يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۰۷۹۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
مهدی چمران:
در خانه موزه شهید چمران با حضور همرزمان آن شهید، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و برخی از دست‌اندرکاران سینما از ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلم سینمایی «چ»‌ تقدیر به عمل آمد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، شب گذشته در خانه موزه شهید چمران با حضور همرزمان آن شهید، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و برخی از دست‌اندرکاران سینما از ابراهیم حاتمی‌کیا و فیلم سینمایی «چ»‌ تقدیر به عمل آمد.

بنابراین گزارش مهدی چمران در ابتدای این مراسم در سخنانی گفت:‌ دوستان همرزم شهید چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم هیئتی دارند که هر هفته در بنیاد شهید چمران و یا در خانه موزه آن شهید جمع می‌‌شوند و قرآن و دعای توسل و چند صفحه از نگاشته‌های آن شهید را می‌خوانند.

وی با بیان اینکه چندین سال است این هیئت برگزار می‌شود، افزود:‌ این هفته تصمیم گرفتیم این مراسم را به تقدیر از فیلم‌ساز ارجمندی چون ابراهیم حاتمی‌کیا اختصاص دهیم.

چمران با اشاره به تقدیر فرزندان شهدا از حاتمی‌کیا در مراسمی در مؤسسه اوج، تصریح کرد:‌ فرزندان شهدا از حاتمی‌کیا خواستند که «در میان ما بمان»‌ و ما هم همین آرزو را داریم که فیلم‌سازی حاتمی‌کیا در عرصه‌ دفاع مقدس و فیلم‌های ارزشی و پرمحتوا ادامه یابد.

وی با بیان اینکه این فرصت فیلم‌سازی غنیمت است و باید مورد ارج قرار گیرد، افزود: ان‌شاءالله همه خانواده‌های رزمندگان دعاگوی او باشند که این بهترین جایزه و تقدیر است و بالاتر از همه اینها رضایت خدا است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشنهاد ساخت فیلمی در مورد شهید چمران در 16 سال پیش، گفت: من در آن زمان در بنیاد حفظ و نشر آثار ارزش‌های دفاع مقدس جشنواره فیلم دفاع مقدس را برگزار می‌کردم که آقای حاتمی‌کیا این پیشنهاد را داد و از آن زمان ایشان درگیر این فیلم بودند تا «چ» ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه فیلم «چ» 72 ساعت از زندگی شهید چمران است، افزود: پاوه نقطه عطفی فراموش نشدنی است چرا که این شهر آخرین نقطه کردستان بود که به دست ضد انقلاب نیفتاده بود و اگر چنین می‌شد کردستان از میهن‌ ما جدا می‌شد و این نقطه‌ مکتوم مانده را حاتمی‌کیا به تصویر کشیده است؛ البته من به آقای حاتمی‌کیا پیشنهاد ساخت اتفاقات سوسنگر و دهلاویه را نیز داده بودم اما ایشان پاوه را برگزیدند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود به برخی از انتقادهای تاریخی به فیلم «چ» پاسخ داد و گفت: شهید چمران در مسئله پاوه با هلی‌کوپتر به میان محاصره این شهر پا گذاشت و اگر در فیلم‌های دیگر غیر از این به تصویر کشیده شده، اشتباه بوده است.

وی افزود: در یک فیلم دیگر دیده‌ایم که شهید چمران با یک ماشین آهو به پاوه می‌رود که کسانی که به وضعیت پاوه در آن زمان آگاه هستند به آن می‌خندند چرا که آن زمان پاوه محاصره بود و نه تنها یک سواری بلکه جیپ، نفربر و حتی تانک هم نتوانست به آن سمت حرکت کند؛ البته این روش شهید مصطفی چمران بود که به میانه حلقه محاصره می‌رفت و چنین کاری را در سوسنگرد و بسطام مریوان نیز انجام داد.

وی همچنین به نقش نیروی زمینی ارتش در پاوه و فیلم «چ»‌ اشاره و تأکید کرد: پاوه منطقه‌ای مرزی است و قبل از جنگ ارتش در آنجا مستقر نبود بلکه ژاندارمری وجود داشت و قرار نبود هرجا درگیری بوده، ارتش آنجا باشد.

چمران افزود: البته بعد از فرمان امام ارتش اعم از نیروی زمینی و هوانیروز به پاوه و کردستان می‌آید و تا سردشت عملیات انجام می‌دهد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سؤالاتی درباره عدم حضور شهید شیرودی و کشوری و دیگر شهدای ارتش در فیلم «چ» تصریح کرد:‌ در آن برهه از تاریخ یعنی 72 ساعتی که در فیلم «چ»‌به تصویر کشیده شده این شهدای گرانقدر نبوده‌اند و دلیلی نداشت که در فیلم از آنها یاد شود.

وی افزود: آن شهدای عزیز که شهید مصطفی چمران در کتابی از آنها به زیبایی تجلیل کرده در آن 72 ساعت مأموریتی برای حضور در پاوه نداشت.

چمران همچنین با اشاره به سؤالاتی درباره حضور شهید فلاحی در پاوه و بازگشت او ، تصریح کرد: صمیمیت خاصی بین شهید چمران و شهید فلاحی بود؛ در مسئله پاوه شهید چمران و شهید فلاحی فرمانده وقت زمینی، ابوشریف فرمانده وقت سپاه و آقایان زمانی و ارشادی با هواپیما به کرمانشاه رفتند.

وی افزود: پس از آن ابوشریف در کرمانشاه ماند تا کمک‌های نظامی به پاوه بفرستد و شهید فلاحی و شهید چمران به پاوه رفتند؛ شهید چمران در نوشته‌هایش می‌گوید من دیدم ماندن فلاحی نتیجه‌ای ندارد و به اصرار او را برای ارسال کمک‌های نظامی به کرمانشاه برگرداندم.

چمران با بیان اینکه فیلم «چ» براساس واقعیت‌های پاوه ساخته شده، تأکید کرد: اگر حتی خود را یک مسلمان و یک انقلابی ندانیم و بخواهیم ملی‌گرای صرف بنگریم و کشور را حفظ کنیم وظیفه ما این است که شهدا یاد، تجلیل و تکریم کنیم که نسل‌های بعد بدانند چه فداکاری‌هایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه البته شهدای ما ابعاد وسیع‌تری داشته‌اند، افزود: بین دو کشور ایران و عراق بیش از آنکه مسئله مرزی مهم باشد مسئله ایدئولوژیک مطرح بود آنها اسلام را قبول نداشتند در حالی که امام خمینی مجتهد بزرگی بود و این برای غرب قابل قبول نبود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهدای جنگ تحمیلی با کشته شدگان یک جنگ معمولی متفاوت هستند، ادامه داد: این سخنان را گفتم که بدانید فیلم‌سازی برای شهدا و به تصویرکشیدن آن حماسه‌ها از هر کار هنری دیگر برتر است و باید از همه هنرمندان عرصه دفاع مقدس به زیبایی تقدیر و تشکر کرد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به یکی از دیدارهایش با مقام معظم رهبری گفت: حضرت آقا در آن دیدار به نحوه شکل‌گیری سرود ملی فرانسه و نگارش بینوایان ویکتور هوگو اشاره کردند و فرمودند اگر می‌خواهید حماسه‌ها باقی بماند از هنر به بهترین وجه استفاده کنید که این هنر هم ارزشمند می‌شود و هم حماسه‌ها را ماندگار می‌کند.

حاتمی‌کیا: در بیان تاریخ از من نه غلو بخواهید و نه قلب

بنابراین گزارش در ادامه مراسم ابراهیم‌ حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «چ» گفت: هیچ وقت تصور نمی‌کردم که در خانه شهید چمران توسط برادر و یارانش تقدیر شوم و برای این مراسم شکر می‌کنم و به خود تذکر می‌دهم.

وی با بیان اینکه هنگامی که فیلم‌نامه «چ» را می‌نوشتم چندین بار شک کردم، افزود: روایت تاریخ معاصر در عرصه سینما کار آسانی نیست چون خیلی مدعی دارد و بارها شد که سر صحنه فیلم‌برداری پشیمان می‌شدم و دعا می‌کردم که این فیلم ساخته نشود.

حاتمی‌کیا با بیان اینکه اگر همراهی مهندس چمران نبود ساخت این فیلم امکان نداشت، خاطرنشان کرد: به واقع ساختن داستانهای تخیلی مدعیان کمتری دارد چه آنکه می گفتند شما بهتر است حاج کاظم خودتان را بسازید.

وی افزود: از سال 74 که طرح این فیلم در ذهنم بود نگران بودم چرا که هنوز مدعیانی دارد و جمله ابلهانه‌ای نیز شنیدم که همین که از این فیلم صحنه سقوط آن به یاد می‌ماند پس فیلم چمران نیست که از شنیدن تعجب کردم.

وی در ادامه با اشاره به نقش ارتش در فیلم «چ»‌ تأکید کرد: با تمام قوا تلاش کردم حضور آنها را مثبت و قوی نشان دهم و حتی در مراحل اولیه کار که بودم می‌گفتند بهتر است فلاحی را حذف کنید اما جواب من این بود که مگر می‌شود تاریخ را قلب کرد.

این کارگردان سینمای کشورمان با اشاره به نامه امام خمینی(ره) درباره غائله پاوه افزود: امام خمینی(ره) در آن پیام با صراحت خود را فرمانده کل قوا خطاب می‌کند و من به توان خودم سعی کردم از ارتش و هوانیروز بگویم که مؤمنانه می‌جنگند و حضورشان پرقدرت است حتی یکی از خلبانان را به علت وضعیت بد سریع منتقل می‌کنند اما من او را نگه داشتم.

وی با بیان اینکه در بیان تاریخ از من نه غلو بخواهید و نه قلب، اظهار کرد: همیشه گفته‌ام که تصویری از دفاع مقدس نباید ارائه شود که شخصیت‌های آن ابرمردهایی باشند که در میان مردم جای نگیرند و هم‌نفس با آنها نباشد و ان‌شاءالله فیلم «چ» بابی از گفتن درباره شهدا را باز کند.

حاتمی‌کیا افزود: باید نهیبی هم به همکاران‌مان بزنیم که درباره شهدا و جنگ ساده‌انگاری نکنیم؛ من ادعای تاریخی ندارم اما تحقیق مفصلی کردم و بعد خودم را رها کردم تا قصه و درام شکل بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به همکارانش در فیلم «چ» گفت: اگر آنها نبودند این فیلم شکل نمی‌گرفت و امثال آقای بلوندی طراح صحنه و لباس که به ناحق کارش در فجر دیده نشد و آقای حسینی‌وند که کارش دیده شد و 6 ماه تلاش کرد و دیگران نبودند این کار شکل نمی‌گرفت.

حاتمی‌کیا افزود: شخصیت خانم زارعی که نماینده مردم کرد بود و قصد داشتم تمام آنچه در میان خانواده‌های آنها می‌گذرد را نشان دهد به خوبی اجرایی شد.

کارگردان فیلم «چ» در پایان خطاب به یاران چمران گفت: خوشحالم که ما را به این محفل دعوت کردید و امیدوارم قدردان شما باشیم.

در انتهای این مراسم با حضور مهدی چمران و مصطفی شاکری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، عادل عون نماینده جنبش امل و همرزم شهید چمران و شهردار منطقه 12 از مهدی حسین‌وند، بهرام‌ عظیم‌پور، سیدعلی قائم‌مقامی، مهدی زواری، عباس بلوندی، سیدهادی اسلامی، علی علویان، مریلا زارعی، بابک حمیدیان و ابراهیم حاتمی‌کیا و همچنین مریم کاظم‌زاده همسر شهید اصغر وصالی تقدیر به عمل آمد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها