امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۲۱۷۸۳۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۹     ۳۱ فروردين ۱۳۹۳
دكتر قرايي‌مقدم كفت: سريال‌هاي طولاني كه چندين بار تكرار مي‌شود و دائم خانواده‌ها با فرزندانشان به تماشاي آنها مي‌نشينند، هدفي جز پوچ‌گرايي جوانان را دنبال نمي‌كند
به گزارش پايگاه 598، دكتر امان‌الله قرايي‌مقدم، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به آسيب‌هاي اجتماعي ماهواره در ميان خانواده‌هاي ايراني اظهار داشت: بدون شك ماهواره در تمام زمينه‌ها براي خانواده‌هاي ايراني مضر است؛ چرا كه هيچ نكته‌ي مثبتي درفيلم‌ها و سريال‌هاي آن وجود ندارد.

به گفته اين كارشناس مسائل اجتماعي منشاء مشكلات اخلاقي و نوع پوشش جوانان و نوجوانان جامعه تماشاي سريال‌هاي ماهواره است؛ جوانان به جاي آنكه به دنبال تقويت معنويت و اصالت وجودي خود باشند، در پي دغدغه‌هايي چون مدل مو و لباس‌هايي هستند كه اصلا متناسب با فرهنگ اسلامي و ايراني نيست. بنابراين تا زماني كه ماهواره در خانه وجود دارد خانواده‌ها نبايد در جاي ديگر به دنبال منشا ناهنجاري‌هاي فرزندانشان باشند.


قرايي‌مقدم ادامه داد: نشان دادن مسئله خيانت كه منجر به فروپاشي كانون خانواده مي‌شود مهم‌ترين آسيبي است كه به پيكره خانواده ايراني وارد مي‌كند و شاهد مثال آن هم افزايش آمار طلاق است. وقتي خانواده‌هاي جامعه ما پاي سريال‌هاي بي‌محتواي ماهواره‌ مي‌نشينند چه انتظاري مي‌توان از تربيت نسل‌هاي آينده داشت. در اين سريال‌ها هيچ نكته‌ي ارزشمندي جز ترويج پوچ‌گرايي وجود ندارد.

وي با تاكيد بر اينكه سريال‌هاي ماهواره با هدف فروپاشي ارزش‌ها و هنجارهاي جامعه ايراني آمده‌اند، افزود: هنوز در جامعه ما معنويات پر رنگ است و بدون شك با ورود فرهنگ‌ بيگانه كه در قالب سريال‌هاي ماهواره به تصوير كشيده مي‌شود ما شاهد تغيير رفتار و منش دختران و پسران خود در جامعه خواهيم بود.

قرايي مقدم اضافه كرد: سريال‌هاي طولاني كه چندين بار تكرار مي‌شود و دائم خانواده‌ها با فرزندانشان به تماشاي آنها مي‌نشينند، هدفي جز پوچ‌گرايي جوانان را دنبال نمي‌كند و در ميان اين بازپخش‌ها تبليغات وسيعي از داروها، خوراكي‌ها و لباس‌ها را دارند كه متاسفانه بسيار روي افكار عمومي تاثيرگذار است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه غرب با هدف تامين اقتصاد خود چنين تبليغات وسيعي انجام مي‌دهد، گفت: اين تبليغات و تاثيرش بر افكار عمومي علاوه بر اينكه در زمينه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي مضر است همچنين بزرگ‌ترين ضربه براي اقتصاد كشور است.

وي تاكيد كرد: سريال‌ها و تبليغات ماهواره مردم ما را بي‌اعتمادبه‌نفس مي‌كند و باعث مي‌شود آنها از اصالت خود دور شوند و به اين ترتيب فرهنگ مبتذل غربي در جامعه تريج پيدا كند.

قرا‌يي‌مقدم عنوان كرد: فيلم‌ها و تبليغات ماهواره همه زندگي ما را تحت تاثير خود قرار مي‌‌دهد تا در نهايت جامعه ما هميشه متكي به ديگران باشند.

اين جامعه‌شناس يادآور شد: تبليغات وسيع ماهواره آنچنان افكار عمومي را تحت اثير خود قرار مي‌دهد كه ما در نوروز شاهد سفرهاي گران‌قيمت ايرانيان به آنتاليا و تايلند بوديم و افراد در آنجا از نزديك آن فرهنگ بيگانه را مي‌بينند، در حالي كه اصلا با فرهنگ ايراني سازگار نيست و متاسفانه اين ضرري است كه به پيكره جامعه ما وارد شده است.

وي در پايان خاطرنشان كرد: اگر مسئولان به سعادت فرزندانشان علاقه‌مند هستند نبايد نسبت به اين مسائل بي‌اعتنا باشند و در اين ميان راديو و تلويزيون نقش مهم‌تري دارند و بايد برنامه‌هايي تهيه كنند كه براي جامعه ما جاذب باشد تا خانواده‌ها به دنبال سريال‌هاي مبتذل غربي نباشند.  و از سوي ديگر خانواده‌هاي ايراني بايد سعي كنند معنويات را در ميان فرزندانشان پر رنگ كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها