أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۱۲۸۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۰۵ فروردين ۱۳۹۳
قزوین با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی فراوان، ظرفیت‌های فراوانی برای پذیرایی از مسافران و گردشگردان دارد و معروف به شهر چهار انبیا و چهارمین حرم اهل بیت (ع) است.
استان قزوین با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی فراوان، ظرفیت‌های فراوانی برای پذیرایی از مسافران و گردشگردان دارد و با اهتمام ویژه مسئولان استان می تواند به یکی از قطب های گردشگری مذهبی در کشور تبدیل شود.

گردشگری مذهبی از رایج‌ترین اشکال گردشگری در جهان به شمار می رود، جاذبه های مذهبی زیارتگاه‌ها و اماکن مقدس هر ساله تعداد زیادی از مسافران را جذب می‌کند، چرا که مذهب و معنویت با روح بشریت عجین است، در همین راستا سرمایه گذاری در این حوزه جهت توسعه صنعت گردشگری در استان امری ضروری است.

از مجموع 8 هزار بقعه موجود در کشور، 264 امامزاده در قزوین وجود دارد که 9 امامزاده و بقعه آن شاخص و همواره مورد توجه گردشگران بوده است که از میان آنها می‌توان به امامزاده حسین (ع) فرزند امام رضا(ع) اشاره کرد، امامزاده حسین (ع) بر اساس روایات در سال 201 هجری قمری و در سن 2 سالگی بر اثر بیماری در قزوین دارفانی را وداع گفت.

به جز درب‌های نفیس چوبی این بنا که از شاهکاری بی نظیر منبت کاری محسوب می شود، بقیه بنا از آثار هنرمندان دوره صفوی و قاجار است.

نقوش هندسی، تزئینات کاشیکاری، درهای بلند و شش مناره کوچک بر فراز آن زیبایی خاصی به بنا بخشیده است، صحن بزرگ امامزاده که با 52 ایوانچه گرداگرد بقعه را فرا گرفته، نمونه بسیار زیبایی از هنر کاشیکاری و معماری دوره قاجار است.

در حال حاضر طرح توسعه و ساماندهی آستان این امامزاده به منظور تأمین راه زائران و توسعه گردشگری در قزوین در دستور کار مجموعه مدیریت شهری و مسئولان استان قرار گرفته است.

یکی دیگر از بناهای ارزشمند این شهر تاریخی بقعه چهار انبیاء است که از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که در نزدیکی عمارت چهلستون قرار دارد و از مشهورترین آرمگاه‌های متبرکه قزوین به شمار می رود و این بنا از دوره صفوی مورد احترام و توجه مردم بوده است.

بقعه چهارانبیاء که در کنار مدرسه پیغمبریه و در غرب بنای چهل ستون واقع شده است، علاوه بر اینکه آرمگاه 4 تن از انبیای الهی به نام های سلام، سلوم، سهولی و القیا است، مقبره امامزاده صالح پسر امام حسن مجتبی (ع) را نیز در خود جای داده است.

بنای فعلی مقبره در دوره قاجار توسط میرزا مسعود شیخ الاسلام تعمیر و مرمت شده است، دور تا دور این حرم کتبیه‌ای گچبری شده از سوره جمعه با رنگ طلایی روی زمینه لاجوردی به خط نسخ، توسط مرحوم شیخ علی سکاکی نوشته شده است که از جمله آثار هنری بقعه به شمار می‌رود،همچنین کاشیکاری‌های آن جلوه‌ای زیبا از هنر ناب ایرانی است.

در سفر اخیر نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد به قزوین و بازدید از بقعه پیغمبریه، وی وجود این پیامبران را افتخاری برای مردم قزوین خواند و این مکان را یکی از نقاط عطف شهر برای تبدیل به قطب گردشگری مذهبی در کشور دانست.

وجود بقاع متبرکه و اماکن مذهبی متعدد به ویژه دو بقعه چهارانبیاء و امامزاده حسین(ع) در محدوده جغرافیایی قزوین، حاکی از آن است که این شهر می تواند با معرفی و توسعه این اماکن، زمینه را برای جذب بیشتر گردشگر فراهم کند و به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در حوزه گردشگری مذهبی معرفی شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها