کد خبر: ۲۱۸۵۱۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
حجت الاسلام رهدار در تبیین بایسته‌های فعالیت های فرهنگی:
بعضی ابزار مقتضی کار فرهنگی است و بعضی از ابزار نیست شطرنج و نی و دف مقتضی کار فرهنگی نیست. فوتبال یک روش و یک ابزار برای اخلاق نیست و اتفاقا برای غیر اخلاق است. حالا در یک چیزی که برای ضد اخلاق ساخته شده نمی شود اخلاق را آورد. فعالیت فرهنگی یک ارتباط مستمر فرهنگی با حوزه ی اقتصاد می خواهد. دانشگاه هاروارد آمریکا و کمبریج دولتی نیست و اینها با موسسات خیریه اداره می شوند.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، حجت الاسلام دکتر احمد رهدار در جلسه فعالین فرهنگی شهرستان شاهرود در تبیین و تشریح بایسته های فعالیت های فرهنگی در کشور بیان داشت: کار فرهنگی باید با یک خلوص فرهنگی صورت بگیرد، یعنی تمام فرهنگی باشد، به عنوان مثال بستر فعالیت باید فعل فرهنگی باشد. کار من و شما این نیست که کنفو کار و نقاش بشویم باید خلوص فرهنگی داشته باشیم.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه افزود: نتیجه تابع اخص مقدمات است یعنی باید بستر خلوص فرهنگی باشد، مثل هیات ، مثل دوره های آموزشی که به ذات فرهنگی است

وی با اشاره به اینکه همه بدی ها را نباید یک جا مطرح کرد و همانگونه که کژی به صورت مستمر و مداوم وارد فرهنگ ما شده همانقدر با استمرار و دائم هم باید از فرهنگ خارج شود خاطر نشان کرد: به لحاظ روش نیز به ذات باید فرهنگی باشد، فعالیت فرهنگی مستلزم تدریج و استمرار است، استمرار یعنی اینکه مداوم و برای طول سال باشد. فعالیت فرهنگی وقتی خلوص فرهنگی می خواهد یعنی از لحاظ روش باید تدریج و استمرار داشته باشد.

رهدار گفت: جنس فعالیت فرهنگی مقتضی تکرار است این موضوع اقتضای تکرار دارد. این مطلب هم که در خانه کس است یک حرف بس است مطلی کاملا غلط است به قرآن نگاه کنید چقدر تکرار دارد، تربیت متقضی تکرار است.

حجت الاسلام رهدار اظهار داشت: به لحاظ غایت فعالیت فرهنگی باید معطوف به غایت فرهنگی باشد، نتیجه چیزی است که قبل از انجام فعل کسی که می خواهد انجام دهد انتهای نظرش است اما پیامد در مطمح نظرش نیست بلکه در کار لازمه ی کار است. در کار فرهنگی نتیجه باید مطمح نظر باشد نه پیامدها.

استاد حوزه و دانشگاه بیان نمود: کار فرهنگی را برای غیر کار فرهنگی انجام دادی خراب می شود و خلوص غایتی و خلوص ابزاری می خواهد، با شطرنج و نی دف و ... نمی شود کار فرهنگی کرد، بعضی چیزها علت نیست مقتضی است، حرم علت عبادت نیست مقتضی عبادت است. بعضی ابزار مقتضی کار فرهنگی است و بعضی از ابزار نیست شطرنج و نی و دف و .... مقتضی کار فرهنگی نیست. فوتبال یک روش و یک ابزار برای اخلاق نیست و اتفاقا برای غیر اخلاق است. حالا در یک چیزی که برای ضد اخلاق ساخته شده نمی شود اخلاق را آورد مثل بحث سینما که سید شهیدان اهل قلم نظر داشتند.

رهدار، خلوص در نیت، ابزار، روش، بستر و منبع را لازمه کار فرهنگی دانست و عنوان کرد: کار فرهنگی منبع می خواهد مثل قرآن و روایت و ... کسی که می خواهد کار فرهنگی بکند باید به یک جایی وصل باشد. پایگاههای زیبا شناسی ما متفاوت است اگر به منبع فرهنگی وصل نباشیم هر کدام به روی کار می کنیم و نمی شود. ما پایگاه فرهنگی می خواهیم، اگر فعلی را می خواهیم از پایگاه اخلاق شکل بدهیم باید ملتزم افعال اخلاقی باشیم. با زور با پارتی با تهمت با دروغ و ... که نمی شود فعالیت فرهنگی کرد.

ایشان در ادامه بیان داشتند: ارتباط با مراکز فراهنگ ساز، کسی که می خواهید فعالیت فرهنگی کند نمی تواند به یکی از مراکز فرهنگی وصل نباشد، اول باید از طریق ارتباط با مرکزهای فرهنگ ساز باید حجیتش و مشروعیت بدست آورد. سازمان تبلیغات، امام جمعه، فرهنگ ارشاد، حوزه ی علمیه و...

وی ارتباط با منابع اقتصادی فرهنگی را هم لازمه کار فرهنگی دانست و اظهار داشت: در کار فرهنگی باید خرج کرد و چاره ای هم نیست، در خرج کردن هزینه های فرهنگی باید دست باز هم بود، بخشی از ارتباطهای فعالین فرهنگی باید با منابع اقتصادی باشد با بازار باشد، فعالیت فرهنگی یک ارتباط مستمر فرهنگی با حوزه ی اقتصاد می خواهد. ما خیرین مدرسه ساز داریم اما خیرین انسان ساز هم داریم ؟! دانشگاه هاروارد آمریکا و کمبریج و ... دولتی نیست و اینها با موسسات خیریه دارد می چرخد.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه افزود: فرهنگ یک پدیده سیال در متن زندگی آدمی است ، این ذات فرهنگ است اما نوع فعالیت های فرهنگی بیشتر کلیشه ای و تکراری است. یکی از ما در مورد فرهنگ غذا خوردن در شهرمان کار کردیم . ما در کشور خودمون هزینه ی درمان می دهیم نه هزینه ی سلامت ولی در خیلی از کشورهای غربی هزینه سلامت می دهند نه هزینه ی درمان، چون هزینه ی درمان بالاست مردم یک کاری می کنند که مریض نشوند. این فرهنگ است و خیلی چیزهای دیگر ... اما ما وقتی میخواهیم کار فرهنگی بکنیم سریع به فکر اردو و هیات و ... می افتیم.



رهدار بیان داشت: در همه ی شهرها باید یک مراکزی باشد که کارش مدیریت ستادی فعالیتهای فرهنگی باشد یعنی یک آدم هایی که پول ندارند و اما فکر دارند، فکر کنند و طرح بدهند برای کسانی که پول دارند و فکر ندارند. و وقتی اجرا شود همه سود کنند. باید مراکزی باشد که مدیریت ستادی بکند، مدیریت محتوایی برای هیات و کارهای فرهنگی، در دنیای غرب موسساتی است که کارشون مشاوره تخصصی است تیم پژوهشگر ویژه ای دارند که مسائل را تئوریزه می کنند و آن را تبدیل به برنامه ی اجرایی می کنند و به خود دولت می فروشند.

ایشان در ادمه گفتند: حلم فرهنگی یعنی ما باید در نظریه ها و راه ها مون به فعالیت تصرف بر دیگران فکر کرد. باید بردباری داشته باشی
گام اول نگه داشتن نیروهای خودمون و عمق بخشیدن به آنها است، گامهای بعدی هم است، حلم فرهنگی یعنی اینکه جنس کار فرهنگی را اول درک کنیم. با انگ زدن و تهمت زدن که نمی شود کار کرد. با حلم فرهنگی به طرف فرصت تقرب می دهیم، فرض کنیم یک آدم لات می خواهد عوض بشود آیا یک شبه امکان عوض شدنش است، با حلم داشت تا زمان بگذرد.

وی افزود: محال است کسی بتواند مصلح بشود قبل از اینکه صالح بشود، کسی که چیزی رو ندارد نمی تواند به دیگران بدهد. همیشه به دیگران فکر نکنیم یک جایی باید به خودمون فکر کنیم ، خودمون باید آپدیت بشیم تا به دیگران اثر گذاشت. در فعالیت فرهنگی خودمون رو فراموش نکینم. فعالین فرهنگی آیا برای ارتقاء خودشون فکر کردند؟!

لازم به ذکر است که این جلسه به همت هیأت الشهدای شاهرود برگزار گردید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها