أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۱۲۷۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۰۴ فروردين ۱۳۹۳
نمره اقتصادی دولت در این هفت ماه باید چند باشد؟ ایا دولت به وعده‌هایی که قبل از انتخابات داده بود عمل کرد؟ تیم اقتصادی روحانی چه کارهایی باید انجام می‌داد که نداد و چه کدام کار‌ها را به اشتباه انجام داد؟

به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، این چند سوال کوتاه پرسشی است که مجله «رمز عبور» از ۵ اقتصاددان برجسته کشور پرسیده است. 

دکترحسین راغفر- عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا: من به عملکرد اقتصادی دولت نقدهای جدی دارم. به جرات می‌توانم ادعا کنم دولت در حوزه اقتصاد هیچ کار مشخص و روشنی انجام نداده است و بسیار عقب است و تصمیمات در این حوزه بسیار کند اتخاذ می‌شود. 

یکی از نقدهای جدی به دولت جزیره‌ای عمل کردن او در برخی امور است. همچنین شواهد نشان می‌دهد دولت قاطعیت لازم را برای رویارویی با عمق مسائل و مشکلات کنونی ندارد. به عنوان مثال همین موضوع اصلاح نحوه پرداخت یارانه‌ها یکی از مواردی است که نشان می‌دهد دولت قاطعیت لازم برای برخورد با امور اقتصادی ندارد. بنده اعتقاد دارم در فرصتی که پیدا شد دولت می‌توانست حداقل در این شیوه غلط پرداخت یارانه‌های نقدی اصلاحی انجام دهد که متاسفانه عقب نشینی کرد و مسئله را به زمان مجهول دیگری موکول کرد که همین نکته نشان دهنده‏ی عمق اشتباهات در تیم اقتصادی دولت است. 

لذا به نظر من اقداماتی که دولت انجام می‌دهد بسیار ناکافی است و از درون مطالعاتی که انجام می‌دهند هم چیزی بیرون نخواهد آمد. 

دولت تاکنون هیچ چشم انداز اقتصادی روشنی بروز نداده است. اینکه اصلا قرار است چکار کند و چه اهدافی را مدنظر دارد. به تعبیر دیگر آرمان‌های دولت در حوزه اقتصادی مشحص نیست. 

به هرحال نقدهای جدی درباره عملکرد اقتصادی تیم اقتصادی آقای روحانی می‌توان بیان کرد که البته یکی از این انتقادات توزیع همین سبد کالای رایگان بود. به نظر من اتفاقاتی که نباید می‌افتاد افتاد و نشان داد دولت دراین زمینه خیلی آسیب پذیر است و البته در آینده آسیب پذیرتر خواهد بود. 

دکتر ابراهیم حسینی نسب –عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: این کار سختی است و من نیز اصلاً از نمره دادن خوشم نمی‌آید. البته انصافا آقای روحانی تلاش‌های خوبی کرده‌اند و درحد توان خود کار کرده‌اند، اما باید اذعان کنم عملکردشان می‌توانست بهتر از این باشد که البته باید بگویم تحرک امیدوارکننده‌ای که بتواند اقتصاد بیمار کنونی را متحول کند در ایشان ندیده‌ام؛ زیرا زمزمه‌های دوباره وضع همین است و هیچ اقدامی صورت نگرفته است، به گوش می‌رسد و اگر بخواهیم منطقی فکر کنیم، متوجه می‌شویم، بعید است که بتوان همهٔ مسائل را با سرمایه‌گذاری خارجی حل کرد.

من فکر می‌کنم مشکل تیم اقتصادی ایشان تاکید خیلی زیاد تیم اقتصادی-سیاسی ایشان به انعطاف خارجی است. من می‌گویم این نگاه شکست می‌خورد؛ لذا باید مراقب بود. نکته بعد درباره آقای روحانی این است که با اینکه ایشان زحمات زیادی کشیده‌اند اما به وعده‌های انتخاباتی که قبل از مبارزات انتخاباتی داده بودند انجام ندادند. لذا توصیه می‌کنم وقت را هدر ندهند و هرچه زود‌تر اقدامات مقتضی انجام بدهند. مثلا برای معضل بیکاری کاری انجام نشده. البته من برنامه‌ای ندیدم...

دکتر فرشاد مومنی- عضو هیات علمی دانشگاه علامه: بسیاری از درآمدهایی که دولت در لایحه بودجه ۹۳ پیش بینی کرده بود قابل تحقق نبود. من تصورم این است که دولت خیلی خوش بین فکر می‌کند. پیش‌بینی‌هایی که در منابع بودجه شده نسبت کافی با واقعیت‌های مشاهده‌شده ندارد. توصیه اکید من آن است که حتی در زمینه سیاست‌های تبلیغاتی واقع‌بینانه‌تر برخورد شود. از دیگر مشکلات کنونی دولت یازدهم عدم انسجام برنامه‌های این دولت است.

باید اذعان کنم تناقض در گفتار و عملکرد مسولان وجود دارد. یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران رکود تورمی است که بخش اعظم دشواری‌های اقتصاد ایران را شکل داده است. من متاسفانه هیچ برنامه‌ای از تیم اقتصادی دولت درباره رفع این چالش بزرگ اقتصادی ندیدم و این مسئله خیلی خطرناک است. اگر همین بی‌برنامه‏گی در اقتصاد ادامه داشته باشد وضعیت بحرانی کنونی بحرانی‌تر خواهد شد. 

دکترابراهیم رزاقی –عضو هیات علمی دانشگاه تهران: به صراحت می‌گویم دولت آقای روحانی ادامه دهنده راه دولت‌های لیبرال گذشته است. متاسفانه این دولت تشکیل شده از تیم اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی و خاتمی است. لذا به طور حتم این تیم اقتصادی همانطور که از پیشینه آن‌ها پیش بینی می‌شود لیبرالی فکر می‌کنند. نگاه لیبرالی برای اقتصاد ایران مضر است. بنده تاکنون هیچ برنامه منسجمی از دولت آقای روحانی ندیدم.

ایشان وعده‌های خوبی داد اما حالا که هفت ماه از رئیس جمهورشدنشان گذشته بسیاری از آن‌ها را فراموش کرده و فقط دولت قبلی را تخریب می‌کند. بنده به ایشان می‌گویم دیگر هفت ماه از فعالیتشان در دولت سپری شده لذا با این اوصاف تخریب دولت قبلی هم تاریخ مصرفش گذشته و باید از این به بعد، از عملکرد خود بگوید واز کارهایی که کرده است دفاع کند. بنده به این دولت نمره زیر ۱۰ می‌دهم. من متاسفم که باید بگویم این دولت در این شش ماه عملکرد خوبی نداشت و اگر بخواهد به همین منوال ادامه دهد اوضاع بد‌تر خواهد شد. 

دکترجمشید پژویان –رئیس سابق شورای رقابت: واقعیتش این است که نمی‌خواهم الان و در حالی که تنها حدود ۷-۶ ماه از فعالیت دولت می‌گذرد عملکرد دولت را نقد کنم و یا نمره‌ای به او بدهم. اما اگر بخواهم در این شش ماه رفتارهای اقتصادی دولت را تجزیه و تحلیل کنم به یک مسئله می‌رسم و آن اینکه از تیم اقتصادی دولت انتظار بیشتری می‌رفت. من به جرات می‌گویم دولت آقای روحانی استراتژی خاصی در اقتصاد ندارد و این مسئله شاید مهم‌ترین نقدی است که می‌توان به دولت وارد کرد.

شما می‌دانید دولتی که استراتژی نداشته باشد هیچ کاری نمی‌تواند بکند و البته نخواهد توانست. من برنامه خاصی از دولت ندیدم؛ لذا باید اذعان کنم فعلا متاسفم و منتظرم تا انشالله به زودی برنامه‌ها و رفتارهای مناسب و کار‌شناسی از دولت ببنیم. البته به برخی از اقدامات دولت نیزمانند توزیع سبد کالا نقد جدی دارم. فعلا برای نمره دادن زود است اما اگر بخواهم نمره‌ای بدهم خیلی هم نمره قابل قبولی نخواهم داد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها