أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۰۶۶۳
زمان انتشار: ۱۰:۰۸     ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
به دنبال به سازی! مزار شهدای تبریز:
ساماندهی مزار شهدای تبریز حواشی بسیاری را با خود به همراه داشت که موجب نارضایتی و ناراحتی بسیاری از خانواده های شهدای آن استان نیز گردید. حال با اتمام فعالیت به سازی و ساماندهی مزار شهدای تبریز با نگاهی بر نوع یکسان سازی این قبور مطهر، از دست دادن گنجینه ی عظیمی از میراث فرهنگی که نوشته ها و تصاویر شهدا با خود به همراه داشتند بسیار مشهود است.
ساماندهی مزار شهدای تبریز حواشی بسیاری را با خود به همراه داشت که موجب نارضایتی و ناراحتی بسیاری از خانواده های شهدای آن استان نیز گردید.

به گزارش پایگاه 598، حال با اتمام فعالیت به سازی و ساماندهی مزار شهدای تبریز با نگاهی بر نوع یکسان سازی این قبور مطهر، از دست دادن گنجینه ی عظیمی از میراث فرهنگی که نوشته ها و تصاویر شهدا با خود به همراه داشتند بسیار مشهود است.

از بین بردن فضای معنوی و روحانی مزار شهدا و ایجاد فضاهای نو نیاز به تحقیقات فراوانی بوده که متاسفانه به دلیل عدم چنین نگاهی هم اکنون ظاهر مزار شهدای تبریز دیگر شور و طراوت قبلی خود را نداشته که تصاویر خود گویا می باشند.

(مزار شهدای تبریز قبل از بازسازی)


 





(مزار شهدا بعد از بازسازی)







یکی از پژوهشگران دفاع مقدس تبریز(حاج بهزاد پروین) در خصوص این به سازی بر این عقیده است که : ما بر روی سنگ مزار شهدا، گنجینه های فرهنگی بسیاری داشتیم که گوشه ای از تاریخ ما بود. شعر، تصویر، وصیت نامه، شعارهای خاص و ... اما با اجرای این طرح، همه این ها قلع و قمع شدند. خطاطی های ضعیف، اسم ها و تصاویر اشتباهی، سنگ های معیوب و ... به عینه مشهود است.

گلزار شهدا باید نماد عزت و پیروزی باشد نه اینکه به گورستانی از سنگ ها ایجاد شود.

حتی عکس شهدا را قلع و قمع کردند. بسیاری از این عکس ها بر اساس وصیت نامه خود شهدا بالای مزارشان قرار داده شده بود. تاسف بارتر این که این عکسها بار فرهنگی بزرگی داشتند که از بین رفت. همیشه دیده بودیم که وقتی کودکانمان بر سر این مزارها می رفتند، اولین کاری که می کردند دنبال عکس شهدا بودند و...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۶ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
۳
۰
وقتی از یاد شهیدان غافل گشتیم، یاد مزار آنان پیشکش می شود.
پاسخ
شهیدان زنده اند ...
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
۳
۰
نباشد از شهیدان دور گردیم
به ذلت رهسپار گور گردیم
پاسخ
برهان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
۳
۰
باشد حرام، شیر حلالی که خورده ایم
از خونت(قبرت) ای شهید! اگر بگذیم ما
پاسخ
سلیمانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
۳
۰
این مسئله به صورت مشکلی در کل کشور در حال رشد می باشد.
باید عریضه و یا طوماری خدمت رهبر معظم انقلاب برد تا هرچه سریعتر این طرح در کل کشور متوقف گردد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۹ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
۲
۱
خوشحالم که بالاخره یه سایت خبری به این مساله مهم توجه کرد
. . . زندگی بی شهدا ننگ بود
پاسخ
یک جانباز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۱۹ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰
۱
۰
در عکس شهدا یک مظلومیت ومعصویتی وجود داشت که آدم با نگاه کردن به آن دلش می لرزید متاسفانه با این کارشان همه آنها را ازبین بردند. نمی دانم بانیان این طرح درقیامت چه جوابی به شهدا خواهندداد؟
پاسخ
مالک احدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰
۱
۰
من فرزند شهید نبی اله احدی از شهدای شاخص همدان هستم. قبر بابام توی یکی از روستا های شهرستان بهار هستش که خونواده ما سال 65 خودشون با هزینه شخصی سنگ قبر سفید رنگی از جنس مرغوب ایتالیایی رو تهیه ودر محل نصب کرده بودن من از وقتی چشم باز کردم اون سنگ قبر شد مونس و همدم تنهایی های من والبته خونوادم. یه روز به من خبر دادن که بنیاد بهار اقدام به سامان دهی گلزار شهدا کرده و اون سنگ قبر رو شکونده بدون اینکه از خونواده شهید اجازه ای داشته باشه. من رفتم بنیاد واعتراض کردم و چون جواب درستی بهم نمیدادن کمی سرو صدا کردم واز اونجا اومدم بیرون. سرتون رو درد نیارم به من لج کردن و قبر سردار احدی( این اصطلاحیه که برا بابام وهم رده های نظامیش تو خود بنیاد به کار میبرن) به مدت 8 ماه بدون سنگ موند کار به جایی رسید که هر کی ازم میپرسید چرا سنگ نمیارن میگفتم بنیاد تازه فهمیده سردار احدی منافق بوده و دیگه نمیخواد به اسم شهید براش سنگ بذاره حالا شما خبر از دل من ندارید که با گفتن این حرف خون میشد.اخر سر یکی از دوستای بابام رفته بود بنیاد گفته بود مالک رفته شکایت کرده ازتون بعد این حرف به تکاپو افتادن که سنگ درست کنن و یه سنگ سیاه رو مزار گذاشتن که نیم متر با محل همیشگی قبر فاصله داره یعنی جای قبر رو هم تغییر دادن.
من از بیگانگان هرگز ننالم / که با من هرچه کرد آن آشنا کرد. یا حق
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۰
۰
۰
این عوضیهایی را که الان میبینی همشون ... کروبی هستند که سالها انجا کاشت و رفت. خدا لعنت کند به کسانی را که به شهدا بی احترامی میکنند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها