کد خبر: ۲۱۶۰۴۶
زمان انتشار: ۲۳:۰۱     ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
مدیرمسئول روزنامه جوان گفت: شرایطی که منجر به ایجاد مذاکره برای ما شد همان مدل مفهومی قطعنامه 598 است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان در رابطه با مسائل و مذاکرات هسته‌ای در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، گفت:‌لازم است در رابطه با بحث هسته‌ای و مذاکراتی که انجام شد دو مسئله مهم را مطرح کنیم که نوع پاسخی که به آن داده می‌شود می‌تواند برای آینده مثمر ثمر باشد.

مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه بحث غرب با انقلاب اسلامی بحث وجود است، اضافه کرد: بحث انقلاب اسلامی با غرب بحث حدود نیست بلکه بحث وجود است و آن چیزی که ما از امام یاد گرفته‌ایم این است که ما در رابطه با بحث وجود با آمریکا مشکل داریم البته در این موضوع بعضی سران در کشور ما اختلاف‌هایی دارند ولی در این راستا اگر برای رسیدن به آرامش به آنها سنگری را هم بدهیم آرامش پیدا نمی‌کنیم و باید سنگرهای دیگر را هم بدهیم تا آرامش پیدا کنیم در حالیکه باز هم فایده‌ای ندارد.

گنجی خاطرنشان کرد: خاتمی خیلی تلاش کرد و بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد ولی چه چیزی عاید ما شد و با همه اینها آنها به ما گفتند که محور شرارت هستیم، الآن هم چیزی فرق نکرده و به گفته امام(ره) ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دشمن و استکبار در تغییب ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه بحث ما با طرف مقابل بحث هسته‌ای نیست، خاطرنشان کرد: الآن که هیمنه آمریکا نسبت به قبل کمتر شده است دلیل اینکه با ما مذاکره می‌کنند این است که در شرایطی نیستند که بخواهند مثلاً با یک اشاره کار ما را تمام کنند پس برای مبارزه با ما دیگران را نسبت به ما حساس می‌کنند و چهره ما را امنیتی نشان می‌دهند ولی در کل می‌خواهند ما نباشیم اما با حوصله‌ای که دارند خیلی خشن برخورد نمی‌کنند. و آرام آرام می‌خواهند کار خود را پیش ببرند.

مدیرمسئول روزنامه جوان اظهار داشت: از زمانی که وارد مذاکره در بحث هسته‌ای شدیم غربی‌ها راهبردی را با ما شروع کردند و آن راهبرد تحقیر ملی ایرانی‌ها است و در این راستا هرجا که بتوانند ما را تحقیر می‌کنند و ما را یک ملت سرکش و مهار نشدنی نشان می‌دهند. البته ایرانی‌ها به جهت ذاتی خیلی غرور دارند و برای کسی در دنیا تره خورد نمی‌کنند. و همین مسئله با عاشورا گره خورده و بحثی به اسم مقاومت و ایستادگی ایجاد کرده است.

گنجی تصریح کرد: یکی از بحث‌هایی که در این راهبرد تحقیر مهم است موضوع استقلال ما است و در همین راستا در توافقنامه‌ای که تنظیم شده برای ما نقطه رهایی نگذاشته‌اند یعنی در هر صورتی ما را رها نخواهند کرد و می‌خواهند برای ما در هر زمینه‌ای تصمیم بگیرند و با این روش به استقلال ما ضربه بزنند.

گنجی اضافه کرد: در شش الی هفت ماهه‌ای که در حال مذاکره هستیم 9 بار تهدید نظامی شده‌ایم که این موضوع در سه الی چهار سال گذشته فقط هفت بار تکرار شده است و همچنین رفت و آمدهایی که به ایران داشتند و با کسانی که حکم قضایی دارند ملاقات کردم و بعد هم با سفر اشتون این کار را ادامه دادند و باز هم با آمدن اشتون این حرکت را ادامه دادند و بعد از آن هم بیانیه اخیر پارلمان اروپا و مطرح کردن بحث آزاد نبودن همجنس‌گرایان در ایران بود که به نظر من همه این مسائل در راستای تحقیر ما است.

مدیرمسئول روزنامه جوان تأکید کرد: روحانی 48 ساعت قبل از مذاکره بحث خالی بودن خزانه را مطرح کرد خوب با این صحبت آنها با ارزیابی‌هایی که داشتند فهمیدند که می‌توانند امتیاز بگیرند.

وی اضافه کرد: من سخت معتقدم شرایطی که منجر به ایجاد مذاکره ما شد مدل مفهومی قطعنامه 598 برای ما است و همانگونه که در دستخطی که از امام(ره) منتشر شد دیدیدم که در آن زمان هم بحث خالی بودن خزانه، متوقف شدن تولید و سرمایه‌گذاری و نداشتن سرباز را مطرح کردند یعنی این سه گزینه باعث شد امام(ره) مصلحت نظام را در نظر بگیرند. البته هوشیاری که امروز در حوزه رهبری وجود دارد باعث شده که کلاه سر ما نرود و خیلی چیزها را از دست ندهیم.

گنجی ادامه داد: برخورد با حمید ابوطالبی که از طرف برخی از مقامات آمریکایی مشاهده کردیم نشان می‌دهد که آنها با ما کینه شتری دارند.

وی اظهار داشت: در توافقنامه‌ای که در این باب نوشته شده است مطرح شده که در این برنامه از قانون همه یا هیچ استفاده می‌شود و بعد در گام میانی قطعنامه آورده‌اند که ایران و 1+5 قطعنامه‌ها و معاهدات شورای امنیت را بررسی می‌کنند و در اینجا وقتی قطعنامه‌ را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که در آن بحث سیستم موشکی و تروریسم هم مطرح است، بنابراین آیا می‌توان بگوییم با توجه به توافقنامه در این موارد با آنها مذاکره نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این توافقنامه ما را با آژانس و یا جای دیگر برای آینده ارجاع نداده‌اند گفت: با توجه به این موضوع ما باید به آنها اثبات کنیم تا برای ادامه کار تا چه حد به غنی‌سازی احتیاج داریم و برای غنی‌سازی از آنها اجازه بگیریم.

مدیرمسئول روزنامه جوان خاطرنشان کرد: در گذشته با توجه به مشکلاتی که وجود داشت و مطالبه‌ای که مردم برای حل مشکلات داشتند یک عده بر این باور بودند که تنها راه برای از بین بردن مشکلات مذاکره با آمریکا است و مقام معظم رهبری به همین خاطر گفتند که هر نتیجه‌ای در مذاکرات به دست آید برای ما پیروزی است زیرا می‌دانستند اگر در مذاکرات به دستاوردی هم نرسیم افزایش قدرت شناخت ملت نسبت به آمریکا و مشخص شدن چهره واقعی دشمنان برای ما یک پیروزی محسوب می‌شود و البته اگر هم نتیجه‌ای حاصل شد برای کشور و مردم گشایشی صورت گرفته است.

گنجی تصریح کرد: ما در بحث دیپلماسی مسئله 20 درصد غنی‌سازی را به عنوان یک برگ برنده در اختیار داشتیم که آن را از دست دادیم ولی طرف مقابل می‌داند تعطیلی اراک و فردو شکست غرور و خط قرمز ما است. پس در این راستا ممکن است فضایی ایجاد کند که مثلاً در اراک و فردو یک تغییر کاربری انجام شود و غیرمستقیم آنها را تعطیل کنند و الآن نیز در همین رابطه در حال انجام فعالیت‌هایی هستند.

وی ادامه داد: به نظر من بعد از بحث هسته‌ای آنها موضوع موشکی را مطرح خواهند کرد و در ادامه این بحث کوتاه نخواهند آمد و اگر ما روی خط قرمزمان ایستادگی کنیم آنها بحث قانون همه یا هیچ را مطرح می‌کنند.

گنجی خاطرنشان کرد: در کل به نظر من توافقی که باب دل ما باشد ایجاد نخواهد شد و راه خیلی سختی در پیش رو داریم و در همین راستا باید بدانیم چه برگ برنده‌ای داریم که از آن استفاده کنیم.

مدیرمسئول روزنامه جوان در خاتمه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان تصریح کرد: در بحث اوکراین ما در شرایطی هستیم که می‌توانیم از غرب امتیاز بگیریم ولی از آن طرف روسیه به خاطر همراهی که در بحث هسته‌ای با داشته انتظاراتی دارد و همچنین روسیه نیز می‌تواند با گرفتن امتیازاتی از غرب کارهایی انجام دهد اما به هر حال معادله پیچیده‌ای است ولی در کل ما باید در این جریان از روسیه امتیاز بگیریم و به نوعی به آن کمک کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها