کد خبر: ۲۱۸۳۱۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
نطق صریح و انتقادی حسینیان در صحن علنی مجلس:
وی گفت: جشن هنر شیراز از ابتدا با هرزگی آغاز نشد و قرار بود موسیقی سنتی ایران احیا شود، اما سر از ناکجاآباد در آورد، بنده از رئیس‌ جمهور می‌خواهم تا جلوی این بدعت‌ها را بگیرد و اجازه ندهد همسر وی با استفاده از اماکن دولتی بار دیگر سنت‌های جاهلی و رژیم شاهنشاهی را احیا کند.
به گزارش سرویس خانه ملت پایگاه 598، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از ناطقین امروز مجلس شورای اسلامی بود. وی در صحن علنی اظهار داشت: بعضی از دوستان به ما انتقاد می‌کنند که چرا در دولت سابق سکوت کرده بودید و سخن نمی‌گفتید، اما اکنون در هر موردی انتقاد می‌کنید.

نماینده مردم تهران افزود: در پاسخ به دوستان عرض می‌کنم که این سؤال درست و در مورد شما صادق است، چرا با کوچک‌ترین بهانه‌ای سؤال و استیضاح می‌کردید، حتی در مورد اظهارنظر رئیس‌ جمهور و وابستگان وی، از شخص رئیس ‌جمهور سؤال می‌کردید، اما امروز در مقابل بدعت‌ها، سخن‌های ناسنجیده، ولخرجی‌ها و تخلفات قانونی سکوت کرده‌اید و حتی بی‌توجه به همه اصول، به توجیه آن می‌پردازید و بالاتر حتی اجازه نقد به دیگران را نمی‌دهید و با طرح سؤال مخالفت می‌کنید و داد و فریاد به راه می‌اندازید، در حالی که این برداشت، تهمتی بیش نیست، زیرا ما در هر جا که دولت قبل خلاف اصول حرکت می‌کرد، سخت انتقاد می‌کردیم.



حسینیان خطاب به رئیس‌ جمهور گفت: آقای رئیس‌ جمهور شما قرار بود که در مدت 100 روز تحول اساسی در اقتصاد به وجود آورید، شما قول دادید در اقتصاد، قانونی رفتار کنید، شما در تحلیل خود 20 درصد مشکلات اقتصادی را به تحریم‌ها ربط می‌دادید و 80 درصد آن را به بی‌برنامگی‌ها و بی‌درایتی‌ها.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌ جمهور بیش از 9 ماه از مسئولیت حضرتعالی می‌گذرد، چه تحول اساسی رخ داده است، گرانی مایحتاج مردم در حال ادامه است، کارخانه‌ها در حال تعطیلی هستند، بیکاری همچنان دندان نشان می‌دهد، اکنون مدعی هستید که شما دولت تدبیر را تشکیل داده‌اید و تحریم‌ها ترک برداشته است.

وی ادامه داد: وزیر نفت جنابعالی مدعی است که فروش نفت 2 برابر شده است و وزیر اقتصاد هم می‌گوید درآمدهای مالیاتی اضافه شده است، پس علی‌القاعده باید مشکلات اقتصادی بهبود می‌یافت، اما اولین اثر تدبیر، شکست تحریم‌ها و افزایش درآمد دولت در گرانی ارز آشکار شد.

نماینده تهران اضافه کرد: برخلاف قانون، هنوز ارزی از ارزهای بلوکه شده به حساب مرکزی واریز نشده بود که دولت به بانک مرکزی دستور داد تا مبلغ 1/4 میلیارد دلار را که هنوز وصول نشده بود را وصول شده تلقی کند و برای جابه‌جایی با حساب‌های قابل مصرف اقدام کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: من از دیوان محاسبات کشور تعجب می‌کنم، در دولت قبل یک میلیارد دلار که دادستان دیوان کشور آن را تکذیب کرد، از پشت همین تریبون اعلام شد و اکنون این تخلف آشکار مالی که جز تورم چیزی به دنبال ندارد را به صورت سری اعلام می‌کنند.

حسینیان گفت: برادرم ظاهرا کلید چوبی به قفل آهنین می‌زنی یا کلید را وارونه می‌چرخانید، آقای رئیس‌ جمهور قرار بود هم چرخ زندگی مردم بچرخد و هم سانتریفیوژها که البته چرخ زندگی می‌چرخد نه بهتر از قبل بلکه بدتر یا لااقل مطابق گذشته می‌چرخد، ولی آنچه لنگ‌لنگان می‌چرخد و منتظر فرمان توقف است، سانتریفیوژ است و آنچه کمتر می‌چرخد، لبنیات و مایحتاج اولیه زندگی مردم بر سر سفره مستضعفان است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس بیان داشت: آقای رئیس ‌جمهور قرار بود پاسپورت ایرانی در خارج از کشور محترم شمرده شود، ولی امروز به دلیل کوتاه آمدن‌ها، حتی پاسپورت سیاسی مسئولان جمهوری اسلامی هم از احترام افتاده و آمریکایی‌ها گستاخانه و برخلاف قوانین بین‌المللی نماینده دولت را هم در مقر سازمان ملل راه نمی‌دهد و این یک بی‌احترامی بی‌سابقه است.

حسینیان افزود: آقای رئیس‌ جمهور قرار بود، کرامت مردم ایران حفظ شود، پرداخت یارانه‌ها را گداپروری می‌نامیدید، ولی برای گرفتن یک سبد، مردم را به صف قرار دادید، دوباره آنها را به ثبت‌نام مجدد یارانه مورد منت قرار دادید و اعلام کردید که به حساب‌های آنها سرک می‌کشید، آیا بهتر نیست به جای سخت‌گیری بر مردم، جلوی ولخرجی‌ها را بگیرید، بی‌سونا و استخر هم می‌شود برای مردم کار کرد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه بیش از هر چیز امروز سبب نگرانی بنده شده است، دخالت همسران و خانواده مسئولان در امور کشور و بیت‌المال است، همسر رئیس‌ جمهور می‌خواهد جشن بگیرید در خانه خود که الحمدالله هم بزرگ است و هم جادار، جشن بگیرد، در مسجد یا حسینیه جشن بگیرد نه در کاخ‌های متعلق به ملت، فاطمه زهرا (س) دارای شئونی است و با آواز و رقص و امثال اینها تناسب ندارد، بدعتی نگذارید که خدای ناخواسته دوباره اولیا حضرت‌ها به کشور بازگردند.

حسینیان ادامه داد: البته در یکی از دولت‌های سابق تلاش شد که والاحضرت‌ها دوباره ظهور کنند، اما ملت در پای صندوق رأی پاسخ این بدعت‌ها را محکم داد.

وی گفت: جشن هنر شیراز از ابتدا با هرزگی آغاز نشد و قرار بود موسیقی سنتی ایران احیا شود، اما سر از ناکجاآباد در آورد، بنده از رئیس‌ جمهور می‌خواهم تا جلوی این بدعت‌ها را بگیرد و اجازه ندهد همسر وی با استفاده از اماکن دولتی بار دیگر سنت‌های جاهلی و رژیم شاهنشاهی را احیا کند، این فریاد امام علی (ع) است که در رواق تاریخ می‌پیچید کجا رفتند آنهایی که سنت ستمکاران پیشین را احیا کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴۰
در انتظار بررسی: ۹
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۵۲
۴
بابا گلی به جمالت، خوب حقایق رو گفتی کاش همه مسولین هم مثل آقای حسینیان صادق و دلسوز نظام و اسلام بودند.
پاسخ
ناشناس
-
۱۴:۰۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
حسينيان و صداقت و دلسوزي !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۸
۴
فکر میکنم دستور خود سرهنگ بوده و همسر ایشان باید اطاعت میکردند البته نمیگویم که همسر ایشان مخالف بودند اری زندگی اشرافی سلایق انسان را متحول میکند و طالب تجملات و تفاخر
پاسخ
کریم خان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳۷
۳
احسنت به تو ای شیر مرد و وای بر آنهایی که با بیت المال مسلمین چه ها که نمیکنند آقای روحانی خزانه که خالی بود پول بلوکهشده هم که نرسید پس از کجا ؟ مطمئنا از جیب پدر بزرگوارتون بود یا نه آز یارانه منصرفین بوده؟ راستی کجا داری میبری این مملکتو ؟
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳۳
۴
سلام واقعا آقای حسینیان حرف دل مردم را زدند وکاش می گفتند خانم رییس جمهور از کجا آوردندبه هر نفر خانم مدعو 5 سکه بهار آزادی دادند و اینکه وزارت نیرو با این همه مشکلات کشور به هر کارمندش مبلغ 300 هزار هدیه بخاطر روز زن دادند والی ...... آیا با این ولخرجی ها بازم روشان میشه از مردم برای انصراف از یارانه التماس کنند واقعا برای چنین دولتی که خوی اشرافی گری دارد متاسفم .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۵
۳
علیا حضرت،اشتباه چاپی رااصلاح فرمایید
پاسخ
بي پلاک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۸
۳
احسنت شيخ حسنيان اي کاش بقيه نماينده ها اين حرف ميزدند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۸
۴
حریم سلطان ؛
یکی قیض علی را بگیر مارادونارا وال کنید
پاسخ
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
فیض علی کیه؟
غضنفر
بی سواد
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۳
۳
احسنت
امان از و دولت ...
پاسخ
روحانی مچکریم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۷ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۲
۳
درود بر شرفت
پاسخ
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۶
۳
جناب حسینیان زدی به هدف
پاسخ
شريفي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۷ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۴
۳
جناب حسينيان عزيز:اين دولت راه خود راميرود ومطمئن باشيد حرف هيچكس را گوش نميدهد .چون حامي بنام رفسنجاني رادارد و يدك ميكشد .خداوند بما رحم كند...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۸
۲۲
یقینا استفاده از اموال دولتی نامشروع است
لذا کاملا باید از آن پرهیز شود گرچه مسبوق بسابقه است
اما اظهارات چهره غیر موجهی چون حسینیان تاثیر برعکس می گذارد لذا بهتر است سکوت کند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
چقدر سکوت ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۹ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
میشه چهره موجه رو توصیف بفرمایید!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۰
۳
احسنت بر نماینده انقلابی ایران. استقامت ورزید مردم از شما حمایت می کنند.
پاسخ
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۱
۰
خبر های رسیده حاکی ست بسیاری از مردم در شهرستان ها و استانها خواستار توقف طرح مرحله دوم هدفمندی شده اند . برخی ائمه جمعه کشور نظیر امام جمعه تبریز ، اورمیه ، اردبیل و کرمانشاه خواستار توقف طرح هدفمندی یارانه شدند . آنها اظهار کرده اند شرایط کنونی کشور به هیچ عنوان آماده اجرای این طرح نیست و عدم اعتماد مردم به دولت روحانی در ماجرای انصراف از ثبت نام یارانه ها همه چیز را نشان داد
پاسخ
بيسواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۱
۲
بي اهانتي به خود را سكوت كرديم اما مقدسات ... خدايا ببخش اگر ما كاهليم ان شاالله ديگر نباشد اين ضد ارزش ها
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۱
۲
ahsant
پاسخ
محمدرضا نجف ابادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۷ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۱
۱
رحمت خدا بر شیر پاک مادرت که حرف ما را زدی شجاعتت ستودنی که هییت ریسه ...
پاسخ
محمد تقی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۸ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۹
۳
خدا پدرت را بیامرزه حرف دلمان را زدی
پاسخ
فواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۵
۲
درود خدا بر شما
پاسخ
طلبه عصر روح الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۹
۲
اشرافیتِ دولتی بر علیه جمهوریت دینی



دولتی که یاد آورد اشرافیت مسلکی را

مردم به اشرافیت رأی ندادند

سجاد چاره دان؛پژوهشگر علوم اسلامی

رابطه اشرافیت و اسرافکاری

یکی از رذایل اخلاقی که فرد و جامعه را به سوی تباهی و مشکلات عدیده می کشاند اسراف است. اسراف عبارت از تجاوز از حدود الهی و گذشتن از خطوط قرمزی است که احکام الهی آنها را تعیین کرده اند. در اینجا بطور اجمال به رابطه اشرافیت و اسرافکاری اشاراتی می کنیم .

● اشرافیت خاستگاه اسراف

به نظر می رسد که نوعی رابطه تنگاتنگ میان اشرافیت (ملا و سرمایه داری اترافی) و اسرافکاری وجود دارد . به این معنا که اشرافیگری منش و خصلت اسرافکاری را پدید می آورد و آدمی را از رفتارهای هنجاری به سوی نابهنجاری می کشاند بلکه چنان که قرآن در تعریف اسراف بیان می کند، اشرافیت، آدمی را به سوی فساد سوق داده و از اصلاحیات و اصلاح گری باز می دارد. بر این اساس کسانی که به خوی اشرافیت مبتلا و دچار می شوند، انسان های ضد اصلاحی و مفسدانی هستند که با هرگونه کمال یابی آفرید ه های زمینی از انسان و غیر انسان مخالفت می کنند. رفتارهای ایشان جز فساد و تباهی برای زمین و زمینی ها چیزی به ارمغان نمی آورد و خود و دیگری را به سوی نیستی و هلاکت سوق می دهند. تحلیل قرآن از ایجاد بسیاری از پدیده های زیانبار در زمین این است که این امور دستاوردهای بشری است که عامل مهم چنین رفتار و کردار زیانبار را می بایست در خلق و خوی زشت بشر یافت که برخاسته از کفر وشرک و نفاق است و در رفتارهای فردی و جمعی به شکل خود برتربینی و غرور و تکبر و یا استکبار و اسراف و مانند آن ظهور و بروز می کند. اشرافیت به سبب آن که خود عاملی مهم در ایجاد غرور و تکبر است و چنان که قرآن بیان می دارد آدمی هرگاه استغنا و خود را بی نیاز جست طغیان می ورزد و از حد اعتدال و مرزهای قانونی و فطری بیرون می رود، می توان گفت که اشرافیت استغنایی چیزی جز فساد و تباهی و مخالفت و در نهایت مبارزه با اصلاحات و اصلاح گری به دنبال ندارد. قرآن به مومنان سفارش می کند که از کار و روش و فرمان مسرفان پیروی نکنند ؛ زیرا مسرفان کسانی هستند که در زمین فساد می کنند و اصلاحاتی را انجام نمی دهند. (شعراء آیات ۱۵۱ و۱۵۲) هر چند که در این آیه ریشه اسراف و خاستگاه آن بیان نشده است ولی هرگاه به مطالعه و تحلیل قرآن از زمینه های اسراف توجه شود، دانسته می شود که ریشه و خاستگاه هرگونه اسراف و تجاوز و تعدی و مانند آن را می بایست در اموری چون رفاه دانست که در دست اشرافیت متکبر و مغرور است. خداوند در آیه ۱۲یونس در تحلیل ریشه ها و خاستگاه اسراف گری می فرماید: زمانی که خداوند هرگونه امور ضروری و زیانبار را از کسی بردارد و او را در رفاه و آسایش قرار دهد او رفتار اسرافی در پیش می گیرد و خدا و رستاخیز را فراموش می کند.

تحلیل آیه از خاستگاه پدیده اسراف کاری در انسان، این است که انسان در هنگام نیاز و وجود ضرر و زیان به خداوند پناه می برد و فشارها و تنگناهای مختلف او را وادار می سازد که به سوی خدا رفته و دست نیاز به سوی آن بی نیاز دراز کند ولی هرگاه خود را از فشار و تنگناها و گرفتاری ها رها شده یافت، خدا را فراموش می کند و از سر بی نیازی و افزایش آسایش و رفاه، دست به اسراف می زند و این گونه است که اعمال اسرافی مسرفان برای ایشان به عنوان کارهای پسندیده زینت داده می شود و در دام استدراج می افتند.

● موارد اسراف

اسراف در اصطلاح قرآنی برخلاف آن چه در فرهنگ ایرانی معنا یافته محدود و منحصر به امور خوردنی ها و نوشیدنی ها نیست و به سخن دیگر منحصر در امور اقتصادی نمی باشد، بلکه از دایره گسترده ای برخودار می باشد و همه امور زندگی بشر در حوزه های اعتقادی و فرهنگی و رفتارهای اقتصادی و سیاسی و نظامی و امور دیگر را در بر می گیرد. اما چه چیزی سبب شده که در فرهنگ ایرانی اسراف تنها در حوزه اقتصادی شناخته و تعریف و محدود شود ، شاید بتوان تکرار آیه: کلوا و اشربوا و لا تسرفوا (اعراف آیه ۳۱) باشد که ورد زبان توده مردم است و در هر کوی و برزنی به سبب ساختار زیبا و کوتاه و روان و شعرگونه اش مصطلح شده و بر زبان رانده می شود. با این همه می بایست توجه داشت که اسراف در کاربردها و فرهنگ قرآنی شامل امور بینشی و اعتقادی و اخلاقی و فرهنگی و سیاسی و رفتاری و نگرشی می شود. از این روست که خداوند ادعای دروغین نبوت (غافر آیه ۲۸)، تکذیب پیامبران (یس آیه ۱۴ و۱۹)، تکذیب قرآن (زخرف آیه ۵)، شرک (غافر آیه ۴۲ و ۴۳)، خودکامگی و استبداد (یونس آیه ۸۳ و دخان آیه ۳۰ و ۳۱)، زیاده روی در آشامیدنی ها، خوردنی ها، زینت ها (اعراف ۳۱) وقصاص (اسراء آیه ۳۳) و حتی در انفاق و بخشش اموال در راه خدا (انعام آیه ۱۴۱ و اسراء آیه ۲۹) و رفتارهای نابهنجار جنسی (ذاریات آیه ۳۲ و۳۴) را از مصادیق و موارد بارز و آشکار اسراف بر می شمارد و از انجام آن باز می دارد و مرتکبان این گونه اعمال را تهدید به عذاب سخت و خواری در دنیا و آخرت می کند. بر این اساس می توان گفت که اشرافیت رفاه زده و مترف به سبب خاستگاه و زمینه های اقتضایی پدیداری اسراف در ایشان، کسانی هستند که به این گونه بینش و نگرش و رفتارهای زشت و فساد انگیز گرایش دارند ودر نهایت اشرافیت، موجبات تباهی خود و دیگران را فراهم می آورد. به سخن دیگر اشرافیت و رفاه زدگی اترافی موجب اسراف می شود و آنان نه تنها نسبت به اصول عقلی و عقلایی (اخلاق ها و آداب و سنت های هنجاری) بی اعتنا بوده و از آن تجاوز و تعدی می کنند بلکه انسان هایی هستند که نسبت به آموزه های وحیانی بی اعتنایی کرده و یا به تکذیب و حتی مبارزه و مخالفت با آن می پردازند و در رفتارهای عملی در زندگی فردی و اجتماعی خویش در خوراک و پوشاک و امور جنسی و مانند آن اسراف را پیشه خویش می سازند و راه اتراف و تبذیر را در زندگی خویش هموار می کنند و حقوق فردی و اجتماعی دیگران را زیر پا می گذارند و حتی دست به قتل و کشتار کسانی می زنند که منادی ایشان به سوی حق و حقیقت و توحید و آموزه های اخلاقی و وحیانی می شوند.(غافر آیه ۲۸)

اینان به سبب همین اشرافیت و استغناجویی و احساس خطرناک بی نیازی از خدا و دیگران، انسان های با منش خودپسندی و تکبر و تفاخر هستند و کارهایشان برایشان زیبا و پسندیده جلوه می کند و حتی اطرافیان آنها رفتارهای زشت شان را رفتاری پسندیده جلوه می دهند و رفتارها و کردارهای ناپسند و نابهنجار ایشان را توجیه می کنند. (یونس آیه ۱۲) خود برتربینی و بی نیازی آنان را به خودکامگی و استبداد می کشاند و در زندگی اجتماعی به دیگران ظلم و ستم روا می دارند و خود را برهمگان برتر می شمارند.(یونس آیه ۸۳ و دخان آیات ۳۰ و ۳۱) به هر حال اسراف که در فرهنگ قرآنی به معنای هرگونه تجاوز از حدود و مرزها و خطوط تعادلی در هر کاری است (مفردات راغب اصفهانی ذیل واژه سرف) دارای خاستگاهی چون اشرافیت و آسایش اترافی و رفاه زدگی است. انسان های رفاه زده و اشراف بی نیاز از خدا، در هرکاری از کارهای خویش چون امور اقتصادی و فرهنگی وسیاسی و حتی بینشی و نگرشی و اعتقادی راه اسراف را می پیمایند و به سبب غرور و بی نیازی خویش خدا را بنده نیستند و در زمین فساد می کنند و آن را گسترش می دهند و جلوی اصلاحات را نیز می گیرند. (یونس آیه ۱۲)

● ویژگی های اشراف

چنان که گفته شد مراد از اشراف و اشرافیت در این نوشتار، مترفان و ملا هستند؛ هر چند در ادبیات و فرهنگ عربی اشراف جمع شریف به معنای بزرگ قدر و اصیل و پاک نژاد و مانند آن می باشد (لغت نامه دهخدا) ولی در فرهنگ ایرانی مفهوم خاصی از اشرافیت فهمیده می شود که با واژگان عربی ملا و مترف و مانند آن هم معنا و مفهوم می باشند.

در این نوشتار منظور از اشراف کسانی هستند که به سبب توانایی اقتصادی و سرمایه زیاد و شگفت انگیز و نیز قدرت و امکانات مادی فراوان دارای رفتاری اسراف گونه هستند. از نظر قرآن اشرافیت به معنای پیش گفته (ملا و مترف) انسان های مرتجع و واپس گرا در برابر اصلاحات سازنده (زخرف آیه ۲۳)، افراطی و اسرافکار (کهف آیه ۲۸)، بدخلق و درشت خوی (قلم آیه ۱۰ تا ۱۴)، کراهت از حق و حقیقت (مومنون آیه ۶۴ و ۷۰) استکبار در رفتارهای اجتماعی و سیاسی (یونس آیه ۷۵ و مومنون آیه ۴۵ و ۴۶) افسادگری (اعراف آیه ۱۰۳) تهمت (اعراف آیه ۱۰۸ و ۱۰۹ و ۱۲۷) ظلم و ستم (اعراف آیه ۱۰۳) جرم گرایی (هود آیات ۲۵ تا ۳۵) افراط کاری (کهف آیه ۲۸)، جاه طلبی (بقره آیه ۲۴۶ و ۲۴۷) غرور و تفاخر (کهف و انکار حق (اعراف آیه ۶۶ تا ۹۰) کوردلی (اعراف آیه ۵۹ و ۶۴) هستند. نتیجه چنین منش و خلق و خوی چیزی جز ارزش گذاری های نادرست و غلط (بقره آیه ۲۴۶ و۲۴۷) امتیاز طلبی و زیاده خواهی (زخرف آیه ۳۱) حسادت نسبت به دیگران (ص آیه ۶ و ۸) تهدید نسبت به اصلاح گران و اصلاح طلبان (اعراف آیه ۸۸) فریبکاری و توطئه نسبت به مردم و جامعه (مومنون آیه ۲۳ و ۳۴) واسراف گری و هر چیزی که در حوزه تجاوز و تعدی و ظلم و ستم می باشد ، نخواهد بود. از این روست که می توان گفت اشرافیت به معنای پیش گفته خاستگاه و سر منشاء بسیاری از فسادها و تباهی ها و مشکلات فردی و اجتماعی است که به بخشی از آن در این جا اشاره شده است، یکی از مهم ترین خاستگاه های اسراف (به مفهوم قرآنی) همین اشرافیت پیش گفته است.

اشرافیت و جمهوریت تقابل ناهمگون

انقلابی که می بینید هست حاصل پرپرشدن لاله های سرخ انقلاب روح الله است.حاصل یا رب یارب مقربان کوی لقای الهی است.

خاطره ای از امام خمینی-رضوان الله تعالی علیه- بگویم:


دو خاطره از ساده زیستی امام خمینی(ره)



آیت الله مسلم ملکوتی از شاگردان قدیمی حضرت امام بودند که توفیق درک محضر ایشان را در ایران و نجف داشته اند. ایشان که از نزدیک با بیت حضرت امام در نجف مرتبط بوده، درباره خانه امام در نجف و ساده زیستی ایشان دو خاطره خواندنی تعریف نموده است:


«این منزل در شارع الرّسول قرار داشت و آقای شیخ نصر الله [خلخالی] آن را اجاره و تهیه کرده بود. این منزل دو طبقه داشت و در هر طبقه دو اتاق که مساحت هر کدام دوازده متر بود، وجود داشت. یکی از اتاق ها مخروبه بود و قابل استفاده نبود و چون آشپزخانه اش کوچک بود، ظروف و چراغ غذا را در حیاط می گذاشتند.


هنگام ورود امام به نجف، یکی از اطاق ها برای امام اختصاص یافت. ... حضرت امام به مدت 15 سال در این خانه اجاره ای مانند سایر طلاب معمولی زندگی کرد. بارها نزدیکان خواستند یک کولر بر یکی از اتاق ها نصب کنند، اما امام با لحن شدید فرمود: "شما دست به یکی کردید تا مرا جهنمی کنید." و مانع از این کار شد. تا اینکه پس از چند سال، دیگر به اصرار زیاد برخی اعاظم قبول کردند یک پنکه در آن گذاشته شود.


اتاق بیرونی حضرت امام با زیلوهای فرسوده پوشیده شده بود. یک وقت برخی نزدیکان عرض می کنند: "این ها مناسب منزل شما نیست اجازه بدهید آنها را تعویض کنیم." امام در جواب می فرماید: "مگر منزل صدر اعظم است؟!" و اجازه تعویض نمی دهد.»


(خاطرات آیت الله مسلم ملکوتی، چاپ مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صفحه 185)



در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری ایشان غذای بسیار ساده می خوردند و عنوان می کردند گوشت ‏گرم تابحال از بازار نخریده‌ام و مانند مردم گوشت یخی با کالابرگ تهیه می‌کنم ضمن اینکه فرش ‏دستباف موجود هم جهیزیه خانم من است که البته نخ‌نما شده است.(آیت الله مصباح یزدی)



نمی شود در کلامتان امام گفت و در عملتان امام را از صفحه برنامه هایتان حذف کرد...نمی شود امام را از عینک اشرافیت تحلیل نمود...نمی شود ساده زیستی امام امت را در کوچه های سیاه و سرد اشرافیت از یادها و خاطره ها زدود...امام را امامی دیگر ظهور نموده است...ساده زیستی روح الله میراثی بود حضرت سید علی ماه خامنه ای یمان به ارث برده است...در خیابان فلسطین تهران بوی سادگی و بی پیرایشی «ولیّ» به مشام جمهوریت می آید.اشرافیتی که در دولت دیده می شود ظهور سازندگی بدون در نظر گرفتن مستضعفین است...

کاخ سعدآباد را می گویم،آنجایی که جمهوریت به فراموشی سپرده می شود...آنجایی که یاد نمی آورد مادر شهید را...آنجایی که «کیشی» دیگر است اما در دل تهران مدرنیته معمار...کاخی که بوی خدا نمی دهد برای جمهوریت دینی...کاخی در برابر حسینه روح الله است...کاخی که دیپلماسی خمینی را نادیده گرفت...کاخ که می رفت و می رود که «جغرافیای معرفتی روح الله» را در کوچه پس کوچه های انفعال دیپلماسی با اندکی لبخند پیران و کفتاران خارجه غرب به مزایده گذارد...آری کاخ یاد می اورد پلمب هسته ای را...یاد می آورد ظهور دیپلماسی انفعالی را....یاد می آورد 2 سال عقبگرد هسته ای را...یاد می آورد خشنودی صهیونی را...نمی شود از امام گفت و به کلام و آرمان امام پشت کرد...

پاس می داریم خون شهدا را...پاس می داریم کلام روح الله را...پاس می داریم دیپلماسی سید علی را...پاس می داریم عدالت مهدوی را...پاس می داریم قلم فرسایی آوینی را...پاس می داریم یتیم های محلی را...خزانه امنیت خالی است...خزانه اقتصادی خالی است...خزانه فرهنگی خالی است...خزانه امریکا سرشار از دلارهای زیبایست!!!

اشرافیت قاتل جمهوریت دینی است...اشرافیت یعنی ماشین های لوکس...اشرافیت یعنی شوی دختران بزک کرده در کاخ سعدآباد...اشرافیت یعنی با ادب دانست مستر اوباما...اشرافیت یعنی خوشگذرانی در کیش...در منطقه آزاد...آزادِ آزادِ آزاد...آزادی از «ساده زیستی ولیّ»...آزادی از درد جمهوریت...آزادی از همه چیز حتی خدا...

منبع:سایت بسیج مدرسه معصومیه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۹
۲
جون بچتون صوتش رو جور کنین.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۹
۱
درود بر شرفت آقای حسینیان که حرف دل مردم رو زدی
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۹
۱
احسنت.تورابه خدا جلوی این دولت .... رو بگیرید
پاسخ
شاهد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۰۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۸
۲
خدا کند سایر نمایندگان هم از خواب غفلت بیدار شوندوهمچون ایشان به روشنگری بپردازند تااین دولت هنجار شکن وذلیل در مقابل دشمن را مهار کنند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۲
۲۲
سلام تمام این بدبختیها در دوره احمدی نزاد
افتاد و دیگر مردم ایران را ادم هم حساب نمی کنند من رفتم دبی مثل گوسفند با ایرانی ها برخورد میشد
احمدی ... و شما هم طرفدارش هستید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
ببخشید اشتباهی مثبت دادم
دوره احمدی نژاد دوره عزت اسلام و ایران عزیز بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
باشه باشه بهش می گم!
رضا
-
۰۸:۰۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲
۲۲
این احترام در 8سال قبل از بین رفته است
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۷
۳
احسنت
پاسخ
عبداله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۴ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۴
۵
آقای حسینیان برادر من شما هم که بی سواد هستی ما نمی دانستیم.این قدر از دولت راستگویان انتقاد نکنید.ماگفتیم در صدروز اول اقتصاد را سروسامان می دهیم .اما برای کی .برای خودمان .توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
پاسخ
جوادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۷
۱
خیلی خوب بود ممنون
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۹
۰
درود برحسینیان عزیز.حرف دل این ملت رازدید!
پاسخ
ناشناس
UNITED KINGDOM
۱۱:۲۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۱۱
۱
اقای حسینیان در دولت قبل یادتون هست که به چه چیزهایی گیر می دادید؟
اگر شما و امثال شما اونقدر به پدولت قبل انتقادهای نابخردانه وارد نمی کردید و به تعبیر حضرت اقا مسائل را اصلی و فرعی می کردید امروز شاهد این ماجراها در دولت نبودیم.
البته خدارو شکر که روی کار اومدن این دولت باعث میشه قدر احمدی نژاد بیشتر دونسته بشه.
پاسخ
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۱۹ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
۲۲
۰
آقای روحانی!
من موندم دیدار شما رو با خانواده های شهدا باور کنم یا حیف و میل میلیاردی بیت المال در یک شب اون هم به اسم صدیقه طاهره (س)؟!
ظاهر سازی تا کجا!!!!!؟
پاسخ
آزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
۰
۶
امان از حسادت
پاسخ
جعفری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
۵
۰
بنزین گران شد یارانه انصرافی تورم زیاد انگاه وزیر نفت اعتراض کرده حقوق چند میلیونی کارکنلن من کم است علاوه بر35درصد 25درصد دیگر هم اضافه کنید روسر مردم هم دوتا گوش بلند بذارید وبهشون بگید گدا یا به قول اقای رسایی نامرد مال مفت خور
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها