أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۲۱۸۶۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
گزارشی از علل نوسانات اخیر بازار ارز
دلار در سال جدید روند گرانی خود را آغاز کرده و در دومین ماه سال نیز ادامه داده است.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند اگر دولت برای کاهش نرخ دلار اقدامی نکند، بازار با شوک قیمت مواجه خواهد شد. تشدید نوسان بازار ارز موجب ثبت رکورد ۳۳۰۰ تومان برای فروش دلار در بازار آزاد شده و کارشناسان و فعالان بازار علت این گرانی را نگرانی‌های فعالان اقتصادی برای افزایش قیمت بنزین در اجرای فاز دوم هدفمندی می‌دانند.

به گزارش تسنیم، طی روزهای اخیر بازار ارز بار دیگر مدار صعودی به خود گرفت و افزایش ساعتی قیمت‌ها در این بازار بیانگر تشدید نوسانات ارزی است و همین امر البته موجب شد تا سکاندار بانک مرکزی واکنش نشان دهد و اعلام کند این نوسانات پایدار نیست و بزودی رفع می‌شود اما درحالی که طی روزهای گذشته ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی نوسانات موجود در بازار ارز را ناپایدار خوانده بود نگاهی به تابلوی صرافی‌ها و تغییرات ساعتی آنها نشان می‌دهد یک بار دیگر نوسان به خیابان فردوسی بازگشته و آرامش چندماهه این بازار را به‌هم زده است. یکی از دلارفروش‌های خیابان فردوسی که به اذعان خود سال‌هاست شاهد افت و خیزهای دلار در بازار ارز است به خبرنگار تسنیم می‌گوید: از زمانی که دولت اعلام کرد قرار است فاز دوم هدفمندی را اجرا و قیمت بنزین را گران کند قیمت دلار در بازار بالا رفت.

وی با بیان اینکه صدور قبض برق دوره اخیر نیز سهم بسزایی در گرانی دلار آزاد داشته است، اضافه می‌کند: البته بعداً در خبرها آمد که این قبض‌ها ابطال شده ولی افزایش قیمت برق تاثیر خود را بر بازار دلار گذاشت. این صراف می‌گوید: افزایش قیمت بنزین و آب و برق به‌خاطر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موجب گرانی دلار در بازار شده است. به گزارش تسنیم، نرخ دلار آزاد دیروز (سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه) برای فروش در تابلوی صرافی‌ها 3280 تومان درج شده و در برخی صرافی‌ها نیز دلار با قیمت 3285 تومان فروخته شد. گفتنی است قیمت دلار دیروز در بازار آزاد 3300 تومان شد، همچنین نرخ یورو 4540 تومان، پوند انگلیس 5490 تومان، درهم امارات عربی متحده 900 تومان و یوآن چین 545 تومان قیمتگذاری شده و فروخته شد.

افزایش معنادار قیمت ارز در بازار آزاد موجب شد نظر یکی از کارشناسان اقتصادی را نیز در این باره جویا شویم؛ برهمین اساس در گفت‌وگویی کوتاه با فرید ضیاءالملکی این پاسخ را دریافت کردیم که تورم روانی حاکم در جامعه به خاطر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها موجب نوسانات اخیر بازار ارز شده است. وی با بیان اینکه نوسانات بازار ارز مقطعی است، گفت: بعد از اینکه دولت قیمت حامل‌های انرژی و بویژه بنزین را اعلام کند از تب بازار هم کاسته خواهد شد و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

۳ عامل روانی دلار را گران کرد
یک کارشناس اقتصادی با تشریح ۳ عامل اصلی گرانی دلار طی روزهای اخیر گفت: نگرانی مردم از افزایش قیمت بنزین، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و ناکامی توافق ژنو جزو عوامل اصلی گرانی دلار است. سیدبهاءالدین حسینی هاشمی با تشریح دلایل گرانی دلار در بازار آزاد طی روزهای اخیر اظهار داشت: در حقیقت باید توجه کرد که نوسانات اخیر در بازار دلار دارای پشت پرده‌ای نیست ولی اصل برابری قیمت ارزها در این زمینه نقش موثری دارد که مرتبط با شاخص‌های اصلی اقتصاد و شاخص‌های منتهی به تورم است. وی با بیان اینکه اگر ارزی در شرایط تورمی باشد کاهش ارزش پیدا می‌کند، گفت: عامل دیگر در فرمول برابری ارز عرضه و تقاضا است بنابراین زمانی که قیمت یک ارز به تعادل نمی‌رسد به این معنی است که قدرت برابری آن کم شده یا عرضه آن در بازار کاهش یافته است. این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اگر دلار 2 هزار و 500 تومانی بانک مرکزی به اندازه کافی در بازار توزیع شود و در اختیار فعالان بازرگانی و تجاری قرار گیرد، قطعا ارز در بازار آزاد به همین اندازه تثبیت خواهد شد ولی اگر قدرت برابری ارزها و همچنین عرضه و تقاضا رعایت نشود در بازار اختلال ایجاد خواهد شد. حسینی هاشمی با تاکید بر تاثیر عوامل روانی در تشدید نوسانات بازار ارز تصریح کرد: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بویژه سوخت، اجرای فاز دوم هدفمندی ‌یارانه‌ها و همچنین نگرانی‌ها از ناکامی توافق ژنو و ابهامات ایجاد شده درباره لغو تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های ایران جزو عوامل روانی مهم در نوسانات بازار ارز طی روزهای اخیر به حساب می‌آید.این کارشناس اقتصادی ضمن تاکید براینکه عوامل روانی فوق گرچه اثر کمی در فرمول محاسبه تورم و همچنین سبد تورمی دارد ولی آثار روانی بسیاری در تشدید تورم خواهد داشت، اضافه کرد: هم‌اکنون یکی از عوامل مهم در بازار اصلاح قیمت‌هاست که طبعا موجب افزایش قیمت خواهد شد ولی آثار تورمی خفیفی طبق اذعان دولت به همراه خواهد داشت. وی با اشاره به تشدید بازار تقاضا در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: همچنین عامل سوم مسائل بین‌المللی و مذاکرات 1+5 است چرا که توافق و تحقق تعهدات در این مذاکرات می‌تواند عرضه دلار در بازار را افزایش دهد و در مقابل عدم توافق موجب محدودیت می‌شود. حسینی‌هاشمی اضافه کرد: انجام مصاحبه‌های متضاد درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران این نگرانی را میان مردم به‌وجود آورده که ظاهرا تحریم‌ها برداشته نشده و پولی وارد ایران نشده است؛ ابهامات نشان می‌دهد نقل و انتقال پولی که قرار بود در توافق ژنو انجام شود به‌خوبی صورت نگرفته است. به گفته این فعال اقتصادی، پایداری تحریم فروش قطعات هواپیما با وجود اعلام اسمی لغو این تحریم‌ها یکی دیگر از عوامل نگران‌کننده در تحقق مذاکرات بین‌المللی است.حسینی هاشمی تاکید کرد: تا زمانی که نرخ ارز به صورت واقعی یکسان‌سازی نشود همیشه شکاف بین دو بازار آزاد و رسمی ارز وجود خواهد داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها