مزبور را تکذیب می‌کنند.

*رایزنی با علی لاریجانی برای دادن لیست مستقل در انتخابات مجلس دهم

سایت‌های خبری و مطبوعات گزارش دادند که در جلسه اخیر اصلاح‌طلبان مصوب شده که با هدف انشقاق در جبهه اصولگرایان دیداری با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد تا به وی اطمینان داده شود که چنانچه وی به طور مستقل و با لیست جداگانه در دهمین دوره انتخابات مجلس شرکت کنند آنان (اصلاح طلبان) حاضرند از ریاست وی برای مجلس آینده حمایت کنند.

*واکنش سید حسن خمینی به محوریتش در انتخابات مجلس

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت آستان امام خمینی(ره) نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات آینده مجلس، محوریت اصلاح‌طلبان را می‌پذیرید یا خیر گفت «یا ابوالفضل؛ از الان تا انتخابات مجلس!»

*عدم نشست هاشمی رفسنجانی با محوریت انتخابات مجلس دهم

محمد هاشمی برادر اکبر هاشمی نیز در مورد جلسه یا عدم جلسه آیت‌الله هاشمی نشستی با محوریت انتخابات مجلس به خبرنگار احزاب خبرگزاری فارس گفت که «خیر، حضرت آیت‌الله تاکنون هیچ نشستی در این زمینه نداشته است».

*جلسه هم‌اندیشی وزارت کشور با 14 فعال حزبی

نشست وزیر کشور با 14 فعال و شخصیت حزبی موضوعی بود که مسئله حزبی به خصوص احیای خانه احزاب را به صدر اخبار کشور کشاند.

 جلسه‌ای که به گفته حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور با موضوع یارانه احزاب، پیش‌نویس احزاب و خانه احزاب برگزار شد.

امیری گفته بود که وزیر کشور از فعالان و کارشناسان حزبی که نسبت به یارانه احزاب نقد یا نظری دارند دعوت کرده است تا نشستی در این باره برگزار کند؛ برخی احزاب مخالف و برخی موافق یارانه احزاب بودند بنابراین بحث کارشناسی در این نشست صورت خواهد گرفت و فعالان حزبی درباره تعلق گرفتن یا نگرفتن یارانه صحبت خواهند کرد.

قائم مقام وزارت کشور همچنین تصریح کرد: یارانه احزاب در بودجه 93 در نظر گرفته نشده است و درباره یارانه احزاب برای سال‌های آینده بحث خواهد شد.

نشست هم‌اندیشی وزیر کشور با 14 فعال حزبی در حالی صورت گرفت که در نخستین نشست هم‌اندیشی 62 حزب با وزیر کشور صبح شنبه 14 دی ماه در تالار وزارت کشور برگزار شد؛ در این نشست طبق اعلام سایت وزارت کشور 62 حزب در آن حضور داشتند، برای 70 حزب دعوت‌نامه ارسال شده بود.

**اسامی نماینده احزاب در  نشست هم‌اندیشی با وزیر کشور

 علیرضا زاکانی(دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی) محمد رضاباهنر(دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری) سید محمد میرمحمدی (دبیر کل حزب تمدن اسلامی) یدالله طاهرنژاد(عضو حزب کارگزاران سازندگی) حسن بیادی(دبیر کل جمعیت آبادگران انقلاب اسلامی) محمد جواد حق‌شناس( عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی) احمد حکیمی‌پور(دبیر کل حزب اراده ملت) محمد دهقان( عضو حزب اعتدال و توسعه) مرتضوی کیاسری (دبیر کل مجمع جانبازان انقلاب اسلامی) اسدالله بادامچیان( عضو حزب موتلفه اسلامی)، مصطفی کواکبیان( دبیر کل حزب مردمسالاری) نجفقلی حبیبی(عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات) فاطمه راکعی(عضو مجمع زنان اصلاح طلب) و حسن غفوری‌فرد(عضو حزب موتلفه) در نشست هم اندیشی با وزیر کشور حضور داشتند.

**رحمانی‌فضلی: مشکل احزاب منحله مربوط به قوه قضاییه است

وزیر کشور در حاشیه نشست با برخی فعالان حزبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اشخاصی را برای حضور در این جلسه انتخاب کردیم که نشان‌دهنده جریان‌های فکری و سیاسی مختلف باشند.

وزیر کشور با بیان اینکه این نشست ادامه جلسه قبل بود تصریح کرد: سه موضوع خانه احزاب، یارانه احزاب و همچنین معاضدت‌های حقوقی و قضایی در این جلسه بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه محور اصلی این نشست خانه احزاب بود، گفت: خواسته مشترک همه افراد دعوت شده به این جلسه فعال شدن خانه احزاب بود و وزارت کشور این موضوع را پیگیری می کند، اما خانه احزاب نباید محل رزم‌کشی و رقابت سیاسی باشد و در واقع باید حمایت و پشتیبانی از احزاب کند.

رحمانی‌فضلی افزود: مقرر شد در جمع‌بندی نهایی افرادی از گروه‌های مختلف پیش‌قدم شوند و مجمع خانه احزاب تشکیل و انتخابات را انجام دهند و بعد تقاضای مهلت زمانی برای خانه احزاب داشته باشند تا فعال شود.

وزیر کشور تاکید کرد: نگاه‌های متفاوتی در اینکه چگونه انتخابات شکل بگیرد و مبنای تعیین هیأت رئیسه خانه احزاب چطور باشد، وجود دارد، هم براساس سه جریان کلی کشور اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدال نمایندگان خاصی داشته باشند یا اینکه این موضوع بر مبنای رای‌گیری درون مجمع باشد و همه این موارد قرار شد در داخل مجمع بحث شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع یارانه‌های احزاب تصریح کرد: در این جلسه موضوع یارانه‌ها نیز بحث شد اما چگونگی هزینه کردن آن  مورد توجه بود و دو نگاه وجود داشت؛ اول اینکه یارانه‌های حزبی سطح براساس فضای کلی احزاب در نظر گرفته شود یا اینکه به همه احزاب هر میزان که هست توزیع شود.

وی افزود:درباره معاضدت‌های حقوقی و قضایی نیز بحث‌هایی مطرح شد؛ در قانون احزاب که در مجلس بررسی می‌شود این موضوع قابل توجه است و اینکه چگونه از احزاب و گروه‌های سیاسی معاضدت‌های حقوقی و قضایی صورت گیرد.

رحمانی‌فضلی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در این جلسه در خصوص جرم سیاسی نیز بحث شد اما چون به قوه قضاییه مرتبط است مقرر شد بعد از تشکیل خانه احزاب همه این موضوعات در دستورکار قرار گیرد.

وزیر کشور درباره مکان خانه احزاب نیز گفت: قرار بر این شد که وزارت کشور، دولت و شهرداری‌ کمک کنند تا خانه احزاب زمینی تهیه کند؛ تا خانه شایسته‌ای برای احزاب ساخته شود و این ساختمان می‌تواند ساختمان وحدت و انسجام بین همه افراد فعال در حزب‌ها و گروه‌های سیاسی باشد.

رحمانی‌فضلی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در مورد برگزاری سومین نشست با احزاب پیش‌بینی خاصی نداشته‌ایم و تلاش این است اگر تا آخر امسال خانه احزاب فعالیت خود را شروع کند،ملاقات با رئیس جمهور در دستور کار قرار گیرد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره فعالیت احزاب پلمپ شده نیز خاطرنشان کرد: اینها باید مشکلات خود را با قوه قضاییه حل کنند. قوه قضاییه معتقد است اینها مشکل قانونی دارند و تا با قوه قضاییه حل نشود از نظر وزارت کشور فعالیت‌شان را به رسمیت نمی‌توانیم بشناسیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستور رئیس جمهور نسبت پیگیری مشکلات به وجود آمده پس از بارش برف در استان‌های شمالی خاطرنشان کرد: برفی که آمده نعمت خداوند است و باید سپاسگزار باشیم اما حجم بارش در برخی استان‌های شمالی قدری مشکل ایجاد کرده بود و دستگاه‌های اجرایی و دولت تمام تلاش خود را به عمل آوردند.

وی تصریح کرد: شخص رئیس جمهور نیز این مسئله را پیگیری می‌کند؛ ستاد بحران تمام دستگاه‌ها را بسیج کرده و امکانات و تجهیزات لازم در اختیار مناطقی که در آنها برف آمده بود قرار گرفت.

وزیر کشور ادامه داد: وزارت راه، سپاه و شهرداری نیز وارد موضوع شدند و نیرو اعزام کردند و در ظرف مدت 24 ساعت اولیه مسیرهای اصلی باز شد اما در مناطق روستایی مشکلاتی وجود داشت؛ در حال حاضر تلاش ما این است که مسیرهای روستاها را نیز باز کنیم.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: ما باید همکاری کنیم و به فکر هموطنانمان باشیم و در مصرف گاز و برق صرفه‌جویی صورت گیرد.

**حق شناس: اعلام آمادگی وزارت کشور برای بازگشایی خانه احزاب

محمدجواد حق‌شناس یکی از فعالان حزبی دعوت شده به این نشست و عضو حزب اعتماد ملی در حاشیه جلسه امروز در جمع خبرنگاران، این جلسه را بسیار خوب توصیف کرد و اظهار داشت: آقای وزیر و معاون سیاسی وی فرصت کافی را برای شنیدن مطالب نمایندگان احزاب اختصاص دادند و چهار پنجم جلسه به سخنان نمایندگان احزاب اختصاص داشت.

حق‌شناس با بیان اینکه در این جلسه پیشنهادات مختلفی درباره خانه احزاب، یارانه احزاب و معاضدت حقوقی مطرح شد.

این فعال حزبی تصریح کرد: در این جلسه همه نمایندگان احزاب بر احیای خانه احزاب توافق داشتند.

وی ادامه داد: وزارت کشور برای بازگشایی خانه احزاب بدون دخالت خاص و در صورت درخواست احزاب اعلام آمادگی کرد و در عین حال همه تاکید داشتند که خانه احزاب محل همکاری است و نه محل رقابت حزبی.

حق شناس با بیان اینکه ارتقای همکاری حزبی باید در دستور کار قرار گیرد و دوستان حزبی باید نگاه صنفی داشته باشند، تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد شد ساختمان و محلی برای خانه احزاب در نظر گرفته شود و وزیر نیز از این موضوع استقبال کرد و امیدواریم تا قبل از پایان سال این موضوع به نتیجه برسد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد:‌ قرار شد دولت،  وزارت مسکن یا شهرداری و شورای شهر بتوانند زمین و محل مناسبی را برای خانه احزاب فراهم کنند.

وی افزود: در این جلسه چند ایده مطرح شده؛ قرار شد رؤسای پیشین خانه احزاب از احزاب دعوت کنند و هیأت رئیسه ادوار خانه احزاب درباره امکان فعالیت صحبت کنند.

حق شناس با اشاره به حضور 60 حزب در جلسه قبلی با وزیر کشور، یادآور شد: انتظار داریم جلسه بعدی با حضور همه احزاب و در حضور رئیس‌جمهور برگزار شود و زمان آن نیز بستگی به وزارت کشور دارد

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به سؤال فارس درباره زمان برگزاری جلسه هیأت‌رئیسه خانه احزاب گفت: باید درباره زمان این جلسه توافق صورت گیرد و هنوز مشخص نیست.

**راکعی : تصمیم اعضا برای اصلاح اساسنامه خانه احزاب

فاطمه راکعی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب و تنها بانوی دعوت شده به این نشست، در حاشیه جلسه با وزیر کشور در پاسخ به سؤال فارس، درباره جزئیات این جلسه اظهار داشت: در این جلسه قرار شد در اولین فرصت و بیش از پایان دیدار مجمع خانه احزاب برگزار شود.

راکعی جلسه امروز با وزیر کشور را بسیار ارزشمند و خوب توصیف کرد و ضمن تقدیر از مسئولان وزارت کشور ادامه داد: از قبل قرار بود رئیس‌جمهور با NGOها و سازمان‌های مردم‌نهاد دیدار داشته باشد اما موعد دیدار احزاب با رئیس‌جمهور تعیین نشده است.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرای کشور در جلسه امروز دور یکدیگر جمع شده و به تفاهمات خوبی برای تشکیل سریع مجمع خانه احزاب رسیدند. وی یادآور شد: نتیجه بحث‌ها در جلسه امروز این بود که انتخابات خانه احزاب قانونی بوده و کسی هم که نمی‌گوید که غیرقانونی بود.

راکعی تصریح کرد: ما پیشنهاد دادیم یا شورای مرکزی خانه احزاب برگزارکننده انتخابات مجمع باشد یا رؤسای ادوار مجمع آن را برگزار کنند.

عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب همچنین خاطرنشان کرد: قرار شد اعضای این جلسه نظرات پیشنهادی خود را درباره اصلاح اساسنامه خانه احزاب ارائه دهند.

**کواکبیان: خانه احزاب نباید به دست جناح خاصی بیافتد

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری یکی دیگر از 14 فعال دعوت شده به جلسه مشترک فعالان حزبی با وزیر کشور بود.

وی در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در برگزاری مجمع عمومی اختلاف نظر وجود دارد؛ یک عده اعتقاد دارند رؤسای خانه احزاب در ادوار گذشته باید نامه‌ای بدهند و مجمع عمومی را برگزار کنند.

کواکبیان ادامه داد: بحث دیگر این بود که هیأت هفت نفره‌ای از مجموعه احزاب شکل بگیرد و آنها دعوت کنند بنابراین در مجموع قرار شد پیش‌نویس اصلاح اساسنامه به نحوی باشد که خانه احزاب به دست جناح خاصی نیافتد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با تأکید بر اینکه خانه احزاب باید خانه همه باشد به نظرات خود در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: بنده پیشنهاد دادم در ترکیب انتخابات خانه احزاب 10 حزب اصلاح‌طلب، 8حزب اصولگرا و 3 حزب مستقل حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد احزاب اصولگرا را کمتر از اصلاح‌طلبان پیشنهاد کردید متذکر شد: اگر همینطور بخواهیم رأی‌گیری کنیم، خانه احزاب دست اصلاح‌طلبان می‌افتد و اصولگرایان اعتراض خواهند کرد لذا گفتیم توازن ایجاد شود.

کواکبیان افزود:‌ در همین زمینه رحمانی‌فضلی وزیر کشور پیشنهاد کرد سه جریان هفتایی حضور داشته باشند. این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه هنوز مشخص نیست اصلاح اساسنامه بر اساس کدام پیشنهاد برود درباره ممنوعیت فعالیت برخی احزاب گفت: بنده معتقدم قوه قضائیه باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه جرم سیاسی هنوز تعریف نشد و باید این کار هرچه زودتر صورت بگیرد ادامه داد: سؤال می‌کنیم که چرا برخی احزاب را منحل می‌کنند، لذا اگر برخی از آنها تخلفی هم کرده‌اند باید جرمشان بررسی شده و به راحتی منحل نشوند؛ در دادگاهی که برای این احزاب برگزار شد. هیأت منصفه حضور نداشت اما آقای اژه‌ای گفت آنها مرتکب جرایم امنیتی شده‌اند.

کواکبیان با تأکید بر اینکه باید تعریف جریم امنیتی و جرم سیاسی تعریف شود، افزود: به نظر بنده کمیسیون قضایی مجلس باید زودتر تکلیف آنها را مشخص کند چرا که وزارت کشور می‌گوید این موضوع به ما مربوط نیست و قوه قضائیه حکم قضایی آن دو حزب را صادر کرده است.

**بادامچیان: خانه احزاب باید جایگاه قانونی پیدا کند

اسدالله بادامچیان نائب‌رئیس جبهه پیروان نیز در حاشیه جلسه مشترک با وزیر کشور و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این جلسه برای تفاهم درباره سه موضوع یعنی یارانه احزاب، خانه احزاب و تکمیل قانون احزاب بود.

بادامچیان با بیان اینکه ما جمع‌بندی‌های اولیه را در این زمینه انجام دادیم و دوستان نظرات خود را جهت بررسی به وزیر انتقال دادند، درباره خانه احزاب گفت:‌ تعریف علمی خانه احزاب و اینکه چه احزابی می‌توانند در این خانه باشند باید مشخص شود.

عضو حزب مؤتلفه ادامه داد: برخی احزاب 7-8 نفره که حوزه حزبی و دفاتر استانی ندارند وارد خانه احزاب می‌شوند و رأی می‌دهند. لذا اینکه خانه احزاب از چه احزابی تشکیل شود بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه در قانون احزاب فعلی بحث خانه احزاب مطرح نشده است یادآور شد: در پیش‌نویس فعلی احزاب نیز بحث خانه احزاب نیامده است در حالیکه این مسئله باید جایگاه حقوقی پیدا کند و سپس ساختار آن منظم شود.

بادامچیان با تأکید بر اینکه خانه احزاب فقط باید صنفی کار کند، تصریح کرد: ما در دور سوم و چهارم دیدیم که چه اتفاقاتی در خانه احزاب افتاد و به بن‌بست رسید، بنابراین در حال حاضر نباید شتاب‌زده عمل کنیم و باید اجازه دهیم خانه احزاب جایگاه قانونی خود را پیدا کند.

عضو حزب مؤتلفه در پاسخ به این سؤال که چرا احزاب محدودی به جلسه امروز دعوت شده بودند،‌گفت: آنها می‌خواستند کسانی را که دارای موقعیت بهتری در احزاب هستند دعوت کنند لذا اگر 60 حزب را هم دعوت می‌کردند برخی دوباره می‌گفتند ما دعوت نشده‌ایم.

وی در پایان تأکید کرد: اصل دعوت از احزاب بسیار خوب بود و ما باید در این زمینه از وزیر کشور تشکر کنیم.

* اظهرات تعجب‌برانگیز مرعشی: دوره رفتارهای انقلابی تمام شده است/ واکنش‌ها به اظهارات وی 

حسین مرعشی در گفت‌و‌گو با روزنامه اصلاح‌طلب آسمان گفته است که ما در بحث راهبردی کارگزاران معتقد به این هستیم که جهان امروز، دوره کارهای ایدئولوژیک و کارها و رفتارهای انقلابی نیست. این دوران دوران رقابت های اقتصادی است و این راهبرد کلی ماست و اگر قرار باشد که راهبرد کارگزاران بر ایران حاکم باشد، ما از راه پیگیری شعارهای انقلابی و رادیکال و ایدئولوژیک در کشور، در منطقه خلیج فارس یا در خاورمیانه و یا در جهان دنبال منافع کشور نیستیم. فکر می کنتم الان دوره این شعار ها در جهان گذشته و یا شرایط جهان برای پیاده کردن آن شعارها مناسب نیست.

وی همچنین تاکید کرده است: ما همچنان به «لیبرال دموکراسی اسلامی» معتقد هستیم و برآن اعتقاد با گذر زمان بیشتر راسخ شده ایم. ما آنچه بشر به آن دست پیدا کرده را بشری می دانیم؛ نه سرمایه یک ملت خاص و در مقابل آن موضع fنمی گیریم و از آن استفاده می کنیم.

**مرندی:سخنان مرعشی برگرفته از توهمات اوست/ دوران تکرار تفکرات اصلاحات گذشته است

محمدرضا مرندی دبیرکل جبهه دانشگاهیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در ارزیابی اظهارات اخیر مرعشی مبنی بر پایان یافتن رفتارهای انقلابی و ایدئولوژیکی و تکیه بر کار اقتصادی گفت: این حرف حرف تازه‌ای نیست و در دوران سازندگی و اطلاحات نیز شاهد چنین نظراتی از سوی تجدیدنظرطلبان بودیم.

مرندی با بیان اینکه این تفکر به دوران گذشته تعلق دارد خاطرنشان کرد: در این 34 سال ثابت کردیم که با استفاده از ظرفیت‌های ایدئولوژیک انقلاب اسلامی می توان به پیشرفت رسید با وجود آنکه دشمنان از تمام توان خود برای شکست انقلاب اسلامی استفاده کردند اما انقلاب اسلامی توانست بر پایه تکیه بر آرمان‌های خود به موفقیت برسند.

مرندی اضافه کرد: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی پیشرفت کند، تصریح کرد: پیشرفت انقلاب اسلامی با تکیه بر ابعاد مادی و معنوی آن صورت می‌گیرد که ما باید برای پیشرفت مادی نیز نگاه ایدئولوژیک داشته باشیم.

دبیر کل جبهه دانشگاهیان با بیان اینکه سخن مرعشی بیانگر توهمات اوست اظهار داشت: برخی گمان کردند که شرایط برای آنان مهیا شده است و می‌توانند سخنانی را که در دوره اصلاحات بر آن تکیه کردند تکرار کنند در حالی که دوران آن حرف‌ها گذشته است و مردم نیز در برهه‌های مختلف ثابت کردند که جریان دگراندیش اصلاحات را قبول ندارند و یوم‌الله‌ 9 دی مشت محکمی بر این نوع تفکرات ترجمه شده غربی زد.

** شیخیانی: نظر مرعشی درباره پایان رفتارهای انقلابی غیرکارشناسانه است

امرالله شیخیانی دبیرکل حزب مردم و نایب رئیس سابق خانه احزاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، اظهارات اخیر مرعشی مبنی بر پایان رفتارهای انقلابی و ایدئولوژیکی و تاکید کارگزاران به کارهای اقتصادی گفت: این صحبت‌ها نظر شخصی مرعشی است چراکه همه می‌دانند غیرکارشناسانه و در میان خبرگان این حرف‌ها خریداری ندارد.

شیخیانی همچنین با بیان اینکه از حزب مردم تاکنون برای شرکت در نشست رو سه شنبه احزاب با وزیر کشور دعوت نشده است، گفت: یکی از مواردی که برای در نشست احزاب با وزارت کشور مدنظر است و اگر از ما در این نشست دعوت شود به آن خواهیم پرداخت موضوع قانون فعلی احزاب است که این قانون باید از طرف مجلس شورای اسلامی باید در آن اصلاحاتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: از سویی تاسیس خانه احزاب نیز یکی از مواردی است که باید به آن پرداخته شود چرا که خانه احزاب نباید متعلق به یک گروه یا جریان خاص باشد و از همه گرایش‌های چپ راست و میانه باید در آن حضور داشته باشند.

دبیرکل حزب مردم در پایان خاطرنشان کرد: بحث یارانه نیز از جمله مواردی است که به نظرم باید در باره آن باید در این جلسه به آن پرداخته شود.

**حبیبی: اظهارات مرعشی دچار تناقض است/ شرط مفید بودن حزب کارگزاران

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، در خصوص اظهارات مرعشی درباره پایان دوره ایدئولوژی انقلابی اظهار داشت: آقای مرعشی چند سال پیش گفته بود ما سوسیال دموکرات هستیم لذا حرف اخیر وی با حرف سابقش مغایرت دارد.

دبیرکل حزب موتلفه با تاکید بر اینکه دوره ایدئولوژی اسلامی همیشه باقی می‌ماند، ادامه داد: ما خوشحال می‌شویم که احزاب مختلف در کشور توانمندی پیدا کنند و احزاب کاملی شوند، لذا اگر کارگزاران ذیل خیمه انقلاب و در عمل معتقد به ولی فقیه باشد و موضع‌گیری صریحی را علیه فتنه انجام دهد، می‌تواند به عنوان حزب مفید مطرح شود.

وی در پایان اضافه کرد: هیچ حزبی بدون پایه قوی مکتبی و فاقد ایدئولوژی نمی‌تواند وجود داشته باشد و فعالیت کند.

**گروسی: دوره مرعشی‌ها تمام شده است/ لزوم تغییر نگرش طیف مرعشی به مسائل کشور

مجید گروسی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس در ارزیابی اظهارات اخیر مرعشی مبنی بر پایان یافتن رفتارهای انقلابی و ایدئولوژیکی و تکیه بر کار اقتصادی، گفت: دیدگاه طیف مرعشی که مبتنی بر دیدگاه اقتصادی است ضربات بسیاری را به مردم و نظام زده است.

وی تاکید کرد: ما مخالف سرمایه‌دار شدن افراد نیستیم اما باید ببینیم این امر به چه قیمتی صورت می‌گیرد. بنابراین بهتر است پیش از آنکه مرعشی دغدغه‌ مسائل اقتصادی را داشته باشد بین مسائل فرهنگی و اجتماعی متمرکز شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه برخی تلاش دارند ناکارآمدی خود را با مسائل دیگری پنهان کنند، تصریح کرد: کشورمان دارای مشکلات عدیده‌ای است که باید بر بستر اجتماعی و فرهنگی آن رسیدگی شود و تکیه بر امر اقتصادی به تنهایی درست نیست.

گروسی ادامه داد: مردم امروز اجازه نمی‌دهند که افرادی با فریبکاری بر مردم حاکم شده و سکان‌داری امور را به دست بگیرند و در واقع باید گفت که اکنون دوره مرعشی‌ها تمام شده است و سیاست روز دنیا قبول نمی‌کند که مرعشی‌ها سکان‌دار امروز کشور باشند.

**داداش‌پور: سخنان مرعشی بیانگر تفکر لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی است

هاشم داداش‌پور قائم مقام کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، اظهار داشت: سخنان ‌مرعشی مربوط به زمان فعلی نیست و حدود 12 سال پیش اظهاراتی را بیان کرده است که این امر نشان دهنده اعتقاد او و همفکرانش بر سیاست لیبرالیسم اقتصادی، سیاسی است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مبنای ایدئولوژیکی دارد، خاطرنشان کرد: در انقلاب اسلامی شاهدیم که مبانی انقلابی و ایدیولوژی مورد توجه قرار می‌گیرد هر چند باید توجه کنیم که این امر به معنای فراموشی از حقوق مادی مردم نیست.

قائم مقام کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تاکید کرد: پیشرفت انقلاب اسلامی همراه با تکیه بر مبانی ایدئولوژی انقلاب بوده است که باید بر آن تاکید شود.

* پلمپ مجدد ساختمان حزب منحله مشارکت

خبرگزاری فارس در تاریخ 29 دیماه در گزارشی با عنوان (آیا ساختمان حزب منحله مشارکت فک پلمب شده است/ ترددهای «مشکوک» به دفتر «متروک») خبر از شکست پلمب ساختمان حزب منحله مشارکت که پیش از این با دستور مقام قضایی صورت گرفته بود داد که 14/11/92 دادستانی تهران اعلام کرد که ساختمان این حزب منحله مجدداً پلمپ شده است.

*انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب «جوانان ایران امروز» در کردستان و ایلام/ حضور مستقل در انتخابات مجلس دهم

مجید گروسی دبیرکل حزب جوانان  ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب فارس، از انتخاب اعضای شورای مرکزی حزب متبوع خود در استان‌های کردستان و ایلام خبر داد و گفت: اعضای هیأت مؤسس این دو استان مشخص شدند.

وی ادامه داد: حزب جوانان ایران امروز در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور مستقل حضور خواهد داشت و لیست ما که مختصص به جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست و از همه اقشاری که بتوانند به کشور خدمت کنند،حمایت خواهیم کرد.

*کنگره حزب همکاری و وحدت ملی تیرماه برگزار می‌شود/ دیدار با سیدحسن خمینی

محمد‌رضا راه‌چمنی دبیرکل حزب همکاری و وحدت ملی در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، از برگزاری کنگره این حزب در تیرماه سال آینده خبر داد و اظهار داشت: باتوجه به اینکه 23 تیرماه سالگرد فعالیت رسمی حزب است، ما در تیرماه سال آینده کنگره حزب را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: حزب همکاری و وحدت ملی بنا دارد با سید حسن خمینی دیدار داشته باشد.

دبیرکل حزب همکاری و وحدت ملی یادآور شد: ما همچنین در نظر داریم با رؤسای قوای سه‌گانه نیز دیدار کنیم.

*آبادگران سه‌شنبه با وزیر کشور دیدار می‌کند

حسن بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران جوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، ضمن تقدیر از وزیر کشور و توجه وی به مقوله احزاب ‌اظهار داشت: پیرو جلسه قبلی که احزاب با وزیر کشور داشتند قرار است در ادامه آن 15 بهمن ماه (سه شنبه) جمعیت آبادگران به همراه برخی احزاب دیگر دیداری‌ را با وزیر کشور داشته باشند.

بیادی ادامه داد: در این جلسه قرار است پیرامون لایحه احزاب،‌ تحقق اصول قانون اساسی، تقویت تحزب در ایران و بالا بردن اثرگذاری آن در راستای اعتلای اهداف مقدس جمهوری اسلامی گفت‌وگو شود.

وی گفت:‌ معتقدم دیدگاه‌ها نسبت به احزاب دیدگاه‌های امنیتی است تا یک مقوله تأثیرگذار، یعنی آن قدر که مسئولان در مورد احزاب احتیاط می‌کنند در رابطه با مسائل دیگر هیچ احتیاطی ندارد.

دبیرکل آبادگران جوان تصریح کرد: احزاب و سازمان‌های غیردولتی در جامعه سیاسی کنونی می‌توانند در رابطه با مسائلی که در دنیا است توانمندتر و بدون واردکردن خدشه ایی به اصل نظام کارهای پسندیده ایی را انجام دهند.

بیادی ادامه داد: اگر احزاب ما در راستای اهداف نظام باشند حتما اثرگذار خواهند بود به شرطی که دولتمردان نیز تحزب را قبول داشته باشند.

وی گفت: تحزب در کشور برای مسئولین تاکنون‌به عنوان یک باور قلبی شکل نگرفته و با این روند احزاب اثرگذاری خاصی در کشور نخواهند داشت.

دبیرکل‌جمعیت‌آبادگران جوان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم احزاب موثر باشند با این ساختار، احزاب تأثیری در جامعه نخواهند داشت.

بیادی‌بابیان‌اینکه‌ساختار اجرایی و سیاسی‌کشور معیوب است،‌ اظهار‌داشت: مقام معظم رهبری در استان کرمانشاه نیز پیرامون ساختار اجرایی و سیاسی‌کشور تذکراتی‌‌ را دادند اما متاسفانه از طرف برخی مسئولین هیچ کار خاصی در ارتباط با این موضوع صورت نگرفته است.

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان در پایان با اشاره به تشکل متبوعش گفت: آبادگران جوان در آینده نزدیک در مشهد مقدس جلسه‌ شورای مرکزی را به همراه نمایندگان استانی برگزار می‌کنند.

* به کارگیری بک فتنه‌گر در یک روزنامه

به کارگیری مجدد یکی از فعالان فتنه 88 در یک روزنامه نیز بازتاب بسیاری در رسانه‌ها به خصوص در مطبوعات داشت. (م.ب) از همکاران بی‌بی‌سی و از محکومین فتنه 88 که آقارایش در ایام فتنه 88 سندسازی و شب‌نامه‌نویسی علیه نظام اسلامی با محوریت (م. هـ) در سایت جمهوری متعلق به دانشگاه آزاد خبر داده بود این روزها در ایام مرخصی زندان به محل کار سابق خود در روزنامه فرهیختگان بازگشته است.

گفته می‌شود او با دعوت (الف. م) سرپرست روزنامه دانشگاه آزاد که وی نیز سابقه دستگیری در فتنه 88 را دارد به این روزنامه بازگشته است.

*ایجاد جبهه تدبیر و توسعه توسط ستادهای مردمی روحانی

رحمان مخاطب دبیرکل جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس با اعلام خبر  آغاز به کار جبهه جدیدالتاسیسش تصریح کرد: جبهه تدبیر و توسعه با مشارکت‌ها ستادهای مردمی روحانی تشکیل شده و قصد دارد دولت یازدهم را در تحقق اهدافش یاری دهد.

وی خاطرنشان کرد: این جبهه از چهار تشکل اساسی دارای مجوز فعالیت از کمیسیون ماده 10 احزاب تشکیل شده که عبارتند از سازمان توسعه سازندگی ایران اسلامی، کانون همبستگی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، کانون فارغ‌التحصیلان آذربایجان غربی و مجمع دانشجویان و دانش‌آموختگان گلستان.

دبیر کل جبهه تدبیر و توسعه پشتوانه این جبهه را ستادهای مردمی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که با عنوان جبهه مردمی حماسه سیاسی اقتصادی فعال شده بودند عنوان کرد و گفت: در زمان انتخابات یازدهم 120 هزار نفر در استان‌های مختلف در این قالب فعالیت می‌کردند.

مخاطب افزود: قصد داریم این ظرفیت گسترده را در قالب جبهه حفظ کنیم تا بتوانیم در راستای یاری‌رساندن به دولت با رویکرد خلق حماسه اقتصادی گام برداریم.

وی ادامه داد: نیروهای فعال در ستادهای مردمی روحانی پس از پایان فعالیت‌های انتخاباتی ارتباطات خود را حفظ کردند و پس از بازگشت به رئیس جمهور از سازمان ملل با برگزاری مراسم استقبال از روحانی که حدود دو هزار نفر در آن حضور داشتند فعالیت‌های خود را کلید زدند.

وی هدف از تشکیل جبهه متبوعش را مقابله با افراط‌گرایی عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف جبهه حمایت از مواضع مدبرانه دولت تدبیر و امید است و فعالان این تشکل رفع موانع از مسیر اقتصاد کشور و تلاش برای پیشرفت و رفاه مردم را وظیفه خود می‌دانند.

مخاطب در عین حال متذکر شد: مادامی که دولت یازدهم به وعده هایی که رئیس جمهور در دوره انتخابات داده پایبند باشد، از حمایت جبهه تدبیر و توسعه برخوردار خواهد بود.

دبیرکل جبهه تدبیر و توسعه اظهار داشت: این جبهه به دنبال سهم‌خواهی و امتیازگیری از دولت نیست بلکه می‌خواهد گفتمان تدبیر و توسعه و رویکرد اعتدال‌گرایانه را در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی بر پایه اعتقاد به اصول انقلاب اسلامی ترویج کند.

مخاطب در پایان تاکید کرد که این جبهه در تمامی استان‌های کشور فعال است و اعضای آن را متنفذین و فعالان سیاسی و اقتصادی استان‌های مختلف تشکیل می دهند.

نداشتن مقبولیت و پایگاه اجتماعی حجت‌الاسلام روحانی طی هفته‌ای که گذشت از زبان بسیاری از اصلاح‌طلبان شنیده شد. این در حالی است که اصلاح‌طلبان بعد از پیروزی روحانی در ماراتن یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مدعی بودند که دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان است.

*همایش جبهه پایداری به تعویق افتاد/ برگزاری مجمع عمومی و انتخاب شورای مرکزی جدید در سال 93

مجمع عمومی جبهه پایداری و انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی در سال 93 برگزار خواهد شد.

همچنین همایش جبهه پایداری که قرار بود در دهه فجر برگزار شود به تعویق افتاد و تعیین زمان مجدد آن در شورای مرکزی تصمیم‌گیری می‌شود.

پیش از این دبیرکل جبهه پایداری از برگزاری همایش این جبهه در دهه فجر خبر داده بود.

*مذاکره جبهه پایداری برای ثبت در وزارت کشور

فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس،‌ از احتمال ثبت قانونی و دریافت مجوز جبهه پایداری از وزارت کشور خبر داد و اظهار داشت: جبهه پایداری یک جبهه گفتمان محور و مبتنی بر قانون است و از این رو باید سازوکار قانونی را نیز طی کند.

آلیا گفت: جبهه پایداری در این زمینه مذاکراتی با مسئولان وزارت کشور داشته است و اگر نیاز باشد مجوز خواهد گرفت.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری به نوع فعالیت جامعه روحانیت، جامعه مدرسین، جبهه پیروان اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد تشکل‌های دینی سیاسی در چارچوب احزاب تعریف شوند باید این فرآیند قانونی طی شود و در غیر اینصورت فعالیت آنها سازوکار دیگری دارد.

وی بر همین اساس تاکید کرد: جبهه پایداری جبهه‌ای است که بر اساس قانون فعالیت می‌کند لذا اگر لازم باشد این سازوکار را فراهم می‌کند.

آلیا اظهار داشت: قانون احزاب در این زمینه شفاف نیست و تشکل‌های نظیر جبهه پایداری پس از بررسی‌های لازم در چارچوب رویکرد وزارت کشور فعالیت می‌کنند.

*تاکید بر نداشتن پایگاه اجتماعی روحانی از سوی اصلاح‌طلبان

**پورنجاتی: روحانی پایگاه اجتماعی ندارد/ نوعی سازمان سیاسی موسمی در انتخابات 92 در ححمایت از روحانی شکل گرفت

احمد پورنجاتی عضو منحله مشارکت در گفت‌وگویی اظهار داشته که رئیس‌جمهور هیچ پایگاه اجتماعی ندارد و آرای او متعلق به هاشمی  و خاتمی است و نوعی سازمان سیاسی موسمی محاسبه‌گرایانه برای حمایت از روحانی در ایام انتخابات شکل گرفت.

وی گفته که درست است روحانی با تابلوی اعتدال و نوعی دولت فراجناحی به میدان رقابت آمد اما بی هیچ تردید او به عنوان شخص خودش از هیچ پایگاه اجتماعی و بدنه سیاسی، اختصاصی برخوردار نیست. البته این عضو حزب منحله مشارکت روز گذشته در صفحه فیس‌بوک خود نیز انتقاد شدیدتری به رئیس دولت اعتدال کرد و گفت که مشاوران آقای روحانی به غیر از به‌به و خیلی خوب بود قربان کار دیگری بلد نیستند. 

**جلایی‌پور: اگر هاشمی و خاتمی در حمایت از روحانی نامه نمی‌دادند گشایشی حاصل نمی‌شد

حمیدرضا جلایی‌پور کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب نیز طی گفت‌وگویی که با روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب داشته گفتار اعتدال‌گرایانه را همان اصلاح طلبی میانه‌رو دانسته و گفته که حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی یک تبانی سیاسی نبوده بلکه یک همفکری بوده است.

وی تأکید کرده است که اگر هاشمی و خاتمی در حمایت از روحانی نامه نمی‌دادند که همه به نامزد ائتلاف رأی دهند چنین گشایشی حاصل نمی‌شد. 

به نظر می‌رسد چنین اظهاراتی برای وام‌دار کردن دولت و شخص آقای روحانی به جناح و حزب خاصی است تا به رئیس دولت اعتدال یادآور شوند که در راستای خواسته‌های آنان گام بردارند.

*انتقال مهدی کروبی به خانه شخصی خود و شایعه‌های پیرامون ان/ اژه‌ای: هیچ تغییری در پرونده کروبی صورت نگرفته است

انتقال مهدی کروبی به خانه شخصی خودش خبری بود که پسر وی به خبرگزاری ایسنا داد و شایعه‌‌هایی صورت گرفت که وی از حصر خارج شده است اما محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در یک نشست خبری تأکید کرد که هیچ اتفاق خاصی در پرونده کروبی پیش نیامده است.

وی در این نشست خبری تأکید کرد: مردم انتظار دارند با سران فتنه برخورد قاطعی صورت گیرد و نظام نیز نسبت به سران فتنه رفعت بسیاری به خرج داده است.

*واکنش‌ها در مورد پیش‌نویس لایحه احزاب و خانه احزاب

بررسی پیش‌‌نویس لایحه احزاب که چندی پیش وزارت کشور بر روی خروجی سایت خود قرار داد و از احزاب و تشکل‌های سیاسی درخواست شد که نظر خود را در این خصوص به این وزارتخانه ارسال کند، واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های مختلفی را به دنبال داشت.

مرتضی مبلغ معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات نیز این لایحه را مورد نقد قرار داده است و گفته که گشایش‌های قابل توجه و قابل قبولی در لایحه پیش‌نویس احزاب وجود ندارد بلکه به مشکلات نیز می‌افزاید.

وی تأکید کرده است: در پیش‌نویس لایحه احزاب توقع این بود که به حقوق اساسی احزاب توجه ویژه‌ای بشود و دفاع قوی و شایسته‌ای از احزاب صورت بگیرد.

معاون سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی حتی از فرستادن پیش‌نویس لایحه احزاب به مجلس شورای اسلامی نیز انتقاد کرده و گفته است که فرستادن لایحه‌ای در خصوص مسئله بسیار اساسی مثل احزاب به مجلسی که دیدگاهش در رابطه با احزاب و توسعه سیاسی مشخص است، ثمربخش و راهگشا نخواهد بود.

کاشفی عضو حزب منحله مشارکت و رئیس دوره چهارم خانه احزاب نیز از برگزاری انتخابات خانه احزاب توسط وزارت کشور انتقاد کرده و چنین انتخاباتی را غیرقانونی دانسته است.

وی تأکید کرده که خانه احزاب منحل نشده که بخواهد مجددا احیا شود بنابراین وزارت کشور به جای حل مسئله خانه احزاب مدارک این نهاد مدنی را پس بدهد.

*نشریه آسمان مجوز روزنامه گرفت

14 بهمن بود که رسانه‌ها تیتر زدند نشریه «آسمان» که توسط کرباسچی حمایت می‌شود مجوز روزنامه گرفت. مجوز روزنامه به نشریه آسمان در حالی صورت می‌گیرد که وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید طی هفته‌های گذشته به هفته‌نامه 9 دی، روزنامه یالثارات و وطن امروز چندین بار اخطار توقیف داده است.

*فعالیت مشروط حزب اعتماد ملی

حزب اعتماد ملی مجدداً برای فعالیت خود شرط گذاشت.13 بهمن ماه قائم مقام آن یعنی آقای منتجب‌نیا در گفت‌وگویی با سایت جمهوریت گفته است که حزب اعتماد ملی دارای مجوز فعالیت و اساسنامه است بنابراین حزب قانونی محسوب می‌شود اما برگزاری کنگره تنها منع قانونی در رسمی شدن فعالیت حزبی ما است.

وی تأکید کرده که فعالیت رسمی حزب اعتماد ملی منوط به رفع حصر دبیر کل این حزب (مهدی کروبی) است بنابراین حزب به فعالیت رسمی خود ادامه می‌دهد و فعالیت حزب پس از رفع حصر و برگزاری کنگره صورت می‌گیرد.

*ماجرای جنجال بر انگیز «سبد کالا»

سبد کالا؛ ایده‌ و طرحی که دولت تدبیر و امید به منظور کاهش فشار اقتصادی به قشر ضعیف جامعه اتخاذ و اجرا کرد، طرحی که نه تنها بسبب ایجاد صف‌های طویل شد بلکه واکنش‌های طویلی را نیز به دنیال داشت.

**احمدی‌نژاد مشمول دریافت سبد کالا شد

سبدی که گفته می‌شد برای قشر ضعیف جامعه در نظر گرفته شده است اما محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم نیز مشمول دریافت سبد کالا شد. این خبر را خوردشیدی داماد احمدی‌نژاد به فارس داد و گفت که : آقای احمدی‌نژاد در دولت خود یارانه نمی‌گرفت حالا آیا امکان‌پذیر است که از دولت تدبیر و امید سبد کالا بگیرد.

**انتقاد حزب اصلاح‌طلب کار از دولت

حزب اسلامی کار که یک حزب اصلاح‌طلب محسوب می‌شود نیز در جلسه هفتگی خود در خصوص سبد کالای دولت موضع گرفت و از محروم شدن کارگران ذی‌حق در خصوص دریافت سبد کالا و همچنین شیوه توزیع آن از دولت اعتدال انتقاد کرد.

**فومنی: سبد کالا تکرار سیاست «کوپنیزم» است

محمد‌زارع فومنی نیز ضمن انتقاد از توزیع و نحوه پرداخت سبد کالا گفت که ین طرح، بازگشت به طرح کوپونیزم در دولت آقای هاشمی است.

**طباطبایی: سبد کالا متناسب با کرامت انسانی نیست

شهاب طباطبایی نیز از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب در خصوص سبد کالا گفت که بنده سبد کالا را روش مناسبی نمی‌دانم چرا که روش برخورد با کرامت انسانی این نیست.

**محمد‌خانی: با سبد کالا به کرامت مردم توهین شد

عبدالمطهر محمدخانی مسئول شاخه دانشجویی جمعیت ایثارگران نیز گفت که غدغه مردم امروز سبد کالایی است که با این سبد به کرامت مردم توهین شده است و آبروی ایرانی در فضای جهانی برده می‌شود.

* واکنش آیت‌الله خزعلی به مصاحبه منتسب خود در حمایت از پسرش

خبر داغ دیگر در هفته گذشته این بود که برخی سایت‌ها مدعی شدند که آیت‌الله خزعلی در مصاحبه‌ای از فرزندش مهدی حمایت کرده است.

آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس نسبت به مصاحبه منسوب به وی در حمایت از فرزندش «مهدی» واکنش نشان داد.

وی تأکید کرد: من با هیچ رسانه‌ای مصاحبه‌ای نکرده‌ام و آنچه از زبان من نوشته‌اند صحت ندارد.

آیت‌الله خزعلی در پایان با اشاره به مواضع سیاسی و فکری فرزندش متذکر شد: من به هیچ وجه خط مشی مهدی را تأیید نمی کنم و با آن مخالفم.

*پاسخ به اظهارات گستاخانه امریکایی ها در حمله نظامی به ایران

چند هفته‌ای می‌شود که مقامات امریکایی باز جمله نخ‌نمای «همه گزینه‌ها روی میز است» را اظهار می کنند و مجددا جمهوری اسلامی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده‌اند؛ تهدیدی که فقط در حالت تهدید باقی مانده است و جالب اینکه این تهدیدات در هفته‌ای که گذشت از سوی مقاماتی بیان شده که بسیاری از کارشناسان امور بین‌الملل معتقدند که با عرف دیپلماسی تناقض دارد.

**ظریف: مردم در 22 بهمن پاسخ حرف‌های بی‌ارزش مقام‌های آمریکایی را می‌دهند

البته محمد‌جواد ظریف نیز به اظهارات همتایآمریکایی خود (جان کری) پاسخ داد و در جواب سوال فارس گفت که من احساس می‌کنم این افراد برای مصرف داخلی خود حرف‌هایی می‌زنند و خودشان هم می‌دانند این صحبت‌ها هیچ ارزشی ندارد.

ظریف ادامه داد: آنها می‌خواهند افراد داخل کنگره و گروه‌های فشار دیگران را راضی کنند از این رو این حرف‌ها را به اشکال مختلف مطرح می‌کنند؛ مردم ما پاسخ آنها را داده‌اند و مقاومت ملت ایران باعث شده که اوباما رسماً اعلام کند اگر در اختیار من بود اجازه نمی‌دادم یک پیچ و مهره از برنامه هسته‌ای ایران باقی بماند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا به این نتیجه رسیده که چنین امری غیر ممکن بوده و آنها نمی‌توانند به چنین اهداف برسند تصریح کرد: مردم پاسخ خود را در انتخابات داده‌اند، چراکه آنها پیش‌بینی می‌کردند که مردم در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنند اما مردم در انتخابات حضور 70 درصدی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: مردم یک بار دیگر در 22 بهمن پاسخ آنها را خواهند داد لذا ما با اعتماد به نفس و بدون نگرانی از های و هوی‌ها بر سر مذاکره برویم و خیالمان راحت است از این رو متن مذاکره را بیرون دادیم اما کاخ سفید یک متن غیر واقعی را منتشر کرد.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها در برابر ملاحظات داخلی خود حرف‌هایی می‌زنند در عین حال یادآور شد آنچه که بنده از دوستان خود در داخل توقع دارم این است که این حرف‌ها را خیلی جدی نگیرند چراکه آنها نیز برای افکار عمومی خود نیازهایی دارند؛ باید درک کنیم در شرایطی که آنها حرف‌های خارج از قاعده مطرح کرده‌اند که در شأن مردم ایران نبوده است در حال حاضر ناگزیرند پای میز مذاکره غنی‌سازی ایران را بپذیرند، آنها 10 سال گفتند نباید یک سانتریفیوژ در ایران بچرخد اما امروز با ایران توافقی را اجرا می‌کنند که براساس آن 19 هزار سانتریفیوژ می‌چرخد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: واقعیت این است که آنها مجبورند تلاش کنند تا واقعیت را به شکل دیگری نشان دهند لذا آنچه که من از دوستان خودمان توقع دارم این است که آنقدر احساس نگرانی نکنند.

وی همچنین درباره بی‌سواد خواندن منتقدان توافق‌نامه ژنو از سوی رئیس جمهور به خبرنگار فارس گفت: کسانی که انتقاداتی غیر واقعی مطرح می‌کنند بسیار تاسف‌آور است، برخی دوستان به جای اینکه متن توافق‌نامه‌ای که دولت خودشان منتشر کرده را مورد استفاده قرار دهند به یک کاغذ بی‌ارزشی که از کاخ سفید صادر شده، استناد می‌کنند آیا واقعا دوستان سوال می‌کنند که اعتبار کاخ سفید از دولت جمهوری اسلامی بیشتر است؟

ظریف در ادامه و دیگر سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا جزئیات توافق‌نامه به دست نمایندگان نرسیده است خاطرنشان کرد: اتفاقا ما جزئیات کامل را داده‌ایم و نمایندگان محترم باید از رئیس مجلس سوال کنند چراکه وی کل متن را دارد و متن اولیه را نیز همه نمایندگان در اختیار دارند لذا چرا اصرار دارند به یک متن جعلی استناد کنند؟

**آیت‌الله مهدوی کنی: تهدید نظامی ایران از سوی آمریکا برای تبلیغات داخلی است/ دشمن بداند ایران کشوری نیست که بتواند با آن بجنگد

آیت‌الله محمد‌رضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری به یاوه‌گویی‌های مقامات امریکایی در خصوص تهدید نظامی علیه ایران واکنش نشان داد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب مردمی به رهبری امام بوده و بقای انقلاب نیز به وسیله ایستادگی مردم بوده و خواهد بود، تاکید کرد: مردم باید در مواقع بحرانی حضور خود را بیش از قبل نشان دهند تا همه بدانند مردم با انقلاب خود قهر نکرده‌اند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: انتظار این است که راهپیمایی 22 بهمن مثل همیشه پرشکوه و حتی بیش از همیشه پرشورتر باشد تا دشمنان خارجی و داخلی از توطئه‌های خود ناامید شوند.

آیت‌الله مهدوی کنی در پاسخ به اظهارات گستاخانه مقامات آمریکایی به  خبرنگار فارس گفت: چیزی که ما را از هجوم فرهنگی و نظامی حفظ کرده است حضور مردم بوده بنابراین تهدید نظامی از سوی آمریکایی‌ها تبلیغات برای داخل کشور خودشان است و به عبارت دیگر مصرف داخلی دارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه دشمن بداند ایران کشوری نیست که بتواند با آن بجنگند خاطرنشان کرد: توکل بر خدا یک جنبه قلبی و یک جنبه عملی به معنای حضور در صحنه‌ها است و وقتی مردم در صحنه‌های خطر حاضر می‌شوند این یک توکل عملی خواهد بود و خداوند هم وعده داده من شما را بر دشمنانتان چیره می‌کنم بنابراین خداوند همانطور که طی این 35 سال به ما کمک کرده است باز هم ما را یاری خواهد کرد.

**پورمحمدی: شرمن‌ها عددی نیستند/مردم در 22 بهمن پاسخ قاطعی به غرب می‌دهند

مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس گفت: تاکنون در این 35 سال روسای جمهور و وزرای خارجه مختلفی ایران را تهدید کرده‌اند اما الحمدالله مردم نشان داده‌اند که در مسیر خود استوار و ثابت‌قدم هستند.

وی با بیان اینکه شرمن‌ها عددی نیستند، تاکید کرد: روسا و مقامات بالاتر از آنها نیز عددی نیستند که بخواهند ایران را تهدید کنند و آنها تاکنون بارها این کار را کرده‌اند و مردم در 22 بهمن امسال نیز مانند سال‌های گذشته پاسخ قاطعی را به آنان خواهند داد.

**آیت‌الله خاتمی: ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن پاسخی قاطع به اظهارات وقیحانه مقامات آمریکا خواهد داد

آیت الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، گفت: به یاری خداوند در 22 بهمن مردم ما اوج شکوه مقاومت، عزت و نفرت از استکبار بویژه آمریکا را به جهانیان نشان خواهند دید.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان ادامه داد: جوابی که وزیر خارجه ایران به اظهارات مقامات آمریکایی داد پاسخی نبود که مکتب ما آن را تایید کند، مکتب ما می‌‌گوید که در مقابل مستکبر، مستکبرانه و در برابر متواضع، متواضعانه برخورد کنید.

وی افزود: انتظار از دستگاه دیپلماسی کشورمان این است که با اظهارات وقیحانه این چنینی محکم‌تر و قاطع‌تر برخورد کند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه همه مسئولان آمریکایی حاضر در مذاکرات که در مقابل نمایندگان مردم ایران می‌نشینند، از یک قماش هستند گفت: به نظر می‌رسد که دیگر آمریکایی‌ها شایسته این نیستند که ایران در مذاکرات 5+1 با آنها طرف صحبت شود.

خاتمی تصریح کرد: ان‌شاءالله به فضل خدا مردم عزیز ما 22 بهمن توی دهنی محکمی به اظهارات کسانی که وقیحانه با عزت ملی ما بازی می‌کنند خواهند زد.

*حجت‌الاسلام طائب: مردم 22 بهمن پاسخ قاطعی به یاوه‌گویی مسئولان آمریکا می‌دهند

حجت‌الاسلام مهدی طائب کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به پاسخ قاطع مردم در روز 22 بهمن به اظهارات مقامات آمریکایی گفت: بهترین تشخیص‌دهنده شعارها و میزان حضور در راهپیمایی هر سال خود مردم هستند و ما امسال نیز مانند 35 سال گذشته این مسئله را خواهیم دید.

طائب با اشاره به بیانات حضرت امام(ره) که آمریکا را شیطان بزرگ توصیف کرد، اظهار داشت: امسال مردم ما به دنیا ثابت می‌کنند که گفتار دولتمردان آمریکا موضوع جدیدی نیست چرا که همانطور که حضرت امام فرمود آمریکا در واقع شیطان بزرگ است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکا به خاطر ضربه‌هایی که به آنها وارد شده بغض و کینه خود را عیان‌تر نشان می‌دهد تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در قضایای اخیر مشت دشمنی آمریکا علیه ما باز شد و از این رو مردم نیز این نکته را متوجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه مسئولان بنا به ظرفیت خود پاسخ آمریکایی‌ها را دادند، در عین حال تأکید کرد: امسال مردم یقیناً پاسخ قاطعی به یاوه‌گویی مسئولان آمریکا خواهند داد و مشت محکمی بر دهان آنها می‌کوبند.

طائب در پایان خاطرنشان کرد: راهپیمایی 22 بهمن بهترین نماد برای فریاد کشیدن بر سر آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است.

**کدخدایی: اظهارات مقامات آمریکایی توهمی بیش نیست

کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان نیز با اشاره به تهدیدهای چند ساله گذشته آمریکا مبنی بر اینکه گزینه نظامی روی میز است، گفت: اینگونه صحبت ها از طرف آمریکایی ها توهمی بیش نیست آنها بخوبی می دانند که توانایی جنگ نظامی با ملت ما را ندارند چرا که رزمندگان در سالهای جنگ این ایستادگی را به اثبات رسانده اند و مردم ما نیز در کلاس انقلاب آموزش دیده اند.

کدخدایی تصریح کرد: دشمن بخوبی می داند که هیچ راهی علیه ملت ایران به نتیجه نمی رسد و این به سبب همان ایستادگی مردم در مقابل هجمه های دشمن است.

مشاور عالی دبیرشورای نگهبان همچنین مقاومت را به معنی ایستادگی و پایداری براصول عنوان کرد و گفت: مقاومت برپایه سنت الهی نتیجه ای والا خواهد داشت و رویکرد ایستادگی ملت ما بر همین مبنا بود که باعث پیروزی انقلاب اسلامی بر رژیم ستم شاهی شد.

*نیک‌فر: تهدید آمریکا به گزینه نظامی طبل توخالی است

احمدرضا نیک‌فر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، به ارزیابی بازپس‌گیری دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 پرداخت و گفت: پس از اینکه از ایران برای حضور در این کنفرانس دعوت شد اسرائیل، قطر و مخالفین سوریه از تاثیرگذاری ایران ترسیدند بنابراین از حضور ایران در کنفرانس ژنو جلوگیری کردند. وی ادامه داد: اگر ایران در این اجلاس شرکت ‌می‌کرد با تاثیرگذاری فرامنطقه‌ای خود می‌توانست منجر به واقع‌بینانه‌تر شدن تصمیمات این کنفرانس شود اما اکنون نیز ضرری نکرده‌ایم چراکه به نظر می‌رسد کنفرانس ژنو 2 یک‌طرفه بوده و با وجود اینکه تنها قرار بود در رابطه با مسائل سوریه صحبت شود اما از حضور ایران در این کنفرانس جلوگیری شد چراکه آنان از تاثیرگذاری ایران در تحولات سوریه هراس داشتند. نیک‌فر در ارزیابی تناقض‌گویی‌های طرف آمریکایی گفت: ایران درباره توافق‌نامه ژنو بنا را بر این امر گذاشته است که با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری و رعایت خط قرمزها پیش‌نویس اولیه را رعایت کند اما اگر طرف مقابل برخلاف تعهدات خود عمل کرد، ایران به او اشکالی نمی‌گیرد چراکه آمریکا بی‌منطق‌بودن و پایبندبودن خود را به تعهدات بین‌المللی اثبات می‌کند اما باید بداند که این فرصتی است که بهتر است در جهت حفظ آن بکوشند. عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه مطرح شدن گزینه نظامی از سوی آمریکا یک طبل توخالی است گفت: آنان این گزینه را قبلا در برابر سوریه، عراق و افغانستان اجرا کردند و به شکست‌پذیر بودن آن رسیده‌اند. بنابراین تهدید آمریکا به گزینه نظامی تنها یک طبل توخالی است چراکه ایران هرروز توانمندی خود را ارتقا داده و در این زمینه نگرانی‌ای ندارد.

*برگزاری جشن انقلاب در سالن اجتماعات مصلی تهران

جشن انقلاب با سخنرانی آیت‌الله نوری همدانی و حجت‌الاسلام تقوی در مصلای تهران به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ساعت 8 الی 9 صبح در روز پنجشنبه مورخ 17/11/92 برگزار شد.

**آیت‌الله نوری همدانی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از امام نظام را با قدرت و درایت سکانداری کردند

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی یکی از مرجع تقلید در این جشن گفت: موقعیت رهبری بسیار بالا است. در روایات ما و فرهنگ ما هر کس که بمیرد و امام زمان (عج) خود را نشناسد مرگ وی مرگ جاهلی است.

آیت‌الله نوری‌همدانی ادامه داد: روایت فراوانی نقل شده است در اینکه اگر انسان امام خود را نشناسد تمام عبادات او بدون اجر و مزد است.

وی افزود: جایگاه بسیار بلندی برای امامت معین شده است. اولین گام پیامبران مبارزه با حکومت مفاسد بوده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اولین مسئولیت امامت و رهبری تعیین حکومت است گفت: در تاریخ امام (ره) رخدادی به وقوع پیوست که بسیار بسیار با عظمت بود و همه معادلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ابرقدرت‌های جهان را از بین برد.

آیت‌الله نوری‌همدانی افزود: سالیان دراز در کتب فقهی ما مسئله ولایت فقط در صفحات کتاب بود و علمای بزرگ ما نیز این موضوع را حفظ کردند.

وی ادامه داد: رژیم طاغوت بقایایی از حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباسی بود و باید از بین می‌رفت.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما بر پایه سه رکن استوار شد گفت: اولین رکن از انقلاب اسلام است. امام توانست اسلام را از حاشیه به زندگی مردم بیاورد و آن کسی که اسلام ناب را به عرصه زندگی مردم آورد کار بسیار بزرگی را انجام داد.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیانی از خاطره امام (ره) ادامه داد: امام خمینی(ره) همیشه در نمازهای شب با خداوند در راز و نیاز بود، به ناله و اشک در درگاه خدا می پرداخت که یکی از همین ثمرات موفقیت ایشان توکل به ذات الهی بوده است.ایشان با توکل و اخلاص خاصی پا به میدان گذاشتند و ریشه همه زورگویان را از هم برچیدند که سرنگونی رژیم سلطنتی اولین کار امام بود.

وی رکن دوم انقلاب را مردم عنوان کرد و گفت: امام خمینی(ره) توانست مردم را آگاه و بیدار کند و بگونه ای بود که مردم آماده بودند مقابل گلوله های رژیم ستم شاهی بایستند و پشت انقلاب اسلامی ایستادند که البته امروز هم این چنین است، محبت مردم به رهبر معظم انقلاب نشانه این حمایت است با بودن این پشتیبانی های دو سویه و وجود این مردم احتیاجی به سلاح های هسته ای نیست، چرا که پشتوانه نظام همین مردم هستند

استاد حوزه علمیه قم رکن دیگر انقلاب را ولایت فقیه نامید و گفت: توجه به ولایت فقیه در جای جای دین مطرح شده و این مهم یکی از ارکان اصلی انقلاب محسوب می شود.

آیت الله نوری همدانی در ادامه گفت: ولایت فقیه شجره طیبه است که ریشه در قرآن، فقه و تاریخ دارد و توجه به آن ضروری است.

وی به وجود رهبر انقلاب در جامعه اشاره کرد و بیان داشت : یکی از نیازهای ضروری در تاریخ بشر وجود رهبر بوده و از ابتدای خلقت بشر نیز لحظه ای سطح زمین خالی از رهبر نگشته است.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: در روایات دینی ما تاکید بر امام شناسی شده و این مهم که انسان باید امام خود را بشناسد یکی از ضروریات محسوب می شود.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: اساس اسلام بر محور امامت پی ریزی شده و امامت ارتباط مستقیمی با توحید، نبوت و معاد دارد.

وی، امام خمینی(ره) را پیرو مکتب ائمه و امامان معصوم دانست و اظهار کرد: رخداد انقلاب اسلامی عظمتی بزرگ بود که تمام معادلات دنیای ابرقدرت ها را برهم زد و مبارزه با ظلم و ذلت ناپذیری را معنا کرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در طول تاریخ علمای بزرگ تشیع با همان بهره گیری از فرمایشات معصومین زیر بار زور نرفتند و امام خمینی نیز این راه را ادامه دادند تا به سرانجام برسد گفت: بعد از تصویب قانون کاپیتولاسیون و در 3 آبان سال 43 امام سخنرانی بسیار مقتدارنه ای در این باره انجام دادند و به تبیین این واقعیت پرداختند که منجر به تبعید ایشان شد و از پا ننشستند.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: طی سالهای پس از انقلاب و بعد از امام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سکاندار شجاع، با تدبیر، با درایت و آگاه این انقلاب بوده که توانست نظام را با قدرت و درایت خود به پیش ببرد.

وی گفت: از ثمرات انقلاب می توان مبارزه با استعمار، توجه به بانوان، توجه به جوانان، خودکفایی و خودباوری و پیشرفت در همه زمینه را نام برد.

مرجع تقلید شیعیان در پایان سخنان خود گفت: امام جای جای کلمات انقلاب اسلامی را زمینه ساز ظهور حضرت قائم(عج) دانسته اند و ما نیز این اعتقاد را در دل داریم و آن را ادامه خواهیم داد و این زمینه ای برای ظهور است.

**حجت‌السلام تقوی: پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی به رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه و پاسخ معظم‌له به ایشان

حجت‌الاسلام رضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هم در مراسم سخنرانی جشن انقلاب گفت: ایام‌الله فجر ایام ویژه‌ای است که ما می‌توانیم از این مناسبت در ترویج فرهنگ انقلاب و ارزش‌های آن بهره گیریم.

 رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با مرور تاریخ گفت: در تاریخ عبرت‌هایی وجود دارد که با عبرت از گذشته می‌توانیم غفلت‌ها را از خود دور کنیم، تاریخ نقطه اتصال انسان به گذشته است و ریشه‌های هر ملتی را می‌توان در آن جست‌وجو کرد.

وی با بیان اینکه غیرت دینی در بحث‌های آیت‌الله نوری همدانی دیده می‌شود گفت: امروز ایشان یکی از مراجع فعال و تقویت‌کننده ولی فقیه است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان خاطره‌ای از آیت‌الله نوری همدانی گفت: در جریان فتنه 88 دفتر وی پیام  آیت‌الله نوری همدانی را به بنده نقل کردند و ایشان در این پیام گفتند بنده حاضرم به تهران بیایم و اولین نفری باشم که در جلوی راهپیمایان برای دفاع از انقلاب حرکت کنم و در نماز جمعه رهبر نیز شرکت داشته باشم.

تقوی گفت: پیام ایشان را به حضرت آقا منتقل کردم که حضرت آقا فرمودند ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم که بخواهیم تمامی نیروهای انقلاب را به صحنه بیاوریم و سپس از توجه آیت‌الله نوری همدانی تشکر کردند.

*مواضع سراسر مناقض مجمع روحانیون مبارز 

مجمع روحانیون مبارز نیز در هفته‌ای که گذشت طی بیانیه‌ای از ملت ایران برای حضور پرشور در راهپیمایی 22 بهمن ماه دعوت کرده است، شاید چنین بیانیه‌ای در روزهای فعلی که مصادف با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است چندان دور از ذهن نباشد. دعوت یک تشکل سیاسی برای حضور مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اما نکته جالب در این میان کارنامه مجمع روحانیون مبارز در طول سال‌های گذشته و به ویژه ایام فتنه سال 88 است. آیا تشکلی که در آن روزها و با وجود تلاش دشمنان و ضد انقلاب برای اتحاد همه جانبه در مقابل نظام جمهوری اسلامی از مردم برای راهپیمایی غیرقانونی علیه نظام دعوت می‌کرده است می‌تواند بانی دعوت به راهپیمایی دیگری باشد که با اصل و پایه نظام جمهوری اسلامی پیوندی ناگسستنی دارد.

البته این مجمع در بیانیه خود مجدداً بر رفع حصر سران فتنه تاکید کرده است که واکنش هایی را به دنبال داشت.

*واکنش‌ها به بیانیه مجمع روحانیون مبارز

حبیبی دبیر کل حزب موتلفه در مورد بیانیه مجمع روحانیون مبارز گفت: برخی از اعضای این مجمع آتش بیار معرکه فتنه 88 بودند اما نه تنها به اشتباهات خود اعتراف نمی‌کنند بلکه به مسیر خود نیز ادامه می‌دهند. برخی دیگر از چهره‌های سیاسی نیز در این باره عنوان کرده‌اند که این مجمع باید از گذشته خود توبه کرده و به آغوش نظام بازگردد در غیر این صورت در مسیر بیراهه حرکت می‌کند.

حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارزنیز تاکید کرد: این بیانیه بیانگر این است که اعضای مجمع روحانیون‌مبارز اصل نظام را درک نکرده و انقلاب اسلامی را نشناخته‌اند.

حمیدرضا ترقی دیگر فعال حزبی هم گفت: این بیانیه اگر چه به ظاهر تجلیل از انقلاب و امام و پیروزی انقلاب است اما نشان‌دهنده خارج شدن راه مجمع روحانیون مبارز از مسیر انقلاب است.

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: روحانیون پرچمدار انقلاب بوده و هستند و مردم همیشه روحانیت را در خط امام و رهبری می‌دانند از این رو توقع است که این مجامع از اقداماتی که می‌تواند نفس مصنوعی به دشمنان نظام و انقلاب بدهد پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام محمد حسن رحیمیان دیگر فعال حزبی هم خاطرنشان کرد: مجمع روحانیون مبارز یک مجموعه یک دست نبوده و نیست، شاید الآن هم آدمهای مجمع بین صفر تا صد متغییر باشند من می‌دانم که الآن در مجمع آدم‌هایی هستند که به نظام و انقلاب و راه امام و خط ولایت ملتزم هستند تا آدم‌هایی که در متن فتنه 88 کاملاً پرده‌برداری شده‌اند و نقش مخربی ایفاء‌ کردند مواضع و جنبه‌های اثباتی قضیه دست همان مجموعه‌ای است که در فتنه 88 شاهد همسویی آنها با جریان‌های ضد انقلاب و ضد اسلام بودیم.

حسین کنعانی‌مقدم فعال حزبی نیز در همین زمینه گفت: بعضی از جریان‌های سیاسی فکر می‌کنند که پس از حماسه سیاسی مردم در 24 خرداد می‌توان گذشته آنها را فراموش کرد و به راحتی آنان را مورد عفو قرار داد. به نظرم این تحلیل غلط است چرا که هر فردی که در عرصه سیاسی ظهور و بروز می‌کند و اقداماتی را انجام می‌دهد باید نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشد و نسبت به اقداماتی که انجام می‌دهد به مردم پاسخ دهد.

* واکنش فاطمه هاشمی به حکم دادگاه علیه خود: اعتراض کرده‌ام

فاطمه هاشمی فرزند هاشمی‌رفسنجانی در حاشیه مراسم ختم خواهر مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران در مورد پرونده قضایی خود اظهار داشت: باید بگویم در بهار آزادی جای آزادی خالی است.

وی افزود: بنده به حکم خود اعتراض کرده‌ام.

فاطمه هاشمی در مورد پرونده قضایی برادر خود (مهدی هاشمی) نیز گفت: هیچ خبری ندارم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها