أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۲۱۶۰۴۸
زمان انتشار: ۰۰:۲۷     ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
من قاتل علی خلیلی را از کودکی میشناسم:
مدتی گذشت و ما هر دو بزرگتر شدیم حالا هر دو نوجوان بودیم و بعضی چیزها را می فهمیدیم می دانستیم که خبرهایی شده زمزمه آزادی و اصلاحات را می شنیدیم. وقتی از مدرسه بر می گشتیم جلوی دکه روزنامه فروشی مرحوم اقا یوسف می ایستادیم و روزنامه ها را نگاه می کردیم. تلوزیون به ما یاد داده بود که مهم ترین مساله عالم، فوتبال است و ما هم دنبال نشریات ورزشی بودیم اما نگاهی هم به روزنامه های سیاسی می انداختیم.
سرویس فرهنگی پایگاه 598 - حسینعلی دیلم/ قاتل طلبه بسیجی شهید علی خلیلی کیست؟ چرا دست به این کار زد و چه شد که سرنوشتش به اینجا رسید؟ اگر پاسخ این سوالات را جویا هستید با این نوشتار همراه شوید چرا که من او را از دوران کودکی اش می شناسم و سالها با هم رفیق بودیم.

شاید در انتها شما هم به این نتیجه برسید که او را می شناسید.اما قبل از اینکه نام و نشانش را عرض کنم اجازه بدهید قدری از دوران کودکی و مراحل زندگی اش بگویم. شاید بهتر بشود دریافت که چرا او به اینجا رسیده است. سالهای تولد و کودکیمان زمانه ای بود که فضای جامعه هنوز رنگ و بوی انقلابی ارزشی و دفاعی مقدس داشت. دین و ارزش ها حرمت داشتند کسی جرات دهن کجی به آنها را نداشت ولو اینکه قلبا اعتقادی هم به آنها نداشت معروف،معروف بود و منکر،منکر.

اگر کسی مرتکب منکری می شد هنوز مردانی بودند که اقامه امر به معروف و نهی از منکر کنند.اما آرام آرام برخی چیزها عوض شدند. ظاهرا زمانه میل به تغییر داشت البته من و او هر دو کوچک بودیم و خیلی از این حرف ها چیزی نمی فهمیدیم. اما با همه بچگی یک چیز را میفهمیدیم.

در راه مدرسه میدیدیم که مدل مو و لباس و ظاهر برخی جوانان شهر عوض شده است اما نمی دانستیم علت این تغییرات چیست نمی دانستیم که نه تنها برخی از جوانان بلکه برخی از مسئولین هم در حال تغییرند نمی دانستیم برخی آقایان ضمن توهین به برخی نمادهای ارزشی فرمان مانور تجمل را صادر کرده اند شاید هم نمی دانستند که تجمل گرایی نماد فرهنگی است که در حال مبارزه با ما و ارزش های ماست.

نمی دانستیم که برخی آقازاده ها برای برگزاری دوچرخه سواری بانوان دامن همت به کمر زده اند گاهی اوقات که بزرگترها اخبار گوش می دادند می شنیدیم که رهبر درباره تهاجم فرهنگی هشدار میدهند اما نمی دانستیم و نمی فهمیدیم که این تهاجم فرهنگی یعنی چه و اینکه قول و فعل برخی آقایان دقیقا بر خلاف گفته های رهبر است. یادش به خیر، در مسیر مدرسه ما پیرمردی مغازه چاقوسازی داشت پیرمرد میگفت میخواهم چاقویی بسازم که ضربه آن تا عمق قلب و مغز هدف نفوذ کند ولی چون یک چاقوی معمولی نیست ساخت آن چند سال طول می کشد. ما هم عادت کرده بودیم هر روز پیرمرد را در حال ساخت آن چاقوی خاص ببینیم و منتظر بودیم ببینیم ثمره این کار مداوم چند ساله چه میشود. فکر میکنم سفارتخانه یک دولت فخیمه هم همان اطراف بود.

مدتی گذشت و ما هر دو بزرگتر شدیم حالا هر دو نوجوان بودیم و بعضی چیزها را می فهمیدیم می دانستیم که خبرهایی شده زمزمه آزادی و اصلاحات را می شنیدیم. وقتی از مدرسه بر می گشتیم جلوی دکه روزنامه فروشی مرحوم اقا یوسف می ایستادیم و روزنامه ها را نگاه می کردیم. تلوزیون به ما یاد داده بود که مهم ترین مساله عالم، فوتبال است و ما هم دنبال نشریات ورزشی بودیم اما نگاهی هم به روزنامه های سیاسی می انداختیم.

یک روز دیدیم که روزنامه ها تیتر زده اند که آقای رئیس جمهور گفته اگر دین در مقابل آزادی قرار بگیرد محکوم به شکست است. رئیس جمهوری که از بخت نامراد لباس روحانیت برتن و عبای سیادت هم بر سر داشت. دوست آن روز من و قاتل امروز شهید خلیلی گفت پس این چیزهایی که درباره امر به معروف در کتاب تعلیمات دینی نوشته چه معنی دارد؟شاید هم با خودش فکر کرده بود با این حساب هیچ کس حق ندارد به اسم دین و احکام در کار کسی دخالت بکند. یادم می آید همان ایام تهران چند روز شلوغ شده بود به ما می گفتند:مواظب خودتان باشید مبادا به خیابان های اطراف کوی دانشگاه بروید.

عده ای ریخته اند و می زنند و غارت میکنند و شعارهای اهانت آمیز سر می دهند اما چند روز بعد دیدیم روزنامه ها تیتر زده اند به دنبال وقایع اخیر مسئولان نیروی انتظامی محاکمه میشوند. چند وقت بعد هم تلوزیون ماجرای دادگاه را پخش کرد.دوستم گفت:لابد نیروی انتظامی غلط زیادی کرده که با قشر شریف و زحمت کش چاقو کش و چماقدار و عربده کش و محارب و برانداز برخورد کرده که الان باید تاوان پس بدهد. نفهمیدم شوخی میکند یا جدی میگوید.خندیدم و گفتم:احتمالا!الان دیگر می فهمیدیم که عده ای در جامعه به سرعت در حال عوض شدن هستند.

ظاهر و آداب زندگی شان رنگ و بوی دیگری گرفته است.مثلا چادرهاشان مانتو،مانتوهایشان رنگی،مانتوهای رنگی شان هم روز به روز آب میرود.یک معلمی داشتیم که گاهی اوقات حرف های قلمبه میزد.مثلا یک روز می گفت:بسیاری از مسئولان فرهنگی ما نه تنها قدمی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن برنداشته اند بلکه خود از عاملان این تهاجم و تخریب کننده فرهنگ و ارزش های خودی اند.میگفت: "آقا" گفته الان کار از تهاجم گذشته و دشمن در حال شبیخون فرهنگی است.میگفت شبیخون زمانی است که در اثر غفلت دیده بانان و محافظان خودی دشمن در تاریکی شب که دوست و دشمن برای بسیاری قابل تشخیص نیستند حمله کند عده زیادی را قلع و قمع کند و چه فاجعه ای خواهد شد اگر عده ای درون جبهه خودی با شبیخون دشمن همراهی کنند."شنیده بودم این آقا معلم خودش بسیجی است و چند سال هم جبهه بوده.

خونش به جوش اومده بود وقتی شنیده بود یکی از مسئولان آموزش و پرورش گفته:ثواب برخی کف و سوت زدن ها از ثواب سینه زدن برای امام حسین ع کمتر نیست.خلاصه اش کنم و دیگر از دانشگاهمان نگویم.نگویم که برخی از مسئولینش پای ثابت اقدامات و تحرکات ضد ارزشی بودند.یا از فیلم هایی که گاهی اوقات در سینما می دیدیم که الان میفهمم حتی ارزش سخن گفتن هم ندارند.طرفه آنکه برخی از برنامه ها و برنامه سازان تلویزیون هم از همان قماش بودند.تقریبا از همان دوران بود که اراذل و اوباش محله هم جان گرفتند.با افتخار از شرارت ها و دفعات دستگیری و زندانشان میگفتند اما همیشه اضافه میکردند:آنجا خوش میگذرد.آب و هوایی عوض می کنیم و سریع می آییم بیرون.می گفتند:گذشت آن زمانی که کمیته ای داشتیم و امر به معروف های بسیج و سپاه قدرتی داشتند.راستی یادم رفت عرض کنم که پیرمرد چاقو ساز همچنان مشغول کار بود.

هرچند من دیگر کمتر رغبتی به دیدن او داشتم اما دوستم هنوز منتظر نتیجه کارش بود.تازه پا به سن جوانی گذاشته بودیم که یک اتفاق جالب افتاد.شخصی با شعار دولت مکتبی و بازگشت به ارزش ها رئیس جمهور شد.من به دوستم می گفتم:حالا همه چیز عوض می شود.شاید او هم مثل من فکر می کرد.مثل خیلی های دیگر.چون دانشجو بودیم میفهمیدیم که در خیلی از حوزه ها شرایط عوض شده اما ظاهرا مشی فکری آقای رئیس و برخی اطرافیانش آن چنان که شعارش را می داد مکتبی نبود.شاید هم مکتب او با مکتب ما فرق می کرد.یک روز از دوستم شنیدم که می گفت:فلان بازیگر رفته اروپا و کشف حجاب کرده.آن هم از نوع نگفتنی اش.ولی آقای رئیس جمهور گفته کسی حق ندارد به او بگوید چرا بالای چشمت ابرو است؟!بعد پرسید:اصلا دیگران چه حقی دارند کاری به پوشش کسی داشته باشند؟می گفت:رئیس جمهور گفته نیروی انتظامی حق ندارد با افراد متجاهر به فسق و بد حجابی برخورد کند و الا خودم شخصا وارد قضیه میشوم.گفتم:پس تکلیف شرع و قانون چه می شود؟جواب داد:لابد قانون گذار بی خود چنین چیزی را به عنوان وظیفه پلیس مطرح کرده.شاید دین هم نباید در این خصوص وظیفه ای برای حکومت اسلامی مشخص می کرد.

در همان دوران نزدیک ایام اعتکاف که شد به گفتم:بیا امسال ما هم ثبت نام کنیم.دو سه روز با رفقا خوش می گذرد. گفت:فلان سریال ماهواره به نقطه حساسش رسیده و نمی توانم آن را ازدست بدهم و همین شد سر آغاز جدایی ما.بعد از آن من کم کم پایم به مسجد و هیئت و...باز شد ولی او رفت که رفت و ما روز به روز از هم دور شدیم.فقط شنیدم که سال ها کار مداوم چاقو ساز ثمر داده و دوستم به قیمت گزافی آن را خریده است.حالا با شهادت علی خلیلی می فهمم قیمتش آنقدر گزاف بوده که هرچه می پردازد تمام نمی شود.اول شاهرگ علی خلیلی، بعد جان او،آبروی خودش و خانواده اش بعد هم فراری شدن و دستگیری و آخرش هم معلوم نیست.

شاید او و دیگر حمله کنندگان به ناهیان از منکر که سال ها چنان سخنانی از برخی آقایان شنیده بودند حق داشتند در آن لحظات عصبانی بشوند که او چه حق دارد به حریم خصوصی من تجاوز کند؟اصلا او کیست که به من امر و نهی بکند؟بگذاریم و بگذریم که خون دل بسیار است. فقط بدانیم که آن دستی که علی خلیلی را به شهادت رساند چنین روزگاری را گذرانده است و در بستر سیاست های فکری و فرهنگی چنین مسئولینی پرورش یافته است.هنوز هم می خواهید اسم و آدرسش را بدانید.خیلی سخت نیست.

کافیست گشتی در گوشه و کنار شهر خود بزنید تا او را بیابید.وجدان مسئولین فرهنگی و غیر فرهنگی را نمی دانم اما وجدان من از همان روز، محاکمه مرا شروع کرده است که اگر امثال تو دغدغه اصلاح آنان را داشتید شاید امروز کار آنها به این جا نرسیده بود و صد افسوس که در این محاکمه مرا تبرئه نمی کند.آری این شخص ونظائر او نمونه هایی از کارنامه عملی متولیان مقابله با تهاجم فرهتگی دشمن هستند.امروز همه باید از خود بپرسند که چه شد در ایران اسلامی و انقلابی انجام بساری از نواهی و محرمات علنی شده اما کمتر کسی رغبت و یا جسارت نهی از آنها را دارد و مجرمین آن چنان حریمی برای خود قائلند که حتی نهی از منکر لسانی را هم برنمی تابند و احیانا با سیلی و چاقو دشنه پاسخ می دهند.اما مسئولین علاوه بر فکر کردن باید پاسخگو هم باشند.پاسخ دهند که در بستر کدام سیاست های فرهنگی نزد برخی اقشار جامعه معروف،منکر و منکر،معروف شده و ناهی از منکر مستحق چشم دریده و گلوی بریده است.آیا جز این است که فرهنگ و طرز فکر آنان به تغییر یافته است. نمی خواهم تک بعدی به قضیه نگاه کنم.

قطعا هر کسی صاحب اختیار خود است و باید به تناسب جرم ارتکابی مجازات بشود اما حقیقت روی دیگری هم دارد.این شخص و امثال او پیش از آنکه قاتل علی خلیلی ها باشند خود مقتول تهاجم فرهنگی دشمنند.و شما به تهاجم فرهنگی اضافه کنید ضعف دستگاه قضایی و انفعال دستگاه های انتظامی و امنیتی و...را. دشمن خارجی و اذناب داخلی اش مانند چاقوساز قصه پر غصه ما اکنون دارند میوه سال ها کار مداوم خود را در سایه غفلت و خدای ناکرده همراهی برخی مسئولین این سال ها جمع میکنند.

هرچند این ثمره در مقایسه با تلاش آنها و غفلت ما ناچیز است اما برای ما از دست رفتن یک جوان هم بسیار است و غیر قابل جبران و چه تلخ است که می بینیم در این ماجرا قاتل مقتول هر دو از جوانانی بودند که از دست رفته اند و یکی چه بد سرانجامی داشته است.شهید علی خلیلی به مولایش سیدالشهدا اقتدا کرد که برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت قیام کرده بود.پس بیاییم ما هم قدری از عقیله بنی هاشم زینب کبری درس بگیریم و ریشه ای به مسائل نگاه کنیم آنسان که فرمود:برادرم حسین را در سقیفه کشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴۴
در انتظار بررسی: ۴۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
۲۸
۳۱
جالبه سیر اتفاقات از یک زمانی به بعد قطع شده! مثل اینکه ایشون هشت سال رو توی خلا !!! زندگی کردن
پاسخ
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۳
به کدوم هشت سال نپرداخته؟هم به دوران هاشمی اشاره کرده،هم دوران خاتمی و هم احمدی نژاد.
علي
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۳ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
۸
۶
حالا تمامي مسئولان فرهنگي و غير فرهنگي در مناطقي از شهر و شايد دنيا زندگي مي كنند كه از آمران به معروف و ناهيان از منكر خبري نيست . شايد در عبور از محله شان با كت و شلوار و يقه ديپلمات و ته ريشي رنگ كرده نيم نگاهي هم به اندام نيمه عريان زنان و دختركان محله ساكت و بي درد سر شان مي اندازند و خوشحال از اين كه با چه نيرنگ هايي توانستند به اينجا برسند . حالا چه فرقي مي كند در محله هاي پائين شهر آمر به منكر شرارت مي كند و اگر آمر به معروفي هم پيدا شد كه جرات كند و نهي كند آنان را از منكر شكمش سفره مي شود . شايد آقايان( مسئولين ) در بالا شهر و در خانه هاي چند صد متري شان موقع صرف كافي بعد از شام فقط از طريق اينترنت و اونترنت ( ماهواره) بشنوند باز بسيجي جواني به خاطر دخالت در مسائل شخصي مردم كشته شد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
۱۸
۱۴
عمامه بر سر میذارن نه عبا بی سواد
پاسخ
ناشناس
Canada
۱۰:۵۷ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
۳۶
۲۵
کلا توضیح رابطه گوزن و شقایق بود! به دانشجوهای دانشگاه تهران سال 78 گفتی "چاقو کش و چماقدار و عربده کش و محارب و برانداز" این انگی هست که همیشه به مخالفان میزنید. شما فرشتگان روی زمینید و هرکس با شما نباشد محارب و برانداز و خداکش. خدا به خواست خودش هدایتتون کنه که مسایل رو اینقدر سطحی تحلیل میکنید.
پاسخ
iهیچ کس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
بعد از انتشار این همه سند در مورد دست های پشت پرده اون جریان و فرار خیلی از عواملش به آمریکا و اروپا چه طور میگی اونا فقط دانشجو بودن؟!
نورالله جمالی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
۲۰
۹
به فرموده ی مولا دیگر واجبات در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره در مقابل دریاست .پس اهمیت این تکلیف الهی برای هر مسلمانی روشن است.
پاسخ
غریبه
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
۱۱
۱۵
منظور؟!دقیقا چی میخوای بگی؟!یعنی میگی...!!؟؟!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۰ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
میگه اگر الان جوونای ما اینطوری لاابالی و بی غیرت شده به خاطر اینه که مسئولین محترم ما در سالها و دوره های گذشته و کنونی خواب تشریف داشتن یا اصلا در اولویتشون نبوده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۱۷
۱
نمی دانم چرا وقتی وضعیت فرهنگی کشور را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مان تا کنون ، بررسی می کنیم ، نقش و عملکرد حوزه های علمیه را که وظیفه اصلی آنها ، تبیین و تثبیت دین در جامعه و پاسخگویی به شبهات آحاد مردم بویژ ه جوانان است را ، نادیده می گیریم ؟ مملکتی که این همه حوزه علمیه داشته باشد نباید در خصوص مسائل فرهنگی اینقدر آسیب پذیر باشد. چرا حوزه های علمیه در بین آحاد مردم نیامدند تا به شبهات جوانان به دین اسلام و احکام دینی اسلام، با منطق،با استدال با مهربانی وبا صبر ... پاسخ دهند ، مگر جز این است که دین و احکام آن جزء فطرت انسان است و اگر با انسانهایی که شبهه دارند، گفتگو شود ، قطعا در برابرسخن حق سر تعظیم فرود خواهند آورد ،آنوقت نیروی انتظامی بیچاره را که خودش هم نمی خواهد اینگونه عمل کند، وارد میدان می کنیم و مردمی را که شبهه ندارند و مردمی را که شبهه دارند را نسبت به دین و خدا با نوع برخوردشان ، از دین منزجر نماییم . من بعنوان مردم برایم سئوال است که چرا بعد از گذشت 34 سال از انقلاب اسلامی مان ، با وجود این همه حوزه علمیه ، چرا هنوز جوانان ما که کم هم نیستند ، نسبت به دین و بویژه نسبت به دین اسلام و احکام آن شبهه دارند . این وظیفه حوزه های علمیه است که در شهر برود بگردد ببیند و پیدا کند ، کسانی را که شبهه دارند و آنها را هدایت نماید تا جایی که حتی یک نفر هم فرد شبهه دار دربین مردم ما نباشد . وظیفه ای که تا کنون به آن عمل نشده است . بجای گذاشتن گشت ارشاد در میادین و...برای دستگیری افراد شبهه دار ، آیا بهتر نیست که یک روحانی مهربان و مسلط به دین و احکام آن و خوش بیان ، با حوصله و صبور مستقر شود . آیا اینگونه ارزش های انقلاب و ارزش های مردم بهتر حفظ نخواهد شد . گشت ارشاد ، مردم شبهه دار را بیشتر نسبت به انقلاب ، به دین اسلام بدبین می کند و بطور کلی دین را از زندگیشان حذف می کنند . نظام و بویژه حوزه های علمیه باید با طرح ها و برنامه هایی معرفتی ، فرهنگی ، مردم شبهه دار را براه بیاورد و بجای اینکه آنها از نظام ببرند ، آنها جذب نظام شوند .نه اینکه بطور کلی دین را کناز بگذارند .
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۱۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۱۴
۱۳
احسن جزا كم الله عالي بود اين نوشته درد دل خيلي از ما ست خدا خيرت بدهد
پاسخ
samii
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۲۲
۱۹
باسلام
من ازفرهنگ موجوددرکشورمان بسیارناراحت
هستم
ولی مگرکشورصاحب نداردقاضی نداردکلانتر
ندارددولت ندارد
که یک جوان باغیرت برودجلو
بنابه سلیقه خودعمل کندوتوسط جوان دیگر
کشته شود
پس دولت توی این مملت چه کاره است
خداحافظ
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۳
شماازاین همه حدیث که درموردامربه معروف هست حتی یکیش رویادت بوداین متنونمی نوشتی!
م ج
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۱۵
۶
قاتل لابد ميگويد آمريكا است
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۱۸
۱۶
این مطلبی که گذاشتین به چرند و پرند دهخدا گفته زکی
نویسنده این مقاله میتونه رمان نویس خوبی بشه
پاسخ
محی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۱۰
۱۳
سلام من به نویسنده این مطلب دست مریزاد میگویم واقعا"جمع بندی وتحلیل درستی داشتندای کاش مسئولین هم توجه میکردند.ولی متاسفانه دم خروس اززیر کت برخی از آقایان بخوبی مشهود است .خدابه فریاد ما برسد.
پاسخ
عمارنامه
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۳
۴
سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/44250
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی
پاسخ
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۱۵
۵
شهادت خلیلی آغاز یک نهضت بزرگ در فریضه امر به معروف و نهی از منکر در کشور شیعی ایران خواهد بود .وای به حال مقننه ها و مجریان و قضاییان اگر لحظه بخواهند نسبت به این موضوع بی اعتنایی کنند .و بدانند گذر زمان گریبان گیر انها خواهد بود
پاسخ
صادقی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۱۱
۶
خسته نباشید .عالی بود
پاسخ
عادیات
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۸
۳
خواهشا وقتی احساسی می شوید دیگه جو گیر نشوید!!آقای ریس جمهور گفتند با کسانی که سازماندهی شده اند برخورد کنید وقتی چشمه ایی آلوده میشه شما بیا پایین چشمه تور بگیر دستت آب و صاف کن خوب نتیجه نمیده مگه آقا نفرمودند هر کسی ممکن است عیبی داشته باشد یکی در حجاب و یکی در درون خود .. پس خواهشا مغرضانه صحبت نکنید
پاسخ
روشنگر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
۶
۸
مطلب خیلی جالبی بود و صمیم قلب این رو قبول دارم باتشکر
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
۱۰
۱۸
اه اه اه چقدر مزخرف بود این دیگه کیه چقدر اراجیف سر هم کردید
یه چیز برام قابل درک نیست دوچرخه سواری خانم ها چه مشکلی داره؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
بابا تو دیگه خیلی پرتی. این حرفا برای تو نیس اینجا وقتتو تلف نکن. نوفهمی
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۷ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
۱۵
۷
آفرین با این استعدادت میتونی توی کیهان داستان نویس بشی
پاسخ
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
۸
۳
آقای حسینعلی دیلم آیا شما از دولت مکتبی احمدی نژاد همین را فهمیدید که ایشان هم به حجاب خانمها اهمیت نمیداده ؟آیا شما در شهری مثل تهران میتوانید به خانمهای بد حجاب تذکر بدهید؟وقتی آقازاده ها اشراف مذهبی ما شدند وبا اشراف غیر مذهبی بخاطر قدرت وثروت برعلیه دولت انقلابی احمدی نژاد متحد شدند شما کجا بودید؟
پاسخ
گمنام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
کسی که احمدی نژژاد رو به جامعه معرفی کرد و خون دل خورد تا رای بیاره همین ما حزب اللهی ها بودیم ولی متاسفانه او هم خون به دل ما کرد.کجا بودیم؟پشت احمدی نژاد ایستاده بودیم تا زمانی که مشایی و اسرائیل و حجاب و وزارت زنان و خانه نشینی و ....
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
۶
۳
سلام دوستان عزیز سوالی داشتم .اگه بجای خلیلی برادر شما میکشتند نیز ایگونه از قاتلینش حمایت میکردید ؟یکم فکر کنید ..یک جوان که هزاران آرزو داشت کشته شده . حالا بجای دعوا بیاییم جلوی کشته شدن دیگران را بگیریم .....
پاسخ
ناصر
-
۱۱:۱۵ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
۵
۰
من ضمن تشکرازاین دوست عزیزکه این مقاله رانوشتن نسبت به تذکریکی از دوستان دیگر که به عملکرد حوزه های علمیه شبهه وارد کرده بنده هم باایشان هم نظرم ویک جمله بگم که حوزه فرزندی به نام انقلاب اسلامی متولد کرد ولی اورارهاکرد وتربیتش نکرد.
پاسخ
ناشناس
United States
۱۳:۵۶ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
۵
۵
هر نوع انساني نمونه دارد انهم از نوع تكامليش پيامبران از نبوغ و انديشه نمونه تكاملي هستند نويسنده اين مقاله از لحاظ كمال نادانيت و بي خردي و اراجيف گويي نمونه است
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۳ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
۷
۴
من به شخصه از این مطالب لذت بردم
رسم پرواز همین بود،هرکه بسیجی تر،پر
شادی روح شهید علی خلیلی صلوات
پاسخ
روحانی از قم
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۳
۳
۹
خدا داداش خلیلی رو رحمت کنه خیلی از طلبه ها اوایل طلبگی این روحیات رو دارن ولی الحمدلله ما اون زمان قم بودیم وموقعیت پیش نیومد البته بعدها 2سال لواسان درس خوندم وهمش داد وفریاد که بابا اینجا جای طلبه نیست جایی که دخترها لخت میشدن تو سد شنا میکردن ما تذکر حجاب بدیم؟!ودوستان کارشون گیر دادن به اشخاصی بود که بعضان 3 نسل خونوادشون بی حجاب بودن! وما در 5 دقیقه میخواستیم ارشادشون کنیم!متاسفانه بعد انفلاب حوزه به جای تربیت علمای ربانی که یه نفسشون هزارهزار آدم درست میکرد رفت به سمت درست کردن روحانیت مبارز وطلبه بسیجی و فدایی و... آهههه جای علمای نجف خالی که بگن بابا بشینید درس بخونید اسلامو علما نگه داشتن ومرزبان دین خدا علمای اهل بیتن که 40سال استاد دیدن ودرس وبحث وفکر ومطالعه میخاد وباز هم افسوس ..برای شادی روح طلبه ساده دلمون صلوات
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۳
چه خوب گفتی. مشکل حکومت دینی همینه دیگه .
مجاهد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۳
۱
۱
باشه بابا اصلا ایشون یک طلبه بسیجی
دهن خودتون رو سرویس کردید ها
پاسخ
سعیده
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۶ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
۳
۰
کاش همه ی مردا غیرت ایشون رو داشتن.خیی از مردا که وقتی می بینن کسی مزاحم ناموسشون شده وایمیستن و نگاه می کنن.
پاسخ
عباس رجبی مورکانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۰
اينکه شهید علی خلیلی چه کسی بود و قاتلش چطور قاتل شد بماند برا کسایی که دوست دارن یه جا بشینندو فقط حرف بزنند.من فقط به این اعتقاد دارم که کشوری بسازیم که پلیس نشینه تو دفترشو چایی بخوره.اکثر دوستای من که صلاح حمل میکنند فقط به خاطر تینه که امنیت ندارند تگرچه خودشون نمیدونند حمل کردن اون انگسزه ی حمله میده.اگر نیروی انتظامی کارشو درست انجام بده نمیگم همه چی درست میشه ولی اوضاع خیلی فرق میکنه
پاسخ
امیر
Canada
۰۷:۴۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۲
۰
کاش نویسنده این قصه ماجرای حسنک وزیر نوشته بیهقی را میخواند در اخر مینوسد اری حسنک بر دار شد و این طایفه هم که این مکر را ساختند برفتند تا در پیشگاه الهی روزی قرار گیرند نانت را به چه قیمتی میخوری .
پاسخ
منافق
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
۱
۰
زدن کشتن رفت تا بیست سال دیگه هم بشینید انالیز کنید دل خون مادرش اروم نمیشه تمام
پاسخ
fsdkm
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
۱
۱
مگه ایشون (قاتل) متولد 1370 نیست؟ چطور در سن 6 تا 14 سالگی همه این اتفاق ها رو یادشه ؟ آیا این متن جز به تخریب دوران اصلاحات به چیز دیگری هم فکر کرده ؟
پاسخ
صالحی
United Kingdom
۱۸:۵۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
۲
۰
مهم این است که خانواده شهید خلیلی به این نتیجه رسیده اند که با ریختن خون دوباره، شهیدشان زنده نمی شود و یک عمر لعنت میلیون ها نفر از مردم بدنبال قاتل از مرگ بدتر است. بهتر است جامعه سالم و آرامی داشته باشیم که شاهد این درگیری ها نباشیم
پاسخ
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
۴
۳
موسوی وکربی وخاتمی جزاعشون کمتر از اعدام نیست موندم چرا بهشون امون زندگی میدن
پاسخ
بچه انقلاب
United States
۰۵:۲۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
شما وکیل و وصی مردمی که نظر می دی؟
شما برو ....را بخور
جامد
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
۰
۱
مملکتمونونابود کردن
پاسخ
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۱ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴
۲
۰
مرگ بر معاویه!
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
۲
۰
خاک بر سر کسی که از قاتل شهید دفاع کنه.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها