يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۱۲۳۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۳۲     ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
نامه بیش از هزارنفر از طلاب‌وفضلای حوزه‌علمیه به رهبرانقلاب:
بیش از 1000 نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه کشور طی نامه ای به محضر رهبر معظم انقلاب نگرانی های خود را از فضای حاکم بر سیاست خارجی کشور و روند ادامه توافق نامه ژنو بیان داشته اند. در بخشی از این نامه آمده است: طبق اظهار نظرهای گستاخانه مقامات آمریکایی، قرائن این گونه نشان می دهد که می خواهند در مذاکرت کنونی گام نهایی به ایران فقط اجازه یک برنامه بسیار محدود که بر اساس توافق ژنو 11 قید دارد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بیش از 1000 نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه کشور طی نامه ای به محضر رهبر معظم انقلاب نگرانی های خود را از فضای حاکم بر سیاست خارجی کشور و روند ادامه توافق نامه ژنو و بخصوص گام نهایی این توافق نامه بیان داشته اند.

متن این نامه به همراه امضاء طلاب که در اختیار پایگاه 598 قرار گرفته است در ادامه می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (دام ظله العالی)

سلامٌ علیکم

با تحیات فراوان و آرزوی دوام توفیقات و عافیت

امروز ایران اسلامی در موقعیت تاریخی ویژه ای قرار گرفته است. انقلاب اسلامی چشم های مستضعفان جهان را به این خطه از کره خاکی خیره کرد. حاکمیت دینی که با شعار نفی طاغوت ها و شیاطین زمان قوام گرفته بود و سلطه مستکبرین جهانی را به مخاطره انداخته بود آن چنان با صلابت و عظمت حرکت کرد که امروز در آستانه نفی تمدن مادی غرب و تأسیس تمدن نوین اسلامی قرار گرفته است. برای رسیدن به این مرحله ویژه تاریخی مجاهدت های بسیاری شده و مجاهدت های بسیار دیگری نیز ناگزیر است.

با توجه به این شرایط تاریخی ویژه و رخداد های مهم امروز ایران اسلامی در این نامه چند نگرانی خویش را با شما در میان می گذاریم.

چند نگرانی از فضای حاکم بر سیاست خارجی کشور

یکی از اصول محوری انقلاب، استکبار ستیزی است. عنصری که در پی نفی طاغوت برای تجلی توحید است؛ و امام امت به حقیقت مصداق شیطان و طاغوت بزرگ عصر ما را امریکا معرفی کردند. شیطان نامیدن امریکا یک تفنن زبانی نبود، بلکه بیان حقیقتی از باطن زمانه بود. امریکا شیطان بزرگ است که در نفی توحید و گسترش حاکمیت شیطان در زمین تلاش می کند. دست این شیطان بزرگ امروز به خون هزاران زن و کودک بی پناه در افغانستان و پاکستان و عراق و غزه و سوریه و بحرین و ... آغشته است. ایرانیان در حافظه تاریخی صد ساله اخیر خود دشمنی های امریکا از کودتای 28 مرداد تا حمایت از شاه ظالم پهلوی تا تحمیل 8 سال جنگ و به شهادت رسانیدن هزاران جوان این مرز و بوم و ده ها خاطره تلخ دیگر را از یاد نمی برند. ولی با این همه عده ای امروز سناریوی آشتی با امریکا و عادی سازی روابط با شیطان بزرگ را در سر می پرورانند.

ما نیز دیدارهای مکرر وزیر خارجه ایران با همتای امریکایی خود و گفتگوی تلفنی رئیس محترم جمهوری با رئیس جمهور جنایت کار امریکا را اموری نابجا می دانیم. سخن از فراموشی کدورت های 30 ساله و بازگشایی سفارت امریکا در ایران و مودب و با هوش خواندن کسی که ایران را هر روز تهدید به جنگ می کند و از کشتار انسان های بی گناه حمایت می کند، اموری غیر قابل قبول و نگران کننده است. دقیقاً همزمان با سخنان نرم و لین مسئولین ما امریکایی ها لب به تهدید ملت و کشور می گشایند و گزینه های نظامی خود را به رخ می کشند و ما به جای پاسخ های با صلابت و کوبنده می گوییم امریکا می تواند با یک بمب همه تاسیسات ما را از بین ببرد. ما نگرانیم که فراموش شود دشمنی و ستیز ما با امریکا ستیز عقیده و اندیشه است، نه ستیزی بی پایه که در کدورت های سطحی ریشه داشته باشد. بزرگان حوزه نیز از این روند نگرانند و گاه تذکراتی به جا فرموده اند.

چند نگرانی درباره توافقنامه ژنو

افزایش خوش بینی به امریکا و اعتماد به لبخندهای فریبکارانه آن ها توافقی را رقم زد که امروز مایه حرف و حدیث های بسیاری است. ما این توافقنامه را توافق نامه ای نامتوازن می دانیم که ابهامات جدی و بسیاری در آن به چشم می خورد که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد.

1. همان گونه که پیش بینی فرموده بودید نمی توان به امریکا اعتماد کرد و به مذاکره خوش بین بود. امریکایی ها تنها چند دقیقه پس از امضای توافقنامه به انکار حقوق مسلم ایران پرداختند و در طول چند ماهی که از اجرای توافق نامه می گذرد چند تحریم جدید علیه فعالیت های ایران اجرا کرده اند که به صراحت نقض توافق نامه محسوب می شود اما مع الاسف با پاسخ درخوری توسط مسئولین دولتی مواجه نشده است.

2. رئیس جمهور محترم در نامه به جنابعالی سخن از دستیابی به دو دستاورد مهم را به میان آوردند. به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای و نیز حق غنی سازی ایران. اما با مطالعه این توافقنامه به هیچ کلمه ای که به معنای (حق) باشد برخورد نمی کنیم. تنها سخن از (یک برنامه) به میان آمده است و آن هم بسیار محدودتر از آنچه تا کنون از آن برخوردار بودیم. یعنی حق مطلق ما درNPT امروز با توافقنامه ژنو قیدهای فراوانی چون «بر اساس تعریف مشترک»، «انطباق با نیاز های عملی»، «منوط به اقدامات شفاف ساز» و «با اعمال محدودیت های عملی» و... -که جمعاً به 11 قید می رسد- همراه است. تاسف بیشتر اینجاست که امریکا می تواند تنها با استناد به قید «نیاز عملی» حتی همان یک برنامه را نیز از ما سلب نماید و سوال اساسی این جاست که چرا تیم مذاکره کننده دولت، این همه دست و دلبازی در ردیف کردن این قیودِ تعهد آور برای ایران به خرج داده است.

3. ما در حوزه با متن و تفسیر متن سر و کار داریم. یک متن حقوقی زمانی قابل اعتماد است که قابلیت برداشت ها و تفسیرهای متعدد نداشته باشد. در متن توافقنامه با کلمات و عبارت هایی روبرو می شویم که تفسیر پذیر اند. نشانه ای بر این مدعا، اظهارات بی پرده و مکرر امریکایی ها در تفسیر این توافقنامه است که هر روز از نفی حقوق ما به میان می آورند و تنها به همین متن استناد می کنند.

4. در این توافقنامه توازن بین داده ها و ستانده ها وجود ندارد. آنچه داده ایم در برابر آنچه گرفته ایم هم وزن نیست. قدرت چانه زنی ما برای مراحل بعدی مذاکره کاهش یافته است. تمام ذخایر سوخت هسته ای 20 % که می توانست در برابر امور اساسی تری معامله شود، تنها در برابر اموری ناچیز مبادله شده است.

5. با اینکه سخن از شکستن سازمان تحریم ها به میان آمده بود طی چند مرحله پس از توافقنامه اتحادیه اروپا و امریکا تحریم هایی علیه ایران اعمال کردند.

6. با این که گفته می شد با این توافقنامه گشایشی در عرصه دیپلماسی ایجاد شده است و رفتار دوستانه با امریکا کدورت ها را از بین می برد، ولی با مخالفت صریح امریکا با حضور ایران در اجلاس ژنو 2 روبرو شدیم.

7. گفته می شد این توافقنامه موجب (لغو) تحریم هاست ولی در متن سخن از (تعلیق) تحریم به میان آمده و نه لغو؛ و حقوق دانان می دانند بین لغو و تعلیق تفاوتی جدی وجود دارد. از سوی دیگر در داخل کشور گفته شد در گام نهایی همه تحریم ها برداشته می شود در حالی که در متن توافقنامه سخن از تنها بخش کوچکی از تحریم ها، یعنی تحریم های هسته ای به میان آمده است و تحریم های دیگر به قوت خود باقی است.

نگرانی هایی درباره مذاکرات کنونی گام نهایی

1. متاسفانه تیم مذاکره کننده در گام میانی پذیرفته است که گام های اضافی بردارد که از جمله آن ها پرداختن به قطعنامه های شورای امنیت با هدف اعلام پایان رضایت بخش آن ها توسط شورای امنیت سازمان ملل است. یکی از مواردی که بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت می‌بایست برچیده شود، موشک‌های دوربرد ایران است؟-بند9 قطعنامه1929- چیزی که در این مذاکرات توسط وندی شرمن مسئول تیم مذاکره کننده آمریکایی نیز اعلام گردیده است. آن چه باعث نگرانی ست این است که دولت پذیرفته است قطعنامه ها را به سرانجام رضایت بخش برساند و این به معنای آن است که ایران می بایست در مورد موشک‌های دوربرد خود، نظر مساعد آمریکا و اروپا را تامین نماید. و تامین نظر آمریکا یعنی برچیدن موشک های دوربرد و تامین امنیت صد در صدی رژیم صهیونیستی.

2. طبق اظهار نظرهای گستاخانه مقامات آمریکایی، قرائن این گونه نشان می دهد که می خواهند در مذاکرت کنونی گام نهایی به ایران فقط اجازه داشتن یک برنامه محدود و کوچک غنی سازی را بدهند. یک برنامه بسیار محدود که بر اساس توافق ژنو 11 قید دارد. گفتنی ست که مهمترین قیدی که در توافق نامه آمده است قید «نیاز عملی» ست. که آمریکا معتقد است که ایران با وجود ذخائر فعلی اورانیومی خود و تعهدات روسیه نیاز عملی به غنی سازی ندارد.

3. یکی از موارد مطرح شده در مذاکرات گام نهایی بحث تحقیق و توسعه ایران است. خبرها مبنی بر این است که آمریکا قصد دارد در این مذاکرات، ایران را حتی از حقوق تحقیق و توسعه انرژی هسته ای R&D مندرج درNPT نیز محروم نماید. چیزی که بر اساس ماده 4 معاهده NPT برای ما به صورت مطلق وجود داشت.

4. از موارد دیگری که بسیار مورد مناقشه قرار گرفته بحث راکتور آب سنگین اراک است. بر اساس معاهدهNPT یکی از حقوق مسلم ایران داشتن راکتور آب سنگین برای مصارف صلح‌آمیز است. اما زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات گام اول باعث شد که بحث تعطیلی کامل رآکتور آب سنگین اراک‌ را مطرح کرده و مورد قبول تیم مذاکره کننده نیز واقع گردد. بر اساس گام نهایی توافقنامه ژنو ایران پذیرفته است که راکتور اراک برای آمریکا جای «نگرانی» دارد. اما سوال این جاست که اولاً راکتور آب سنگین اراک که زیر نظر آژانس فعالیت می کند چه جای نگرانی دارد؟ و ثانیاً این که بر فرض وجود این مطلب، نگرانی آمریکا چگونه بر طرف می‌گردد؟ مقامات آمریکایی به منظور بر طرف شدن این نگرانی، به صراحت از برچیدن کامل راکتور اراک سخن می‌گویند.

دستیابی به تمدن نوین اسلامی آرمان گرانمایه ای است که تنها از رهگذر پای فشاری بر اصول و مبانی دینی و انقلابی حاصل می گردد. و اگر کمترین تخطی و زاویه ای از این اصول صورت پذیرد این قافله به مقصد نمی رسد. اما در این مرحله حساس تاریخی دشمن از هیچ تلاشی برای کند کردن حرکت این قافله فروگذار نمی کند و امروز به عنصری به نام فن آوری هسته ای که شما آن را عنصری تمدن ساز نامیدید و از آن به امری که مایه عزت اسلام و ایران در جهان شده است یاد کردید را مورد تهدید و طمع خویش قرار داده است.

همان گونه که بارها تذکر داده اید مقاومت، تکیه بر توان و ساخت درونی کشور و اعتماد و اتکال به ذات اقدس الهی مایه نجات و برون رفت از مشکلات است و اگر کمی دیگر روش مقاومت ادامه پیدا می کرد و امتیاز های گزاف هسته ای به طرف مقابل داده نمی شد، تحریم در سراشیبی تزلزل و انحطاط قرار گرفته بود. هر چند در روزهای اخیر منتقدین توافقنامه کم سواد نامیده شدند و فضای نقد به شدت بسته بود اما بزرگان حوزه دلسوزانه از کاستی های توافقنامه و عرصه سیاست خارجی سخن می گویند و از کنایه ها دلگیر نمی شوند چرا که عزت ایران اسلامی برای آن ها از هر چیز دیگر مهم تر است.

ما طلاب حوزه علمیه قم خطاب به دولت یازدهم و تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام می داریم که «ایستادگی در برابر زیادهخواهی ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حركت مسئولان این بخش باشد»- همان گونه که رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه رئیس جمهور بیان فرمودند- درخواست ما از دولت این است که با توکل به خداوند، تکیه به توان و نیروی داخلی، نصب العین قرار دادن آرمان های انقلاب و دستورات امام و رهبری در این راه قدم بردارند و از تهدید و تحریم دشمنان به دل بیم راه ندهند و تنها هدفشان تحصیل رضایت الهی و حقوق حقه ملت ایران باشد.

اما در پایان خطاب به رهبر فرزانه و معظم انقلاب عرضه می داریم که ما طلاب حوزه علمیه قم در لبیک به فرمان خطیر جنابعالی مبنی بر اینکه «ملت باید بیدار باشند و مذاکرات را دنبال نمایند» آماده عمل به فرامین شما هستیم و با ریزبینی و دقت تمام مذاکرات را دنبال نموده و وظیفه الهی روشن گری خویش را ایفا می نماییم.

به امید ظهور حضرت بقیۀ الله الاعظم(ارواحنا فداه) و سیطره کامل دین حق بر همه عالم.

4/12/1392

طلاب حوزه علمیه قم

اسامی امضاء کنندگان در دفتر پایگاه 598 موجود می باشد



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۶
* نظر:
ارسال نظرات
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
۶
۲
خدا قوت به این طلاب با بصیرت
خدا حفظشون کنه
پاسخ
مسلمون ايروني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
۷
۲
آفرين به اين غيرت. مرد زمان خود بودن يعني اين.
پاسخ
حامدمهدوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
۵
۲
بعنوان یه پایه دهی امضای منم اضافه کنید
پاسخ
طلبه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۳ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۳
بنده هم موافقم.پایه 2
مهدی آقائی
AUSTRALIA
۰۱:۲۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
۶
۲
سلام
با سلام وتشگر طلاب و فضلای حوزه علمیه .
پاسخ
598
-
۱۰:۴۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۲
۱
۶
هرکسی را بهر کاری ساخته اند !!!!

کبوتربا کبوتر ، باز با باز
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۴ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۳
یعنی چی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسن رامندی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۲ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۳
۲
۰
آفرین بر این همت و غیرت.أجرتان با خدای شهدای هسته ای.کاش بعضی از مراجع تقلیددشمن نشناس ما به جای دامن زدن به اختلافات مذهبی کمی از خواب غفلت بیدار شوند و باشناخت زمان و زمانه و دوست ودشمن فتواهای میرزای شیرازی گونه صادر کنند.آمین
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها