يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۰۴۶۲۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۱     ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
گذری بر فیلم ارشمند و مهرآفرین شیار ۱۴۳:
در حال حاضر ماهیت و خصلت فیلم های موجود، «ساختگی» بودن آنها است چراکه هیچ پشتوانه ای جز خلاقیت ذهن نویسنده وکارگردان ندارد اما در سینما دفاع مقدس، هرچند قصه و داستان فیلم ساختگی باشد، اما ذات و سرشت آن حکایت از حقیقتی در عالم خارج (دفاع مقدس) می کند. اساساً خصلت اصلی هنر دینی در مقایسه با هنر مدرن در همین حکایت گری و روایت گری او است. هنر دینی می بایست انعکاس حقيقت و جلوه گاه آن باشد و دارای باطن، جان و حقيقتي باشد.
سرویس نقد رسانه پایگاه 598 - یحیی عبدالهی/ شیار 143 حکایت مهر و محبت مادری است که فرزند خود را روانه جبهه می سازد که به خوبی توانست عواطف مادرانه را نسبت به فرزند خود به نمایش گذارد. این فیلم را می توان روزنه ای جدید بر ذخایر عظیم و ارزشمندی از حقایق دفاع مقدس دانست که هنوز سینمای ایران از آن بی بهره است.




به طور کلی «دفاع مقدس» می تواند کیمیایی باشد که به کالبد صنعت سینما، حیاتی مقدس معانی عمیق بخشد؛ چرا که تنها در این ژانر سینمایی است که داستان فیلم بر حقایقی از این عالم تکیه دارد. در حال حاضر ماهیت و خصلت فیلم های موجود، «ساختگی» بودن آنها است چراکه هیچ پشتوانه ای جز خلاقیت ذهن نویسنده وکارگردان ندارد اما در سینما دفاع مقدس، هرچند قصه و داستان فیلم ساختگی باشد، اما ذات و سرشت آن حکایت از حقیقتی در عالم خارج (دفاع مقدس) می کند. اساساً خصلت اصلی هنر دینی در مقایسه با هنر مدرن در همین حکایت گری و روایت گری او است. هنر دینی می بایست انعکاس حقيقت و جلوه گاه آن باشد و دارای باطن، جان و حقيقتي باشد.

اگر در شیار143 مخاطبین از احساسات مادری -که چشم انتظار فرزند خود از جبهه است- متأثر می شوند، این «احساسات» ریشه در حقیقتی مقدس دارد که هشت سال جهاد فی سبیل الله را در این کشور را رقم زده است. اگر بازیگری زبردست نقش این مادر را بازی می کند و عواطف مخاطب را برمی انگیزاند، مخاطب می داند که این «نقش»، نماینده و مثالی از هزاران مادر شهیدی است که فرزند خود را بزرگ کرده و جگرگوشه خود را روانه جبهه ساختند و از احساس مادری خود در مسیر حفظ کیان کشور اسلامی و تبعیت از رهبری گذشتند. از این روی همراهی با این «احساس» و پذیرش آن، در امتداد زنده نگاه داشتن یاد شهداست که کمتر از شهادت نیست(مقام معظم رهبری) که کسب این توفیق را می بایست به کارگردان این فیلم تبریک گفت.

عوامل جذابیت فیلم همواره ریسمان هایی نامرئی از جنس «احساسات و عواطف» است که مخاطب را بر صندلی سینما می بندد و او را تا انتهای فیلم میخ کوب می کند. اما توجه به این نکته مغفول، حائز اهمیت است که ریشه و منشأ این احساسات متفاوت است؛ که طیف وسیعی - از تحریک غرایض و شهوات مادی گرفته تا ارتباط با فطرت پاک انسان ها و امیال متعالی او- را در بر می گیرد. از این روی توجه به این نکته که فیلم با کدام یک از امیال وجودی انسان ارتباط بر قرار می کند بسیار مهم است، اما بی تردید قوه «تخیل» مخاطب در همه فیلم های رایج حضوری پررنگ و محوری دارد چرا  که مخاطب می بایست «نقش» بازیگران را در ذهن خود باور کند.

مخاطبی که می داند بلکه یقین دارد که نقش های «پدر»، «مادر»، «فرزند»، «همسر» و انواع جایگاه ها و مناصب مختلف بازیگران هیچ کدام واقعی نیست اما با قوه خیال خود آنها را واقعی فرض می کند و در نسبت و روابط میان آنها غرق می شود. از این روی فیلم را می توان تماماً اعتباری دانست که کمترین بهره ای از حقیقت و واقعیت ندارد و صرفاً یک «بازی» است.

و چه خوب عنوانی برآن گذاشته اند: صنعت سینما، خصلت «صنایع» این است که دست ساخته بشری است که برای رفع نیاز و حاجتی تولید شده است. اما سینمای دینی اینگونه نیست؛ سینمای دینی تکیه بر حقایقی متعالی دارد و با عقل و فطرت مخاطب ارتباط بر قرار می کند و بر ایمان او می افزاید. از این روی احساساتی که در سینمای دینی جریان پیدا می کند، منبع آن، امور قدسی و معنوی است و نه سراب خیال و توهم و هیجانات کاذب و پوچ.

بنابراین شیار 143 را می توان بهترین شاهد بر وجود ظرفیت های گرانقدر و پنهان سینمای دینی و دفاع مقدس دانست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
۰
۱
سلام سایت حرف نو جمعه 25بهمن

کشف حجاب بازیگر کلاه پهلوی همراه با تصاویر
حرف نو - این روزها تصاویری از حنانه شهشهانی در فضای مجازی منتشر شده، که حاکی از کشف حجاب این بازیگر جوان سینمای ایران است.
تاکنون خبری مبنی بر کذب بودن این تصاویر نیز منتشر نشده است.با وجود این که سریال کلاه پهلوی سعی در نشان دادن تاریخ کشف حجاب و فرهنگ‌سازی برای آن داشته‌ است؛ اما شواهد گویای این هست که این فیلم که از همان ابتدا منتقدان زیادی نیز داشت، حتی نتوانست روی بازیگران آن تاثیر مثبت بگذارد.
تا سندی باشد بر نقدی که همیشه به سریال‌های تلویزیونی می‌شود مبنی بر اینکه اگر برای نشان دادن یک فعل قبیح دست به اعمالی قبیح بزنیم، تاثیری معکوس برای فرهنگ جامعه دارد.
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۵۴ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۲
سلام
آقای محترم چرا بیخود و بی جهت تهمت میزنی!!!
من عکسهرو دیدم و اون عکسها،متعلق به این خانم نیست و فقط شباهت زیادی وجود داره!!!
با دقت تو عکس به راحتی میشه اینو فهمید...
در ضمن حتی اگر عکس واقعأ متعلق به ایشون بود،شما نباید نشر میدادید چون از همه لحاظ مشکل داره هم شرعی،هم اخلاقی و هم عرفی
598 لطفأ برای حفظ آبروی یک انسان این متن رو منتشر کنید،با تشکر.
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
۰
۰
http://balagh-mobin.blogfa.com/post/190/%D8%B4%D9%8A%D8%A7%D8%B1143
نقد شيار 143 در وبلاگ مائده
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۴ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
۰
۰
سلام
چرا برمسئولین فریاد نمی زنید
چرا به رهبری نمی گوید
چرا صدا وسیما بازیگران را گزینش نمی کند؟

زنان بدحجا و بی حجاب از بازیگران که الگوی دخترا شیعه شده اند
مثل...
سایت ارزشی حرف نو
این روزها تصاویری از حنانه شهشهانی در فضای مجازی منتشر شده، که حاکی از کشف حجاب این بازیگر جوان سینمای ایران است.
چرا سایت شما از مسئولین مطالبه ی که نتیجه داشته باشد نه فقط درج یک خبر .

تاکنون خبری مبنی بر کذب بودن این تصاویر نیز منتشر نشده است.با وجود این که سریال کلاه پهلوی سعی در نشان دادن تاریخ کشف حجاب و فرهنگ‌سازی برای آن داشته‌ است؛ اما شواهد گویای این هست که این فیلم که از همان ابتدا منتقدان زیادی نیز داشت، حتی نتوانست روی بازیگران آن تاثیر مثبت بگذارد.
تا سندی باشد بر نقدی که همیشه به سریال‌های تلویزیونی می‌شود مبنی بر اینکه اگر برای نشان دادن یک فعل قبیح دست به اعمالی قبیح بزنیم، تاثیری معکوس برای فرهنگ جامعه دارد.
پاسخ
امین
SWEDEN
۱۵:۵۰ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
۰
۰
فیلم شیار143 با وجود کارشکنی در رای گیری برای انتخاب این فیلم در صدر محبوب ترین فیلم های جشنواره فیلم فجر قرار گرفته این در شرایطی است که سالهاست هیچ کدام از فیلم های کارگردانان زن پر ادعای سینمای ایران که توجهی به حجاب و حیا زن ایرانی ندارند چنین محبوبیتی به دست نیاورده است.
این فیلم تو دهنی است به چند کارگردان زن فیمینیست سینمای ایران که در فیلم هایشان چیزی جز زندگی زنان فاحشه و خیابانی و ستم به زنان را نمایش نمیدهند واقعا در سینمای ما جای چند زن کارگردان ارزشی که الگوهایی مانند مادران و همسران شهدا و زنان بزرگ اسلام را معرفی کنند خالی است.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها