يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۰۶۹۷۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۹     ۰۴ اسفند ۱۳۹۲
دبیر نهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ گفت: امسال در بخش فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای، ۱۵۰۰ اثر از ۴۰ کشور دنیا دریافت کردیم و فیلمسازان ما فیلم‌هایشان را فقط برای جشنواره فیلم ۱۰۰ تولید کردند که این نشان‌دهنده پیدا شدن جایگاه برای این جشنواره است.

 

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 صبح امروز با حضور محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر هنری و علی قربانی دبیر اجرایی این جشنواره در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

طباطبایی‌نژاد در ابتدای این نشست از اهداف جشنواره فیلم 100 گفت و عنوان کرد:‌جشنواره نهم با یک وقفه امروز نشست خود را برگزار می‌کند و از چهارشنبه در 9 استان برگزار خواهد شد. چیزی که انتخاب مبارک بود مسیری بود که دوستان طی 8 سال دوره گذشته پیمودند.

وی از جشنواره فیلم 100 به عنوان سینمای اخلاق یاد کرد و گفت: سینمای اخلاق زینتی است که جشنواره فیلم 100 به آن اراسته است.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: در انتخاب آثار نگاه داوران به این حوزه مورد توجه قرار گرفته است. فیلم 100 ثانیه‌ای با شعرهای تک بیتی قابل مقایسه است. مثلا ما در روایی می‌گوییم باید سه مصرع را ردیف کنیم تا در مصرع چهارم حرف نهایی برای گفتن داشته باشیم. اما در تک بیت کل هر دو مصرع پیام شاعر است.

وی افزود: از همین نظر جشنواره فیلم 100 مناسباتی با دنیای امروز هم دارد. از این منظر می‌توان جشنواره فیلم 100 را ضرورت سینمای آینده قلمداد کرد.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: چیزی که می‌تواند فضای پرسرعت سینما را تقویت کند فیلم‌های خیلی کوتاه است که سال‌هاست در حوزه‌های فیلم سازی به آنها توجه می‌شود اما الان در کنار جشنواره‌ای مثل جشنواره کن فیلمهای کوتاه هم قرار داده‌اند.

دبیر هنری نهمین جشنواره بین المللی فیلم 100 خاطرنشان کرد: روزگاری مدیران تلویزیونی خود را مدیر شبکه فرض می‌کردند اما الان واقعیت این است که هیچ مدیر شبکه‌ای در رسانه‌ها وجود ندارد و همه مخاطبان مدیران شبکه هستند. مدیر شبکه کسی است که ریموت کنترل را در دست دارد.

وی در ادامه به آثار راه یافته به جشنواره فیلم 100 اشاره کرد و افزود: امسال در بخش فیلم‌های 100 ثانیه‌ای 1500 اثر از 40 کشور دنیا دریافت کردیم و فیلمسازان ما فیلم‌هایشان را فقط برای جشنواره فیلم 100 تولید کردند که این نشاندهنده پیدا شدن جایگاه برای این جشنواره است.

طباطبایی‌نژاد افزود: اتفاقی که برای اولین بار در این جشنواره افتاد این بود که در این جشنواره ما هیأت انتخاب را حذف کردیم. هیأت انتخاب مشخصا در اختیار ستاد و دبیر جشنواره است و ما سعی کردیم که در این جشنواره با توجه به استانداردهای جهانی عمل کنیم.

وی تاکید کرد: انتخاب آثار با مسئولیت ستاد اجرایی و بدون هیأت انتخاب صورت گرفته است.

در بخشی دیگر از این نشست علی قربانی دبیر جشنواره به آثار راه یافته به این جشنواره اشاره کرد و گفت: ما از یک سال پیش در حال دریافت آثار برای این جشنواره بودیم که در این یک سال حدود 1472 نفر برای جشنواره اثر ارسال کردیم که در کل آثار 1500 اثر مورد تائید قرار گرفته که بیشترین شرکت کننده از تهران با 711 اثر بود.

قربانی به بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم 100 اشاره کرد و گفت:‌ ما در این بخش 94 فیلم خواهیم داشت و 106 اثر هم در بخش بین‌الملل این جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

وی با اشاره به بخش غیررقابتی در این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: در بخش غیررقابتی بخش جشنواره فیلم 100 در سه سانس اکران خواهند شد و در بخش بین‌الملل هم آثار در یک سانس اکران خواهد شد.

قربانی ادامه داد: در بخش کودک و نوجوان هم 25 اثر به جشنواره راه پیدا کرده که طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در یک سانس اکران خواهد شد.

دبیر اجرایی نهممنین جشنواره فیلم 100 از برگزاری این جشنواره در 9 استان کشور خبر داد و گفت: همزمان با تهران در 9 مرکز استان خراسان شمالی،‌ رضوی، بوشهر، گلستان، مازندران، قم، اصفهان، زنجان جشنواره را برگزار می‌کنیم.

قربانی ادامه داد: امسال در تهران مراسم افتتاحیه نخواهیم داشت و این مراسم در شهر بوشهر برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به جوایز این جشنواره اشاره کرد و گفت«‌در بخش مسابقه ملی یک جایزه 1404 خواهیم داشت که به یکی از آثار تعلق خواهد گرفت همچنین جایزه ویژه دبیر جشنواره، جایزه سینمای اخلاق، جایزه شورای فرهنگی عمومی و جایزه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به آثار برگزیده تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: در بخش بین‌الملل علاوه بر اینکه آثار پخش خواهد شد با جشنواره فیلم کوتاه دانمارک تعامل داشتیم که قرار است از این به بعد در فیلم‌هایی از جشنواره فیلم 100 را در جدول اکران قرار دهند.

قربانی تاکید کرد: روز اول جشنواره از ساعت 14 در سالن شهرهنر سینمای آزادی اولین فیلم از این جشنواره به نمایش درخواهد آمد.

طباطبایی‌نژاد در ادامه به جوایز جشنواره بین‌المللی فیلم 100 اشاره کرد و گفت: در بخش مسابقه ملی یک جایزه نقدی به مبلغ 7 میلیون تومان داریم که به کارگردان بهترین اثر داده خواهد شد. همچنین در بخش داستانی یک تندیس به بهترین کارگردان اثر، در بخش انیمیشن دو دیپلم افتخار و دو میلیون تومان جایزه نقدی به اثار برگزیده تعلق خواهد گرفت.

وی تاکید کرد« جایزه سینمای اخلاق به فیلم‌های 100 ثانیه‌ای تعلق نخواهد گرفت و این جایزه به یکی از فیلم‌های سی و دومین فیلم فجر تعلق خواهد گرفت.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای تجربی به جایزه حمایتی این مرکز اشاره کرد و گفت: جایزه حمایت مرکز گسترش برای حمایت از تولید فیلم‌های بعدی کارگردانان است که مرکز گسترش مبلغ 40 میلیون تومان را برای این موضوع در نظر گرفته است.

در ادامه این نشست قربانی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته برای جذب تماشاگر در جشنواره فیلم 100 گفت: علاوه بر تبلیغاتی که مرسوم همه جشنواره‌ها است ما بلیت‌های جشنواره را در پردیس سینمای آزادی و چند سینمای دیگر توزیع کردیم و برای همه فیلمسازانی که از آنها اطلاعاتی در دست داشتیم دعوتنامه و بلیت جشنواره را ارسال کردیم البته برای فیلمسازان شهرستانی بلیت ارسال کردیم.

وی در ادامه با اشاره به ارگان‌های حمایت کننده از این جشنواره تاکید کرد: تعدادی از شبکه‌ةای تلویزیونی از قبیل آی‌فیلم، شبکه یک، دو، سه، چهار، پنج و شبکه جهانی ثقلین ما را دراین جشنواره کمک می‌کند.

وی افزود: شبکه آی‌فیلم مدت‌هاست که منتخب آثار گذشته فیلم 100 را پخش کرده اما شبکه‌های دیگر خیلی از این موضوع استقبال نکردند که ما در حال حاضر پکیج فیلم‌های دوره‌ةای قبل را در اختیار تمام شبکه‌ةا قرار دادیم و آنها هم قول مساعد دادند که این آثار را در کنداکتور خود قرار دهند.

قربانی در خصوص جایزه در نظر گرفته شده برای بخش بین‌الملل تاکید کرد: جایزه بخش بین‌الملل به مبلغ 1000 دلار است و هر فیلم برگزیده مبلغ 1000 دلار رازا این جشنواره دریافت خواهد کرد.

طباطبایی‌نژاد در پایان این نشست در پاسخ به این سوال که پیام این جشنواره سینمای اخلاق است اما قرار است جایزه به فیلم‌های فجر سی و دوم تعلق بگیرد، گفت: جشنواره‌ها در یک ساعت مشترک اتفاق می‌افتند. سینما سینما است اینکه ما بگوییم فیلم کوتاه و بلند وجوددارد بهانه است. دوستانی که در حال حاضر با فیلم‌های بلند وارد سینما شدند کسانی بودند که باساخت فیلم کوتاه پای در این عرصه نهادند ضمن اینکه شعار اخلاق شعار مشترک کل سینماست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها