يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۲۱۷۲۵۰
زمان انتشار: ۱۶:۵۶     ۲۹ فروردين ۱۳۹۳
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تاکید وزارت نفت بر لزوم واردات بنزین در شرایط فعلی، گفت: مجلس در فصل بودجه به وزارت نفت اعلام کرد اگر برای سال ۹۳ نیازی به واردات بنزین است اعلام کند اما وزارت نفت هیچ‌گونه اعلام نیازی نکرد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از سایت نماینده مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تاکید وزارت نفت بر لزوم واردات بنزین در شرایط کنونی، اظهارداشت: مجلس در فصل بودجه به وزارت نفت اعلام کرد که اگر برای سال 93 نیازی به واردات بنزین احساس می‌شود اعلام کنند، اما وزارت نفت هیچ گونه اعلام نیازی در این خصوص نکرد.

وی افزود: مصاحبه‌های قبلی وزیر نفت هم موید این نکته است که بنزین موجود مشکلی ندارد، اما در کمال تعجب به یکباره و برخلاف مواضع پیشین، اینگونه مطرح می‌شود که اکنون نیاز به واردات بنزین داریم.

عضو فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه نمایندگان در کمیسیون انرژی علت واردات بنزین را از وزارت نفت جویا شدند، ادامه داد: پاسخ، این بود که وزارت نفت بنا دارد بنزین وارداتی را جایگزین بنزین پتروشیمی‌ها کند تا پتروشیمی‌ها بتوانند محصولاتی دیگر تولید کنند.

 

* تناقض در اظهارات وزارت نفت ناشی از عدم برنامه ریزی دولت است

میرکاظمی خاطر نشان کرد: کمیسیون انرژی بر روشن شدن چند موضوع تاکید داشت. نخست اینکه چرا وزارت نفت این موضوع را در فصل بودجه اعلام نکرد؟ به هرحال مسلم است که تصمیمات کارشناسی و فنی، مقطعی نیست.

وی تصریح کرد که برآورد های کمیسیون، حاکی از این بود که باتوجه به پیشی گرفتن تقاضا از تولید، نیاز دولت به واردات بنزین در ماه های آینده بسیار محتمل است؛ چرا که طی دوسال گذشته قیمت ها تغییر نکرده و مصرف، رشد زیادی داشته و به حدود 70 میلیون لیتر در روز رسیده است.

وزیر سابق نفت ادامه داد: علی رغم این پیش بینی‌ها و تاکید کمیسیون مبنی بر اعلام نیاز احتمالی، آنها صراحتا اعلام کردند که نیازی به واردات نیست. به هر روی نمی شود سه ماه پیش اعلام کنند که نیاز نداریم و امروز بگویند مشکل داریم. این نمی تواند نظر فنی یک دستگاه باشد و در حقیقت به عدم برنامه ریزی دولت در این زمینه بر می گردد.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید این احتمال را بدهد که در شرایط تحریم نتواند بنزین وارد کند. لذا نباید همه پل های پشت سر خود را خراب نماید. چرا که در این صورت نخواهد توانست نیاز مردم را تامین کند و دست آخر باز می گردد و بنزین را به همان سیاق سابق در پتروشیمی ها تولید می کند.

میرکاظمی در ادامه با اشاره به فشارهای آمریکا بواسطه تحریم بنزین یادآور شد: در آن مقطع، اوباما و وزیر خارجه اش چندین بار اعلام کردند که ما با تحریم بنزین، ایران را پای میز مذاکره خواهیم آورد ولی به دلیل پیش بینی صورت گرفته و برخورد علمی با موضوع، با کار کارشناسی در یک پروسه فشرده دوماهه، تولید بنزین در پتروشیمی عملیاتی شده و بلافاصله پس از آنکه واردات بنزین، به صفر رسید تولید در پتروشیمی ها اعلام شد.

وزیر نفت دولت دهم اذعان داشت با این اقدام ابزاری که آمریکایی ها فکر می کردند می توان از آن بهره برد و ایران را پای میز مذاکره کشاند از دستشان خارج شد.

 

* در دوران اصلاحات شاهد نوعی عقب ماندگی در زمینه افزایش بهره وری پالایشگاه ها بودیم

رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد: بنا بر این بود که برای ارتقای کیفیت و افزایش ظرفیت، روی پالایشگاه های فعلی سرمایه گذاری جدی صورت گیرد و پالایشگاه های جدیدی هم با یاری بانک ها و بخش خصوصی تاسیس شوند. لکن باید پذیرفت که در دوران اصلاحات به دلیل اهمیت ندادن به پالایشگاه ها و اقتصادی ندانستن آنها شاهد نوعی عقب ماندگی در این حوزه بودیم.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه رسیدگی به پالایشگاه ها در دولت نهم کلید خورد و در دولت دهم به طور جدی در دستور کار قرار گرفت یادآور شد: اگر دولت اصلاحات این موضوع را در آن هشت سال جدی گرفته بود امروز با کسری بنزین مواجه نبودیم؛ منتها آنها معتقد بودند که باید نفت خام را صادر و بنزین را وارد کرد.

وی اضافه کرد: البته ما این نگاه را نمی پذیریم چرا که اگر درست عمل شود توید بنزین در داخل اقتصادی است. ضمن آنکه بنزین یک کالای استراتژیک است و دیدیم که در شرایط تحریم چگونه بر علیه ما استفاده شد.

 

* علی رغم هشدار مجلس ردیف بودجه ای برای واردات بنزین در نظر گرفته نشده

عضو فراکسیون اصولگرایان خاطر نشان ساخت: اگر دولت قصد واردات هم داشته باشد، ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته نشده و مشخص نیست منابع آن قرار است از کجا تأمین شود.

میرکاظمی در ادامه تلاش سازمان محیط زیست و وزارت نفت برای دست آویز قرار دادن آلودگی بنزین داخلی و نقش آن در الودگی کلان شهر ها را نوعی سیاسی کاری خوانده و تاکید کرد: از قدیم، بنزین مصرفی تهران توسط پالایشگاه تهران تامین می شده و این پالایشگاه نیز نسبت به قبل تغییر خاصی نکرده. از آن سو آلودگی هوا عوامل مختلفی نظیر نوع بنزین، کیفیت خودروها، سوخت مصرف خانگی، وارونگی هوا و ... دارد که اگر کسی بخواهد بدون غرض در این خصوص نظر دهد باید به همه این عوامل توجه کند.

 

* مجلس نگران است که مبادا پای منافع گروهی خاصی در میان باشد

وی با اشاره به اصرارهای مکرری که در این روزها برای وارد کردن بنزین وجود دارد، افزود: مقوله واردات همیشه شیرین بوده و در حوزه های هیدروکربنی این شیرینی بیشتر هم است. لذا این نگرانی در مجلس وجود دارد که مبادا در این بین پای منافع گروهی خاصی در میان باشد. بر این اساس درصورت صدور مجوز برای واردات بنزین، مجلس به طور جدی بر ابعاد این موضوع نظیر نوع و کیفیت بنزینی که وارد می شود، شرکت هایی که وارد کننده هستند و ... نظارت خواهد کرد.

میرکاظمی در پایان گفت بهتر است دولت در این زمینه قدری عاقلانه تر رفتار کند و در چارچوب اقتصاد مقاومتی عمل نماید. چرا که اگر غربی ها دوباره تصمیم گرفتند از این ابزار استفاده کنند، آمادگی لازم وجود داشته باشد و به گونه ای نباشد که اگر مجددا تحریمی در این زمینه اعمال شد برخی از آقایان بلافاصله دستهایشان را بالا ببرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها