يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۰۴۸۹۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در نخستین نشست سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «راه‌های گسترش سواد رسانه‌ای در استان تهران» با اشاره به موانع پیش روی ناشران حوزه ی ارتباطات و رسانه گفت: ناشران حوزه ارتباطات و رسانه نقش مهمی در گسترش سواد رسانه‌ای در کشور دارند و ضروری است که فعالیت دست‌اندرکاران این حوزه با سهولت و کمترین موانع دنبال شود.

به گزارش 598 به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، محمدصادق افراسیابی در این نشست که با حضور جمعی از ناشران و فعالان حوزه نشر ارتباطات و رسانه همراه بود، با بیان این مطلب افزود: در سال‌های اخیر با گسترش رسانه‌های مجازی، شبکه‌های تلویزیونی و ماهوار‌ه‌ای و مطبوعات و خبرگزاری‌ها، یکی از دغدغه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترش بحث سواد رسانه‌ای بوده است.



وی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه رسانه باید برای عموم مردم مدنظر داشته باشیم سواد رسانه‌ای و گسترش آن است و برپایی سلسله نشست‌های تخصصی با ناشران حوزه ارتباطات یکی از راهکارها است.

افراسیابی با اشاره به حضور نمایندگان تشکل‌‌های‌ صنفی و ناشران حوزه ارتباطات در این نشست، عنوان کرد: امروز نمایندگان اتحادیه ناشران و کتابفروشان در میان ما حضور دارند تا از نزدیک با برخی از مشکلات این حوزه آشنا شوند و نیز راهکارهای خود را در این زمینه بیان کنند.

در ادامه این نشست، کیوان نقره‌کار، تهیه کننده و سردبیر برنامه های رادیویی سازمان صدا و سیما در سخنانی گفت: یکی از موضوعات مهم در حوزه نشر کتاب‌های رسانه این است که آیا کتاب‌های این بخش بازار هدف دارند یا نه و آیا تاکنون تلاشی از سوی ناشران برای شناخت جامعه مخاطبان انجام گرفته است؟

وی افزود: تولید کتاب بدون توجه به مخاطبان اقدامی غیرحرفه‌ای است و بازار باید توسط دست‌اندرکاران و فعالان حوزه نشر به خوبی سنجیده شود و بر اساس آ‌ن‌ها کتاب تولید شود.

نقره‌کار با اشاره به مخاطبان، عنوان کرد: از سوی دیگر باید دید که مخاطبان کتاب‌های حوزه رسانه در چه گروهی قرار می‌گیرند و باید به دنبال راهکارهایی بود که در سایه آن بتوان مخاطبان خود را افزایش دهیم تا بتوانیم کتاب‌های بیشتری تولید کنیم و در کار خود موفق باشیم.

محمدمهدی داوودی‌پور، مشاور ارشد اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در بخش دیگری از این نشست، گفت: در ابتدا باید صورت مساله را پیدا کنیم و پس از آن به دنبال حل مشکلات و مسایل این حوزه برآییم، ما در حوزه کتاب با 2 مقوله روبه‌رو هستیم نخست این‌که مخاطب ما چه کتابی دوست دارد و دیگر این‌که چه کنیم تا مخاطبان در مسیر درست و صحیح خوب و درست حرکت کنند.

وی با ارایه توضیحاتی در این زمینه، اظهار کرد: در مقوله نخست گاهی سلیقه مخاطبان با یکدیگر متفاوت است، برخی‌ها کارهای سطحی دوست دارند که در این زمینه فکر می‌کنم ما باید به مرور زمان افراد و مخاطبان خود را به سمت مناسب سوق دهیم و هدایت کنیم تا فرهنگ صحیح احیا شود.

داوودی‌پور یادآور شد: معتقدم در این میان باید فرهنگ گذشته خود را صیقل دهیم زیرا ما در گذشته فرهنگ ضعیفی نداشتیم و اگر بتوانیم این فرهنگ را احیا کنیم جهش پیدا خواهیم کرد.

مدیرعامل تعاونی ناشران همچنین به اهمیت هدف‌گذاری اشاره کرد و افزود: ناشران در حرفه و کار خود باید به نقطه‌ای برسند که کتابی منتشر کنند تا کاربردی و مفید باشد و اگر از نظر نویسنده و ناشر کتاب خوبی بود و هیچ ایرادی نداشت اما مردم آن را خریداری نکردند به دنبال عیب‌های آن باشیم.

ارشد عین‌اللهی، نماینده ناشران و کتابفروشان تهران دیگر سخنران این نشست بود، وی در سخنانی گفت: معتقدم ناشران حوزه نشر باید به کیفیت کتاب‌های خود توجه داشته باشند، جدیدترین آمار ما در اتحادیه نشان می‌دهد که اکنون حدود یک هزار و 291 نفر در اتحادیه عضویت دارند که از میان آن‌ها 200 نفر غیرفعال هستند و یک هزار و 91 ناشر و کتابفروش فعال هستند.

وی افزود: از میان این تعداد حدود 385 کتابفروش و 318 نفر ناشر ـ کتابفروش هستند و در این میان ما فقط پنج توزیع‌کننده داریم که مسوولیت توزیع کتاب را به عهده دارند.

مهدی پادبان، رئیس دفتر خبرگزاری ایرنا در استان تهران نیز در سخنانی، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر عزمی جدی برای رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه داشته‌ایم و ایستگاه‌های کتابخوانی در مترو و اتوبوس موجب می‌شود که مردم به سمت کتاب سوق پیدا کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که ناشران حوزه رسانه برای معرفی و ارسال کتاب همکاری خوبی با خبرگزاری ندارند و علی‌رغم پیش‌بینی بخشی برای معرفی کتاب آن‌ها کوتاهی می‌کنند.

پادبان با بیان این‌که تبلیغ کتاب عنصری مهم برای در دسترس قرار دادن کتاب است، یادآور شد: تا زمانی که ناشر تمایلی به معرفی کتاب‌ نداشته باشد خبرنگاران هر چه تلاش کنند فایده‌ای ندارد و معتقدم تبلیغ و اطلاع‌رسانی در این زنجیره، حلقه ای مغفول است.

سردبیر ماهنامه «مدیریت ارتباطات» نیز در نخستین نشست سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «راه‌های گسترش سواد رسانه‌ای» با موضوع بررسی مشکلات ناشران کتاب‌های حوزه رسانه گفت: متاسفانه ارتباطات حوزه مغفول صنعت نشر کشور و است و تاکنون چنین جمعی را به خود ندیده است تا دست‌اندرکاران این حوزه درباره مشکلات کتاب‌های آن با هم گفت‌وگو کنند.

امیر لعلی، اظهار کرد: نشر کتاب‌های حوزه رسانه و ارتباطات در عین سادگی موضوع پیچیده‌ای است که درون خود با مسایل و مشکلات بسیاری درگیر است.

وی همچنین به برخی از آمار موجود در این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: در 40 سال اخیر در حوزه روابط عمومی حدود 200 کتاب منتشر شده است که اغلب آن‌ها هم ترجمه بوده‌اند، در حالی که در حوز‌ه‌های دیگر هزاران کتاب در حوزه‌‌های دیگر منتشر شده و ما با فقر منبع مکتوب‌ در این حوزه روبه‌رو هستیم.

مصطفی اسدزاده، نماینده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست به مشکلات ناشران این حوزه اشاره کرد و گفت: ما در طول سال‌های مختلف با مشکلاتی در حوزه کتاب‌های رسانه روبرو بوده ایم به گونه‌ای که وقتی کتاب در این زمینه منتشر می‌شود مخاطب به سراغ آن‌ها نمی‌رود و کتاب‌ها در انبار باقی می‌ماند.

بهروز تقی‌پور، مدیر اجرایی انتشارات «سیمای شرق» نیز در این نشست به انتشار ماهنامه مدیریت ارتباطات اشاره کرد و گفت: ما در حوزه کتاب‌های رسانه و روابط عمومی، هم در حوزه انتشار کتاب و هم انتشار نشریه برنامه‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: اکنون بیش از 95 درصد مطالب این نشریه تولیدی هستند و کتاب‌های منتشر شده ما از استادان و فعالان حوزه رسانه هستند که کتاب‌هایشان اغلب با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شوند.

تقی‌پور با بیان این‌که ما در حوزه توزیع آثار خود با مشکل مواجه هستیم، ادامه داد: اگر چه توجه به بازارسنجی مخاطبان کتاب موضوع مهمی است ولی مساله اینجا است که وقتی استادان مشهور و کتاب نگارش می‌کنند اگر کتاب‌های آن‌ها مخاطب نداشته باشد، کتاب‌های چه کسانی خریدار دارند؟

نخستین نشست‌ هم‌اندیشی «راه‌های گسترش سواد رسانه‌ای در استان تهران»با حضور ناشران حوزه ی ارتباطات و رسانه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها