أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۱۶۸۳۸
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
پژوهشگران آلمانی با الهام از ساختار داربستی استخوان و چوب و ساختار پوسته لانه زنبور، ماده سبک وزن و بسیار مستحکمی ابداع کرده اند.
این ماده که با استفاده از چاپ لیزری و سه بعدی پلیمر و یک پوشش سرامیکی ساخته شده است، با توجه به اندازه اش، از آب کم چگال تر و از فولاد و آلومینیوم مستحکم تر است.

اگرچه برای ساخت این ماده از طبیعت الهام گرفته شده است، اما معماری میکرویی این پلیمر تولید شده توسط پژوهشگران موسسه فناوری کارلسروه از همتایان طبیعی خود از نظر نسبت استحکام به چگالی، عملکرد بهتری دارد.

ماده‌ای سبک‌تر از آب و مستحکم‌تر از فولاد+عکس

زیرساخت این ماده با استفاده از یک فرایند لیتوگرافی لیزری سه بعدی یا چاپ و سخت سازی پلیمر تولید شده است.

برای تولید این ماده محققان برخی از ساختارهای هندسی از جمله سه ضلعی، شش ضلعی و لانه زنبوری را مورد آزمایش قرار دادند.

سپس به منظور ایجاد استحکام بیشتر این ساختارها را با گاز، یک ماده سرامیکی و آلومینیوم پوشش دادند.

این ساختار پلیمری که تقریبا حدود 50 نانومتر وسعت و ارتفاع دارد در حالی که ضخامت پوشش های مختلف آزمایش شده بین 10 تا 200 نانومتر بود.

این ماده سبک وزن جدید ، شبیه ساختار داربستی یک خانه چوبی با تیر و پایه های افقی، عمودی و مورب است. در این ماده، تیر و پایه ها فقط 10 نانومتر طول دارند.

ماده‌ای سبک‌تر از آب و مستحکم‌تر از فولاد+عکس

این محققان می گویند اغلب از مواد میکروساختار برای عایق کاری و یا جاذب شوک استفاده می شوند اما می توان از  چنین مواد متخلخلی به عنوان فیلتر در صنعت شیمی نیز بهره مند شد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Science منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها