کد خبر: ۲۰۵۶۰۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
روزنامه القدس العربی در گزارشی از تلاش مسئولان سعودی برای تقویت نقش خود در منطقه با نزدیک شدن به پاکستان و بهره برداری از امکانات نظامی این کشور خبر داد.
فارس، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در گزارشی به قلم احمد المصری به بررسی نزدیکی روابط بین عربستان و پاکستان در برهه اخیر و اهداف پشت پرده آن پرداخت و نوشت: هفته‌های گذشته شاهد سفر مسئولان سعودی به شهر اسلام آباد پایتخت پاکستان و سفر مسئولان نظامی پاکستانی به شهر ریاض پایتخت عربستان بود.

درهمین راستا، سعود الفیصل وزیر خارجه و سپس سلمان بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی به پاکستان رفتند و در نهایت نیز سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد سعودی سفری به این کشور کرد و با مسئولان نظامی و سیاسی پاکستانی ملاقات نمود.

ناظران برگزاری این سفرهای فشرده مسئولان سعودی را با امضای توافقنامه هسته ای ایران با غرب و تصمیم ریاض برای تقویت نقش منطقه و بین المللی خود در ارتباط می دانند.

ناظران معتقدند: این سفرها برای تجدید امضای توافقنامه شراکت راهبردی بین دو کشور صورت می گیرد که براساس آن، پاکستان همه توانمندیها و قدرت (نظامی) خود را برای محافظت از عربستان در برابر هرگونه خطر احتمالی علیه این کشور ارایه می دهد.

این توافقنامه شراکت راهبردی در دوره ژنرال ضیاء الحق در اوایل دهه هشتاد امضا شد و در دوره ژنرال پرویز مشرف تمدید شد اما عربستان امروز خواهان تجدید آن و توسعه زمینه های شرکت بین دو کشور است بویژه که ریاض از واشنگتن بعد از نزدیکی روابط با تهران خشمگین است.

مجله فارین پالسی در گزارش ماه نوامبر گذشته خود درباره توسل عربستان به سلاح هسته ای پاکستان دارای موشک های با کلاهک هسته ای هشدار داد و یادآور شد که عربستان برنامه هسته ای پاکستان را در سال 1999 میلادی پشتیبانی مالی می کرد.

مطبوعات پاکستان نوشتند: ریاض از اسلام آباد خواست تا در چارچوب یک توافقنامه نظامی بین دو کشور که چه بسا شامل فروش هواپیماهای نظامی پاکستانی به عربستان باشد، 30 هزار نظامی خود را در خاک عربستان مستقر کند.

به نوشته مطبوعات پاکستان، این درخواست عربستان در جریان سفر ژنرال راحیل شریف فرمانده کل ارتش پاکستان به ریاض مطرح شد. وی با مسئولان سعودی دیدار و با این درخواست مواجه شد.

خبرگزاری دولتی عربستان دیروز دوشنبه نوشت: سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد و معاون نخست وزیر و وزیر دفاع سعودی روز دوشنبه در دیدار با رشاد محمود رئیس ستاد کل مشترک پاکستان در اسلام آباد درباره همکاری بین دو کشور و مسائل مورد علاقه گفت وگو کرد.

خبرگزاری دولتی پاکستان نیز نوشت که ولیعهد عربستان با خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان ملاقات و درباره پروژه مشترک دو کشور در زمینه تولیدات دفاعی گفت وگو کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، همکاری در زمینه دفاعی بین دو کشور و آموزش نیروهای نظامی در دیدار ولیعهد سعودی و آصف بررسی شد و دوطرف درخصوص تقویت همکاری دوجانبه در زمینه دفاعی و اجرای پروژه مشترک تولیدات دفاعی توافق نظر کردند. این خبرگزاری به جزئیات بیشتری درباره این پروژه یا ارزش آن اشاره ای نکرد.

روزنامه ورلد تریبیون آمریکا در 23 ژانویه گذشته به نقل از برخی مسئولان بدون ذکر نام نوشت: عربستان درحال ارزیابی و بررسی فایده مشارکت در پروژه هواپیمای جنگی پاکستانی ‘JF-17 Thunder’ است که در بسیاری از ویژگی ها نظیر هواپیمای إف-16′ آمریکا است.

به نوشته این روزنامه، سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع در 20 ژانویه گذشته از کارخانه تولید این هواپیما بازدید و از نزدیک بااین پروژه آشنا شد.

ورلد تریبیون به نقل از مسئولان یاد شده نوشت: پاکستان پیشنهاد تجهیز ارتش سعودی به هواپیماها و تانک های رزمی و زیردریایی را ارایه کرده است و این پیشنهاد شامل انتقال فناوری و تولید مشترک در عربستان می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها