کد خبر: ۲۱۳۴۸۳
زمان انتشار: ۱۳:۲۵     ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
در سایه تبلیغات چند هفته ای صدا و سیما برای انصراف از یارانه؛
با توجه به تبلیغات گسترده صدا و سیما مبنی بر «"انصراف" سرپرستان خانوار از دریافت یارانه نقدی» و ذکر این واقعیت که درصد قابل توجهی از مردم ، خصوصاً قشر مستضعف ، تنها رسانه‌ی در اختیارشان رسانه ملی است ، پس از اعلام دیرهنگام نحوه‌ی ثبت نام دریافت یارانه و پایین آمدن حساسیت های سرپرستان در پیگیری اخبار و امکان عدم آگاهی قشر نیازمند از روز و نحوه‌ی ثبت نام یارانه ، این احتمال قوت می گیرد که بخش اعظمی از افراد نیازمند از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف شوند.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، برخی بر این باورند که افتضاح «سبد کالا»، ابداً نمی تواند حاصل یک بی تدبیری ساده باشد. اینکه «دولت جمهوری اسلامی ایران» و نه یک نهاد یا سازمان یا حتی وزارتخانه خاص، تصمیم بگیرد به چند میلیون نفر، سبدی بدهد که برای تأمین محتوای آن لارم است قراردادهای کلان با چندین کارخانه بزرگ ایرانی و خارجی بسته شود، از طرفی برخی از این کالاها، محصولات یخ زده شش ماه و حتی یک سال قبل برخی انبارها باشد، این اتفاق درست در ایام دهه فجر اتفاق بیفتد و تقارن آن، تبدیل به تیتر یک رسانه های دنیا شود، بسیار دور از ذهن است که صرفاً حاصل یک «بی دقتی» بوده باشد.

همچنین اینکه رئیس جمهور اعلام کند «ما به این نتیجه رسیدیم که استعلام وضع مالی مردم توسط حساب های بانکی شان، سبب بی اعتمادی مردم به نهادهای اقتصادی می شود» و از آنطرف، هیچ راه جایگزینی اعلام نکند که از طریق آن بخواهند وضعیت اقتصادی مردم را بررسی و تنها به آنهایی که نیازمندند، یارانه بدهند، از همان ابتدا مشکوک و مورد پرسش تحلیلگران قرار گرفت.

از سوی دیگر در روزهای گذشته، شاهد تبلیغ گسترده صدا و سیما مبنی بر اینکه «"انصراف" از دریافت یارانه ها، کمک بزرگی به اقتصاد ملی خواهد بود» بوده ایم. تبلیغی که «ضرورت» و «چرایی این حد گسترده از آن» مورد پرسش مردم و تحلیلگران بوده است.

به راستی دولت اینقدر خوش خیال است که تصور می کند با این تعداد بالا زیرنویس و تبلیغات، مردم از دریافت یارانه مختصرشان انصراف خواهند داد؟ و آیا آن قشر مورد هدف، یعنی «مرفهین» جامعه، اصولاً چقدر مخاطب تلویزیون ما هستند که این تبلیغات بر روی ایشان مؤثر باشد؟

شاید دانستن گزاره ای دیگر درمورد برنامه دولت برای یارانه ها، بتواند «کلیدی» برای حل این پرسش ها باشد. همانطورکه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام نموده است، قرارست از روز «20 فروردین» (روز ملی فناوری هسته ای) سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی براساس عدد سمت راست کارت ملی خود، در یک روز خاص از طریق شبکه اینترنتی به نشانی  refahi.ir مراجعه کرده و ثبت نام نمایند. اما در این مورد، تاکنون «هیچ» زیرنویس و تبلیغی در تلویزیون صورت نگرفته است.




حال این دو گزاره را در کنار یکدیگر قرار می دهیم:

1. تلویزیون دو سه هفته، هر روز مرتباً اعلام می کند از دریافت یارانه «انصراف» بدهید.
2.سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی، نهایتاً یک روز وقت دارند که از طریق مراجعه به سایت  «ثبت نام» کنند.

در گزاره تبلیغی اول، مردم تصور می کنند که به خودی خود، نام آنها برای دریافت یارانه ثبت «هست» و تنها اگر قصد دارند از ادامه دریافت، «انصراف» دهند، باید روزی به سایتی که اعلام خواهد شد و یا شایدم نخواهد شد بروند. این پیش فرض به مدت دو سه هفته در ذهن مردم شکل می گیرد. حال آنکه حقیقت ماجرا، دقیقاً عکس این است و قرار است در یک روزخاص سرپرستان متقاضی نیازمند یارانه نقدی، به آن سایت اعلامی بروند و ثبت نام کنند.

حال با توجه به تبلیغات گسترده صدا و سیما مبنی بر  «"انصراف" سرپرستان خانوار از دریافت یارانه نقدی» و ذکر این واقعیت که درصد قابل توجهی از مردم ، خصوصاً قشر مستضعف ، تنها رسانه‌ی در اختیارشان رسانه ملی است ، پس از اعلام دیرهنگام نحوه‌ی ثبت نام دریافت یارانه و پایین آمدن حساسیت های سرپرستان در پیگیری اخبار و امکان عدم آگاهی قشر نیازمند از روز و نحوه‌ی ثبت نام یارانه ، این احتمال قوت می گیرد که بخش اعظمی از  افراد نیازمند از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف شوند . و این همان چیزی است که می توان آن را «جنگ نرم صدا و سیما و دولت، علیه قشر مستضعف» نامید.




و همه این مسائل فارق از این مسئله می باشد که چگونه این خیل عظیم ثبت نام کنندگان یارانه نقدی طی 10 روز و آن هم براساس رقم سمت راست کارت ملی خود به اینترنت مراجعه نمایند و ثبت نام نمایند آنهم در صورتی برای نیازمندان واقعی (روستاییان ، عشایر و ... ) دسترسی به اینترنت در یک روز خاص سخت می باشد. و باز باید از این موضوع گذر نمود که کاهش سرعت اینترنت و یا قطع شدن سرور سایت رفاهی دات سبب حذف شدن گروهی از نیازمند به یارانه نقدی می شود .

و چنانچه این مسأله را در کنار مسأله سبد کالا و برنامه گسترده دولت در تعطیلی رسانه ها و شکایت از منتقدین قرار دهیم، به شباهت هایی از یک «جنگ روانی» دست می یابیم که البته امیدواریم این شباهت، اتفاقی بوده و چنین یادداشت هایی، تبدیل به «تئوری های توهم توطئه» شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۹
در انتظار بررسی: ۸
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۶ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
۱۸
۱
خدای نیازمندان و مستضعفان هم بزرگ است. بگذارید هر جور می خواهند رفتار کنند.
تاریخ تمام این اتفاقات را در دل خود ثبت می کند.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
۸
۲
به نظر شما مستضعف کیست از سال 68 با روی آمدن دولت سازندگی کلمه مستضعف از ادبیات ایران اسلامی برداشته شد و بجای آن قشر آسیب پذیر استفاده شد... !!! آگاهان تفاوت این دو کلمه را خوب درک می کنند!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۳
۶
۰
متاسفانه رسانه ملی بخاطر وابستگی شدید بودجه ای به دولت وضعف مدیریت استقلال رسانه ای خودراازدست داده ودرقابل دریافت کمک دولتی تعهدکرده حداقل یکملیون نفرراازدریافت یارانه منصرف کند وازاینرو به تبلیغات گستردهای دست زده است که خود هم بربیهودگی ان واقف است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۴۷ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۳
۱۰
۰
دروغدروغ دروغ دروغ دروغ دروغدروغ دروغ دروغ دروغ دروغدروغ دروغ دروغ دروغ دروغدروغ دروغ دروغ دروغ دروغ دروغ دروغ دروغ دروغ
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۳
۱۲
۲
میخوان 20 فروردین روز ملی فناوری هسته ای رو که هرسال جشن میگرفتیم رو هم ازمون بگیرن و به روز نکبت تبدیل کنند این ها همش سیاست... ا-ر هستش خدا ازشون نگذره
پاسخ
محسن از قم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۵ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۳
۱۲
۱
حدود هفتاد ملیون در مدت ده روز در یک سایت خاص باید ثبت نام کنند.تعداد زیادی کار با رایانه را نمیدانند تعدادی هم سواد ندارند تعدادی هم هنوز کارت ملی ندارند و خلاصه اگر ترافیک و مشکلات دیگر هم که زیاد هست اضافه کنیم رقمی حدود 40 تا 50 درصد شاید بتوانند ثبت نام کنند و بقیه جا خواهند ماند و امیدوارم که اقایان نخواهند نارضایت تراشی کنند که فکر میکنم همینطور باشد. خودتان عواقبش را حدس بزنید.
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۶ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۳
۱۴
۰
با مطالب بالا کاملا موافق هستم
ولی این دیگر سبد کالا نیست که مردم را بشود
بازی داد و مردم واکنش سختی نشان خواهند داد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۹ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۳
۱۱
۰
دقیقا همین است که گفته اید
پاسخ
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۳
۵
۰
امثال این اتفاقاته که باعث رشد شهرنشینی شده ، بهتره که یه مسئول خودش رو به جای مردم بذاره و آینده رو به خوبی ببینه.
نیازهای مردم خیلی خاص نیست،اگه مسئولین با هم دوست باشن و از قدرت گرایی پروا داشته باشن راحتتر سختیهای پیش رو رو میگذرونیم.
پاسخ
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۲ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۳
۴
۰
اینهم اضافه کن ... زدن صدا وسیما باه همکاری دولت
پاسخ
زیبا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۳
۱
۲۴
خفه شید بابا
احمدی نژاد گند زد توی مملکت
حالا یکی هم اومده گنداش رو درست کنه شماها زورتون میاد؟!
پاسخ
psdk
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
چند ميليون نفر خفه شن تا تو و امثال تو بتونين مزخرف بگين . الان كه اين دولت اومده زبان مردم كه مجموع رسانه ها هست بسته شده پس براحتي هر ..... كه مي خواهيد بكنيد.
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
كاملا درست مي گين .افراطيون مي خوان سنگ اندازي كنن...درود برروحاني ودوستدارانش ومرگ بر افراطي گري
حمیدرضا رسولی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۰ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۳
۰
۰
آنچه در اين خصوص جاي سوال دارد، اينكه تك تك دولتمردان فعلي كه سكان هدايت كشور را بر عهده گرفته اند تا چه اندازه قبل از قبول مسئوليت در دولت فعلي بعنوان صاحب نظر و از روي خيرخواهي با نصايح و سخنان اخلاق مدارانه خود، سرپرستان غير نيازمند مثل آنچه در حال حاضر شاهد آن هستيم را در شروع فاز اول هدفمندي يارانه ها تشويق به انصراف از دريافت يارانه كردند؟ اگر چنين چيزي بوده است بايستي حس نيت خود را با آدرس عمكردشان به مردم نشان دهند كه ما راستگويان از همان ابتدا اگرچه با شيوه اجراي طرح هدفمندي يارانه ها مخالف بوديم و لي طبق اين اسناد، سخنراني هاي عمومي و يا نگاشتن مقالات مردم غيرنيازمند را از دريافت آن برحذر داشتيم، والا باور چنين موضوعاتي براي مردم توسط مسئولاني كه اكنون ناچارند بدليل مشكلات پيش رو و يا بخاطر استمرار منصب وزارت و ساير پست هاي مديريتي مردم را با لطايف الحيل و به بهانه هاي مختلف وادار به انصراف از دريافت يارانه كنند سخت و دشوار است و نبايد توقع داشت مردم فهيم چشم بسته به خواسته آنام جامه عمل بپوشانند. چرا كه منتقدين ديروز عملكرد دولت قبلي و ناصحيني كه امروز مردم را از دريافت يارانه بر حذر مي دارند اغلب در زمره ساير مرفهين بي دردي بودند كه نه تنها گله و يا ابايي از گرفتن يارانه به لحاظ شرعي، اخلاقي و قانوني نداشتند بلكه دريافت آن را به گونه اي همچون انرژي هسته اي حق مسلم خود مي دانستند و در توجيه كار خود بي تدبيري و بي درايتي مديران قبلي را عامل اصلي مشكلات جاري كشور قلمداد مي كردند و نه دريافت ناچيز يارانه را!!! و در اين بين چه بسا صاحب منصياني كه در دولت كارگزاران و بعد از آن كه به ثروت هاي آنچناني رسيدند و اكنون با چرخش روزگار به جرگه خدمتگراران دولت راستگويان ملحق شده اند در فاز اول اجراي هدفمندي ابايي از دريافت يارانه نداشتند و حتي گرفتن آن را عاملي اثرگذار در ناتوان كردن برنامه هاي در دست اقدام دولت قبل تلقي مي كردند! انصافاً چرا نبايد مردم بدانند كه تاكنون چه تعداد از وزاري فعلي كه اكنون و بدلايل اقتضائات سياسي و حفظ منصب عزم خود را براي انصراف مردم از دريافت يارانه جزم كرده اند و به عضويت کمپن داوطلبانه انصراف از دریافت یارانه در آمده اند، يارانه دريافت كرده و مي كنند؟ اگر نيازمند دريافت يارانه بوده اند پس انصراف چرا؟ اگر نبوده اند پس چرا تا كنون نسبت به دريافت آن اقدام مي كرده اند؟ آيا صاحب منصباني كه امروز قدرت اجرايي را در دست گرفته اند و اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال 93 را شيوه اي مطلوب جهت خدمت رساني بهتر به مردم در زمينه هاي مختلف قلمداد مي كنند چرا در دوره قبل مردم را تشويق و ترغيب به انجام چنين كاري نمي كردند و يا لااقل خودشان از دريافت يارانه صرف نظر مي كردند! با توجه موارد ذكر شده و از آنجاييكه براساس برنامه ریزی های انجام شده و قانون مصوب مجلس از بیستم فروردین ماه 1393 به صورت خود اظهاری افرادی که خود را نیازمند دریافت یارانه نقدی می دانند باید به صورت اینترنتی نام نویسی و تقاضای خود را ارائه کنند پيشنهاد مي شود دولت راستگويان براي اجراي موفق و كامل اين طرح، كمي بيش از آنچه تاكنون در اين زمينه رفتار كرده است حسن نيت نشان دهد! زيرا عملكرد گذشته آنان در زمينه هدفمندي يارانه ها مغاير با تصميم هاي فعلي آنان است. اين كه با كمال صراحت به مردم اعلام كنند که اگر چه قبل از اين و در حالي كه اجراي هدفمندي يارانه ها در آغازين روزهاي خود نياز به كمك ما منتقدين ديروز دولت و مسئولان امروزي داشت ولي به خاطر تضاد و جناح بندي هاي حزبي آن را به حال خود واگذاشتيم و خود را در حل مشكلات آن، لااقل با عدم دريافت يارانه سهيم نمي ديديم ولي امروز با داشتن قبول مسئوليت و از آنجايي كه از نزديك دستي بر آتش مشكلات داريم و با عنايت به نامگذاري سال 93 از سوي رهبر معظم انقلاب آمده ايم تا دوشادوش مردم و تا آنجا كه در توان داريم با اصلاح ديدگاه گذشته و صرف نظر از دريافت مبلغ ناچيز يارانه، ساير هموطنان غير نيازمند خود را در جهت انصراف از دريافت يارانه تشويق و ترغيب نماييم. تا اين مبلغ در اختيار كساني قرار گيرد كه نيازمند واقعي آن هستند و يا به گونه ای دیگر در حوزه خدمات عمومی به نحو مطلوب تری به مردم عزيز كشورمان ارائه شود كه حائز اهمیت فراواني است.
پاسخ
علیسمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۳
۸
۱
بـاش تــا صـبـح دولـتـت بـدمـد / کـایـن هـنـوز از نـتــایـج سـحر است!!!
پاسخ
edea
UNITED STATES
۰۹:۰۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
۷
۱
سلام دوست عزیز مطالب بسیار جالبی ارائه کردید ولی متاسفانه مردم ما بسیار ساده و خالص هستند و هر ... این چنینی را به حساب تدبیر میگذارند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
۹
۰
یه دفعه یارانه رو حدف کنید خیال همگی رو راحت کنید! همچین برخورد میکنن انگار دارن صدقه میدن یا از جیب شون میدن! حق ملته، حق!!! وقتی یارانه آب و برق و گاز و هزار چیز. قطع میکردین که نقدی حساب کنین فکر اینجاشم میکردین! والا ملت عادت کردن به بریده شدن سرهاشون با پنبه! ایقد دم از جریمه و اینطور چیزا میزنن که بیشتر اقشار ضعیف ترسیدن نکنه همین دو قرونی هم که دارن از دست شون بره! همین جا هم به اقشار ضعیف فشار میاد، کک مرفهین بی درد هم نمیگزه!
پاسخ
بدبخت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۷ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
۰
۱۱
احمدی نژاد گند زد توی مملکت
حالا یکی هم اومده گنداش رو درست کنه شماها نمي ذارين؟ واقعا كه ؟
پاسخ
مردی ازایران زمین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
۶
۰
آهای زیبا(زشت)مواظب باش خودتون خفه نشید چون کسی برای نجات شما نیامده
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها