کد خبر: ۲۱۴۷۵۱
زمان انتشار: ۱۷:۴۵     ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی:
هنر اسلامی در همه شئون اجتماع حضور و دخالتی فعال دارد و نقش هدایت گر فرد و جامعه را داراست. گاه در خدمت اخلاق قرار می گیرد و اوج بی کران وجود انسان را نمایش می دهد و گاه در خدمت سیاست است تا ظلم ستیزی و ذلت ناپذیری را فریاد کند.هنر انقلاب اسلامی ارزش مدار است و تقسیم بندی هنر "ارزشی و غیر ارزشی" را خوب می فهمد.
سرویس فرهنگی پایگاه 598- مصعب یحیایی/ مفهوم و کارکرد هنر را اگرچه عوام منحصرا در رشته هایی مثل بازیگری، نقاشی و یا شعر جستجو می کنند و البته به صورتی کاملا نامحسوس و غیرارادی به عقیده "هنر برای هنر" ایمان پیدا کرده اند چنانکه مدعو جشنواره فیلم فجر به صراحت به آن اشاره می کند و خنداندن مردم را به هر وسیله ای توجیه می کند! و یا سوپراستار سینمای کشور در مصاحبه با روزنامه ایران نخستین و اصلی ترین هدف فیلم را سرگرم کنندگی آن می داند! اما در واقع کارویژه هنر با آنچه تعریف می شود متفاوت است.

هنر به بیان ساده ظرفی برای ارائه مطلوب اندیشه هاست و عقیده "هنر تهی از تعهد" نوعی خودزنی محسوب می شود چرا که این خود یک عقیده است و هر هنرمندی خواسته یا ناخواسته در مسیر عقاید خود گام می نهد و بی شک به عقایدش متعهد است. پس نمی توان هنر را جدا از ارزش، اخلاق و عقیده معرفی کرد.

در اندیشه انقلاب اسلامی هدف هنر نه سرگرم کردن، بلکه ترویج اخلاق، اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلابی و پرورش و کمال انسان و جامعه ست. و به این معنا دغدغه ی هنر انقلاب اسلامی انسانیت است.

هنر اسلامی در همه شئون اجتماع حضور و دخالتی فعال دارد و نقش هدایت گر فرد و جامعه را داراست. گاه در خدمت اخلاق قرار می گیرد و اوج بی کران وجود انسان را نمایش می دهد و گاه در خدمت سیاست است تا ظلم ستیزی و ذلت ناپذیری را فریاد کند.

تقویم سال که ورق می خورد احساس می کنم تقارن روز ملی فناوری هسته ای با روز هنر انقلاب اسلامی بی حکمت نیست. هنر انقلاب اسلامی صحنه نمایش مظلومیت فرزندان انقلاب اسلامی و مبارزه بی امان با ظالمان است.

هنر انقلاب گاهی در تابلو "عصر عاشورا" نمود پیدا می کند و زمانی در چرخش سانتریفیوژها "ما می توانیم" را متبلور می کند.

هنر انقلاب اسلامی سپید است مثل پرواز یک کبوتر و سرخ است مثل خون شهید و از این روست که امام راحل (ره) فرمودند شهادت هنر مردان خداست.

هنر انقلاب اسلامی ارزش مدار است و تقسیم بندی هنر "ارزشی و غیر ارزشی" را خوب می فهمد.

هنر انقلاب اسلامی مسیر روشن انسانیت را نشان می دهد و پرورش دهنده هنرمندانی چون مصطفی احمدی روشن، مسعود علی محمدی، داریوش رضایی و مجید شهریاری ست که متعهد به عقاید اسلامی و انقلابی خود بودند.

هنر انقلاب اسلامی یعنی مقاومت...

راستی...

شاخه های زیتون قابل ستایش اند اما هنر انقلاب اسلامی به سروهای سرافراز اقتدا می کند...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها