أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۱۲۴۹۶
زمان انتشار: ۱۶:۴۱     ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
حجت الاسلام و المسلمین معزی گفت: مرکز اسلامی انگلیس تلاش موفقی داشته و درب آن به روی مسلمان و غیرمسلمان و هر گرایش فکری باز است

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین معزی تا پایان هفته حدود یک دهه خدمت در مرکز اسلامی انگلستان را به انجام می رساند و راهی ایران می شود. او اینک شخصیتی شناخته شده، محترم و موثر در جامعه مسلمانان انگلستان است. او تعریف روشنی از فعالیت مرکز اسلامی در غرب دارد، با روی باز همه را می پذیرد و نقش یک پدر روحانی برای شیعیان را ایفا می کند. حجت الاسلام والمسلمین معزی معتقد به مدرن سازی و نهادسازی فعالیت های فرهنگی و مذهبی درغرب است و رویکردی وحدت گرایانه با مذاهب اسلامی و گفت وگو گرایانه با  مذاهب دیگر دارد. او نسب به ارائه چهره منطقی از دین تاکید دارد و از برخی افراط گرایی هایی که در سال های اخبر در غرب از جانب برخی به نام دین صورت می گیرد نگران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، رییس مرکز اسلامی و نماینده حضرت آیت الله خامنه ای در انگلستان در گفت‌وگوی با شفقنا، با اشاره به حضور ده ساله خود در انگلستان تصریح کرد: در سال 79 فکر می‌کردم که مدتی از کشور خارج شوم و کار جدیدی را در راستای تبلیغ اسلام تجربه کنم. از این رو، اتریش را با کمک دفتر مقام معظم رهبری انتخاب کردیم. این تصمیم‌گیری بر پایه یک مجموعه نیازها و شرایط زمانی و مکانی گرفته شد.

وی با بیان اینکه بنده تا حدودی با مسائل خارج از کشور آشنا بودم و در مقاطع کوتاه و در فرصت‌های مختلف برای تبلیغ به خارج از کشور می‌رفتم و نیازها را در جهت بیان کردن پیام و حقایق اسلام می‌دانستم، خاطرنشان کرد: بنده مهر 79 به اتریش آمدم و تا تابستان 83 اتریش بودم. سپس تصمیم گرفتم تا به ایران باز گردم، اما از طرف دفتر مقام معظم رهبری از من خواسته شد تا به انگلستان بیایم و مدیریت دفتر اسلامی در لندن را با عنوان نماینده مقام معظم رهبری به عهده بگیرم و به فعالیت‌ها ادامه دهم. بنابراین از سال 83 بنده در انگلستان هستم.

مخاطبین اول ما در انگلستان مهاجرین مسلمان بودند

حجت الاسلام معزی با اشاره به اینکه مخاطبین اول ما در انگلستان مهاجرین مسلمان بودند، اظهار کرد: تمام کسانی که با غرب آشنا هستند ، می‌دانند که بعد از جنگ جهانی دوم از کشورهای مختلف و بویژه اسلامی عده‌ای مهاجرت کردند و به اروپا آمدند تا غرب را که دچار مشکلات بعد از جنگ بود، در بازسازی پس از جنگ کمک کنند. لذا مسلمانان آمدند و طبق تقسیم‌بندی، بخشی از ترک‌ها به آلمان و اتریش و بخشی دیگر به سوییس و هلند رفتند. عرب‌ها و مراکشی ها و الجزایری ها و تونسی ها و برخی مردم آفریقای شمالی هم به فرانسه و ایتالیا و اسپانیا آمدند و شبه قاره‌ایها (پاکستانی‌ها و بنگلادشی ها) و حتی بخشی از مردم هندوستان هم به انگستان مهاجرت و شروع به کار کردند.

وی افزود: این مهاجرت‌ها ادامه داشت تا اینکه بعد از انقلاب هم مهاجرت‌ ایرانیها بر آن افزوده شد و در سالهای 75 و 76 مهاجرتی از سوی ایرانیان صورت گرفت که جنس این مهاجرت از جنس اقتصادی بود. چرا که مهاجرین قبل به دلایل سیاسی و اجتماعی به اروپا می‌امدند اما از سالهای 75 مهاجرت‌ها رنگ اقتصادی گرفت و به تبع آن نیازهای فرهنگی جدیدی نیز شکل گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین معزی با بیان اینکه ما نمی‌توانستیم مسائل اسلامی مسلمانان و شیعیان وبویژه ایرانیانی که خارج از کشور هستند را نادیده بگیریم، گفت: ما برپایه اعتقادات اسلامی وظیفه داریم تا به مسلمانان درانتقال مفاهیم و نیازهای مذهبی کمک کنیم. بنابراین اولویت اول بنده هم برای آمدن به اتریش و بعد انگستان، جامعه شیعه ایرانی و بعد از آنها شیعیان دیگر و بعد هم مسلمانان و حتی غیر مسلمانان بود. لذا این مسئله موجب شد تا بنده در مرکزاسلامی که از سال 76 ایجاد شده بود، مستقر شوم و با توجه به نگاهی که به گروه‌های غیر ایرانی شده بود و موجب رنجش بعضی ایرانیان شده بود، فضا  تعدیل شود و نگاه تبلیغی و اولویت و برنامه‌ریزی‌ها برای جامعه ایرانی هم صورت گیرد تا فضا برای کارهای بهتر آماده شود.

وی با اشاره به وضعیت مرکز اسلامی انگلیس در گذشته و حال تصریح کرد: این مرکز توسط حجت الاسلام اراکی نماینده آیت الله خامنه ای در آن زمان تاسیس شد و برنامه‌های متعدد فرهنگی در مرکز صورت می‌گرفت، اما کامل نبود و می بایست کارها متمرکز می‌شد و تکامل می‌یافت. بنابراین ما به این فکر بودیم که بتوانیم جلب و جذب مخاطب داشته باشیم. در مرکز اسلامی ملیت‌های مختلف حضور داشتند و باید توجه داشت که هم مسلمان و شیعه بودن باعث اجتماع آنهاست و هم اینکه اگر در روابط آنها دقت نشود موجب افتراق آنها خواهد شد. لذا این مسئله باید درست برنامه‌ریزی می‌شد زیرا تفاوت‌هایی احساس می‌شد و لذا ایرانیان چون کمتر به آنها توجه می‌شد موجب گله‌مندی آنها شده بود. از این رو، اولویت اول را گذاشتیم تا به ایرانیان بیشتر توجه شود و در عین حال برنامه‌هایی برای ملیت‌های عرب و اردو زبان و انگلیسی زبان هم داشتیم، تا جایی که امروز برنامه‌ها به زبان‌های مختلف و باحضور گسترده برگزار می‌شود.

اساساً یک روحانی آغوش خود را به روی همه چه مسلمان و چه غیرمسلمان باز می‌کند

وی با تاکید بر این که اساسا یک روحانی آغوش خود را به روی همه چه مسلمان و چه غیرمسلمان باز می‌کند، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) به مالک اشتر فرمودند که مردم یا برادران دینی تو هستند و یا همانند تو در آفرینش خلقت هستند. این یک درس است و در طول تاریخ همه باید اینگونه باشند و هر کس در هر جا خدمت می‌کند باید این دید را داشته باشد. درب مرکز اسلامی هم به روی همه باز است و مسلمان و غیر مسلمان می‌تواند وارد شود. ما اجتماعاتی از ملیت‌های مختلف و از محله و منطقه‌های مختلف و حتی پیروان ادیان غیرآسمانی داریم که در آنجا جمع می‌شوند. کنفرانسهای متعدد نیز با حضور برادران اهل سنت و شیعیانی که پیرو آراء و نظرات متعدد هستند، برپا می‌شود. چراکه اینجا کشور آزاد است و هر کسی می‌تواند دارای نظریه خاص خود باشد. اینجا هیچگاه بحث این نشده است که کسی که دارای جریان خاص فکر ی است نمی‌تواند شرکت کند. البته به این معنی هم نیست که ما مباحث انقلابی را بحث نمی‌کنیم، بلکه درخصوص فلسفه سیاسی امام و جریانان انقلاب و مسائل حکومت اسلامی و موضوعات مختلف و شخصیت امام(ره)  کنفرانس‌های متعدد داشته ایم. بنابراین درب مرکز به روی همه باز است و ما با آغوش باز همه را می‌پذیریم.

غیرمتدینین هم می‌توانند مراجعه کنند و هرگز مسائل سیاسی و اعتقادی و مسائل خاص را در ارائه خدمات به آنان مطرح نمی‌کنیم

مسوول مرکز اسلامی انگلیس با اشاره به خدمات مذهبی مرکز به خانواده ها نیز گفت: ما سعی می‌کنیم تا به مراجعین خدمات خانوادگی و مشاوره دهیم و به مشکلات خانوادگی آنها نیز رسیدگی داشته باشیم. زیرا اینجا دادگاهی برای ایرانیان نیست و وقتی آنها به مرکز مراجعه می‌کنند، ما هم سعی می‌کنیم تا نقش کدخدا منشی را برای آنها داشته باشیم. لذا هیچگاه به پایبندیهای آنها  از نظر رفتار و گفتار و سیاسی بودن و یا سیاسی نبودن نگاه نکردیم و معتقدیم که غیرمتدینین هم می‌توانند مراجعه کنند و هرگز مسائل سیاسی و اعتقادی و مسائل خاص را در ارائه خدمات به آنان مطرح نمی‌کنیم.

ما می‌خواستیم اینجا جایی برای عبادت و مکانی برای بحث و گفتگو و آموزش و هم‌چنین اجتماعات مسلمانان و غیرمسلمانان باشد

وی در ارزیابی از روند فعالیت‌های مرکز اسلامی نیز یادآور شد: اگر بخواهیم کار در اینجا را بررسی کنیم، باید شرایط و مقتضیات اینجا را هم بررسی کنیم. چراکه ما در اروپا و یک کشور غربی با فرهنگ متفاوت هستیم و نیروهایی که مورد نیاز ما هستند، در اینجا یافت نمی‌شوند. اگر بخواهیم کنفرانس برگزار کنیم باید اساتید را از کشورهای مختلف دعوت کنیم و آنها هم برای ورود نیازمند اجازه و ویزا هستند که این مسائل و مشکلات خاص خود رادر بردارد. لذا اگر بخواهیم با این وضعیت، شرایط را بررسی کنیم، من روند را رو به رشد و موفقیت‌آمیز در بخشهایی از کار می‌دانم. ما می‌خواستیم اینجا جایی برای عبادت و مکانی برای بحث و گفتگو و آموزش و هم‌چنین اجتماعات مسلمانان و غیرمسلمانان باشد، که این شرایط فراهم شده است.

ما می‌خواهیم اینجا یک پناهگاه باشد

حجت الاسلام والمسلمین معزی خاطرنشان کرد:  یک مهاجر همواره دلش تنگ است و یک همزبان می‌خواهد و او می‌تواند اینجا هم زبان خود را پیدا کند. ما می‌خواهیم اینجا یک پناهگاه باشد. بسیاری از کسانی که آواره بودند آمدند و ما توانستیم به نوعی آنها را کمک کنیم تا از شرایط بد خارج شوند. خیلی‌ها هم فرزندانشان را برای آموزش قرآن و احکام اسلام می‌آورند و آموزش دینی خود و فرزندانشان را بالا می‌برند تا هویت آنها گم نشود. اینجا جایی است که هم می‌آموزد و هم اجتماع را پدید می‌آورد و هم جایی است که مشکلات خانوادگی و نیازهای اولیه را حل می‌کند. بنابراین آنچه مربوط به فرهنگ زندگی است در اینجا صورت می‌گیرد.

وی افزود: مرکز اسلامی در ماه مبارک رمضان شور و شوق بسیار خاصی دارد. مسلمانان در زمان افطار جمع می‌شوند و نماز جماعت برپا می‌شود و پس از آن سفره افطار گسترده می شود و از ملیتهای گوناگون درکنار هم افطار می کنند و سپس کلاس‌های مختلف به زبان‌های متفاوت برگزار می‌شود. هم‌چنین ما با حدود شش هزار نفر ارتباط پستی داریم که برگه‌هایی نظیر اوقات شرعی و یا مجله اسلام و زندگی را برای آنها ارسال می‌کنیم تا ارتباط ما با یکدیگر قطع نشود. چراکه آنها هم به نوعی خود را وابسته به ما می‌دانند و ما سعی می‌کنیم روابطی پدید آوردیم که نوعی آرامش و اطمینان در بر داشته باشد و هویت دینی آنها را حفظ کنیم و معرفت و آگاهی آنها را بیشتر نماییم. بنابراین ما در این زمینه‌ها موفق بودیم، اما در بخشهایی هم هست که به زمان بیشتری برای تحقق آنها نیاز داریم.

اگر بخواهیم صدا و ندای ما فراتر از یک مرکز برود باید یک تلویزیون دینی مطابق با شان خودمان داشته باشیم

حجت الاسلام والمسلمین معزی با اشاره به مسیر طی شده در مرکز اسلامی انگلستان و تحقق اهداف این مرکز، گفت: ما در ارتباط با هویت و جایگاه اصلی مرکز اسلامی به  90 درصد اهداف دست یافته‌ایم، اما برخی از برنامه‌هایی که ما ترسیم کردیم و فکر می‌کردیم که نیاز است، انجام نشده که باید انجام شود. به عنوان مثال ما معتقدیم که تشکیل یک مدرسه دخترانه و پسرانه با برنامه‌ ریزی بر اساس آموزشی که اینجا رسمیت دارد، اما با وجهه غالب دینی، خدمت بزرگی است. زیرا نسل مهاجری که به اینجا آمده؛ رو به میانسالی و پیری است و نسل بعدی نیاز دارد تا برای حفظ هویت خود تحت آموزش دینی قرار گیرد. هم‌چنین معتقدیم که اگر بخواهیم صدا و ندای ما فراتر از یک مرکز برود باید یک تلویزیون دینی مطابق با شان خودمان داشته باشیم. شاید برخی بگویند این کار به مرکز اسلامی مربوط نیست، اما ما این مسئله را جزو اهداف مرکز می‌دانیم. در عین اینکه تاکید داریم که یک رسانه مطبوعاتی داشته باشیم. البته الان سایت قوی خوبی داریم و مجله انگلیسی و کتابهای متعدد منتشر می‌کنیم، اما اگر بخواهیم با مخاطب بیشتری صحبت کنیم باید این امکانات را هم داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از وظایف عمده ما مواظبت کردن از هویت دینی و اعتقادات و اندیشه‌های دینی مردم و مهاجرینی است که در اروپا زندگی می‌کنند، اظهار داشت: اگر بخواهیم نقشه‌ها و طرح‌های دشمنان بر مسلمانان تاثیر نکند، باید رسانه قوی‌تری داشته باشیم. در اروپا مسئله معارضه و درگیری با اسلام و مسلمانان بسیار قوی شده است و بطور قوی از رسانه ها استفاده می‌کنند. لذا نمی‌توانیم بگوییم که ما می‌توانیم فقط با یک کنفرانس در مرکز و یا با یک سخنرانی پاسخگو باشیم. البته شاید برای یک عده موثر باشیم، اما اگر بخواهیم پاسخ بگوییم و از اعتقادات و فرهنگ درست خود محافظت کنیم باید این زمینه‌ها را هم داشته باشیم. این مسئله هم نیازمند نیروی انسانی و هزینه مالی است که متاسفانه وجود ندارد. لذا اگر این دو مسئله مهیا شود، می‌توانیم چنین اقداماتی داشته باشیم.

اسلام فقط این نیست که آخرت ساز باشد

نماینده مقام معظم رهبری در انگلستان با تاکید بر اینکه ما باید در رابطه با انسجام جامعه شیعی به شیعیان بفهمانیم که بدنبال چه نوع اسلامی باشند، تصریح کرد: اگر شیعیان این اسلام واقعی را نفهمند، انسجام معنا نمی‌یابد. گروهی معتقدند؛ اسلام عبارت است از نماز و روزه و دعا و در وقت عزا عزاداری و غیره. اما به نظر من بینش درست درخصوص اسلام آن است که، بجز عبادت‌های فردی، شامل روابط اجتماعی انسانها با یکدیگر و تلاش برای پیشبرد اهداف اسلامی در زمینه‌های مختلف فکری و اندیشه‌ای و هم‌چنین اجتماعی و اسلام را یک دین اجتماعی و یک دین برای زندگی دیدن است.

وی با بیان اینکه ما تلاش می‌کنیم تا مسلمانان را متوجه این واقعیت کنیم که اسلام فقط این نیست که آخرت ساز باشد، بلکه اسلامی است که زندگی ای را می‌سازد که آخرت ساز است، گفت: ما از ابتدا در مرکز اسلامی تلاش خود را بر گفتمان اسلام و زندگی قرار دادیم و اگر نشریه، مجله، کنفرانس، سخنرانی به نام شب‌های شنبه‌ای و اینترنتی داشتیم و یا حتی در ماه مبارک رمضان تمامی گفتمان و عمل خود را بر پایه اسلام و زندگی قرار دادیم تا این مسئله را در ذهن مسلمانان و شیعیان جا بیاندازیم و به آنها تاکید کنیم که اسلام دینی است برای انسانهای زنده و نه مرده‌ها که بالای سر قبر آنها برویم و فاتحه بخوانیم.

تلاش غرب این است که مهاجرین در فرهنگ آنها هضم شوند

حجت الاسلام والمسلمین معزی در ادامه با اشاره به اینکه اسلام دین زندگی است، خاطرنشان کرد: تلاش غرب این است که مهاجرین در فرهنگ آنها هضم شوند. البته همواره تاکید دارند که ما چند فرهنگی را می‌پذیریم، اما واقعیت این است که می خواهند همه یک نوع فرهنگ، یک نوع دموکراسی و یک نوع آزادی و یک نوع رفاه و لذت جویی را داشته باشند. در صورتیکه ما معتقدیم؛ مسلمانان در حالی که باید همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند و با یکدیگر و با دیگران درگیر نشوند، در عین حال فرهنگ خود را حفظ کنند و بتوانند سبک زندگی را که متناسب با اعتقاداتشان است را دنبال کنند. در عین حال؛ ازدواج و تربیت فرزند و رشد یافتن و درس خواندن و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی همه از مسائلی است که یک مسلمان وقتی در یک جامعه زندگی می‌کند نمی‌تواند آن جامعه را نادیده بگیرید و در حاشیه حرکت کند، بلکه باید در متن زندگی کند، اما با توجه به حفظ هویت و اعتقاداتش باید گام بردارد. که تلاش ما هم در همین راستا است.

امروز دنیای غرب تلاش دارد تا مسلمانان از هم جدا شوند، لذا بحث شیعه و سنی را به شدت دنبال می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین معزی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف اسلام زنده و اسلام زندگی و اسلام زندگی بخش، مسئله وحدت امت اسلامی است، اظهار کرد: امروز دنیای غرب تلاش دارد تا مسلمانان از هم جدا شوند، لذا بحث شیعه و سنی را به شدت دنبال می‌کنند و بحث سوابق تاریخی مسلمانان را به نوعی مطرح می‌کنند که ایجاد افتراق نماید و شیعه و سنی را رو در روی هم قرار ‌دهد. اما ما تلاش می‌کنیم تا از نظر فکری و فرهنگی جامعه اسلامی مقیم انگلیس را به وحدت برسانیم و خودمان هم بتوانیم با مسلمانان جوامع دیگر در ارتباط باشیم. اما برنامه‌های ضد اسلامی سعی دارد تا در اینجا مسلمانان را رو در روی هم قرار دهد و در عین حال شیعیان را هم با هم روبرو می‌کند و نوعی از فرهنگ های خاص را که موجب وهن اسلام می‌شود را ترویج می‌دهد.

قمه زدن در غرب از جمله کارهایی است که موجب رفتن آبرو و عزت اسلام می‌شود

وی با اشاره به اینکه در اروپا هر یک از شیعیان طبق سنت‌ها و فرهنگ خود عزاداری امام حسین(ع) را انجام می‌دهند اما برخی هستند که با کارهایی که به اسلام خدشه وارد می‌کند، موجب وهن مسلمانان می‌شوند، گفت: در سرزمین‌های اروپایی و غربی نمی‌توان هر کاری را در مقابل انظار مردم انجام داد. به عنوان مثال قمه زدن در غرب از جمله کارهایی است که موجب رفتن آبرو و عزت اسلام می‌شود و چند سالی است که در این سرزمین پدیدار شده و از اسلام یک چهره خشن نشان می‌دهد. ریشه این قضیه هم این است که در برابر اسلام ناب و اسلام زندگی و اسلام حیات بخش، عده‌ای دیگر سعی کردند تا چهره اسلام را خدشه‌دار کنند.

مسوول مرکز اسلامی انگلستان از دیگر عوامل ضدیت غرب با مسلمانان را گرایش روز افزون غیرمسلمانان به اسلام دانست و یادآور شد: دو نوع مسلمان شدن در اینجا وجود دارد : یک نوع آن که بیشترین هم هست در رابطة ازدواج با مسلمانان است و بحثی جداگانه می طلبد و یکی دیگر از طریق مطالعه و تحقیق و تدبر است و پیروان مکتب اهل بیت و اهل سنت این افراد را داشتند و در کشورهای انگلستان و دیگر کشورها هم روز بروز جمعیت مسلمانان بیشتر شد و لذا آنها  سعی کردند تا چهره اسلام را خدشه‌دار کنند. هم‌چنین درگیریهایی که در کشورهای اسلامی بین شیعه و سنی رخ می‌دهد مانند عراق و سوریه و افغانستان یکی از آثار مهم آن این است که جلوی نشر و گسترش اسلام در غرب گرفته می شود و یک نوع اسلام آدم کشی و اسلام اذیت و آزار و به اصطلاح اسلام خشونت را نشان دهند.

تلاش ما بر این است که نشان دهیم مسلمانان نسبت به سرنوشت یکدیگر مسئولیت دارند

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است که نشان دهیم مسلمانان نسبت به سرنوشت یکدیگر مسئولیت دارند، گفت: دشمنان اسلام سعی می‌کنند تا مسلمانان (شیعه و سنی) را در مقابل هم قرار دهند تا یک چهره بسیار بد از اسلام را نشان دهند. در صورتیکه مکتب تشیع مکتب تفکر و عقلانیت و  اجتهاد و مکتب سنجیدن زمان و مکان در اجتهاد و مکتبی است که در جهان انقلاب بزرگی را به وجود آورد و نظام سازی کرد و نظام اسلامی را 35 سال با تمام مشکلات سرپا نگه داشت.

اینطور نباشد که بگوییم ما شیعه امیرالمومنین(ع) هستیم اما نشانه‌ای از مرتضی علی(ع) در خود نداشته باشیم

حجت الاسلام والمسلمین معزی آنچه برای مسلمانان مفید است را آشنایی آنها با حقایق اسلام دانست و تصریح کرد: یکی از وظایف عمده مراکز اسلامی آشنا کردن مردم با حقایق اسلام بطور شایسته است تا سبک زندگی و افکار و عمل خود را مطابق اسلام کنند. اینطور نباشد که بگوییم ما شیعه امیرالمومنین(ع) هستیم اما نشانه‌ای از مرتضی علی(ع) در خود نداشته باشیم. لذا آنچه آینده مسلمانان را در اینجا تضمین می‌کند این است که مسلمانان هم معرفت اسلامی داشته باشند و هم سوالات اینها را بدانند و پاسخ مناسب داشته باشند و مراکز اسلامی هم باید تلاش کنند تا آگاهی و معرفت مسلمانان را بالا ببرند. هم‌چنین رفتار و کار مسلمانان  در امانت و راستگویی و خدمتگزاری باید بخوبی مشخص باشد تا چهره واقعی اسلام را نشان دهد. بنابراین آنچه آینده اسلام را در اینجا رقم می‌زند این است که مراکز اسلامی در این زمینه‌‌ها تلاش وافر داشته باشند. در عین اینکه نقش رسانه‌ها هم در تبیین اهداف اسلام و معرفت دینی و اینکه رفتار مسلمانان را منطبق با حقایق اسلام نشان دهد، بسیار مهم است.

جمعیت  مسلمانان در غرب رو به افزایش است

نماینده مقام معظم رهبری در انگلستان، با اشاره به آمار مسلمانان در انگلستان، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جایگاه مذهب و دین را در سرشماری و آمار انگلستان داشته باشیم، طبق آماری که در سال 2001 از دین مردم بدست آمد؛ از کل جمعیت مردم انگلستان که ابراز کردند اعتقادی به مسیحیت دارند، نیمی از جعیت را تشکیل می‌دادند. البته این آمار به این معنا نبود که آنها ملتزم به دین بودند و حضور در مراسم و اعتقاد به خدا داشتند. اما در آن سال 34 درصد معتقد به خدا بودند. در عین حال آمارها نشان می‌دهد که اعتقاد به مسیحیت در بریتانیا رو به افول است، بطوریکه در سال 2001، 14  درصد  خود را بی‌دین معرفی کردند و این آمار در سال 2011 به 25 درصد رسیده است و می‌توان انتظار داشت که در سالهای آینده اسلام مذهب اول انگلستان باشد. در سال 2011 نشان می‌دهد که تعداد مسیحیت با سرعت 50 درصد و سریعتر از آنچه پیش بینی می‌شد در حال کاهش است و سن اکثر مسیحیان بیش از 60 سال است . بر اساس گزارش روزنامه گاردین در سال 2011 ، 88 درصد مسلمانان کمتر از 50 سال سن داشتند و نیمی از آنها زیر 25 سال هستند.

وی افزود: البته اینکه ما تصور کنیم که مسلمانان مهاجر هستند، اینگونه نیست. زیرا فرزندان آنها در اینجا متولد می‌شوند. مسلمانان بریتانیایی الاصل را اگر بخواهیم مقایسه کنیم در سال 2011 ، 77 هزار و 272 نفر بودند. اما اگر بخواهیم بگوییم کسانی که اینجا مهاجرت کردند و یا در اینجا متولد شدند باید بگوییم که در سال 2011، 2 میلیون و 869 هزار نفر مسلمان داشت. اگر قومیتها را هم در نظر بگیریم، پاکستانیها 43 درصد، بنگلادش 16درصد، هند 10درصد، انگلیسی 4درصد، عرب 3درصد،  ترکیه و آلبانی و بوسنی 3درصد، مالزی 2درصد، افغانی 1درصد، فرانسوی 1درصد و ایرانی 1 درصد هستند. البته این آمار از سوی موسسه آمار ملی انگلستان انتشار یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین معزی با بیان اینکه تعداد تاسیس مراکز اسلامی در کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که جمعیت  مسلمانان رو به افزایش است، گفت: افزایش مراکز اسلامی نشانگر این است که نهادسازی اسلامی بیشتر شده و نیاز به این مراکز هم افزایش یافته است. چراکه مراکز رو به رشد هستند و حضور شیعیان در مراسم‌های گوناگون هم موید این مطلب است. در برخی از مراسم‌ حاضران در مرکز اسلامی اعتراض می‌کنند که جا کم است و جوابگوی عده حاضر در مراسم نیست. البته این مسئله در حالی است که مرکزاسلامی انگلیس یکی از بزرگ‌ترین مراکز شیعی در اروپاست. به هر حال آمار نشان می‌دهد که ما در ده سال اخیر رو به رشد بوده ایم.

یک روحانی باید بداند که آنچه بیش از هر چیز انسانها را جذب می‌کند، اخلاق است

حجت الاسلام والمسلمین معزی در توصیه‌ای به کسانی که بعد از وی به عنوان مسوول در مرکز اسلامی مشغول فعالیت خواهند شد، به شفقنا گفت:  یک روحانی دینی در اینجا، تنها یک مربی و مبلغ گفتاری و کلاسیک نیست و در ارتباط با افراد باید تاثیرگذار باشد. خیلی جاها نیاز است که سنگ صبور و بردبار باشد و بداند؛ آنچه بیش از هر چیز انسانها را جذب می‌کند، اخلاق است. متاسفانه ما در برخی از مراکز اسلامی اخلاق خوب و شایسته‌ای را که جذب می‌کند، کمتر مشاهده می‌کنیم، در صورتیکه اگر انسان صادقانه برخورد کند بسیار بهتر جواب می‌دهد. هم‌چنین اگر دلسوزی و حس پدری را احساس کند و چتر او باز باشد و همه را در برگیرد و  فقط با ملیت خاصی نباشد، بلکه ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف را بگونه‌ای در برگیرد که همه احساس کنند که محل خودشان است، در جهت تبلیغ اسلام بهتر جواب خواهد گرفت. ما معتقدیم هر کسی که به امیرالمومنین(ع) علاقه دارد و رو به قبله نماز می‌گذارد، مرکز اسلامی انگلیس از آنِ اوست. البته غیرمسلمانان هم می‌توانند مراجعه کنند و بنشینند و بحث و گفت و گو کنند. آنچه من توصیه می‌کنم به عزیزان این است که یک روحانی در مرحله اول باید در خدمت مردم باشد و مردم احساس کنند این موضوع را و بعد باید صداقت در گفتار و رفتار خود داشته باشند و اعمالش مطابق رفتارش باشد و سنگ صبور افراد باشد تا به نوعی راهگشا باشد. حتی اگر نمی‌تواند گره‌گشا باشد حداقل حرف آنها را گوش کند.

اینجا غم غربت انسانها را می‌گیرد و می‌خواهند خود را از غم و غصه خالی کنند، لذا باید فضای مناسبی ایجاد شود

وی افزود: اینجا غم غربت انسانها را می‌گیرد و می‌خواهند خود را از غم و غصه خالی کنند، لذا باید فضای مناسبی ایجاد شود. هم‌چنین باید فضای معنوی ایجاد کند، چراکه به عنوان مثال شب‌های دهه عاشورا و ماه رمضان و احیاء فراموش شدنی نیست و شب های جمعه و دعاهای کمیل بسیار لذت‌بخش است. لذا یک روحانی باید یک فضای عطرآگینی را ایجاد کند و در مرحله بعد باید زمان و مکان را تشخیص دهد و شرایط سنی جوانان اعم از دختر و پسر را بداند. او باید متناسب با ذهن و فکر آنان جواب سوالات را بدهد و درک موقعیت کند تا موفق شود.

حجت الاسلام والمسلمین معزی در پاسخ به این سئوال که ارتباط مرکز اسلامی با علما و روحانیون و مبلغان مقیم در انگلستان چگونه است، گفت: ما در اینجا سالی دو مرتبه یکی قبل از ماه مبارک رمضان و دیگری ماه محرم، نشست‌هایی داریم که تاکنون 16 اجلاس برگزار شده و از سراسر بریتانیا حدود 150 روحانی جمع می‌شوند و موضوعات مورد نیاز را به بحث می‌گذارند و در جهت بهبود شرایط و استفاده درست و بهینه از مقعیت تبلیغی ماه رمضان ومحرم بحث و گفتگو می کنند.

تاکنون هر کسی که خواسته توانسته با من ملاقات کند. حتی کسانی که مخالف انقلاب بودند به این مرکز مراجعه کردند

به گفته حجت الاسلام والمسلمین معزی، تاکنون هر کسی که خواسته توانسته با وی ملاقات کند. حتی کسانی که مخالف انقلاب بودند به این مرکز مراجعه کردند. کسانی هم بودند که در سمت‌هایی قرار داشتند و الان با نظام ارتباط ندارند، اما به مرکز مراجعه می‌کنند و حرف می‌زنند و اگر تقاضایی داشته باشند و کاری از دست مسوولین مرکز بر‌آید، به آنها رسیدگی می‌کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در انگلستان گفت: کانال های تلویزیونی فارسی و عربی هست که شب و روز به برادران اهل سنت و شخصیت‌های اهل سنت ناسزا می‌گوید. هم چنین کانالهایی که از سوی اهل سنت اداره می شود و به مکتب تشیع و بزرگان دین ناسزا می گوید. هدف ما از اسلام در اینجا معرفی یک دین زندگی ساز، اندیشه پرور، خردورزانه ‌است تا در برابر تفکر و فلسفه امانیستی و سکولاریستی و لیبرالیستی غرب قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است تا مشکلات کسانی را که نسبت به ایران و نظام اسلام و مراکز اسلامی مسئله دار بودند را حل کنیم، تصریح کرد: ما در مورد بعضی افراد موفق بودیم و درخصوص بعضی دیگر نتوانستیم کاری از پیش ببریم. ما در اینجا روابط خوبی را با علما و نمایندگان مراجع داریم و و جلساتی را هم بطور ماهیانه برگزار می‌کنیم و راهکارها را بررسی می‌‌نماییم که در بسیاری مواقع هم بسیار موثر بوده‌اند. اما گروه‌هایی هم بوجود آمده‌اند که از جهل جاهلان استفاده می‌کنند و از احساسات و عواطف دینی مردم بهره جویی می‌کنند تا اختلاف و درگیری ایجاد نمایند. حتی سنی‌ها هم با یکدیگر درگیر شده‌اند و وهابیت و تکفیری‌ها بسیار مشکل ایجاد کرده‌اند و روحیه افراطی‌گری را پرورش داده‌اند.

مسوول مرکز اسلامی انگلستان با تاکید بر اینکه مرکز اسلامی یک جایگاهی برای مسلمانان است تا نیازهای اسلامی خود را در اینجا مطرح کنند، گفت: ما در تلاش هستیم تا از اینترنت و فضای مجازی استفاده بهینه کنیم و آدرس ایمیل‌های ما بسیار خوب شده است و سوالاتی که مردم دارند را به راحتی می‌توانیم پاسخ دهیم؛ حتی می‌توانیم واسطه‌ای با مراکز پاسخگو باشیم و در این راستا اگر کسی طرحی و برنامه‌ای در جهت رشد مرکز داشته باشد، ما از آن استقبال می‌کنیم.

یک سلسله مشکلات شخصی دارم که مجبور به بازگشت به ایران هستم

حجت الاسلام والمسلمین معزی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت به ایران گفت: یک سلسله مشکلات شخصی دارم که مجبور به بازگشت به ایران هستم و به نوعی هم نتوانستم آنها را حل کنم.

مسوول مرکز اسلامی انگلستان در پایان خطاب به کسانی که در اروپا زندگی می‌کنند، گفت: فضای اینجا غفلت آفرین و بسیار مادی است و انسان ناخواسته وارد محیط غیر الهی و غیرانسانی می‌شود. لذا اگر بخواهید خود را در اینجا حفظ کنید، به کارهای معنوی و فکری و عبادی نیاز دارد و مرکز اسلامی می‌تواند تا حدود زیادی کمک کند و به جنبه‌های معنوی و عملی و ارتباطی بیافزاید. از سوی دیگر نیز جامعه مسلمین هر چه سازمان یافته‌تر و متحدتر و متشکل‌تر باشند اینجا مفیدتر خواهند بود بخصوص در آینده‌ای که جهان از نظر رفتاری پیچیده‌تر می‌شود. زیرا آینده دنیا ساده نیست و دنیا پیچیده خواهد بود و جوانان باید علاوه بر احساسات و عواطف دینی به جنبه‌های عقلانی و خردورزی هم بپردازند و البته اگر ما یاری کنیم خدا را خدا هم ما را یاری خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها