کد خبر: ۲۰۹۶۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۳۱ شهريور ۱۳۹۰
مدت‌هاست خبرهای ناخوشایندی از رعایت نشدن موازین شرعی در تورهای داخلی به گوش می‌رسد و با وجود وعده‌ای که مسئولان مربوطه برای لغو مجوز تورهای متخلف داده‌اند اما همچنان این تورهای گردشگری به کار خود ادامه می‌دهند، در حالی که به نظر می‌رسد نظارت جامعی بر فعالیت‌های آنان نمی‌شود.

به گزارش رجانیوز، شاید بتوان یکی از دلایل اصلی بي‌توجهي تورهای گردشگری به موازین اخلاقی- اسلامی را در کساد بازارهای آنان جستجو کرد. برخی از این بنگاه‌های اقتصادی برای کسب درآمد بیشتر و جذب مشتری حاضر هستند با ولنگاری و قانون‌شكنی به ارزش‌های حاكم و باور‌های مردم دهن‌كجی کنند، به‎طوري که با نظارت جامع و دقیق بر عملکرد آنان می‌توان دریافت که تعدادی از این تورهای گردشگری عملکرد بسیار متغیری از نظام ارزشی انقلاب دارند.

هر چند که در قانون و آیین‌نامه‌های گردشگری، شيوه ثبت تورها و نحوه نظارت بر آنها مشخص شده است اما به نظر می‌رسد کوتاهی مسئولان سازمان گردشگری و جهانگردی در نظارت بر فعالیت تورهای گردشگری می‌رود تا ضربات جبران‌ناپذیری را بر پیکره باورهای ارزشی مردم وارد کند.

رسانه‌ها مدت‌هاست با تهیه گزارش‌هايي در مورد این موضوع تلاش کرده‌اند تا جامعه را نسبت به فعالیت برخی از تورهای گردشگری حساس کنند اما متاسفانه تنها برای مدت کوتاهی عملکرد این موسسات مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد از مدتی روز از نو و روز از نو.

چندی پیش یکی از رسانه‌های خبری نیز با انتشار گزارشی به زوایای مختلف این ناهنجاری پرداخت و از اختلاط دختران و پسران جوان در تورهای یک‌روزه پرده برداشت.

 براساس این گزارش، برخي از جوانان دختر و پسر مجرد همراه اين تور‌های يك روزه می‌شوند، که در این اردوها بسياری از حريم‌های اخلاقی و اسلامی شكسته می‌‌شود.

 در جمع اين افراد نه تنها از حجاب اسلامی و رعايت بسياری از حريم‌های اخلاقي خبری نيست بلكه مانتوها جای خود را به پيراهن‌ داده‌اند و روسری‌ها نيز روی سر دختران سنگينی می‌‌كند.

 اين تورها در ظاهر نام گردشگری به خود می‌گيرد، در حالی‌كه عملا جوانان دختر و پسر ضمن اختلاط، در اين فرصت به‌دست آمده، به رقص و آواز پرداخته و فضای تور را به محيطی ابتذالی تبديل می‌كنند.

تورهای يك‌روزه به دليل ماهيت مبهم كاركردی آن برای پدران و مادران و نا‌آشنايی آنان با فضای فرهنگی مبتذل حاكم بر آن و ضعف نظارتی نهادهای مسئول، بهترين بهانه برای جوانان برای فرار از قيد‌ و بند‌های خانواده و ‌برقراری ارتباطات ناسالم با جنس مخالف و شكستن قبح‌ بسياری از مفاسد اخلاقی شده است.

اين در حالي است كه متاسفانه در حال حاضر اكثر خانواده‌ها از ماهيت اين گونه سفرها و حواشی و فضای حاكم بر آن بی‌‌اطلاع هستند كه ضرورت نظارت بر روی اين تورها از سوی سازمان‌های مسئول جدی به نظر می‌‌رسد.

رئيس فراکسيون گردشگری مجلس سال گذشته ضمن تاکید بر اينكه سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری بايد با جديت بيشتری بر وضعيت تورهای گردشگری داخلی نظارت داشته باشد، گفت: اين وظيفه سازمان ميراث فرهنگی سبب نمی‌شود كه سازمان‌های ديگر كه نقش حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی را دارند در اين موضوع وارد نشوند. اين موضوع بايد مورد تأكيد تمام دستگاه‌ها قرار گيرد تا وضعيت فعلی برخی از تورهای گردشگری بهبود يابد.

اسدالله عباسی با اشاره به وضعيت موجود در برخی از تورهای گردشگری داخلی که در خور شأن جامعه اسلامی نيست، اظهار داشت: در ارتباط با وضعيت تورهای داخلی سازمان ميراث فرهنگی موظف به نظارت است چون اين سازمان هم به دفاتر خدمات گردشگری و هم به تورها مجوز می‌‌دهد و از سوی ديگر مقاصد گردشگری نيز توسط اين سازمان تعريف می‌‌شود.

وی در ادامه با اشاره به برخی پرونده تخلفات دفاتر و آژانس‌های خدمات گردشگری، افزود: طی سال گذشته تعدادی از دفاتر خدمات گردشگری تخلفاتی داشته‌اند که پروانه فعاليت آن‌ها لغو شد در حال حاضر نيز اگر گزارش‌هايی درباره تخطی دفاتر خدمات گردشگری از مقررات و چارچوب تعيين‌شده، اعلام شود يقيناً ‌سازمان ميراث فرهنگي و گردشگری بايد به صورت جدی برخورد کند.

رئيس فراکسيون گردشگری مجلس ادامه داد:‌ سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری علاوه بر شکايات مردمی درباره تخلفات آژانس‌ها و تورهای گردشگری می‌‌تواند بازرسان خود را برای بررسی وضعيت اعزام کند البته بعيد می‌‌دانم که از نظر کادر، به قدری تأمين باشند که بتوانند تمام جوانب را پيگيری کنند.

رئيس فراکسيون گردشگری مجلس تصریح کرد: هر چند که ما نمی‌‌توانيم نظارتی بر تورهای گردشگری خارجی داشته باشيم اما حداقل بايد در ارتباط با تورهای گردشگری داخلی نظارت کافی صورت گیرد.

با وجود تاکید عباسی بر نظارت بیشتر بر تورهای گردشگری اما به نظر می‌رسد هنوز وضعیت گذشته کماکان باقی است.

یکی از جوانان شرکت‌کننده در تور سفر یک روزه از تهران به نمک‌آبرود که بیست و پنجم شهریور سال جاری برگزار شد، با بیان اینکه مسئول تور مذکور نسبت به قوانين جمهوری اسلامی و شرع مقدس بسیار بی‌تفاوت و بی‌اعتنا بود، اظهار داشت: مدیر این تور که کارمند اسبق هواپيمايی کاسپين بوده و به گفته خود نمايندگی فعلی يكي از شركت‌هاي هواپيمايي را در ايروان دارد، به هنگام حرکت با برخوردی غير منتظرانه در جواب يکی از مسافران در مورد توقف برای نماز پاسخ داد كه: " برنامه‌ای برای نماز صبح در نظر ندارند". با وجود اينکه اکثريت مسافران در اين اتوبوس مومن و دارای ظاهری مذهبی بودند.

وی افزود: اين فرد به مسافران گفت که در تمام تورهای اين شرکت تفریحاتی از جمله رقص مجاز است.

 كته قابل توجه اينكه اتوبوس مذكور نسبت به سايراتوبوس‌های اين تور کمترين حرکت غيراخلاقی را داشت و به گفته اين فرد در اتوبوس‌های ديگر مردان و زنان آزادانه مي‌رقصند.

وی تصریح کرد: از مسئولان می‌خواهم که بر اساس اصل هشتم قانون اساسی حرکتی مدبرانه و برخوردی قاطع با اين عوامل که با خط گرفتن از جريان‌های معاند نظام و انقلاب سعی بر نابود کردن ارزش‌ها و اعتقاداتمان دارند، داشته باشند.

او که به گفته خود پيگير رسیدگی به این جریان از مقامات مسئول است، اضافه کرد: در مورد وضعیت ناهنجار و غیر اخلاقی در تورهای گردشگری نامه‌ای تنظیم شده و آن را برای رئیس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری، دفتر مقام معظم رهبری، دفتررياست جمهوری، دفتر رياست قوه قضاييه، معاونت گردشگری سازمان ميراث فرهنگی استان تهران و حراست سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ارسال کرده‌ام.

اطمینان از نظارت بر تورهای گردشگری باید به یکی از شرایط اصلی خانواده‌های متدین برای شرکت در برنامه‌های تفریحی تبدیل شود تا مدیران موسسات گردشگری با مشاهده اصرار مشتریان خود بر این موضوع تلاش بیشتری در رعایت قوانین مربوطه در برنامه‌های خود داشته باشند.

سال‌هاست صنعت توریسم مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است و به نظر کارشناسان امر در صورتی که این صنعت رونق گیرد سودی چند برابر فروش نفت عاید اقتصاد کشورمان خواهد شد اما باید دید مسئولان با چه قیمتی قصد دارند این صنعت ارزشمند را حفظ کرده و رونق ‌بخشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
omid
CANADA
۰۸:۵۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۰
۰
۳
In motasefane kamelan doroste .toe ye taksi bodam ke dokhtar khamumi be dokhtare dgyi ke kenaresh neshaste bod az in muzo harf mizad hata miguft shabha maraseme raghso musghi dashtan va dokhtaro pesara daste hamu ham vase raghs migereftan. Be har hal hamamun bayad vase karamun javab bedim. Ye rozi . . .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۰
۲
۱
نوشته ها حرفه, عکسشو بذار باور کنیم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۰
نه بابا زیادیت میشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۹ - ۰۲ مهر ۱۳۹۰
۰
۰
کجای مملکت نظارت داره
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۸ - ۰۳ مهر ۱۳۹۰
۰
۴
ريشه همه اينا رو بقايي ومشايي گذاشتند تا راي بيارند وتازه چه چيز هايي از سازمان جهانگردي وگردشگري و عتيه جات دارودسته هاشون خارج نكردند؟! مكتب ايراني در حال ترويج ه مسئولين چشاشونو بستن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۱
۰
۰
دوستان مطالب فوق صددرصد واقعيت است متاسفانه نيرويي انتظامي هيچ نظارتي ندارد بر ماشينهاي اتوبوس ، اينها تا زماني كه در جاده هستند آزادند يعني پرده ها را مي كشند و هر غلطي مي كنند رقص آوازه خواني و ... مثلا من راجب جنگ ابر شنيدم مشروبات سرو مي كنند پول ميدهند به نيروي انتظامي كاري به آنها ندارند الان من گفتم مي روند جنگ ابر را پاك سازي كنند . فيلم گرفتن از رقصها طبق قانون آژانسها ممنوع است عزيزم .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها