أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۰۶۳۰۸
زمان انتشار: ۱۹:۵۸     ۰۱ اسفند ۱۳۹۲
در بررسی بیانات رهبر انقلاب پس از روی کارآمدن دولت یازدهم:
همراه شدن ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاست های کلی "اقتصاد مقاومتی" با مذاکرات هسته ای وین میان ایران و 1+5 بهانه ای شد برای بررسی ارجحیت میان دو موضوع "دیپلماسی خارجی" و "اقتصاد مقاومتی" در دولت تدبیر و امید که بی تردید هر دو موضوع از اهمیت و حساسیت خاصی بر خوردار می باشند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، همراه شدن ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاست های کلی "اقتصاد مقاومتی" با مذاکرات هسته ای وین میان ایران و 1+5 و همچنین پاسخ امروز ریاست جمهوری به رهبر انقلاب مبنی بر ابلاغ این سیاست ها به دستگاه های ذی ربط بهانه ای شد برای بررسی ارجحیت میان دو موضوع "دیپلماسی خارجی" و "اقتصاد مقاومتی" که بی تردید هر دو موضوع از اهمیت و حساسیت خاصی بر خوردار می باشند.

اما در این مطلب، سعی شده است با توجه به چند سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری، بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به استنباط این موضوع بپردازیم که کدام یک از این دو مورد بر دیگری ارجحیت دارد، یا اینکه اصلا این دو مکمل یکدیگرند و یا هر نتیجه دیگری که ممکن است به ذهن مخاطب خطور کند.

الف)بیانات در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان(1)

در این بیانات مقام معظم رهبری ابتدا در رابطه با مذاکرات می فرمایند: " اوّلاً یک تذکّر مهم و لازمى را بدهم: هیچ‌کس نباید این مجموعه‌ى مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه‌ى شامل آمریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج بعلاوه‌ى یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهورى اسلامى ایران هستند، اینها بچّه‌هاى خودمان هستند، بچّه‌هاى انقلابند؛ یک مأموریّتى را دارند انجام میدهند. کار سختى هم هست [که‌] بر عهده‌ى اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کارى را که بر عهده‌ى آنها است انجام میدهند. بنابراین نباید مأمورى را که مشغول یک کارى است و مسئول یک فرایندى است مورد تضعیف یا توهین یا بعضى از تعبیراتى که گاهى شنیده میشود - که اینها سازش‌کارند، و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرفها نیست. این را هم توجّه داشته باشید، این مذاکره‌اى که امروز دارد انجام میگیرد با شش کشور - که آمریکا هم جزو این شش کشور است - فقط در مورد مسائل هسته‌اى است و لاغیر. بنده هم اوّلِ امسال در مشهد مقدّس در سخنرانى گفتم [که‌] مذاکره در موضوعات خاص اشکالى ندارد؛ منتها گفتم من اعتماد ندارم، خوشبین نیستم به مذاکره، لکن میخواهند مذاکره کنند، بکنند؛ ما هم به اذن‌الله ضررى نمیکنیم."

بنابراین همان طور که از متن سخنرانی بر می آید ،ایشان به حمایت از مذاکره کنندگان عرصه "دیپلماسی خارجی" می پردازند. اما دو نکته را نیز متذکر می شوند:

1. مذاکرات فقط در مورد مسائل هسته ای است و لاغیر.

2. اعتماد ندارم  و به مذاکرات خوشبین نیستم.

همچنین ایشان در ادامه می فرمایند: "مطلب دیگر این است که ما براى مسائل اقتصادى کشور همه‌ى تلاشمان بایستى متمرکز باشد بر روى مسائل داخلى؛ آن پیشرفتى، آن گشایشى ارزش دارد که متّکى باشد به قدرت درونى یک ملّت. یک ملّت اگر به قدرت خود، به توانایى‌هاى خود متّکى بود، دیگر از اخم یک کشور، از تحریم یک کشور متلاطم نمیشود؛ این را باید ما حل کنیم. همه‌ى حرف ما با مسئولین - چه مسئولین گذشته، چه مسئولین امروز - همین است که باید براى گشایش مسائل کشور و مشکلات کشور، از جمله مشکلات اقتصادى، نگاه به درون باشد. ما در کشور ظرفیّتهاى زیادى داریم؛ از ظرفیّتهاى این ملّت که عبارت است از، هم امکانات انسانى، هم امکانات طبیعى، هم امکانات جغرافیایى و موقعیّت منطقه‌اى باید استفاده کرد. البتّه ما از تحرّک دیپلماسى هم حمایت میکنیم. وقتى میگوییم از درون بایستى کارها اصلاح بشود، معنایش این نیست که چشممان را ببندیم، تحرّک دیپلماسى نداشته باشیم، با دنیا کار نکنیم؛ چرا، تحرّک دیپلماسى، حضور دیپلماسى کار بسیار لازمى است - مسئولینى که این کارها را میکنند، بخشى از کارهایند - لکن تکیه بایست بر روى مسائل داخلى باشد. در عرصه‌ى دیپلماسى هم آن کشورى موفّق است که متّکى باشد به نیروى درون‌زا؛ آن دولتى میتواند در پشت میز مذاکره‌ى دیپلماسى حرف خودش را سبز بکند و به مقصود و نتایج مورد نظر خودش دست پیدا بکند که متّکى باشد به یک اقتدار درونى، توانایى‌هاى درونى؛ حساب میبرند از یک چنین دولتى."

که سخنان کاملا روشن است و اشاره به "نیروی درونی" کشور دارند.

ب) بیانات در دیدار با مردم قم(2)

ایشان در این سخنرانی نیز به موضوعی تکراری اما با لحنی صریح تر نسبت به گذشته اشاره می کنند و می فرمایند: "در زمینه‌ى علمى، در زمینه‌ى اجتماعى، در زمینه‌ى سازندگى، در زمینه‌ى سیاست، در زمینه‌هاى گوناگون، هر جا اعتماد کردیم [پیش رفتیم‌]. امروز هم همین است؛ بنده توصیّه‌ام همیشه به مسئولین محترم این است که براى رفع مشکلات کشور به نیروى درونى این کشور توجّه کنند؛ چشم به بیرون نباید دوخت؛ البتّه مسائل بیرون را باید حل کرد، در این شکّى نیست؛ یک ملّت فعّال، یک دولت فعّال، [یک‌[ حکومت فعّال، در همه‌ى زمینه‌ها فعّال است؛ در مسائل بین‌المللى، در مسائل منطقه‌اى، در مسائل دیپلماسى این فعّالیتها لازم است؛ منتها امید ما بایستى به پشتیبانى و کمک الهى و به نیروى داخلى ملّت و کشور باشد؛ این است که کشور را بیمه میکند."

همچنین در ادامه، در رابطه با توهمی که آمریکایی ها  برایشان بوجود آمده بود و نیز یکی از برکات مذاکرات این چنین اظهار نظر می کنند: "اینکه خیال میکنند، میگویند ما تحریم کردیم، ایران مجبور شد بیاید پاى میز مذاکره، نه، [این‌طور نیست‌[. ما قبلاً هم اعلان کردیم، قبل از این حرفها هم ما گفتیم [که[ نظام جمهورى اسلامى درباره‌ى موضوعات خاصّى که مصلحت بداند، با این شیطان براى رفع شرّ او و براى حلّ مشکل، مذاکره میکند؛ معناى این آن نیست که این ملّت مستأصل شده است، ابداً. یکى از برکات همین مذاکرات اخیر این بود که دشمنى آمریکایى‌ها و مسئولین دولت ایالات متّحده‌ى آمریکا با ایران و ایرانى، با اسلام و مسلمین آشکار شد، براى همه مدلّل شد، همه این را فهمیدند. میشنوید لحنهاى اینها را، حرفهاى اینها را؛ آنجایى که اقدام نمیکنند، میگویند نمیتوانیم - راست میگویند، نمیتوانند - و اگر میتوانستیم تاروپود صنعت هسته‌اى ایران را بکلّى از هم جدا کنیم، میکردیم، امّا نمیتوانیم."


ج) بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش(3)

در این سخنرانی هم برای سومین بار به موضوعی تکرار شده، در دوسخنرانی قبلی اشاره می شود و ایشان با لحنی صریح تر از گذشته و این بار دلسوزانه تر می فرمایند: "امروز متأسّفانه انسان مشاهده میکند در برخى از فاصله‌ها و مقاطع حرفهایى زده میشود از سوى دشمنان؛ این براى مردم ما مایه‌ى عبرت است. در همین مذاکرات گوناگونى که در این روزها انجام میگیرد، ملّت ایران این مذاکرات را زیر نظر داشته باشند؛ اظهارنظرهاى بى‌ادبانه‌ى مسئولان آمریکایى را مردم ببینند، زیر نظر داشته باشند، دشمن را بشناسند. بعضى‌ها میخواهند نظر مردم را از دشمنىِ دشمن منصرف کنند؛ نه، ببینید دشمنى را، ببینید دورویى را. مسئولین آمریکایى در جلسات خصوصى با مسئولین کشور ما یک‌جور حرف میزنند، بمجرّد اینکه از آنها جدا میشوند، در بیرون یک‌جور دیگر حرف میزنند. مردم ایران این دورویى دشمن و نیّات سوء و پلید دشمن ما را ببینند؛ ملّت توجّه داشته باشد. ببینند که باید یک کشور اقتدار درونى خود را حفظ کند؛ این توصیه‌ى همیشه‌ى ما به مسئولین است. مشکلات کشور را تنها یک چیز حل میکند، آن هم عبارت است از نگاه به ظرفیّتهاى درونى - که این ظرفیّتها هم بحمداللَّه بسیار است، بى‌شمار است - و استفاده‌ى از این ظرفیّتها به شکل حکیمانه. خوشبختانه مسئولین اقتصادى دولتى به این معنا توجّه کرده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند. راه برطرف کردن مشکلات اقتصادى کشور - حالا این بخش از مشکلات - نگاه به بیرون نیست، نگاه به برداشتن تحریم دشمن و مانند اینها نیست؛ خوشبختانه مسئولین اقتصادى کشور به این معنا توجّه کرده‌اند. راه آن این است که به درون نگاه کنند؛ ساخت درونى اقتصاد را تقویت کنند؛ این کار را بنا دارند بکنند و ان‌شاءاللَّه همین است که پیش خواهد رفت و در این توفیق پیدا خواهند کرد. به دشمن نمیشود چشم دوخت؛ از دشمن نمیشود انتظار داشت."

و در ادامه نیز، باز هم ظرفیت درونیِ کشور مورد توجه قرار می دهند: "آنچه کشور را نجات میدهد، تکیه به نیروى داخلى و نگاه به درون است؛ هم در زمینه‌ى اقتصاد، هم در زمینه‌ى مسائل گوناگون اجتماعى و سیاسى، هم در زمینه‌ى مسائل فرهنگى. ان‌شاءاللَّه سیاستهاى اقتصاد مقاومتى هم در آینده‌ى نزدیکى ابلاغ خواهد شد."

د) بیانات در دیدار مردم آذربایجان (4)

ایشان در این  دیدار در بخشی از بیانات، صحبت هایی را مطرح می کنند که آنها را عینا در بیانات گذشته خود تکرار کرده اند : " من امسال روز اوّل سال ۹۲ در مشهد در جوار مرقد ثامن‌الحجج اعلام کردم؛ گفتم من حرفى ندارم؛ بعضى از مسئولین و دولتمردان - دولتمردان آن دولت، بعد هم دولتمردان این دولت - فکر میکنند در قضیّه‌ى هسته‌اى ما با آمریکایى‌ها مذاکره کنیم [تا] موضوع حل بشود؛ گفتیم خیلى خب، اصرار دارید شما، در این موضوعِ بالخصوص بروید مذاکره کنید؛ ولى در همان سخنرانى اوّل امسال گفتم من خوشبین نیستم؛ مخالفتى نمیکنم امّا خوشبین نیستم."

و همچنین در ادامه نیز برای بار چهارم در طی چند سخنرانی اخیر خود، راه علاج و برون رفت از این مشکلات را معرفی می کنند ولی این بار جزئی تر از گذشته و با وعده ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی:

"من به شما عرض بکنم کارى که وزارت‌خارجه‌ى ما و مسئولین دولتى ما شروع کردند، ادامه پیدا خواهد کرد؛ ایران آنچه را قرار گذاشته است و عهد کرده است نقض نخواهد کرد. البتّه مسئولین تلاش خودشان را بکنند، کار خودشان را بکنند، امّا آمریکایى‌ها با انقلاب اسلامى دشمنند، با جمهورى اسلامى دشمنند، با این پرچمى که شما مردم بلند کردید دشمنند و این دشمنى با این چیزها فرو نخواهد نشست؛ علاج مقابله‌ى با این دشمنى هم فقط یک‌چیز است و آن، تکیه‌ى به اقتدار ملّى و به توان داخلى ملّى و مستحکم کردن هرچه بیشتر ساخت درونىِ کشور [است]. هرچه در این زمینه ما کار بکنیم، کم است. آن روز هم گفتم ان‌شاءالله بزودى سیاستهاى اقتصاد مقاومتى ابلاغ خواهد شد. علاج مشکلات کشور پیمودن راه اقتصاد مقاومتى است؛ یعنى تکیه به درون. چشم را ندوزیم به دست دیگران؛ ما تواناییم، ما ثروتمندیم، هم ثروت انسانى داریم - نیروى انسانى ما در دنیا کم‌نظیر است، اگر نگوییم بى‌نظیر - [هم] ثروتهاى زیرزمینى؛ ثروتهاى ما فوق‌العاده است. دنیا به ما احتیاج دارد؛ به قدرى که دنیا به ما احتیاج دارد، ما به دنیا احتیاج نداریم."

حال با توجه به تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو و همچنین ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و لبیک رئیس جمهوربه آن و نیز با در نظر گرفتن یکی از چندین وعده انتخاباتی رئیس دولت تدبیر و امید مبنی بر اینکه " ما باید به سیاست‌های ابلاغ‌شده از سوی مقام معظم رهبری عمل کنیم، نه اینکه فقط شعار دهیم." انتظار می رود که اقداماتی قابل توجه و عملی تر نسبت به گذشته، از قوای سه گانه شاهد باشیم و فقط به شعار دادن بسنده نکنیم و در صدد این باشیم که شعارهایمان را به مرحله عمل برسانیم.

تنظیم از: امیررضا دره باغی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها