أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۱۶۸۵۵
زمان انتشار: ۱۹:۴۲     ۲۷ فروردين ۱۳۹۳
پس از پیش بینی‌ها و تحلیل‌های طولانی پیرامون آینده بندر بن سلطان و احتمال عزل وی که به دلیل عدم توانایی در تحقق اهدافش در سوریه مطرح شده بود، پادشاه عربستان با صدور دستوری وی را از منصبش به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات برکنار و اعلام کرد که این اقدام "بنا به درخواست خود وی" بوده است.
پایگاه خبری عربی پرس نوشت: بسیاری از نویسندگان و تحلیل‌گران عربستانی بر این باور هستند که تصمیم ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان برای برکناری بندر بن سلطان،‌ رئیس دستگاه اطلاعات سابق عربستان از منصبش به دلیل اوضاع جسمانی وی بوده است؛ چرا که وی از کمردرد رنج می‌برد.

به نظر می‌رسد که شکست دستگاه اطلاعات عربستان به رهبری بندر بن سلطان برای تحقق هدف بزرگتر در سوریه باعث دردهای بسیاری در کمر وی شده است و وی دیگر تحمل سنگینی باری که بر دوشش گذاشته شده بود، نداشت.

استدلال دردهای بندر بن سلطان در کمرش قانع کننده نیست، چرا که فعالیت‌های اداری سازمان اطلاعات همچون هرگونه فعالیت دفتری و پروتکلی است و بسیاری از افراد هستند که از دردهای گوناگونی رنج می‌برند اما در عین حال به وظایف اداری خود ادامه می‌دهند. این یک احتمال است، اما احتمال دیگر این است که وی به بیماری شدیدی مبتلا بوده است که هیچ امیدی از درمان وی وجود نداشته است و اوضاع جسمانی این مقام سابق عربستان تا به حدی نابسامان بوده است که وی مجبور شد برای درمان به آمریکا برود.

اما آخرین احتمال این است که کمر بندر بن سلطان از سوی دولت سوریه شکسته شده با وجود فعالیت‌های مشترک میان سازمان اطلاعات عربستان با دیگر سازمان‌های اطلاعاتی غربی و اسرائیلی، آنها نتوانستند نظام سوریه را سرنگون کنند.

نکته قابل توجه در این است که شخصی که برای تصدی پست سازمان اطلاعات عربستان تعیین شده است از خاندان حاکم نیست، حال آن که همواره پست‌های مهم و حساس در عربستان نصیب اعضای خاندان آل سعود می‌شد و در همین راستا گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که دو دستگی‌ها و شکاف‌های شدیدی در خاندان حاکم آل سعود رخ داده و پس از مرگ پادشاه، به دلیل اختلافات پیرامون تعیین جانشین برای وی فاجعه حتمی در عربستان رخ خواهد داد.

در همین راستا روزنامه "رای الیوم" امروز (چهارشنبه) به بررسی "مسائل پشت پرده برکناری بندر بن سلطان" پرداخت که پس از عمل جراحی در آمریکا دوره‌ نقاهت را در مراکش می‌گذراند.

این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به مسئولان عربستانی گزارش داد: بندر بن سلطان از این امر بسیار ناخرسند بود که دو پرونده سوریه و ایران از وی گرفته شده و به محمد بن نایف، پسر عمویش و وزیر کشور عربستان داده شده است و وی پس از این امر به صورت کامل به حاشیه رانده شده است که همین دلیل، وی را واداشت تا عربستان را ترک کند و از آن زمان به بعد دیگر به این کشور باز نگردد.

رای الیوم در ادامه نوشت: روابط میان پادشاه عربستان با بندر بن سلطان خوب نبود و پس از اینکه ترکی الفیصل، رئیس دستگاه اطلاعات پیشین عربستان از منصبش برکنار شد بندر بن سلطان بنا به سفارش آمریکا به عربستان بازگشت تا ریاست منصب دستگاه اطلاعات را برعهده بگیرد.

روزنامه مذکور می‌نویسد: پس از عزل ترکی الفیصل و تحولات بحران سوریه و توافق ایران با غرب در خصوص توانایی‌های هسته‌ای این کشور، اهمیت و نقش دستگاه اطلاعات عربستان بسیار کمرنگ شد.

در همین راستا روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای به عنوان "بندر بن سلطان کاملا از خدمت خارج شد" نوشت: اکنون خطوط سفید از خطوط سیاه مشخص شد. پایان خدمت بندر بن سلطان یک رخداد بسیار مهم است که عرصه را در مقابل تخمین‌ها در خصوص روزهای آتی باز می‌کند.

این روزنامه لبنانی می‌نویسد: عبارت "بنا به درخواست او" که در بیانیه مسئولان عربستانی که در خصوص برکناری بندر بن سلطان از منصبش آمده است برای تشریح آینده سیاسی وی کافی است و از بخشی از اختلافات شدید پیرامون تقسیم قدرت در میان جناح‌ها در خاندان آل سعود پرده بر می‌دارد.

الاخبار نوشت: جناح بندر بن سلطان بدین ترتیب و به صورت نهایی از معادله قدرت در عربستان خارج خواهد شد. با برکناری خالد بن سلطان از منصبش به عنوان معاون وزیر دفاع و سپس برکناری بندر بن سلطان باید این احتمال را داد که سلمان بن سلطان، معاون کنونی وزیر دفاع خود را آماده می‌کند تا پستش را به نفع یکی از فرزندان امیر سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع ترک کند.

الاخبار گزارش داد: برکناری بندر بن سلطان خود نشانگر این است که درگیری‌های شدیدی میان جناح‌ها در عربستان رخ می‌دهد و ما در مقابل آینده‌ای بسیار مبهم و احتمالا خونین در این کشور هستیم و این آینده ناآرام در صورتی رخ می‌دهد که اصلاحات سیاسی، اقتصادی و قضایی اساسی در عربستان رخ ندهد و سلطنت در این کشور را از فروپاشی نجات ندهد.

روزنامه الثوره سوریه در مقاله‌ای به عنوان "زمانی که عرش عربستان با انتخابات در سوریه به لرزه درآمد" گزارش داد: اولین نتایج رسمی مبنی بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه سونامی را در عرش سلطنتی در عربستان بوجود آورد و عرش این کشور را به لرزه درآورد.

روزنامه مذکور نوشت: پیروزی ارتش سوریه بر مزدوران عرب و جاسوسان غربی آغازگر یک پیروزی بزرگ خواهد بود که مراسم بزرگ آن با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان خود برگزار خواهد شد که این صدا از انتخابات بلند می‌شود که صندوق‌های رای گیری جایی است که هیچ دستی به آن نمی‌رسد.

الثوره در ادامه نوشت: بندر بن سلطان در ماموریتی که مقامات در غرب به وی موکول کرده‌ بودند شکست خورد و همان طور که گوسفندهای مبتلا به بیماری "گر" به سلاخی برده می‌شوند وی به کشتارگاه شکست رانده شد. پیامدهای پیروزی ارتش سوریه و تروریست‌ها همچون گلوله برفی که بر اثر غلطیدن بزرگتر می‌شود در حال افزایش است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها