کد خبر: ۲۱۷۵۲۶
زمان انتشار: ۱۸:۰۱     ۳۰ فروردين ۱۳۹۳
سایپا نیوز: در بررسی های بعمل آمده در میان خودروهای ارزان قیمت جهان که از لحاظ قیمتی نزدیک و بعضاً گران تر ازپراید بوده اند نسبت به پراید از سطح پائین تر کیفی برخوردار هستند چرا که پراید تا کنون توانسته است استاندارد های 51 گانه اروپا در ایمنی و کیفیت را کسب کند و با تکیه بر این مبحث یک سر و گردن از خودروهای دیگر بالاتر است.
  

به گزارش پايگاه 598 به نقل از سايپانيوز، پراید خودروئی است که در چند سال گذشته زیر تیغ تند انتقادات در مسائل مختلف قرار گرفته است، بطوریکه برخی از فعل و انفعالات صورت گرفته در خصوص ضعف های این خودرو، باعث شده است که شماره گذاری این خودرو را به صورت مقطعی قطع نموده و عملاً باعث قطع فروش پراید شود.پراید را با هم کلاسی های خود مقایسه کنید

از سوی دیگر برخی انتقادات صورت گرفته از این خودرو باعث شده است که پراید در کشورهای صادراتی هم مورد انتقاد قرار گیرد و مسئولان کشور وارد کننده با استناد به برخی از اظهارنظرات داخلی نسبت به ادامه خرید این خودرو واکنش نشان داده و بعضاً خواستار عدم واردات این خودرو به کشور خود باشند.

اما بر خلاف آنچه تصور می شود، پراید در برابر همکلاسی های خود نه تنها نمره قبولی را کسب کرده که حتی به نوعی می توان آن را شاگرد اول کلاس نیز خواند.

در بررسی های بعمل آمده در میان خودروهای ارزان قیمت جهان که از لحاظ قیمتی نزدیک و بعضاً گران تر ازپراید بوده اند نسبت به پراید از سطح پائین تر کیفی برخوردار هستند چرا که پراید تا کنون توانسته است استاندارد های ۵۱ گانه اروپا در ایمنی و کیفیت را کسب کند و با تکیه بر این مبحث یک سر و گردن از خودروهای دیگر بالاتر است.

رقابتی بودن قیمت پراید را می توان از کشورهای واردکننده این خودرو پرسید، بطوریکه با وجود بازبودن بازارهای کشورهایی مثل عراق به روی دیگر کمپانی های خارجی و چینی هنوز هم پراید در کشور همسایه ایران از خواستگاران زیادی برخوردار است.

از نگاهی دیگر صرف ارزان بودن این خودرو نشان از بی کیفیتی پراید را نمی دهد. خودروی ارزان، لزوماً به معنای خودروی بد نیست؛ در حدود ۵۰% مناطق دارای خودروهای ارزان، این خودروها در همان مناطقی که به فروش می رسند، تولید می شوند و هزینه حمل و نقل و سایر هزینه های گمرکی و ... را ندارند.

در چین، هند، روسیه، عمدتا این خودروها، کوچک و سه سیلندر می باشند که بنابراین مواد و قطعات کمتری برای تولید مصرف می کنند. در این کشورها، همچنین رقابت شدیدی با خودروهای دست دوم وجود ندارد.
در بازارهای در حال توسعه، در دسترس بودن خودروهای دست دوم کمتر است و این موضوع فضایی برای خودروهای ارزان قیمت را فراهم می آورد.

در آمریکا، آمادگی عرضه خودروهای ارزان وجود دارد اما آنها دست دوم هستند و نه کوچک، یا با موتورهای ضعیف و امکانات کم. به عنوان مثال، خریداران در اروپای غربی، استرالیا، نیوزلند و آمریکا می توانند با حدود بین ۵۳۰۰ تا ۱۰۶۰۰ دلار خودروی دست دوم بخرند بدلیل فراوانی عرضه آنها، که این موضوع در کشورهای در حال توسعه نظیر چین وجود ندارد.

در کشورهای در حال توسعه نیز تقاضا برای خرید خودروهای ارزان قیمت بین ۵۳۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار وجود دارد که این تقاضا با خودروهای کوچک با موتورهای کوچک و امکانات محدود برآورده می گردد، زیرا گزینه دیگری وجود ندارد.
در بازارهای با بازار خودروهای دست دوم قوی نظیر آمریکا و نیوزلند، غیر ممکن است که بتوان خودرو جدید زیر قیمت ۱۰۰۰۰ دلار یافت.

خودروی ساخت ژاپن به نام دایهاتسو Sirion هاچبک در آمریکا با قیمت حدود ۱۳۰۰۰ دلار به فروش می رسد، حدود ۱۵۰۰ دلار گران تر از ارزانترین خودروی در دسترس در بازار آمریکا که کیا ریو است با قیمت حدود ۱۱۵۰۰ دلار، وخودروی بعدی در آمریکا، شورلت Aveo است که حدود ۱۲۰۰۰ دلار قیمت دارد.

در بازار آمریکا، اگر خریداران بخواهند خودروهای ارزانتر از خودروهای فوق الذکر بیابند، باید از مرز عبور کنند و به مکزیک بروند که خودروی FAW F۱ (هاچبک) است که حدود ۷۷۰۰ دلار قیمت دارد و توسط خودروساز چینی FAW ساخته می شود.

ارزانترین خودروهای در دسترس در اروپا، در روسیه یافت می شوند. خودروی Saz Oka (هاچبک) که حدود ۶۸۰۰ دلار به فروش می رسد که توسط شرکت OAO Seaz تولید می شود. در همین بازار، خودروی دوو ماتیز با قیمت حدود ۹۳۰۰ دلار وارد می شود که در بازار مکزیک نیز وارد می شود.

خودروسازان تلاش برای طراحی و عرضه خودروی ارزان قیمت را در دستور کار خود دارند. به عنوان نمونه شرکت تاتاموتور در هند، خودروی تاتا نانو را ارایه نموده، با قیمت حدود ۲۶۵۰ دلار به عنوان مدل پایه (مجموعه ای از چرخ و فرمان) .قیمت همین خودرو با کولر حدود ۴۲۰۰ دلار می باشد. چالش اساسی خودروهای ارزان قیمت، اضافه کردن امکانات راحتی و مشخصه های ایمنی و بکارگیری موتورهای قوی تر می باشند که به طور قابل توجهی، به افزایش قیمت خودروی پایه می انجامد.



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها