کد خبر: ۲۱۵۸۲۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
حجت الاسلام والمسلمين سقاي بي‌ريا مطرح نمودند:
وي افزود: تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي به دستور رهبر معظم انقلاب نشان از اهميت اين مسأله دارد كه مسئولين نيز بايد هم جهت با اين شورا، فعاليت كنند. چرا كه فعاليت هاي دشمنان در فضاي مجازي مي تواند مانند سيلي بنيان كن، نمود يابد و متأسفانه برخي مسئولين ما نسبت به اين خطرات بي اعتنا هستند و حتي برخي بودجه ها در جهت توسعه فضاهاي مجازي نيز بدون توجه به محتوا در نظر گرفته مي شود.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمين ناصر سقاي بي ريا معاون پژوهشي موسسه امام خميني(ره) با اشاره به اينكه مظلوميت فرهنگي در كشور، موضوع تازه اي نيست و از ابتداي انقلاب آنگونه كه بايد به مسائل فرهنگي پرداخته نشده، گفت: عليرغم اينكه حضرت امام(ره) و پس از آن مقام معظم رهبري ادم ظله بارها نسبت به فرهنگ اعلام خطر كردند و حتي با الفاظي چون تهاجم فرهنگي، ناتوي فرهنگي و شبيخون فرهنگي، مسئولين را متوجه خطرات فرهنگي كردند، اما تا كنون مسئولين دولتي رويكرد فرهنگي نداشته و حتي گاهي مانند زمان اصلاحات، رويكردي منحرفانه داشته اند.
 
حجت الاسلام سقاي بي ريا در گفتگو با تبيين با اشاره به سخن مقام معظم رهبري در خصوص نگراني ايشان از وضع فرهنگ اظهار داشت: اين در حالي است كه هرگز رهبري چنين تعبيري نداشتند و اين تعبير ايشان مبني بر اينكه نمي توان با مسائل فرهنگي شوخي كرد، بيانگر اين مسأله است كه عده اي در حال شوخي كردن با مسائل ارزشي و فرهنگي هستند و احساس مي كنند كه مسائل فرهنگي از اهميت چنداني برخوردار نيست و مي توان با آنها شوخي كرد و حتي آن را به سخره گرفت.



بي ريا با اشاره به برخي اقدامات انجام گرفته در زمينه فرهنگي اظهار داشت: برخي اقداماتي كه در سطح مسئولين رده بالاي فرهنگي رخ داده و چراغ سبزهايي كه به افراد غير ارزشي داده شده است، مصداق ناديده گرفتن مسائل فرهنگي است. از حضور برخي فيلم هاي مسأله دار و حامي فتنه در جشنواره فجر گرفته تا وادادگي در زمينه مميزي آثار فرهنگي و برگزاري نمايشگاه آثار و كتب برخي نويسندگاني كه در وادي كفر و الحاد قلم زده و به تمسخر دين و مقدسات مي پردازند، نشان دهنده اين است كه مسائل فرهنگي از ديد برخي مسئولين، اهميت چنداني ندارد.

وي ادامه داد: اكران فيلم هاي حامي فتنه كه تا كنون مجوز نمايش نگرفته بود و انتشار كتاب هاي صادق هدايت و تعلل در برخورد با روزنامه متخلف كه قوه قضائيه مجبور به ورود به ماجرا شد، مصاديقي از بي توجهي به فرهنگ است و مسئولين بايد پاسخگوي آن باشند.

اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: صرف شعار تبعيت از رهبري كافي نيست و بايد در عمل نشان داده شود كه نسبت به احكام اسلامي حساسيت وجود دارد و تابع نظرات رهبري در اين زمينه هستند و البته دغدغه مردم ما به عنوان امت مسلمان نيز همين احكام اسلامي است.

وي در ادامه با اشاره به اينكه برخي از مسئولين، مباني فرهنگي و ارزشي اسلام را قبول دارند، ولي در اين زمينه سستي مي كنند و يا در تاكتيك ها اختلاف نظر دارند، ادامه داد: اما گاهي برخي مسئولين در مباني ارزشي اختلاف نظر دارند و به عنوان نمونه معتقد به تسامح و تساهل را هستند و گرايشات پلوراليستي دارند.

دكتر بي ريا وجود ارزش ها و خط قرمز ها را در نظام هاي مختلف امري طبيعي دانست و افزود: حتي در كشورهاي داعيه دار دموكراسي نيز خطوط قرمزي وجود دارد كه حتي اظهار نظر درباره آنها جايز نيست، لذا در نظام اسلامي هم ، تسامح نسبت به ارزشها و تساهل در اين زمينه و ميدان دادن به برخي افراد معاند كه اقدام عملي براي براندازي نظام اسلامي داشته اند، پذيرفته نيست و بايد با آنان برخورد شود.

وي با اشاره به اينكه در آمريكا نيز براي مخالفت علني با قانون اساسي آمريكا يا تهديد عليه مقامات آمريكايي، مجازات تعيين شده است، اظهار داشت: بر همين اساس در نظامي كه اكثريت مردم آن معتقد به اسلام هستند، تحركات عملي عده اي عليه معتقدات و باورهاي جامعه، پذيرفته نيست و بايد با آن برخورد شود.

حجت الاسلام بي ريا با بيان اينكه مردم كشور همانگونه كه مقام معظم رهبري فرمودند، همه ساله با شور و نشاط بيشتري سالگرد انقلاب خود را گرامي مي دارند و اين نشان دهنده شوق و محبت آنها به نظام اسلامي است، ادامه داد: در اين شرايط اگر افراد محدودي بخواهند عليه نظام و با هدف براندازي نظام، به فتنه گري بپردازند، قطعا پذيرفته نيست و كنار آمدن با چنين افرادي با روح نظام، سازگار نمي باشد.

اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه در پاسخ به سئوالي در خصوص نحوه مقابله با تهاجم فرهنگي بيگانگان، با بيان اينكه بايد راه هاي نفوذ دشمن، شناخته شود، ادامه داد: به عنوان نمونه اينترنت و شبكه هاي اجتماعي مانند فيس بوك كه خودشان نيز اذعان به دشمني با نظام اسلامي كرده اند، يكي از كانال هايي است كه دشمن براي آن برنامه ريزي كرده است.

وي افزود: تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي به دستور رهبر معظم انقلاب نشان از اهميت اين مسأله دارد كه مسئولين نيز بايد هم جهت با اين شورا، فعاليت كنند. چرا كه فعاليت هاي دشمنان در فضاي مجازي مي تواند مانند سيلي بنيان كن، نمود يابد و متأسفانه برخي مسئولين ما نسبت به اين خطرات بي اعتنا هستند و حتي برخي بودجه ها در جهت توسعه فضاهاي مجازي نيز بدون توجه به محتوا در نظر گرفته مي شود.

دكتر بي ريا ادامه داد: به عنوان نمونه افزايش سرعت اينترنت بدون توجه به اينترانت(شبكه داخلي) مي تواند آثار سوئي را در پي داشته باشد. چنين تصميمي بدون توجه به محتوا مانند اين است كه دشمن قصد دارد با تانك‌هايش به طرف مرزهاي كشور حمله كند و نياز به مسير مناسب براي عبور از آن دارد. در اين شرايط ما به جاي اينكه مسير را براي حركت وي ناهموار و غير مستحكم كنيم، به تسطيح و تحكيم مسير براي عبور وي بپردازيم. لذا مسئولين بايد توجه داشته باشند كه انجام برخي از كارها بيش از اينكه كه به نفع نظام باشد، به نفع دشمنان نظام اسلامي است.

اين كارشناس مسائل فرهنگي خاطر نشان كرد: در شرايطي كه دشمن به صورت حساب شده، عليه نظام اسلامي فعاليت مي كند، بايد به صورت حساب شده با او برخورد كرد و تقويت كسانيكه قصد مقابله با دشمن را دارند، در دستور كار قرار گيرد، نه اينكه بودجه ها در دست دگرانديشاني قرار بگيرد كه چشم به ايده هاي غرب و ديگران دارند.

وي با اشاره به وظايف نخبگان در عرصه فرهنگي خاطر نشان كرد: نخبگان بايد به هشدار رهبري توجه كرده و روحانيت وقشر فرهنگي جامعه نيز وظيفه دارند تا مسئولان را در برابر تخلفات ارشاد كنند تا نظام اسلامي در مسير سالم، ادامه حركت بدهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۴
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها