يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۱۳۸۰۱
زمان انتشار: ۱۸:۱۹     ۱۶ فروردين ۱۳۹۳
وقتی که آمریکا نگران امنیت پرواز هواپیماهای ایران می‌شود:
رسانه های امریکایی با پرداختن گسترده به این مطلب، عنوان کردند این مجوز که از طریق وزارت خزانه داری ایالات متحده صادر شده است مربوط به زمان محدودی بوده و پیش از صدور به تایید شخص جان کری نیز رسیده است. خبرها حاکی است بزودی هیئتی از این شرکت با ایران مذاکره خواهند کرد تا لیست قطعات مورد نیاز شرکت های هواپیمایی ایران را دریافت کنند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، بالاخره و پس از گذشت مدت زمان نه چندان کوتاهی از نهایی شدن توافقنامه ژنو، و پس از اینکه ایران -بنا به اقرار طرف غربی- به تمامی شروط و بندهای توافقنامه عمل کرد، سرانجام کاخ سفید یکی از تحریم های سابق را به صورت محدود معلق کرده و مجوز فروش قطعات یدکی بوئینگ را به ایران صادر کرد.

این خبر که ساعاتی پیش برای بار اول رویترز آن را منتشر کرد به سرعت در خبرگزاری های دیگر نیز منعکس گردید. اگرچه شرکت هواپیمایی بوئینگ بیانیه رسمی منتشر نکرده است اما یکی از مقامات این شرکت صحت این خبر را برای خبرگزاری ان بی سی نیوز تایید کرد.



رسانه های امریکایی با پرداختن گسترده به این مطلب، عنوان کردند این مجوز که از طریق وزارت خزانه داری ایالات متحده صادر شده است مربوط به زمان محدودی بوده و پیش از صدور به تایید شخص جان کری نیز رسیده است. خبرها حاکی است بزودی هیئتی از این شرکت با ایران مذاکره خواهند کرد تا لیست قطعات مورد نیاز شرکت های هواپیمایی ایران را دریافت کنند.

چیزی که در تمامی خبرهای مربوطه به چشم می خورد تکرار این جمله است که امریکا نگران امنیت پروازهای هواپیماهای ایرانی است!

اگرچه ممکن است برخی فریب ژست انسان دوستانه امریکایی ها رو بخورند و تصور کنند کاخ سفید در قبال ایران حسن عمل به خرج داده و تحریم قطعات هواپیمایی را تعلیق کرده است اما توجه به چند نکته پوچ بودن این ذهنیت را عیان می کند:

1- قطعاتی که اجازه فروش آنها به ایران داده شده، مربوط به هواپیماهایی است که امریکا قبل از انقلاب اسلامی یعنی چیزی حدود35 سال پیش به ایران فروخته است! بدین ترتیب هواپیماهایی که حداقل 35 سال از عمر آنها می گذرد به صورت محدود مجوز دریافت قطعات یدکی را دارند.

2- با توجه به نکته اول، هواپیماهای جدید شامل تعلیق تحریم قطعات نمی شوند.

3- این تعلیق محدود است و با پایان زمان تعیین شده، تحریم ها ادامه خواهند یافت.

4- این مجوز فقط برای شرکت امریکایی بوئینگ صادر شده و ایران اجازه ندارد با شرکت های دیگر قرارداد ببندد.

درواقع هزینه ای که ایران در قبال دریافت این قطعات می پردازد، فقط باید به جیب شرکت های امریکایی طرف قرارداد وارد شود و کماکان هر شرکتی که بدون اجازه امریکا با ایران قراردادی ببندد شدیدا مجازات خواهد شد!

با توجه به نکات فوق الذکر، منتی که سایت های خبری امریکایی بابت تعلیق محدود یک تحریم، آن هم فقط برای هواپیماهای پیر(1) ، بر ملت ایران می گذارند بسیار ناجوانمردانه است و مشخص است که کاخ سفید نه از روی حس نوع دوستی و نه بابت نگرانی برای امنیت پروازهای ایرانی، که برای مقاصد اقتصادی و سیاسی خود این تصمیم را گرفته است.

1- عمر مفید هواپیماهای مختلف بسته به مدل و نوع آنها معمولا بین 20 تا 30 سال است و عمر مفید 40 سال را فقط برای بوئینگ B767لحاظ کرده اند. این در صورتی است که یک هواپیما مدت زمان طولانی را بدون تعویض قطعات آسیب دیده سپری نکرده باشد!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
AUSTRIA
۲۰:۳۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۳
۰
۰
ab salam !
zahmat keshidand.....g.....pedareshan.
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۹ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۳
۰
۰
اين مسئله كه كاملا واضحه ! توضيح نمي خواست !!!
پاسخ
فاطمه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۳۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
متاسفانه برای بعضی ها باید توضیح واضحات داد
درضمن
شما که بلدید بهتر بنویسید
جدیدترین اخبار پربازدید ها