کد خبر: ۲۰۳۸۲۹
زمان انتشار: ۲۲:۵۵     ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
جیرانی:
فریدون جیرانی کارگردان فیلم سینمایی «خواب زده ها» گفت: بیماری آقای اصغر فرهادی به فیلم‌سازان جوان ما سرایت کرده است که این از تلخی ماجراست.

به گزارش 598 به نقل از  فارس، نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی خواب‌زده‌ها» عصر امروز با حضور فریدون جیرانی کارگردان رحمان سیفی‌آزاد تهیه‌کننده، فرهاد اصلانی، ساره بیات بازیگران و لیلا لاریجانی فیلمنامه نویس در تالار سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

فریدون جیرانی در ابتدای این نشست با اشاره به حواشی به وجود آمده در خصوص نشست فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی گفت: کسی که اینجا به عنوان منتقد می‌نشیند برای خود صاحب‌نظر است اما فراموش نکنید که فیلم‌ها در جشنواره یک بار نمایش داده می‌شود و ما قرار است که در اینجا سؤال مطرح کنیم و به نظر من آقای سعید قطبی‌زاده در نشست فیلم «امروز»‌ دچار اشتباه شد. من معتقدم در این جلسات باید یکسری مسائل درباره فیلم مطرح شود.

وی افزود: من بعد از فیلم «من مادر هستم» نتوانستم پروانه ساخت بگیریم و پس از این فیلم به سراغ یک ملودرام زنانه رفتم که باز هم موفق به کسب پروانه ساخت نشدم و پس از این دو به سراغ کمدی رمانتیک رفتم.

جیرانی ادامه داد: اصرار من برای نمایش این فیلم در جشنواره به این دلیل بود که زحمت بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند هدر نرود، اگر فیلم را به جشنواره آوردم به این دلیل بود پس بنابراین من یک کمدی رمانتیک ساختم و تنها کارگردانی هستم که روی ژانرهای مختلف ریسک می‌کنم.

فرهاد اصلانی در ادامه این نشست با اشاره به تفاوت نقش خود در این فیلم و حضور در یک شخصیت کمیک عنوان کرد: حضور من در این فیلم به واسطه ارتباطی بود که هنگام ساخت فیلم «من مادر هستم» داشتیم. فیلم‌های قبلی که کار کردم یا توقیف شد یا از پرده سینما پایین کشیده شد به خاطر همین من دوست داشتم کمدی را هم تجربه کنم.

ساره بیات در ادامه این نشست درباره ایفای نقش خود طی سخنانی کوتاه گفت:‌ من امسال در این جشنواره سه فیلم داشتم و خوشحالم که اعلام کنم که متعهد به بازیگری هستم و رسالتم این است که در جایی که به من نیاز دارند حضور داشته باشم.

وی افزود: نام جیرانی و آقای رحمان سیفی‌آزاد کافی بود که در این کار حضور پیدا کنم البته فکر کردم بعد از چند فیلم تخیلی که من در آن حضور داشتم عاملی باشم تا لبخند به لبان همه باز گردد.

رحمان سیفی آزاد تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس این اثر سینمایی در ادامه این نشست عنوان کرد:‌ این کار در ژانر خود متفاوت بود و تلاش کردیم فیلم در ژانر خودش دقیق روایت شود این فیلم برای تماشاچی سینمای ایران خوب بود.

وی در ادامه درباره تعقیب ژانر در این فیلم تأکید کرد: تغییر ژانر ما تحت مسائلی بود که در گذشته برای آقای جیرانی پیش آمد.

لیلا لاریجانی فیلم‌نامه‌نویس این اثر سینمایی طی سخنی کوتاه عنوان کرد: امیدوارم ریسکی که ما انجام دادیم مورد قبول همه باشد.

فریدون جیرانی در ادامه این نشست در خصوص تغییر لحن در روند فیلم عنوان کرد: چون من یکی از کارگردانانی هستم که روی قوانین ژانر فیلم می‌سازم سعی کردم قصه این فیلم را اقتباسی بسازم. داستان خواب زده‌ها اقتباسی از یک فیلم به نام «52 ساعت مهلت» است که یک کمدی ایتالیایی اجتماعی بود که سال 61 آن را در اولین جشنواره فجر دیدم.

وی در ادامه با اشاره به فیلم‌نامه فیلم سینمایی «خواب‌زده‌ها» خاطرنشان کرد: من ایده این فیلم را سه بار نوشتم و هر بار هم بین کمدی اجتماعی و کمدی رمانتیک سردرگم بودم. هر دو زمان که فیلم‌نامه را کنار گذاشتم احساس کردم کمدی اجتماعی قدیمی باشد و به سراغ کمدی آمریکایی رفتم.

وی ادامه داد: تغییر لحن در کمدی رمانتیک وجود دارد یعنی لحظاتی رمانتیک به لحظات عاطفی تبدیل می‌شود. چیزی که در این فیلم کار را کمی سخت کرده بود وارد کردن کمدی فانتزی به فیلم بود چون ما از ابتدا هم بین این دو لحن گیر کرده بودیم بنابراین به این نتیجه رسیدیم که ایده دوم را کار کنیم.

جیرانی در ادامه از فیلم «صعود» یاد کرد و گفت: فکر نمی‌کنم در تاریخ سینما کسی درباره فیلم خود نقد نوشته باشد من اگر بخواهم این فیلم را نقد کنم می‌گویم که کارگردانی فیلم خیلی سخت بود ولی من برخلاف فیلم «صعود» که آن فیلم را هم خیلی دوست نداشتم اینجا «خواب‌زده‌ها»‌را دوست دارم و از آن دفاع می‌کنم.

این کارگردان سینما با اشاره به ایفای نقش اکبر عبدی در دو کاراکتر زن در فیلم «خواب‌زده‌ها» عنوان کرد: احساس کردم اکبر عبدی آنقدر توانایی ایفای نقش را دارد که بتواند در دو نقش آن هم در کاراکتر زن به ایفای زن بازی کند من معتقدم در سینمای حرفه‌ای بازیگران من هستند که بازی می‌کنند. حیفم می‌آید بگویم که برخی از بازیگران تحت این تفکر که فقط در یک ژانر بازی کنیم قرار گرفتند و خانه‌نشین شدند.

در ادامه این نشست فرهاد اصلانی در خصوص تفاوت نقش خود در این فیلم و لهجه آذری گفت: «من مادر هستم» و «خواب‌زده‌ها» هر دو کاری اثرگذار بودند که در اجرای هر دو نقش کارگردان به من کمک زیادی کرد. لهجه آذری را من به آقای جیرانی پیشنهاد دادم چون با توجه به سابقه‌ بازی که از اکبر عبدی داشتم پیش‌بینی کرده بودم که این نقش خوب از آب درمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: «قصه‌ها» اثر رخشان بنی‌اعتماد و «خواب‌زده‌ها»ی فریدون جیرانی در التهاب‌های زیادی ساخته شدند. زمانی که با آقای جیرانی این کار را آغاز کردیم ابتدای انتخابات بود که ما قبل از فیلم‌برداری درباره فضای موجود در جامعه با وی بحث می‌کردیم.

در ادامه نشست فریدون جیرانی درباره انتخاب نقش فانتزی برای ساره بیات عنوان کرد: حضور ساره بیات در فیلم «جدایی نادر از سیمین» خوب و تأثیرگذار بود البته قرار بود بازیگر دیگری در فیلم به جای خانم بیات بازی کند که من صلاح ندانستم. خانم بیات را آقای سیفی‌آزاد پیشنهاد دادند و خود بیات هم می‌خواست کاراکتر متفاوتی را ارائه دهد.

ساره بیات بازیگر این اثر سینمایی نیز با تأیید سخنان جیرانی تصریح کرد: تنها فیلمی که در سینما از من اکران شد «جدایی نادر از سیمین» بود من تمام تلاشم این است که چون در یک نقش موفق بودم این روند تکرار نشود. آقای جیرانی به من فرصت دادند که خودم را محک بزنم بعد از این هم به هیچ عنوان در یک نقش باقی نخواهم ماند چون می‌خواهم خودم را در نقش‌های مختلف تثبیت کنم.

جیرانی در ادامه این نشست درباره انتخاب ژانر کمدی برای ساخت فیلم خاطرنشان کرد: من اصولاً فیلم‌های دیگری هم دارم اگر در فیلم‌های من بارش باران و قاتل وجود نداشته باشد اصلاً این فیلم جیرانی‌وار نیست چون من فیلم‌ساز حرفه‌ای هستم و با بخش خصوصی کار می‌کنم و باید خودم را با شرایط پروانه ساخت تطبیق بدهم.

رحمان سیفی‌آزاد در ادامه این نشست در پاسخ به این سؤال که چقدر به اکران «خواب‌زده‌ها» امیدوار هستید، گفت: همیشه درباره اکران پیش‌بینی رخ می‌دهد البته این فیلم ویژگی‌های زیادی دارد قصه‌ای فانتزی که می‌تواند با فضای جامعه ایران ارتباط برقرار کند. اخباری که از سینماها به گوش من می‌رسد حاکی از این است که تماشاچی‌ها این فیلم را دوست داشته‌اند.

فریدون جیرانی در ادامه این نشست تأکید کرد: فضای سینمای ایران مضمون‌گرا و مضمون‌زده است زمانی که می‌خواستم دومین فیلم خودم را در سینما بسازم آقای فخیم‌زاده به من گفت که فیلم کمدی نساز چون نمی‌توانی خود را مطرح کنی در ایران همیشه مضمون حرف اول را می‌زند نه ژانر.

وی تصریح کرد: در جامعه امروز بیماری آقای اصغر فرهادی به فیلم‌سازان جوان ما سرایت کرده و همه آنها می‌گویند که فیلم‌نامه اصغر فرهادی‌وار ندارید که بسازیم که این از تلخی ماجرا است.

رحمان سیفی‌آزاد در پایان این نشست با اشاره به فیلم‌ سینمایی «خواب‌زده‌ها» تأکید کرد: موسیقی زیرزمینی و کسانی که در آن زندگی می‌کنند در جامعه ما وجود دارد دوستانی وجود دارند که دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند ما در این فیلم تلاش کردیم که بگوییم بدون دروغ زندگی کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها