کد خبر: ۲۱۵۵۶۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۲۳ فروردين ۱۳۹۳
آنچه که بیش از پیش منتقدین را نگران کرده است، محتوای بسیاری از این سریال ها می باشد که با فرهنگ اسلامی مغایرت دارد. در این بین نکته قابل توجه این است که این اولین باری نیست که سیمای جمهوری اسلامی دست به اینگونه کپی کاری ها از سریال ها و فیلم های هالیوودی میزند.
آنچه که بیش ار پیش منتقدین را نگران کرده است، محتوای بسیاری از این سریال ها می باشد که  با فرهنگ اسلامی مغایرت دارد. در این بین نکته قابل توجه این است که این اولین باری نیست که سیمای جمهوری اسلامی دست به اینگونه کپی کاری ها از سریال ها و فیلم های هالیوودی میزند. در این گزارش به برخی از سریال ها و فیلم های که بعضا حتی در سکانس ها کپی برابر اصل نسخه امریکایی خود است میپردازیم.

اولین انتخاب

این سریال را می توان نمونه ای شبیه فیلم ملاقات با والدین " میت د فاکرز و میت د پرنتز" دانست. جوانی شهرستانی به قصد خواستگاری به خانه دکتر آمده و یک ماه در آن خانه که یک زن و دو دختر دم بخت زندگی می کنند به سر می برد. جالب اینکه یکی از این دو دختر هم تقریبا نامزد کرده و نامزد مربوطه هم همینطور بی تفاوت به این خانه می آید و می رود و البته خانه دکتر هم با پنج اتاق خواب همه مشکلات را حل می کند.

مسیر انحرافی

سریال مسیر انحرافی که در نوروز 91 از شبکه سه پخش شد را میتوان بدترین کپی برداری در تاریخ سیما دانست. داستان اصلی و شخصیت ها، شباهت بسیار زیادی به سریال معروف گمشدگان "لاست" داشت اما با همه این وجوه اشتراک، بهرنگ توفیقی کارگردان این سریال هرگونه کپی برداری از سریال لاست را رد میکند.




پنجمین خورشید و شب میگذرد 

انگار رونوشت از لاست پایانی ندارد. دو سریال پنجمین خورشید و شب میگذرد، هرکدام در شخصیت ها و داستان ها نزدیکی زیادی به سریال گمشدگان دارد که بعضا با سطحی نگری و بی دقتی ساخته و پخش شد. در سریال شب می گذرد شخصیت پدر و پسر کپی شخصیت جان لاک و پدرش است. در لاست جان لاک براساس طرح و توطئه پدرش یکی از کلیه های خود را به پدری می دهد که از کودکی تا بزرگسالی هرگز او را ندیده در "شب می گذرد" هم دقیقا همین اتفاق رخ می دهد. جالب اینجا است که سازندگان "شب می گذرد" به این نکته توجه نکرده بودند که داستان لاست در سال هایی می گذرد که دیالیز بیمار کلیوی درخانه امر طبیعی است اما داستان شب می گذرد در سال 52 می گذرد و در آن سال ها دیالیز در کشور ما به شکل بسیار محدود و آن هم فقط در یک بیمارستان امکان پذیر بوده است.

سایه روشن

آرش معیریان که از اینگونه اقتباس ها در کارنامه خود کم ندارد، این بار با کپی برداری از سریال خانه داران مستاصل " دسپریت هوس وایف" به تلویزیون آمد. اما برخلاف گذشته که کارگردانان هرگونه رونوشت و اقتباس را رد میکردند، آرش معیریان به شدت از اینکارش دفاع کرد. او نمونه خارجی را به قدری ارزشمند، پرپتانسیل و دراماتیک دانسته بود که معتقد بود نویسنده احساس کرده می تواند از آن در شکل ایرانی شده اش استفاده کند.

سریال های بچه های نسبتا بد، نون و ریحون و .... از جمله دیگر کپی کاری های صدا و سیما است. 


سید وحید قریشی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها