کد خبر: ۲۰۷۷۱۴
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
سخنان صریح و خواندنی آیت الله شیخ رضاسبط الشیخ الانصاری:
آیا سیمای ما هنوز نمی خواهد ننگ استفاده ابزاری از وجود زن مسلمان شیعه را، برای تبلیغات تجاری باور کند؟! ارها پرسیده و الان هم می پرسم که معنای (بدون چاکلز هرگز) چیست ؟ چرا برای (بدون حجاب هرگز) ، (بدون نماز هرگز) هزینه نمی کنیم؟ قرآن کریم می فرماید (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ ...) ارشاد اسلامی ما برای کنسرتهایی که جز مفسده بدنبال ندارد چقدر هزینه نموده و می کند و برای (ارشاد مردم به سوی اسلام و برنامه های اسلامی) چقدر؟
به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 ، آیت الله شیخ رضاسبط الشیخ الانصاری از اساتید و فضلای حوزه های علمیه کشور پنجشنبه شب اول اسفندماه در جمع نمازگزاران مسجدصاحب الزمان جنوبی دزفول با بیان سخنانی ، به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر ، و خیانت (ساکتین) پرداخت و از تک تک مردم و بویژه مسئولین خواست تا نسبت به حفظ ارزشهای اسلامی دغدغه خاطر و احساس مسئولیت بیش از پیش داشته ، و قاطعانه و با صراحت در مقابل منکرات واکنش نشان دهند.

ایشان در سخنان خود گفتند : خداوند سبحان ،در آيه شريفه (وَإِذَ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ  )(الاعراف 164) مردمان یک جامعه را متشکل از سه گروه معرفی می فرماید: 1- فاعلین  2- ساکتین  3- ناهین.

فاعلین ،کساني هستند که با زیر پا گذاشتن حدود و ارزشهای الهی و فرهنگی و اجتماعی و حقوق شهروندی ، مرتکب گناه و کارهای خلاف می شوند.

ساکتین ، آنان هستند که شاهد و ناظر گناهان می باشند ، اما بی تفاوت و ساکت هستند .

ناهین ، یعنی آمرین بالمعروف و ناهین عن المنکر . و اینان که مومنین حقیقی و مسلمان راستین می باشند در مقابل گناه و خطا و بی بندوباری و ولنگاری و خطا و بی تفاوت و ساکت نبوده و نهی از زشتی ها و امر به خوبی ها می کنند .

نهی از منکرات و زشتی ها ، در نزد هر قوم و ملتی ، اصلی است معقول و مقبول.

به نزد من آن کس نکوخواه توست        که گوید فلان خار در راه توست

هیچ انسانی منکر این نیست که :

اگر بینی که نابینا و چاه است      اگر خاموش بنشینی گناه است

و خداوند سبحان راه و چاه را با بهترین کلام و بیان ، به ما نشان داده است .

دمیدن روح یأس و نومیدی در آمرین به معروف و ناهین از منکر

بارها از زبان بسیاری از « ساکتین » چنین جملاتی را شنیده ایم : حرف زدن فایده ای ندارد ، صحبت و نصیحت و تذکر ، بی ثمر است.

بدون شک ، این سخنان بظاهر ناصحانه و مشفقانه ، ناشی از القاءات شیطان ، و به منظور دمیدن روح یأس و نومیدی در مردم متدین مسلمان ، نسبت به اصلاح مفاسد ، و ایجاد امنیت برای مفسدین می باشد .

در روایت (أَوْحَى اللَّهُ إِلَى شُعَيْبٍ النَّبِي ...) خداوند سبحان به حضرت شعیب علیه السلام وحی می فرماید : که یکصد هزار نفر از قوم تو معذب به عذاب خواهند شد ، شصت هزار نفر از خوبان (=ساکتین) و چهل هزار نفر از بدان (=فاعلین) . آن حضرت متعجبانه سوال می کند : ( فَمَا بَالُ الْأَخْيَارِ ) ؟ خوبان چرا ؟ و چرا بیشتر از بدان ؟ و پاسخی که می شنود این است : (دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِي ) ، برای اینکه با گناهکاران و تبهکاران و خلافکاران مداهنه و سازش کرده اند.

اهل مداهنه ، به دلائلی همچون ترسو بودن ، عافیت طلبی ، حفظ موقعیت و کسب منفعت – به هر قیمتی ، ولو با دین فروشی- با هرکس و هر چیزی از در صلح و سازش وارد می شوند و این بر خلاف دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشد .

از امیر المومنین علیه السلام مروی است که فرمودند : ( أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلّی الله عَلیهِ وَ آله أَنْ نَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِي بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّه) : رسول خدا به ما دستور دادند که با اهل معصیت ، با چهره های عبوس مواجه شویم ، نه اینکه به آنان لبخند بزنیم . و این یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از گناه و افزونی گناهکار در جامعه می باشد.

( ناهین) قبول ندارند که نهی از منکر ، و تذکرات آنان بی اثر می باشد (لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ) و بالفرض و با صرف نظر نمودن از نتیجه عمل ، و با انجام تکلیف ، می خواهند در پیشگاه الهی معذور باشند (مَعْذِرَةً إِلَى رَبِّكُمْ ).

گر نیاید به گوش رغبت کس       بر رسولان پیام باشد و بس

اهل مداهنه ، ساکتین و افراد بی تفاوت در مقابل منکرات ، ملعون هستند

( لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ المائده 78  كَانُواْ لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ المائده 79 )

یکی از مواردی که جای تعجب و تأسف بسیار دارد ، غفلت و یا تغافل نسبت به زیر پا رفتن حدود الهی ، و سکوت در مقابل  آن هاست .

خشم مقدس ، یکی از نشانه های اهل ایمان

آیا به مقتضای ( والکاظمین الغیظ ) الآیه و ( الغضب مفتاح کل شر )الخبر ، هر خشم و عصبانیتی مذموم است ؟ آیا حضرت موسی علیه السلام به خاطر انحراف قومش ، متأثر و متأسف و غضبناک نشد ؟

(وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا ... ) الاعراف 150 

آیا یک مسلمان شیعه ، که مقتدا و پیشوای او امیر المومنین علیه السلام است ، نباید ناراحت بشود از اینکه می بیند حدود و احکام الهی در مواردی نادیده گرفته شده و گاه به راحتی زیر پا نهاده می شود ؟ مگر حجاب از بزرگترین واجبات الهی نیست ؟

در صحنه اجتماع ، آیا التزام اقلیتهای مذهبی به رعایت این قانون بیش از زنان و دختران مکشّفه مسلمان نیست ؟

مسئولین بایستی قاطعانه و صراحتاً با اعمال ضد اسلامی مخالفت نموده ، و علناً  اعلام تنفر و بیزاری از ضد ارزش ها نمایند .

( قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءاؤا مِنكُمْ ...  ) ممتحنه 4
چرا یک مسئول ، در سخنان خود ، آشکارا و صراحتاً اعلام نمی کند که : ( ای مردم ، من از بی حجابی و ارتکاب هر معصیت و گناهی متنفر و بیزار هستم ) ؟

نقش مسئولین در هدایت و ضلالت مردم ، از مسلمات غیر قابل انکاری است که توجه لازم به آن نمی شود . چرا وصیتنامه امام راحل رحمه الله علیه مد نظر آنان نیست ؟

چرا از رهنمودهای حکیمانه و دلسوزانه مقام معظم رهبری ، بهره لازم را نمی بریم ؟

به عنوان مثال ، مصداقی را بیان می کنم مربوط به رئیس جمهور محترم : در اولین کنفرانس مطبوعاتی ایشان ، خانمی برای پرسش آمد ، درحالی که رعایت حجاب نکرده بود . هیچ زمانی را به خاطر ندارم که این مقدار آرزو کرده ، و حسرت خورده باشم . امیدم این بود که ایشان محترمانه و قاطعانه و با رأفت بگویند : دخترم ، من به عنوان رئیس قوه مجریه ، و مهمتر از آن به عنوان یک شخص روحانی که اصلی ترین وظیفه ام تبلیغ و ترویج و تقویت و صیانت دین می باشد ، از شما تقاضا می کنم که حجاب را ، که عامل سعادت و موجب وقار و متانت و اعتبار شماست ، رعایت کنید.

و اگر این تذکر داده می شده ، رعایت حجاب یک دستور العملِ عملی می شد برای ملت ما.

فائده و اثر مثبت چنین تذکراتی ، ازفوائد و اثرات صدها و بلکه هزارن مجلس که در رابطه با حجاب برگزار شود ، بهتر و بیشتر است.

اما صد تأسف و هزار تحسر ، که چنین نشد.

این تصور غلطی است که یک مسئول در صدد آن باشد ، همگان مرید او باشند و او مراد همگان . حتی با نفاق هم حصول چنین امری ممکن نیست . مگر همه مردم آن زمان ، از امیر المومنین علیه السلام خشنود بودند ؟ ملاک و معیار در کارها بایستی رضای خداوند متعال باشد و بس . و این عامل پیروزی ما بوده و إن شاء الله خواهد بود .

برخی از برنامه های سیما ، قبح گناه را در جامعه از بین برده است

ایشان در پاسخ به سوالی در مورد نقش رسانه ملی در فرهنگ سازی جامعه گفتند

آیا سیمای ما هنوز نمی خواهد ننگ استفاده ابزاری از وجود زن مسلمان شیعه را ، برای تبلیغات تجاری باور کند ؟! آن هم تبلیغاتی که در مواردی نه تنها مفید نیست که مضر است و مردم را سوق می دهد به طرف زندگی تجملی و اشرافی ، آن هم بدون کار و کوشش ، و گاه در مواردی جز برای اغوای یک ملت نیست.

کرم حلزون چه بود و چه شد ؟

بارها پرسیده و الان هم می پرسم که معنای ( بدون چاکلز هرگز ) چیست ؟

چرا برای ( بدون حجاب هرگز ) ، ( بدون نماز هرگز ) هزینه نمی کنیم ؟

قرآن کریم می فرماید ( إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّواْ عَن سَبِيلِ اللّهِ ... ) الانفال 36

ما برای دین خدا چقدر هزینه کرده ایم ؟

ارشاد اسلامی ما برای کنسرتهایی که جز مفسده بدنبال ندارد چقدر هزینه نموده و می کند و برای ( ارشاد مردم به سوی اسلام و برنامه های اسلامی ) چقدر ؟

بی تفاوتی و بی تعصبی تا کی ؟

چرا دولتمردان ما به خاطر زیر پا رفتن حدود الهی برانگیخته و متغیر و عصبانی نمی شوند ؟

چرا درس (غیرت دینی داشتن) را از (غیرت بی دینی) دولتمردان کشوری مثل فرانسه نمی آموزیم که محصل دبیرستان و مربی مهد کودک را بخاطر داشتن حجاب اخراج می کنند ؟

چرا قسم خوردگان به خدا و قرآن ، مورد قسم خود را فراموش می کنند ؟

در پایان جلسه ، ایشان گفتند: برگزاری جلسات پرسش و پاسخ ، در مورد مسائل دینی و اخلاقی و اجتماعی ، یکی از مهمترین نیازهای فرهنگی است که حد اقل هفته ای یکبار ، در یکی از مساجد شهر و با حضور سائر مساجد و متدینین ، بمنظور افزودن به بصیرت دینی ، که توصیه مقام معظم رهبری به همگان خصوصاً جوانان و اتحاد نیروهای ارزشی می باشد ، بایستی برگزار شود .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۴
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
۱
۴
منبع خبر متعلق به سایت انصارحزب الله است
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
۴
۱
چند نفر از علمای قم در مورد ذم این مسائل دست به قلم شده اند و در سایت ها و رسانه ها دارند فریاد میزنند.واقعا متشکرم.
پاسخ
حق گو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۸ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
۲
۳
اگر تلويزيون اين كار را بكند . آنوقت جواب ملعون الكفرهاي بهايي را كه موسس تلويزيون در ايران بوده اند را چه بدهد ؟!!!

ههههههههههههههههههههه
پاسخ
یک جوان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
۷
۱
چرا صدا و سیما از خانم های محجبه ای به عنوان مجری استفاده میکند که با آرایش در ملاء عام حاضر میشوند و بعد اسمش را میگذارند حضور زن مسلمان در عرصه اجتماعی!!!
پاسخ
عبدالله
UNITED KINGDOM
۲۱:۵۱ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
۴
۴
آقا به زور که نمیشه! اینهمه گفتیم و نشد که نشد. راه داره، برنامه ریزی میخواد. مگه همه جا جلوی فیضیه است که به هرکی بگی حجاب کن حجاب کنه. اونقدر امثال این آقایون از مردم دور هستند که هیچ درکی ندارند افراد جامعه تو چه وضعی هستند. حضرت رسول اگر پیامبر شد چهل سال با مردم زندگی کرد و بعد، نه کسی که همه عمر از حجره پاش رو بیرون نذاشته برنامه میده. البته احترام ایشون سر جاش ولی هر کاری برنامه میخواد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
آقای عبدالله
فکر کن برادر من
ایشون هم داره از فرهنگ سازی حرف میزنه نه از زور!
وقتی میگه کار کار تلویزیونه یعنی با کار فرهنگی و فرهنگ سازی باید حجاب جا بیفته در حالی که ما فرهنگ سازی هامون در تخریب حجابه
این انگ زدن های چشم بسته [که نوشتین امثال این آقایون از مردم دور هستند] نشونه ی همون تاثیریه که فرهنگ سازی معکوس روی اذهان مردم داشته و خوب تونسته بعضی مردم زودباور و ساده رو از روحانیت زده کنه
1400
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۶ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
۳
۲
جانا سخن از زبان ما ميگويي
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
۵
۱
من از شما تعجب می کنم این مطالب خوب را می گذارید که مستحب است اما وضعیت قم و خراب شدن وضع حجاب و فرهنگی ان و بی تفاوتی مسئولین قم را نشر نمی دهید که واجب است روز قیامت چه می کنید؟
پاسخ
راسخ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۲
۳
۱
با سلام در جواب اقاي عبدالله برادرمحترم
1-قضاوت شما نادرست است و ملاك قضاوت نبايد فقط چشمان آدم باشد زيرا هيچ اطلاعي از سخنران محترم وامثال اين بزرگان نداريد مردم وقتي از همه رانده ومانده مي شوند براي حل مشكلاتشان سري ترين ومخفي ترين اسرار زندگي خود را با اينها در ميان مي گذارند و از انها راه حل درخواست مي كنندزيرا مردم انها را محرم اسرار وامين خود مي دانند البته اينگونه افراد نادر ند .
2- الناس علي دين ملوكهم ،اكثر مردم ما غير از اقليت كمي از رسانه ملي تاثير مي پذيرند ملاحظه مي كنيد فرهنگ سازان وبرنامه ريزان رسانه ملي براي رضايت آن تعداد اقليت جفاي مضاعف در حق اكثريت مي نمايند ودر اكثر فيلم ها وبرنامه خود زنان محجبه را افراد فقير وبدبخت ويا انسانها فقير ومعتاد را با اسامي والقاب ارزشي نام گذاري مي كند وبر عكس ادم هاي مرفع وبي درد وعافيت طلب را با القاب غربي و داراي خانه هاي مجلل معرفي مي كند اين شيوه اخير رواج مصر ف گرايي صرف كه با فرهنگ اسلام همخواني ندارد
پس بخش زيادي از جامعه تحت تاثير القائات فرهنگ رسانه ملي است كه متاسفانه طي چند دهه از انقلاب نتوانسته است به وظايف خطير خود عمل كند نمونه بارز آن توهين به اقوام ايراني بود كه واكنش هاو خساراتي براي مردم شريف دزفول بدنبال داشت.
3- كلام حق را بايد پذيرفت وطبق فرمايش مولا وامام متقين عليه السلام انظر الي ماقال ولا تنظر الي من قال.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
۱
۱
آقای آقا عبدالله
اولا :
کی گفت زور ؟؟؟ اصولا استدلال روشن و منطقی ، برای فهماندن هست نه مجبور کردن . حرف آیت الله سبط الشیخ هم استدلاله نه زور .
از اون گذشته ،
اگه کسی رعایت قوانین رانندگی نکنه جریمه میشه . اون هم به شکلهای مختلف تا محرومیت از رانندگی .
اگه کسی رعایت قوانین شهرسازی نکنه ، جریمه میشه . گاهی هم ساختمانی رو که با صرف مال و زحمت ساخته باید تخریب کنه .
اگه کسی رعایت قوانین جمعی نکنه ، از طرف جمع مورد اعتراض ، توبیخ و ترد قرار میگیره .
و هزاران مثال دیگه .
پس خیلی جاها زور لازمه و باعث حیات جامعه و حفظ حقوق سایر افراد .
حالا یه سوال ،
قانون الهی ( که وضع شده از جانب خداوند متعال هست-دقت کنیم- و کاستی ها و نواقص قوانین وضع شده بشری رو نداره ) ضمانت اجرایی نباید داشته باشه و بعضی جاهای « لازم » ، نباید از زور استفاده کرد ؟
ثانیا :
کی میگه « اینهمه گفتیم و نشد که نشد » ؟؟؟؟
از جهاتی من هم حرف شما رو قبول دارم که جای بحثش نیست . اما اخوی ، همین الانش هم ، با تمام کاستی ها و نواقصمون ، حد اقل یه سر و گردن ازتمام دنیا سر تریم . البته اگر معیارمون رو درست درنظر گرفته باشیم - و درست ببینیم و مرغ همسایه واسمون غاز نباشه- و فقط شکممون ملاک سنجشمون نباشه . اینها در اثر همین گفتنهاست . پس گفته شده و تاثیر هم داشته .
ثالثا :
بله که برنامه ریزی میخواد . ولی مهمه که برنامه ریز کی باشه و به چه هدفی برنامه ریزی کرده باشه .
از شما میپرسم : برنامه ریز کی باشه ؟ من ؟ شما ؟ دولت ؟ یه جمع از بزرگترین متفکران دنیا ؟ یا خدا ؟
ما برترین و والاترینِ برنامه ها در اختیارمونه ، ولی دچار غفلت ، بهانه ، کم کاری و جهل مرکب هستیم در خیلی موارد هم تجاهل .
اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لاَ يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ

رابعا:
هیچ کس نگفته همه جا جلوی فیضه هست . که ای کاش می دونستیم و می فهمیدیم «عالم محضر خداست» و خدا رو شاهد و ناظر می دیدیم .و میفهمیدیم علاوه بر اون ، اینجا مملکت اسلامیه و شیعه !!! و بقای اعتقاداتمون رو مدیون علما و شهدایی هستیم که اگرچه نمیخوایم ببینیمشون ( مثل زلیخا که رو خدای خودش یه پارچه انداخت - البته ای کاش یکم شرم و حیای زلیخا رو در تعصب نسبت به مقدساتمون میداشتیم -) ولی واقعیت اینه که وجب به وجب این خاک رو مقدس کردند ، مثل فیضیه .
خامسا :
یه سر به همین بزرگوارن بزنید ، ببینید اونها تو جامعه و بین مردم هستن یا من و شما ؟ بعد شاید فهمیدید درک چیه و کی داره و کی نداره .
سادسا :
حرف از پیامبر زده بودید ، این رو بهانه ای کنید واسه تحقیق و تدیر در زندگی و شیوه و سیره پیامبر و احادیث ایشون و کتابی که از جانب خداوند به ایشون نازل شد . بعد ببینید چقدر حرفهاتون مطابق با سیره پیامبر هست .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۲
۱
۴
آخی دین خدا یعنی حجاب بقیه چیزا مثل ... فقط مشکل خدا حجاب زنای ایرانی تو دنیاست کاش ما هم یک ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۵ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
۱
۱
فساد زنان عامل بسیاری از انحرافات است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
۱
۰
باسلام،بنده هم به این آقا عبدالله سلام و عرض ادب می کنم.برادر این طوری که شما برداشت کردید،نیست و واقعیت ندارد.ضعف ما این است که ما فقط مسئولیت ها و وظایف دینی خودمان را فقط به دوش یک قشر خاص می گذاریم، و بعد می خواهیم همه جا بهشت شود.مگر امر به معروف و نهی ازمنکر وظیفه همگانی نیست، البته از بعضی آقایان مسئول که ...متاسفم و جواب خون شهدا را چطور باید بد هند،خدا می داندو عزیز درد دل وووو ...اما کشور ما بچه های پاک و با غیرت خیلی زیاد داره که نوکر همه شان هستم.
پاسخ
Ahmed
CANADA
۰۲:۲۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۲
۰
۰
Arilctes like this are an example of quick, helpful answers.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها