أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۰۵۰۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
کمتر از 20 روز فرصت باقیمانده تا شورای صنفی نمایش جدید با آیین‌نامه بازنویسی شده‌اش، تکلیف اکران نوروز 93 را مشخص کند، اما این شورا کی و کجا تشکیل جلسه می‌دهد؟! ضوابطش با گذشته چه فرقی دارد؟ چه چیزهایی به آیین‌نامه آن اضافه شده است؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، از چندی قبل و با حکم حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی)، شورای صنفی نمایش از ید قدرت جامعه صنفی تهیه‌کنندگان خارج شد تا حواشی‌ای که در دو سه سال گذشته بر عملکرد این شورا سایه گسترانیده بود، کمرنگ شود.
 
ایوبی طی حکمی، مسوولیت تدوین آیین‌نامه سال 93 این شورا را به معاونش، محمد احسانی داد تا او با تشکیل کارگروهی متشکل از تمامی طیف‌ها، این مهم را برعهده بگیرد؛ گرچه این اقدام به مذاق اتحادیه‌نشینان خوش نیامد.
 
پس از آن، محمد احسانی (معاون آثار و سرپرست معاونت فعالیت‌های سازمان سینمایی) ترکیب متفاوت را برای کارگروه تدوین آیین‌نامه شورای صنفی نمایش در سال 93 انتخاب کرد: علی سرتیپی، مرتضی شایسته، همایون اسعدیان، علی آشتیانی‌پور، سیدجمال ساداتیان، محمدرضا صابری، غلامرضا فرجی، محمدقاصد اشرفی، علیرضا داودنژاد و محمدرضا فرجی. ترکیبی که اعضای معتدل شورای صنفی نمایش قدیم، معترضان به آن خانه سینما و شورایعالی تهیه‌کنندگان در آن عضویت داشتند اما باز هم دست جامعه صنفی تهیه‌کنندگان که مدعی پرچم‌داری تهیه‌کنندگان (و بلکه سینما) در زمان بسته بودن خانه سینما را داشت، از این میدان خالی ماند.
 
اما شورای صنفی جدید چه ویژگی‌هایی دارد؟ از بدو انتشار خبر خروج شورای صنفی نمایش از جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، نخستین پرسشی که مطرح می‌شد این بود که جلسات این شورا قرار است کجا تشکیل شود؟! جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، خانه سینما و انجمن سینماداران مکان‌هایی بود که هر یک از گروه‌ها برای تشکیل جلسات پیشنهاد می‌دادند و البته طرف‌های دیگر هم با آن مخالفت می‌کردند.
 
حال خبر می‌رسد که قرار است شورای صنفی نمایش جلسات خود را برای برنامه‌ریزی اکران نوروز 93، فعلا در ساختمان سازمان سینمایی برگزار کند.
 
همچنین اگرچه کلیات آیین‌نامه اکران چندان تغییری نکرده است اما شنیده می‌شود که جزئیاتی به آیین‌نامه اضافه شده است تا آرایش اکران در تمام فصل‌های سال آینده به نحوی باشد که همه فیلم‌های پرفروش در یک فصل اکران نشوند و در اکثر سال، سالن‌های سینمایی در رکود باشند. ضمن آنکه شرایط به نحوی چیده شده است که یک دفتر پخش نتواند همه فیلم‌های موفق در گیشه را در ید خود بگیرد و آن‌ها را پشت سر هم اکران کند.
 
به طور کلی گفته می‌شود که آیین‌نامه اکران 93 قرار است هم منافع سینماداران را مدنظر قرار دهد و هم منافع تهیه‌کنندگان و دفاتر پخش را.
 
نکته دیگر درباره جلسات کارگروه تعیین آیین‌نامه اکران سال 93 این است که اولا با توجه به اینکه سینما «قدس» تعطیل شده و طبیعتا نمی‌توان گروهی به نام «گروه سینمایی قدس» داشت، قرار است سینمای «اریکه ایرانیان» به جمع سرگروه‌های نوروزی بپیوندد.
 
ثانیا هم اینکه آثار «مخاطب خاص» دوباره به جمع فیلم‌های در حال اکران باز می‌گردند. آنطور که خبرنگار سینمایی ایسنا مطلع شده، فیلم‌های‌ «مخاطب خاص» در یک گروه سینمایی مستقل، با 7- 8 سینما و یک هیات‌امنا در زمان‌های تعیین شده روی پرده خواهند رفت.
 
 بر اساس حکم ایوبی، ماموریت شورای صنفی نمایشی که زیرنظر جامعه صنفی تهیه‌کنندگان فعالیت می‌کرد با پایان یافتن جشنواره فیلم فجر به اتمام رسیده است و شورای جدید زیرنظر معاون آثار سازمان سینمایی باید کار تعیین‌ تکلیف اکران را برعهده بگیرد.
 
اکنون زمان زیادی برای تعیین تکلیف وضعیت اکران نوروز باقی نمانده و بسیاری از تهیه‌کنندگان، زمزمه تلاش برای نمایش دادن فیلم‌شان در این اکران را رسانه‌ای کرده‌اند.
 
آنطور که از حاضران در جلسات کارگروه تعیین ضوابط اکران 93 شنیده می‌شود، صنوف می‌بایست بلافاصله پس از جشنواره فجر، نمایندگان خود را برای عضویت در شورای صنفی نمایش به معاونت آثار سازمان سینمایی معرفی کنند و احتمالا نخستین جلسات این شورا از این هفته در سازمان سینمایی تشکیل خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها