امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۰۹۲۸۱
زمان انتشار: ۰۰:۳۰     ۱۴ اسفند ۱۳۹۲
حجت‌الاسلام نبوی: ‌
علی شکوری‌راد، نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی، رئیس موسسه پژوهشی تمدن و توسعه اسلامی در مناظره‌ای پیرامون موضوع مجلس، میراث حریت به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، علی شکوری‌راد، نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی، رئیس موسسه پژوهشی تمدن و توسعه اسلامی امشب در مناظره‌ای پیرامون موضوع مجلس، میراث حریت در تالار راضی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند.‌

شکوری‌راد در ادامه این مناظره، اظهار داشت: پیروی از عقل، در حقیقت همان حریت است، حریت مطرح شده در این جا با اخلاق همراه است، تاریخ آزادگی قدمت 150 ساله در ایران دارد.

وی ادامه داد: از زمان انقلاب مشروطه مجالسی بودند، اما بررسی سیر تحول مجالس مردمی موضوع بحث ما نیست، اما درانقلاب مشروطه نقش روحانیت برجسته بود و آنها آن قوانین را با شرط گذاشتن برای حاکم تأیید کردند.

* آزادی مطبوعات و بیان و فعالیت احزاب از حقوق مردم است

نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس ششم خاطرنشان کرد: براساس عقیده و نظر من یکی از کارهای بزرگی که امام راحل در طول عمر خود انجام دادند، موضوع ارزش نهادن به رأی مردم بود، امام راحل با بیان «میزان رأی ملت است» به رأی و آرای مردم حجیت شرعی بخشیدند.

شکوری‌راد تصریح کرد: مجلسی که در حال حاضر براساس قانون اساسی شکل گرفته است، باید بداند طبق همان قانون اساسی ملزم به رعایت یکسری حقوق است، از جمله اموری که به رعایت کردن حقوق مردم منجر می‌شود، آزادی مطبوعات، بیان و فعالیت احزاب است.

وی عنوان کرد: برای آنکه مجلس در رأس امور باشد باید آزادی مطبوعات، بیان و فعالیت احزاب اتفاق بیفتد، درغیراینصورت مجلس ما به مجلسی چون مجلس نهم تبدیل می‌شود.

حجت‌الاسلام سید عباس نبوی، رئیس موسسه پژوهشی تمدن و توسعه اسلامی در پاسخ به اظهارات شکوری‌راد یادآور شد: نسبت به آزادی دو مبحث وجود دارد، آزادی تکوینی مبحثی است که جای هیچگونه اختلافی ندارد و جنبه دوم اینکه حق کاربرد اختیار آزادی، مقوله و زمینه‌های آن چیست؟

*شکوری‌راد: مجلس نهم عصاره ملت ایران نیست

وی متذکر شد: آزادی تکوینی یک بحث فلسفه‌ای است و نمی‌توان از آن تعبیر به هرگونه تمایل و میل کرد، اما مطلقاً استفاده از نام آزادی، آزادی رفتار و بیان به هر طریق دلخواه نیست.

رئیس موسسه پژوهشی تمدن و توسعه اسلامی به بیان نمونه‌هایی از جامعه غرب مبنی بر اینکه آزادی مطلق یک فرد تعرض به آزادی دیگری تلقی می‌شود، پرداخت.

علی شکوری‌راد، نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس ششم در بخش سوم این مناظره اذعان داشت: مجلس نهم به هیچ وجه عصاره  فضای ملت نبود، نمایندگان مجلس باید نماینده ملت باشند.

وی عنوان داشت: در حال حاضر اجماع مرکبی در کشور شکل گرفته است که جناح راست، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جناح چپ را متهم به بد بودن می‌کنند و نتیجه این امری بی‌اعتمادی جوانان ما به فضای کل جامعه و مسئولان می‌شود که این امر بسیار خطرناک است.

*نبوی: از مصداقی کردن بحث مناظره‌ها جداً خودداری شود

حجت‌الاسلام نبوی، رئیس موسسه پژوهشی تمدن و توسعه اسلامی با انتقاد از اینکه بهتر است به جای وارد شدن روی مباحث مصداقی به مباحث بنیادی، ریشه‌ای و نظریه‌ای بپردازیم و از مصداق‌ها دوری کنیم، خاطرنشان کرد: تفکر اثبات خود به هر قیمتی حتی اردوکشی خیابانی و آوردن هم‌طیفان و موافقان خود به کف خیابان‌ها اصلاً شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

در ادامه نماینده اصلاح‌طلبان درمجلس ششم با اشاره به فتنه 88 و در حصر بودن دو کاندیدای ریاست جمهوری در سال 88 تاکنون، گفت: در حصر بودن میرحسین موسوی و کروبی فقط یک گرفتاری برای آنها  نیست، بلکه معضلی برای نظام است.

شکوری‌راد در ادامه ابراز داشت: امام راحل معتقد بود که چنانچه دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب قانونی رأی دهند که حتی مخالف مصلحت باشد، لازم اجرا است.

*حجت‌الاسلام نبوی: باید نسبت به تعیین تکلیف فتنه‌گران زودتر اقدام شود

وی با استناد به اصل 27 قانون اساسی تأکید کرد: بر طبق نظر میرحسین موسوی اگر اصل 27 قانون اساسی اجرا می‌شد  مشکلاتی چون اردوکشی خیابانی مردم پیش نمی‌آمد، چراکه این اصل بیان می کند که «تشکیل هرگونه اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل نظام نباشد، آزاد است»

حجت‌الاسلام سید عباس نبوی، رئیس موسسه پژوهشی تمدن و توسعه اسلامی نیز تصریح کرد: مسئله حصر فتنه‌گران مشکل نظام نیست، در فتنه 88 دو نفر با کارشکنی و  زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات همه چیز را به هم ریختند و حتی آنها برای حل اعتراض خود در انتخابات 88 از طریق راه‌های قانونی هیچ اقدامی نکردند.

وی اضافه کرد: البته جای انتقاد و اعتراض دارد که چرا تبدیل حصر به دادخواست و برگزاری دادگاه این مجرمین تا به امروز به طول انجامیده است، چنین کوتاهی و یا اهمالی اشتباه است.

رئیس موسسه پژوهشی تمدن و توسعه اسلامی تأکید کرد: من هم به طولانی شدن برگزاری دادگاه برای فتنه‌گران اعتراض دارم، باید زودتر تعیین تکلیف شود.

* شکوری‌راد: میرحسین موسوی جرمی مرتکب نشده است

نبوی ابراز کرد: رئیس صدا و سیما باید فضا را برای ورود منتقدین و موافقین پیرامون این مسئله فراهم می‌کرد و آرامش پایدار را به جامعه می‌بخشید که چنین نکرد.

وی متذکر شد: من برای مظلومیتی که برای مقام معظم رهبری در شرایط حاضر ایجاد شده است، به خودم می‌لرزم، آیا شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران این است که عده‌ای با اهداف خائنانه برای اثبات خود بر نفی عملکرد دیگری دست می‌زنند.

نبوی اظهار کرد: چرا جامعه به سمتی رفته است که چنین تفکری نهادینه شده است که می‌توان با مسئولان بیگانه همچون جک استراو نشست و برخاست کرد، اما نمی‌توان با یک عالم دینی نشست.

علی شکوری‌راد، نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس ششم در پاسخ به مطالب حجت‌الاسلام نبوی بیان کرد: میرحسین موسوی در سال 88 جرمی مرتکب نشده است، اگر اتهام جرمی به میرحسین موسوی وارد می‌شود باید بر طبق تعاریف جرم در قانون اساسی باشد.

وی در پایان عنوان کرد: در کجای قانون اساسی گفته شده که راهپیمایی خیابانی و حضور مردم در کف خیابان‌ها جرم است، من معتقدم که میرحسین موسی هیچ جرمی مرتکب نشده و علت عقب افتادن دادخواست علیه موسوی به این دلیل است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها