کد خبر: ۲۰۶۷۰
زمان انتشار: ۰۰:۵۰     ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه 28 شهریورماه در اقدامی جالب توجه به یکباره نشست خبری برگزار کرد تا رسما فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کند.
 
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد و اختلاس میلیاردی را با این لفظ که چنین کاری از "دون پایه" ها بر نمی‌آید، به مقام عالی دولت وصل کرد.
 
لاریجانی در بخش دیگری البته فعالیت های زود هنگام انتخاباتی نمایندگان را تایید کرد تا این نشست خبری که بیشتر به نشست انتخاباتی شبیه بود را توجیه کند.
 
رئیس مجلس هنگامي كه با سؤالي در مورد سكوت و مواضع مبهم خود در فتنه 88 مواجه شد، كساني را كه به او چنين اتهامي مي‌زنند، كم‌بصيرت خواند كه به‌دنبال تجارت سياسي بودند.
 
رئیس مجلس که به دبیر کل حزب دو پهلو ها معروف شده است یکبار دیگر ثابت کرد که در گرفتن مواضع چند پهلو تبهر دارد.
 
علي لاريجاني گفت: در فتنه‌ي 88 عده‌اي فقط داد زدند و حرف زدن پيرامون آن را دنبال كردند. در واقع اين عده فقط دل خود را خنك كردند؛ در حالي كه فتنه ظلم به نظام بود كه بايد داهيانه حل مي‌شد.
 
وي افزود: فتنه‌ي سال 88 با دو سبك مورد برخورد قرار گرفت؛ فتنه بايد ذاتا خاموش يا اداره شود اما گويا عده‌اي در فتنه 88 دنبال تجارت سياسي بودند، تا حل اصولي آن.
 
رئيس مجلس مواردي مانند كوي دانشگاه، كوي سبحان و كهريزك را نام برد و اضافه كرد كه فكر مي‌كنم كساني كه ابعاد اين فتنه را نديدند بصيرت كافي نداشتند. بايد نگاه حل فتنه را داشت، نه تجارت سياسي.
 
همچنين در حالي كه انتقادهاي زيادي به نهايي نشدن طرح نظارت بر مجلس علي‌رغم گذشت حدود 16 ماه از دستور رهبري مي‌گذرد، لاريجاني در پاسخ به سوالي كه درخصوص سرنوشت طرح نظارت مجلس پرسيده بود، گفت: ظرف دو هفته رسيدگي به طرح نظارت مجلس بر مجلس انجام و اين طرح به اجرا درمي‌آيد. يقينا طي هشت، نه ماه باقي‌مانده از عمر مجلس هشتم، اين طرح به اجرا درمي‌آيد.
 
اما علی لاریجانی امروز در بخش ديگري از اين نشست، در مورد نماينده داشتنش در كميته موسوم به 8+7 یعنی براي توجيه حضور كاظم جلالي نماينده‌اش در اين گروه، گفت كه برخي از طيف‌هاي كوچك‌تر در اين گروه نماينده نداشتند و از او خواستند كه از طرف آن‌ها به 8+7 نماينده معرفي كند، بنابراين، جلالي نماينده او نيست.
 
بازخوانی گفت‌وگوی ویژه علی لاریجانی 30/3/88
 
اما علی لاریجانی از جمله کسانی است که در حوادث پس از انتخابات از سویی در ساخت سیاسی نظام دارای جایگاه مهم و موثری بود و از سوی دیگر در جامعه از لحاظ سیاسی در پایگاه کاندیدای پیروز يعني اصول گرایان تعریف می شد یعنی از یک طرف رییس مجلس شورای اسلامی و در جایگاه مهمی در نظام سیاسی کشور بود و از طرف دیگر از چهره های برجسته اصول گرایان به حساب می آمد که ریاست فراکسیون اصول گرایان مجلس را نیز برعهده داشت.
 
اما وی با سکوت، دوپهلو حرف زدن و حتی بالاتر از آن تقویت تردیدها در این ایام نقش داشت.
 
لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری 30ام خرداد88 بعد از سخنرانی فصل الخطاب رهبر انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد، مواضع خود را چنین بیان می دارد: "بخش عمده اي از مردم تصورشان درباره نتيجه انتخابات با نتيجه رسمي متفاوت است. بايد به اين تصور احترام گذاشت و حساب اين جمعيت زياد را با گروهي اغتشاش گر مخلوط نکرد..."
 
"نیروی انتظامی و بسیج باید با مردم مهربان باشند"، "صدا و سیما نباید به گونه‌ای رفتارکند که موجب تحریک احساسات مردم باشد"، "نبايد به نام حقوق ملت، قانون را زير پای گذاشت؛ البته بايد به سخن مردم كه در تظاهرات شركت كرده‌اند هم گوش كرد"، "راديو و تلويزيون ما باید در اين زمینه شفاف عمل كند و يك طرفه نباشد" تنها بخشی از این مواضع وی در این گفت‌وگو است.
 
رئيس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود بیان داشت: بخش عمده‌اي از مردم تصورشان درباره نتيجه انتخابات با نتيجه رسمي متفاوت است. بايد به اين تصور احترام گذاشت و حساب اين جمعيت زياد را با گروهي اغتشاشگر مخلوط نكرد.
 
یکی دیگر از سخنان چالشی وی وقتی بود که نظر رئيس مجلس در مورد اقدام مجلس در ماجراي وقف غيرقانوني دانشگاه آزاد كه برخي از نمايندگان از آن به "يكشنبه سياه" ياد كردند، پرسیده شد كه وي از اين اقدام نادرست مجلس و شخص خود در به رأي گذاشتن نظر رهبر معظم انقلاب (ورود نكردن مجلس به موضوع‌هاي در دستور كار شوراي عالي انقلاب فرهنگي) دفاع كرد و گفت: مجلس و نمايندگان حق اظهارنظر در مورد مسائل مختلف كشور از جمله دانشگاه آزاد را دارند. عده‌اي در مجلس هشتم گيري نمي‌بينند بنابراين در پي مساله‌سازي براي اين مجلس هستند. طبق آيين‌نامه‌ي مجلس، اخطار قانون اساسي بايد به راي نمايندگان گذاشته شود و راي مجلس نمي‌تواند موضوع را كنار بگذارد. در موضوع دانشگاه آزاد نيز بنده همين روش را در پيش گرفتم.
 
بازخوانی ماجرای یکشنبه سیاه و نقش هیئت رئیسه
 
اواخر دی ماه 89 با شکایت جمعی از نمایندگان به کمسیون اصل 90، هیات رئیسه مجلس در ماجرای مصوبه جنجالی روز یکشنبه مجلس، درخصوص دانشگاه آزاد مقصر شناخته شد.
 
در این گزارش درباره سکوت هیات رئیسه در قبال رفتار سوال برانگیز کمسیون آموزش در حمایت از دانشگاه آزاد آمده است: نکته مهم دیگری که با اغتنام از این فرصت خطاب به هیأت رئیسه باید متذکر شد که ضابط اجرای صحیح آئین نامه داخلی، خود هیات رئیسه است.
 
ماجرا اینگونه بود که پس از برگزاری جلسه علنی 30 خرداد ماه آن سال در مجلس و در دستور قرار دادن طرح وقف دانشگاه آزاد، که به یکشنبه سیاه معروف شد، مجلس مصوبه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو و با وقف اموال دانشگاه آزاد موافقت کرد.
 
این اقدام خبرساز مجلس سرآغاز موجی از اعتراضات دانشجویی شد تا اینکه با تلاش بی‌وقفه دانشجویان این مصوبه خطرناک ساقط شد.
 
پس از آن جمعی از نمایندگان مجلس از طرز کار هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون اصل 90 شکایت کردند و کمسیون اصل 90 نیز پس از بررسی شکایت نمایندگان، نظر نهائی خود را در این موضوع اعلام و هیئت رئیسه مجلس را مقصر شناخت؛ هیئت رئیسه ای که در راس آن علی لاریجانی است.
 
در این گزارش تصریح شده است: "پیشنهاد «وقف اموال مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ...» که با توجه به قرائن حالی و کلامی مستنبط از مشروح مذاکرات جلسه مربوطه، تذکرات اخطار دهندگان و حتی اقرار صریح یکی از پیشنهاد دهندگان جایگزینی تبصره(2)، هدفی جز دانشگاه آزاد اسلامی نداشت، مغایر قانون و بلاخص اصل 110 قانون اساس به نظر رسیده و با پذیرش این مغایرت توسط ریاست محترم مجلس قابل به رأی گذاری نبود چه این موضوع از قبیل موضوعاتی است که قبل از آن شورای عالی انقلاب فرهنگی با ورود به ماهیت، مبادرت به اخذ تصمیم نموده است و اساساً طرح مجدد آن در مجلس شورای اسلامی محملی نداشت." چیزی که دانشجویان از همان ابتدای طرح بحث متذکر آن بودند.
 
در این گزارش همچنان درباره سکوت هیات رئیسه در قبال این رفتار سوال برانگیز کمسیون آموزش آمده است: نکته مهم دیگری که با اغتنام از این فرصت خطاب به هیأت رئیسه باید متذکر شد این جمله معروف است که «ان الامور مرهونه بأوقاتها» . ضابط اجرای صحیح آئین نامه داخلی ، خود هیات رئیسه است و برای این مسؤلیتی که به عهده گرفته اند، بدیلی پیش بینی نشده است. اینکه 17 ماه از کوتاهی یک کمیسیون بگذرد و صدایی بلند نشود زیبنده ما نیست و مجلس را در تذکرات این چنینی به دیگران به واعظ غیر متعظ شبیه ساخته و تأثیر بعد نظارتی آن را به شدت می کاهد.
 
مواضع علی لاریجانی را از اینجا بخوانید
 
مشروح سخنان لاریجانی در نشست خبری را از اینجا بخوانید
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها